Týden s hudbou (53)
Co přinese tento týden
Dvě výjimečné osobnosti mladší skladatelské generace – František Chaloupka (Brno) a Peter Köszeghy (Berlín) – se představí v české premiéře skladbami Mašín Gun a Death March v podání Ireny Troupové a ansámblu Prague Modern. Skladba Františka Chaloupky vznikla na zakázku Goethe-Institutu v rámci projektu Odkud? Kam? Mýty – národ – identity a ve světové premiéře byla provedena v prosinci 2012 v mnichovské Muffathalle ansámblem Ensemble Modern pod taktovkou Petera Eötvöse. Koncert se koná 5. května od 20 hodin v Sále Pražské konzervatoře.
V pondělí 5. května se v pražském Rudolfinu XVI. koncertem uzavře další ročník abonentních večerů rozhlasových symfoniků. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Ondreje Lenárda uvedou atraktivní skladby od Leonarda Bernsteina, Richarda Strausse a Carla Orffa. Připojí se k nim sólisté Marie Fajtová, Otokar Klein a Aleš Jenis, také Pražský filharmonický sbor a Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu. Český rozhlas – Vltava pořizuje z koncertu záznam a jeho část odvysílá 17. května odpoledne v rámci nového pořadu z nahrávek Symfonického orchestru Českého rozhlasu.V monumentálním podzemním prostoru budoucí stanice metra Petřiny uslyšíte 5. května večer hudbu současných českých i zahraničních skladatelů v podání Orchestru BERG. Program je šitý na míru právě tomuto místu. Ve světové premiéře zazní novinka mladého českého skladatele a molekulárního designéra Petra Cíglera, která se podle jeho slov inspiruje „během a ruchem všedního městského dne a jeho biologickým prožitím“. Akci doplní také živé projekce. Návštěvníci si musí s sebou vzít teplé oblečení, protože teplota v podzemí je stabilních 12°C, zdolat je třeba i provizorní dřevěné schodiště.
V úterý 6. května začne ve Španělském sále Pražského hradu festival Americké jaro 2014. Účinkuje Hudba Hradní stráže a Policie České republiky a sólistky Alice Fiedlerová (ČR) a Joan DeVee Dixonová (USA) – čtyřruční klavír. Festival potrvá do 15. července a zavítá do několika českých a moravských měst.
Hudební festival Antonína Dvořáka v Příbrami pokračuje 6. května varhanním recitálem Michaely Káčerkové v příbramském kostele sv. Jakuba.
V jarních měsících bude Barocco sempre giovane účinkovat v zahraničí, proto se v rámci jarní abonentní řady Barocco sempre giovane představí na koncertu ve čtvrtek 8. května komorní soubor Ensemble Inégal v pořadu s názvem Theatrum musicum.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Na neotřelé spojení těžké klasiky a lehkých drog se rozhodl vsadit symfonický orchestr amerického státu Colorado, který koncem května vyrazí na „marihuanové turné“. Symfonici se netradičním způsobem rozhodli přitáhnout ke klasické hudbě mladé lidi a zároveň získat dostatek financí na svůj další provoz. Sérii koncertů nazvanou Konopná klasika sponzorují společnosti provozující marihuanový byznys, který je v Coloradu od letošního roku legální. Na více než dvou desítkách koncertů budou pro návštěvníky vyhrazeny prostory, v nichž si budou moci zakouřit či jiným způsobem konzumovat marihuanu a s ní spojené produkty.Španělská prokuratura obvinila známou operní pěvkyni Montserrat Caballé z krácení daně. Podle úřadů jednaosmdesátiletá umělkyně nepřiznala příjmy ve výši pět set tisíc eur (asi čtrnáct milionů korun). Španělská justice tvrdí, že zpěvačka finančnímu úřadu zatajila své příjmy z koncertů v Andoře v roce 2010. V tomto pyrenejském ministátě si prý založila bankovní účet, kam peníze uložila, aby se vyhnula placení daně v domovském Španělsku. Caballé zatím obvinění nekomentovala, před soudem by se měla objevit 9. května.
Nejstarší a největší dětský sbor v České republice zahájil 28. dubna dvoutýdenní asijské turné. Kühnův dětský sbor plánuje vystoupit na celkem sedmi koncertech v Jižní Koreji a následně také na prestižním festivalu v Rusku, kde se představí čtyřikrát. Na koncertní turné se sbor vydal jen několik dní po slavnostním křtu nového profilového CD v Praze. Do Soulu se Kühňata vrací po sedmi letech, kdy se sbor s velkým úspěchem představil jak v Jižní Koreji, tak v Japonsku. Začátkem května se sbor přesouvá do Ruska, kde ho čekají čtyři koncerty pod vedením profesora Jiřího Chvály.
Praha
V sobotu 26. dubna zemřela ve věku osmdesáti šesti let emeritní sólistka opery Národního divadla v Praze Alena Míková, držitelka Ceny Thálie za celoživotní mistrovství. „Byla moderní operní interpretkou, jejíž kreace byly vyváženým spojením pěveckého a hereckého projevu,“ uvedl Juraj Gerbery z Národního divadla v Praze.Osobnost týdne
Alena Míková vystupovala od roku 1952, nejprve s Pražskou zpěvohrou, později v amatérské opeře závodního klubu Rakona. Sólistkou Národního divadla byla přes tři desítky let, od roku 1957 do roku 1988, a pohostinsky vystupovala po celé Evropě.
Zpěv studovala soukromě u Augusty Fassatiové poté, co v roce 1947 absolvovala reálné gymnázium v Praze. Seznam postav, které Míková za svůj život na tuzemských i zahraničních jevištích ztvárnila, je velmi rozsáhlý. Patří mezi ně například titulní role v Libuši Bedřicha Smetany, Turandot Giacoma Pucciniho nebo Aida Giuseppe Verdiho. Nejčastěji však zpívala Miladu z Dalibora a Cizí kněžnu z Rusalky, jako Libuše vystoupila téměř stokrát.
O Míkové oborníci psali jako o zpívající dramatické umělkyni a označovali ji za sopranistku s mimořádným a vytříbeným hlasovým fondem. Za její největší přednosti považovali kromě talentu muzikálnost, inteligenci a tvořivé herectví, vyznačující se kulturou projevu a úsporností v mimice i gestech. Přitom do světa opery se dostala bez pěvecké i herecké školy, přes debut v amatérském operním souboru, jako pětadvacetiletá. První profesionální štací Aleny Míkové se stalo v roce 1954 Ústí nad Labem. Když pak působila na české první scéně, hostovala v řadě evropských zemí. Zamilovala si postavy v operách českých romantických klasiků. Ze svých spolupracovníků si nejvíce cenila dirigenta Jaroslava Krombholce. „Prožila jsem s ním chvíle souznění a umělecké svrchovanosti při promýšlení a studiu rolí i chvíle ryzí svátečnosti při představení,“ uvedla, když přebírala prestižní Thálii.
Zástupci profesní organizace Opera Europa podpořili transformaci Národního divadla. Mezi témata dvoudenního pracovního setkání patřily zejména ekonomické podmínky pražského operního provozu s důrazem na analýzu produktivity uměleckých souborů a umělců, pokračování v nastoleném modelu dvou orchestrů a sborů a otázky dramaturgické profilace Národního divadla, Státní opery, Stavovského divadla a Nové scény. „Náš celkový dojem je takový, že plánu transformace byla věnována velká pozornost. Jedná se o komplexní proces zahrnující spoustu souborů a scén. Je to dlouhodobý proces, ale je zaděláno na úspěch,“ uvedl ředitel Opera Europa Nicholas Payne. Pracovního setkání se vedle něj zúčastnili výkonný ředitel Norské opery a baletu v Oslo Tom Remlov, marketingová ředitelka Royal Opera House Covent Garden v Londýně Caroline Bailey a obchodní ředitel vídeňské Volksoper Christoph Ladstätter. Zahraniční experti podpořili myšlenku změny Národního divadla z příspěvkové organizace na holding. Pracovní skupina zahraničních expertů bude pokračovat v konzultacích vedoucích k naplnění rozvojového programu, který je součástí koncepce transformace Národního divadla.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK svou osmdesátou sezonu zahájí 27. srpna ve Valdštejnské zahradě v Praze. V místech, kde koncertoval od padesátých let, nabídne orchestr pod vedením Jana Kučery program složený z filmové hudby. Narozeninový galakoncert, na němž vystoupí umělci úzce spojení s nedávnou historií FOK – Pavel Šporcl, Dagmar Pecková, Jiří Stivín a Jiří Bárta, se uskuteční 20. listopadu ve Smetanově síni Obecního domu. Novináře o tom informoval ředitel orchestru Daniel Sobotka. Návratem ke kořenům je i společný březnový a květnový projekt s Divadlem na Vinohradech s hudebně dramatickým mysteriem Huga von Hofmannstahla Kdokoliv. V oblasti komorní hudby se obnovuje dříve velmi populární cyklus Obrazy a hudba.
Čtyři romantické kusy pro housle a klavír Antonína Dvořáka zařadil 27. dubna slavný violoncellista Yo-Yo Ma ve Španělském sále Pražského hradu do programu jarního benefičního galakoncertu pro festival Struny podzimu. Americký umělec čínského původu Yo-Yo Ma vystoupením pro donátory podpořil 19. ročník festivalu Struny podzimu, který se v Praze uskuteční mezi 6. říjnem a 9. listopadem. Držitele šestnácti cen Grammy před zcela zaplněným sálem doprovodila britská klavíristka Kathryn Stott. Výběr z ohlasů na koncert: „Jaká je to čest hrát v Praze, řekne v metropoli každý druhý účinkující hudebník. Když to ale v neděli prohlásil americký violoncellista Yo-Yo Ma, znělo to jinak. Možná proto, že s klavíristkou Kathryn Stottovou koncertovali ve Španělském sále Pražského hradu na jarním galavečeru festivalu Struny podzimu, tedy pro vytříbené a převážně z mecenášů rekrutované publikum,“ zahájil svou recenzi v Hospodářských novinách Frank Kuznik. Yo-Yo Ma měl podle něj na tváři úsměv podobný dítěti, jež si na Štědrý den rozbaluje dárky. „Bezelstný, upřímný pohled očí, které jiskřily pro hudbu.“ Tyto pocity předal se svou koncertní partnerkou divákům recitálu. Redaktor ČRo Vltava v deníku Lidové noviny připomněl význam donátorské akce. „Vedle toho ovšem nejde jen o galakoncert, ale o donátorský večer, na kterém se sejdou podporovatelé a příznivci festivalu, jehož pořadatelé si jasně uvědomují, že kvalitní umění potřebuje silné společenské zázemí. A pracovat na tomto zázemí je úkol dlouhodobější a náročnější než sestavit exkluzivní program plný hvězd.“
Sólista se ve Čtyřech romantických kusech držel podle publicisty Tomáše Foltýnka z deníku Metro v Česku zdomácnělé interpretační tradice Dvořákova odkazu. „Především poslední věta tohoto díla Larghetto (Elegia) vyzněla mimořádně intimní atmosférou. Koncert vyvrcholil Sonátou pro housle a klavír č. 3 d moll Johannese Brahmse, přepsanou pro violoncello a klavír, která program uzavřela. Pozorným posluchačům jistě nemohla ujít i perfektní souhra s britskou klavíristkou. Držitele 16 cen Grammy odměnilo publikum ovacemi vestoje,“ dodal Foltýnek.
S Pražskými symfoniky ukončí v příští sezoně svoji mezinárodní kariéru Serge Baudo, šéfdirigent FOK v letech 2001 až 2006. Francouzský program jeho říjnových koncertů bude reprízou jeho prvního vystoupení se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy v roce 1959 a zároveň symbolickým rozloučením s orchestrem. Oznámil to v uplynulém týdnu management orchestru.Začínáme končit – tak nazvali sérii společných vystoupení mezzosopranistka Dagmar Pecková a tenorista Štefan Margita. Projekt vzbuzuje pozornost nejenom svým provokativním názvem. Zájem pořadatelů dokazuje, že setkání těchto mimořádných osobností je pro posluchače lákavé a přitažlivé. Koncert Začínáme končit, jehož premiéra se uskutečnila v uplynulém týdnu v Košicích, se letos v Česku uskuteční ve třech městech a již nyní jsou známy první z termínů roku 2015, kdy se oba interpreti představí v únoru ve Zlíně a v květnu v Olomouci.
Česká filharmonie doplní své řady o čtyři nové členy. Skupinu druhých houslí posílí Petra Brabcová a Vítězslav Ochmann. Jan Brabec získal nejvyšší počet bodů v konkurzu do skupiny klarinetů, do kterého se přihlásilo téměř devadesát uchazečů. Během května filharmonici ještě vyberou chybějícího violistu. Zájem o práci v České filharmonii projevil ve srovnání s minulými lety až trojnásobný počet hudebníků. Hlásí se více cizinců i žen. Konkurzem s úspěchem prošli také dva členové Orchestrální akademie České filharmonie. Během dubna uspořádala Česká filharmonie konkurzy do skupin houslí a klarinetů. Osmdesát osm zájemců se ucházelo o místo klarinetisty, které se v orchestru uvolnilo po více než dvanácti letech.
Cyklus koncertů pro děti uvedla v sobotu 3. května PKF – Prague Philharmonia ve Dvořákově síni Rudolfina. Zazněla písničková hymna celého cyklu – Muzikanti, kterou na míru dětským pořadům složil Pavel Jurkovič na text Jiřího Žáčka. Orchestr vedl dirigent Tomáš Brauner, vystoupení zpestřili skřítci Lupi a Šímy. Společně dětem představili zpěvné melodie vyhlášených Bachových, Mozartových, Griegových či Haydnových děl anebo lidové písničky jako Jede, jede poštovský panáček a Já do lesa nepojedu.
Regiony
Slavnostním průvodem s bretaňskou vlajkou a koncertem kapely Kevrenn Mesclaj Bagad se v zámeckém parku v Jaroměřicích nad Rokytnou poslední dubnový den zakončil jubilejní 20. ročník festivalu keltské kultury Beltine. Program trval až do prvomájového poledne, návštěvníci během něj slyšeli kapely, viděli ukázky dobového bydlení, oblékání, šermu a životního stylu. Mohli si také vyzkoušet mnohá dobová řemesla.Operní soubor brněnského Národního divadla vyrazí v květnu na zájezd do Ománu, což je pro české umělce prakticky neprobádaná destinace. Brňané tam dvakrát zahrají Rusalku Antonína Dvořáka v režii Vladimíra Morávka. Zájezd patří k nejvíce prestižním zahraničním hostováním Národního divadla Brno, řekla novinářům umělecká šéfka Opery Eva Blahová. Umělci se připravují na odlišné společenské zvyklosti v muslimské zemi. Kostýmy musejí zakrývat ramena a nohy, což si vyžádalo drobné změny oproti původním návrhům. Rusalka sice i v Ománu zazpívá Líbej mě, líbej, ale k polibku na jevišti nedojde.
Ozdobou letošního ročníku festivalu Dvořákova Olomouc se stane jeden z nejvýznamnějších světových violoncellistů Mischa Maisky. V jeho podání zazní v olomoucké Redutě Dvořákův Violoncellový koncert h moll, se kterým se následně lotyšský virtuos představí také na festivalu Pražské jaro. Kromě Maiského budou moci návštěvníci v Olomouci spatřit i Jiřího Stivína či antický příběh v podobě barokní loutkové opery. O závěr olomouckého festivalu se postará na konci května Čechomor se svým projektem Proměny. Oznámili to tento týden pořadatelé. „Mezinárodní hudební festival Dvořákova Olomouc je zasvěcen jménu a dílu Antonína Dvořáka. Na každém ročníku zaznějí jeho skladby a skladby dalších českých skladatelů. Letos jsme připravili osm projektů, nejde přitom jen o koncerty.“
Mimořádný projekt, šestihodinový maraton kompletního písňového díla devadesáti čtyř písní Antonína Dvořáka připravilo Národní divadlo moravskoslezské na 1. května v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Písně byly provedeny v původním znění z kritických edic a manuskriptů. Maraton se odehrál ve čtyřech cyklech s přestávkami. Výročí
7. května 1769 se narodil jeden z nejpopulárnějších italských skladatelů své doby, Giuseppe Farinelli, jehož sláva začala pohasínat teprve nástupem Gioachina Rossiniho.
9. května 1844 se narodil basista Karel Čech, první český Zachariáš ve Verdiho Nabuccovi. Byl bratrem a zároveň kolegou dirigenta Prozatímního divadla a Národního divadla Adolfa Čecha.
10. května 1914 zemřel rakouský dirigent Ernst von Schuch, mj. hudební ředitel opery v Drážďanech v letech 1882–1914, v jednom z nejvýznamnějších období v historii tamního souboru.
Foto Petr Horník, archiv, Jaromír Svoboda
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]