Týden s hudbou (62)

Co přinese tento týden 
Třeboňská nocturna nabídnou posluchačům od pondělí do soboty sedm koncertů. Hudba a zpěv zazní v lázních, na zámku, v kostele, v divadle i na nádvoří Tereziánských kasáren. Slavnostní zahájení v úterý bude patřit cembalistce Monice Knoblochové a flétnistce Kláře Novákové, řekl dnes ředitel festivalu Miloš Končinský. Pozvání do Třeboně mimo jiné přijal v současnosti nejlepší tuzemský houslista Josef Špaček spolu s vynikajícím klavíristou Miroslavem Sekerou, sopranistka a nositelka Ceny Thálie Dana Burešová, která vystoupí společně se slovenským tenoristou Peterem Bergerem. V kostele sv. Jiljí pak vystoupí i dva vítězové mezinárodní soutěže Pražské jaro 2013 hornistka Kateřina Javůrková a polský varhaník Karol Mossakowski.

Další koncert z cyklu varhanních koncertů Vivat varhany! se bude konat 12. července v poutním kostele Montserrat u Cizkrajova. Hostovat tam bude varhanice Hana Bartošová spolu s mezzosopranistkou Veronikou Hajnovou. Pro posluchače si připravily slavné árie a duchovní písně. Zazní třeba Biblické písně Antonína Dvořáka, Sen Panny Marie Bohuslava Martinů a také skladby Bachovy, Belliniho a Jana Křtitele Kuchaře. Festival Vivat varhany, pořádaný od roku 2010, je věnován významným, převážně českým, varhanním interpretům.Olomoucké barokní slavnosti 2014 mají v tomto týdnu na programu v pondělí 7. července a v úterý 8. července komickou rokokovou operu Bastien a Bastienka zkomponovanou dvanáctiletým Mozartem, v novém českém překladu Jaromíra Nohavici. Ve dnech 9.12. července zazní Hanzlíkova neobarokní opera na barokní libreto na motivy antické mytologie o moci Amorových šípů Endymio. A v neděli 13. července se uskuteční první ze série představení neobarokní opery na zlomky barokního libreta pánů Hanzlíka a Zouhara Torso.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Před čtyřiceti pěti lety zemřel britský hudebník Brian Jones. Blonďatý hudebník, který zesnul 3. července 1969, byl jedním ze zakládajících členů skupiny Rolling Stones a zpočátku dokonce jejím lídrem. Hrál na kytaru, foukací harmoniku a řadu dalších, někdy i exotických nástrojů. Postupně ale jeho pozice v kapele slábla i kvůli drogovým skandálům, což Jones těžce nesl, a otěže přebrala skladatelská dvojice Mick Jagger (zpěv) a Keith Richards (kytara). V červnu 1969 Jones skupinu opustil a měsíc poté byl nalezen mrtvý na dně bazénu svého domu v jižní Anglii.
Praha
Robert Jindra, který v pátek 27. června odstoupil z funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla, bude nadále u souboru působit jako hostující dirigent. „Nesmírně si vážím obrovské podpory sboru Opery Národního divadla, orchestru Národního divadla a řady sólistů, a především z úcty k nim jsem proto přijal možnost spolupráce externí,“ sdělil Jindra. V následující sezoně hudebně nastuduje premiéru opery Z mrtvého domu Leoše Janáčka. Funkci hudebního ředitele bude dočasně zastávat umělecký ředitel Opery Národního divadla Petr Kofroň.

Pořadatelé v minulém týdnu oznámili, že na mezinárodní výstavě scénografie a divadelního prostoru Pražské quadriennale v červnu 2015 se budou moci podílet také umělci-kulináři. Součástí 13. ročníku budou experimentální projekty ve výstavních síních i v ulicích Prahy. Například při performativní „gastro-výstavě“ s názvem Tvůrci budou autoři vyzváni k přípravě jídla-exponátu, které budou následně servírovat divákům. Exponáty bude spojovat kromě poživatelnosti další podmínka – pokrmy musí být spjaty s divadelní tematikou. Příběhy rekvizit jsou tématem experimentální výstavy s názvem Předměty, kterou kurátorsky připraví konceptuální umělec Tomáš Svoboda. Posledním doprovodným experimentálním projektem Pražského quadriennale je kostýmový happening v ulicích Prahy s názvem Kmeny. Přehlídka nejnovější světové a tuzemské scénografické produkce se uskuteční od 18. do 28. června 2015.

Divadelní Ceny Alfréda Radoka po dvaadvaceti letech končí, oznámila minulý čtvrtek správní rada nadačního fondu, který ceny uděluje. Uzavírá se tak tradice prestižních ocenění udělovaných kritickou obcí a nesoucích jméno tohoto předního českého divadelníka. „Rozdílné názory organizátora soutěžní ankety časopisu Svět a divadlo a Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka na podobu inscenačních cen vyústily v obtížně řešitelnou situaci,“ uvedli členové správní rady k důvodům konce nejstaršího z ocenění udělovaných v České republice za umělecké počiny v oboru divadla.
Regiony
V hukvaldském kostele svatého Maxmiliána začal ve čtvrtek mezinárodní festival Janáčkovy Hukvaldy. Zahájilo jej Janáčkovo kvarteto skladbou Leoše Janáčka Listy důvěrné. Pořadatelé zaznamenali velký zájem ze zahraničí. Vysvětlují si to výročím sto šedesáti let od skladatelova narození. Přijedou návštěvníci z Japonska či Austrálie. Festival potrvá do 20. července. Jednadvacátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkovy Hukvaldy nabídne dvanáct koncertů. Na většině z nich zaznějí skladby rodáka z Hukvald Leoše Janáčka. Organizátoři program sestavovali i s ohledem na fakt, že rok 2014 je Rokem české hudby. Vystoupí například Janáčkův komorní orchestr a sto deset let existující Pěvecké sdružení moravských učitelů. Představí se i sólista hrající na lesní roh Radek Baborák. Ze Spojených států pochází dirigent Paul Mauffray, který povede Janáčkovu filharmonii a s ní Pavla Šporcla. Při jejich společném koncertu zazní Janáčkovy Lašské tance či Fantazie pro housle a orchestr Josefa Suka. Koncerty se konají na několika místech v Hukvaldech, ve Frýdku-Místku a v Příboru. Vstupenky na festival mohou zájemci využít k bezplatné prohlídce hradu Hukvaldy.

Netradiční prohlídky zámku Nebílovy včetně nově zrekonstruovaného sálu s cennými malbami Antonína Tuvory a také koncert nejstaršího symfonického tělesa na českém území zahájil ve čtvrtek festival 6 týdnů baroka. Akce nabídne přes léto v Plzeňském kraji program ve více než dvaceti zámcích, kostelech i dalších místech, každý týden v jiné oblasti. První týden to byl kromě zámku Nebílovy i kostel v Nepomuku, barokní krajina a špejchar ve Spáleném Poříčí a kaple ve Vrčeni.Dny lidí dobré vůle na Velehradě také letos finančně podpoří tři neziskové organizace, které pomáhají nemocným a sociálně znevýhodněným lidem. Rozdělí si rovným dílem výtěžek z dárcovských SMS zaslaných při pátečním charitativním koncertu, který byl skoro dva miliony korun. Na koncertě vystoupili Jiří Pavlica a Hradišťan, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Václav Neckář, Ewa Farna, Markéta Konvičková, Elis – Eliška Mrázová, Pěvecký sbor Stojanova gymnázia Velehrad a také pěvecký sbor ze Zambie. Loni se takto podařilo vybrat více než 1,8 milionu korun. Letos se na příspěvek může těšit obecně prospěšná společnost Popálky, která vznikla ve spolupráci s Klinikou popálenin a rekonstrukční chirurgie Fakultní nemocnice Brno-Bohunice. Peníze pomohou i občanskému sdružení Debra ČR, které pečuje o pacienty s vzácným vrozeným onemocněním kůže, takzvanou nemocí motýlích křídel. Třetí z podpořených bude Nadační fond Adiuvare, který založil olomoucký arcibiskup Jan Graubner. Fond pomáhá rozvíjet duchovní a mravní hodnoty při výchově mládeže, motivovat studenty ke studiu a umožňuje také získat vzdělání studentům z početných a sociálně slabších rodin.Mackie Messer, Summertime a další známé melodie v podání Jihočeské komorní filharmonie a Quintetu Marka Novotného v úterý zahájily desátý ročník festivalu Múzy na vodě. Na slepém rameni Vltavy v Českých Budějovicích potrvá do neděle 6. července. Múzy na vodě jsou součástí festivalu Léto ve městě. Pro návštěvníky je připraveno na dvě stě divadelních představení, koncertů, výstav i filmových projekcí.

Čtyři významné společné projekty připravují na rok 2015 Plzeň a belgický Mons, obě se v příštím roce stanou Evropským hlavním městem kultury. Nabídnou tak velké koprodukční představení Alfréda Jarryho Král Ubu i jedno menší v podání dvou středních škol, představí současnou vážnou hudbu své země a na čtyři dny promění prostory partnerského města k vlastní prezentaci. Mons i Plzeň se inspirují a ovlivňují, konzultují přípravy projektu, mají podobný koncept zahájení, řekl Petr Šimon, manažer mezinárodních projektů Plzeň 2015. Druhým společným projektem bude prezentace současné vážné české i belgické hudby. Česko v Belgii představí Orchestr Berg, mladé těleso, které uvádí divácky atraktivní a inovátorské projekty, jež kladou důraz především na současnou hudbu a hudbu dvacátého století. Šílený dvorek v Monsu a Šílený dvorek v Plzni je pracovní název pro další z projektů, půjde o takzvané site specific prezentace daného města v druhém městě. Plzeň dostane na čtyři dny v Monsu k dispozici tamní kulturní centrum nazvané v překladu Šílený dům, jež vzniklo přeměnou brownfieldu.

Varhany z první poloviny devatenáctého století v nově opraveném piaristickém kostele v Litomyšli na Svitavsku uslyší lidé nejdřív v zimě. Po prázdninách je budou varhanáři na první tóny teprve připravovat. Hudební nástroj byl v dezolátním stavu, ale z devadesáti procent zůstane původní, řekl jednatel kutnohorské společnosti Organa Vít Kadeřábek. Varhany jsou již opravené a čekají v kostele na sestavení a ladění. Kostel byl desítky let v havarijním stavu a s ním i hudební nástroj. Zničené varhany již byly nefunkční, zanesené prachem a holubinci. Vandalové na nich rozšlapali některé píšťaly, jiné se ztratily. Piaristický kostel Nalezení svatého Kříže několikrát vyhořel, při posledním požáru v roce 1814 shořely i varhany. Na jejich torzu postavil ve dvacátých letech devatenáctého století Jan Josefi z Kutné Hory nový nástroj. Podle varhanáře jde o barokní nástroj, který má jiné dispozice a jiný tónový rozsah než varhany romantické, které se stavěly v dalším období. Na obou typech varhan se hrají jiné skladby.Skladby Johanna Caspara Kerlla, Johanna Sebastiana Bacha, Mozarta, Muffata a Wallyho zněly v sobotu v kostele Nanebevzetí Panny Marie v renesančních Slavonicích. Koncertem rakouského hudebníka Wolfganga Kogerta tam začal letní festival Vivat varhany. Je součástí cyklu festivalů České kulturní slavnosti. Potrvá do 26. července. Cyklus Českých kulturních slavností pořádá od roku 2002 občanské sdružení Česká kultura. Vedle festivalu Vivat varhany k nim patří Tanvaldské hudební jaro, Martinů fest v Poličce, Bystřické zámecké slavnosti v Bystřici pod Hostýnem, Festival zakázané hudby v Terezíně, Heroldův Rakovník, Malostranské komorní slavnosti a Mladé pódium. Hlavním dramaturgem je violoncellista Jan Páleníček.

Poetická projížďka městem s názvem Tančící kola pod vedením francouzských choreografů Pierra Nadauda a Dominiqua Boivina dnes zahájila druhý ročník festivalu pohybového divadla, tance a hudby KoresponDance 2014 ve Žďáru nad Sázavou. Potom baletem, divadlem a hudbou ožil areál zámku Kinských. V noci festival zakončil koncert v kostele sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Neobvyklá cyklojízda začala ráno na Farských humnech, pokračovala pěti zastaveními s ojedinělými performancemi aktérů festivalu a skončila u Pilské nádrže.

Výročí
8. července uplyne třicet pět let od úmrtí předního českého operního pěvce Theodora Šrubaře. Od roku 1943 byl členem Národního divadla.

Osobnost týdne
Teodor Šrubař studoval zpěv na brněnské konzervatoři v letech 1939–1941 u Bohumila Soběského. Do Národního divadla jej přijal v roce 1941 jako sustentanta Václav Talich. K prvním rolím, které v Národním divadle ztvárnil, patřil Kníže ve Dvořákově opeře Šelma sedlák, po kterém následovaly role hraběte Luny ve Verdiho Trubadúrovi, Silvia v Leoncavallových Komediantech a především pak role Gernanda v Dvořákově Armidě, kterou na sebe mimořádně upozornil a která mu vynesla sólistické angažmá od roku 1943. Předním sólistou opery pak zůstal až do konce svého života.Patřil k reprezentantům českého belcanta a byl zejména vynikajícím představitelem smetanovských postav. Role, jakými jsou Kalina (Tajemství), Přemysl (Libuše), Vladislav a Budivoj (Dalibor), Vok Vítkovic (Čertova stěna) nebo Tomeš (Hubička), interpretoval s důrazem na důstojnost a pevnost jejich charakteru. Mezi další jeho nezapomenutelné postavy, kterých bylo na jevišti Národního divadla přes sto, patří z české operní literatury Kníže Přemysl ve Fibichově Šárce, Prospero ve Fibichově Bouři, Bohuš a Adolf z Harasova v Dvořákově Jakobínovi, ze světových oper Čajkovského Evžen Oněgin a Jeleckij (Piková dáma), Borodinův Kníže Igor, Verdiho Giorgio Germont (La traviata), Renato (Maškarní ples), Nabucco, Amonasro (Aida), Simon Boccanegra nebo Wagnerův Wolfram (Tannhäuser), Bludný Holanďan, Telramund (Lohengrin) a nelze zapomenout na náročnou roli Wotana ve Zlatě Rýna. Členem Národního divadla byl do roku 1979.

Teodor Šrubař patřil k pěvcům, kteří mimořádně ctili přípravu a důsledné propracování role po pěvecké, psychologické i herecké stránce. Vryl se do paměti diváků svým dramaticky vznešeným projevem, který však nepostrádal lyrickou lehkost a technickou ohebnost hlasu. Nezanedbatelný byl i jeho podíl na koncertních vystoupeních a zahraničním hostování, a nelze opomenout ani jeho dlouholetou pedagogickou činnost. Mezi jeho žáky patřili například Miloslav Podskalský, Bohuslav Maršík, Ivan Kusnjer, Pavel Červinka, Jana Jonášová, Jiří Ceé a další. K třicátému pátému výročí úmrtí Theodora Šrubaře chystá Opera Plus zevrubný portrét tohoto vynikajícího barytonisty.

9. července 1934, tedy před osmdesáti roky, zemřel v Ouběnicích u Benešova Otakar Zich, význačný český skladatel a estetik. Byl žákem vynikajícího estetika devatenáctého století Otakara Hostinského a chráněncem obrazoboreckého muzikologa a kritika Zdeňka Nejedlého.

10. července 1904, před sto deseti lety, se v Praze narodil český neoklasicistní skladatel, dirigent, šéf opery v Olomouci a dramaturg Národního divadla Iša Krejčí, původním jménem František Krejčí.

13. července uplyne již deset let od úmrtí Carlose Kleibera, který je všeobecně považován za jednoho z největších dirigentů dvacátého století.
Foto archiv, ZDF

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat