Týden s hudbou (69)

Co přinese tento týden
Praha
Hudba z Harryho PotteraSedmi statečných či Pyšné princezny– takové hity si ve středu 27. srpna Pražané mohou od 17 hodin dopřát pod širým nebem. Koncert ve Valdštejnské zahradě předznamenává osmdesátou sezonu Pražských symfoniků, vstup je zdarma. Orchestr bude řídit Jan Kučera.

Svoji novou sezonu zahájí ve středu také Opera Národního divadla v Praze. Ve Stavovském divadle uvede reprízu Mozartova Únosu ze serailu. Dirigentem bude David Švec, v hlavní ženské roli se v ní po mateřské dovolené na scénu vrátí sopranistka Jana Šrejma Kačírková.

Pučchonská filharmonie, která naučila Jižní Koreu obdivovat Gustava Mahlera, zahájí v Praze v neděli 31. srpna své evropské miniturné. Orchestr, který působí teprve pětadvacet sezon, představí ve Smetanově síni Obecního domu spolu s fenomenální houslistkou Clarou-Jumi Kang Čajkovského Houslový koncert v D dur, dále čtvrtou Brahmsovou Symfonii a ve světové premiéře také Krédo pro orchestr korejského skladatele Sangjick Juna. Zázračné dítě, dnes již sedmadvacetiletá Clara-Jumi Kang patří k mimořádně nadaným houslistkám: s hrou na housle se začala seznamovat již ve třech letech v Mannheimu a velmi brzy ji začala studovat u věhlasných mistrů, mimo jiné u Dorothy De Lay na newyorské Juilliard School.
Regiony
Koncert jednoho z nejvyhledávanějších tenoristů Josepha Calleji se uskuteční v neděli 31. srpna v Prostějově, avšak oproti původním plánům pořadatelů nakonec pro návštěvníky zadarmo. O vstupenky na maltského operního pěvce, který má vystoupit na konci srpna na tamním náměstí, byl totiž minimální zájem. Rozhodnutí pořadatelů a města, které koncert dotuje dvěma miliony korun, rozdat lístky zadarmo se však setkalo nakonec s nevolí některých zájemců. Avizované vstupenky byly totiž podle nich vzápětí nedostupné. Na koncert Calleji v Prostějově pořadatelé počítali s hledištěm o kapacitě zhruba 2000 míst.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Newyorské Metropolitní opeře se podařilo urovnat spor s odboráři a zářijový start nové sezony zřejmě už není ohrožen. Oznámila to v pondělí agentura AP s odvoláním na informaci operní správy. Konflikt, který ohrožoval start sezony plánovaný na 22. září, začal v únoru a vyhrotil se počátkem srpna, kdy vypršely pracovní smlouvy zaměstnanců. Důvodem konfliktu byly úspory, které vedení slavné scény zdůvodňuje vysokými mzdovými náklady. Podle šéfa Metropolitní opery Petera Gelba fungování scény stojí ročně 326,8 milionu dolarů, z nichž 215 milionů připadá na platy a odměny členů orchestru a sboru a mzdy technického personálu. Zájem veřejnosti o operní produkci přitom klesá. Jednání s odbory bylo složité, protože početný tým zaměstnanců zastupuje podle jednotlivých profesí patnáct odborových organizací. Jako poslední na dohodu s vedením přistoupili pokladníci a jevištní výtvarníci. Podrobnosti kompromisní dohody ani jedna ze stran neoznámila.

Plácido Domingo nečekaně zrušil své veškeré letošní závazky na Salcburském festivalu, a to ze závažných zdravotních důvodů. Jako Hrabě Luna ve Verdiho Trubadúrovi se proto místo něj ve všech zbývajících reprízách počínaje pondělní představí osmatřicetiletý varšavský rodák Artur Ruciński. Oficiální vyjádření k Domingovu zdravotnímu stavu uvedlo, že třiasedmdesátiletý tenorista „trpí akutní infekcí močového měchýře a dýchacích cest s velmi vysokou horečkou“.Česká filharmonie v zahraničí propaguje nové dvořákovské nahrávky, komplet se skladatelovými devíti symfoniemi. Až do září vystoupí na dvanácti koncertech v Rakousku, Velké Británii, Německu, Švýcarsku, Itálii a na Slovensku. Například v Londýně na festivalu BBC Proms se Česká filharmonie představila v neděli společně s violoncellistkou Alisou Weilerstein. „Netrpělivě očekáváme přijetí na BBC Proms. Nejen, že se tam téměř domácí Jiří Bělohlávek poprvé představí s českými filharmoniky, ale také zde spolu budou propagovat dvořákovský komplet. Před deseti lety na BBC Proms Česká filharmonie pod vedením Sira Charlese Mackerrase provedla skladby Antonína Dvořáka tak, že o tom s nadšením psaly Daily Telegraph, Times, Guardian i Financial Times. Věříme, že úspěšní budeme i letos,“ nechal se před nedělním koncertem slyšet generální manažer filharmoniků Robert Hanč.

Praha
V Praze pokračoval mezinárodní festival nového cirkusu a divadla Letní Letná, který má do 2. září na programu přes dvanáct desítek představení. V pondělí měl premiéru projekt francouzského souboru Cirque Inextremiste, založený na akrobacii na konstrukcích z prken, železa a propanbutanových lahví. Novinku představili vítězové televizní soutěže Česko Slovensko má talent, akrobatické duo DaeMen, k níž oslovili další akrobaty a tanečníky. Poprvé bude uvedeno audiovizuální představení Pantokine souboru Cirque Garuda spojující akrobacii, experimentální žonglování a tanec s interaktivní projekcí a videomappingem. Cirk La Putyka v Praze pak představil inscenaci Dolls.Koncertním happeningem, který začal dvě hodiny po poledni a trval až do pozdního večera, vyvrcholily ve čtvrtek vzpomínkové akce k 21. srpnu nazvané Aby nám sny nezevšedněly. Pořádaly se v dolní části Václavského náměstí v Praze. Koncert přilákal stovky lidí.

Kulturní program České televize ČT art ve čtvrtek zveřejnil své plány pro nacházející měsíce. V prvním zářijovém týdnu kanál oslaví první rok vysílání. Diváci v něm uvidí dvanáct premiér a tři přímé přenosy, například hudební inscenaci z Divadla Na zábradlí Velvet Havel nebo Smetanovu operu Prodaná nevěsta při příležitosti otevření Národního divadla v Plzni. Podle svého vedení ČT art za první rok působení ve sledovanosti překonala většinu evropských kulturních kanálů a přiblížila se stanicím jako německo-francouzské Arte či BBC Four. ČT art do prvního zářijového týdne, který má diváky navnadit na podzimní schéma, zařadí tucet premiérových pořadů. Uvede například z oblasti klasické hudby koncert z Amsterodamu ke sto pětadvaceti letům Royal Concertgebow Orchestra s Lang Langem či Thomasem Hampsonem.

Regiony
Během pouhé hodiny se v pondělí ráno vyprodaly vstupenky na vůbec první představení v Novém divadle v Plzni. První zájemci stáli frontu na Smetanovu Prodanou nevěstu už od šesti hodin. Stejný titul o den později divadlo slavnostně otevře, představení však bude už jen pro zvané. Účast už potvrdili ministři kultury a vnitra Daniel Herman a Milan Chovanec či bývalá první dáma Dagmar Havlová, naopak se omluvili prezident Miloš Zeman a premiér Bohuslav Sobotka. Na úvodní představení 1. září šlo do prodeje kolem 190 vstupenek, cena byla 500 korun, součástí vstupenky je pamětní certifikát.Symfonická hudba, operní árie i temperamentní čardáš letos zazněly na Mezinárodním hudebním festivalu Špilberk, zahájeném v pondělí. Tvořilo jej sedm večerů pod širým nebem na nádvoří brněnského hradu. Jak zdůraznila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, přehlídka letos znovu přinesla odlehčené, avšak kvalitní letní hudební menu. Čtyři živé koncerty letos doplnily také tři kinokoncerty. Ve vysoké technické kvalitě zájemci na nádvoří zhlédli záznamy vystoupení světoznámých umělců, například Berlínských filharmoniků. Festival v neděli zakončil vyprodaný koncert pěvců Štefana Margity a Dagmar Peckové v doprovodu orchestru Janáčkovy opery Národního divadla Brno.

Festival barokního divadla, opery a hudby Theatrum Kuks nabídl od úterka do neděle tři desítky představení. Pořadatelé letošním ročníkem připomněli mimo jiné 290 let od příchodu Peruzzi-Denziovy operní společnosti z Benátek do Kuksu v roce 1724, a také 275 let od smrti Antonia Bioniho, kapelníka a skladatele tohoto souboru, který v Kuksu zahájil pravidelné operní sezony v Čechách. Festival začal před barokní kaplí svatého Huberta ve Starém Plese na Náchodsku, kde se uskutečnila první dvě představení festivalu, poslední se pak odehrálo v neděli večer v sýpce v Heřmanicích. Velká část produkcí se pak konala v letos nově otevřeném muzeu barokního mědirytce Michaela Rentze v Kuksu. V celém kukském údolí pokračují další stavební práce, například na opravě barokního hospitalu za 450 milionů korun. Projekt počítá s tím, že v opravených prostorách Kuksu vznikne vzdělávací centrum. Obnovena bude také zahrada za hospitalem.

Brněnská TOP 09 ve středu zveřejnila svůj návrh opustit myšlenku stavby Janáčkova kulturního centra s velkým koncertním sálem za více než miliardu korun a místo toho je umístit do budovy sokolského Stadionu v Kounicově ulici. Podle předsedy brněnské buňky TOP 09 Jaroslava Kacera by šlo o plnohodnotné řešení a zároveň výrazně levnější, uvedl na tiskové konferenci. „Čas od času se objeví hlasy, že se Janáčkovo kulturní centrum na rohu ulic Besední a Veselá postaví. Není však reálné najít ve veřejných rozpočtech tolik peněz,“ uvedl Kacer. Ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová však s jeho názorem nesouhlasí. Podle studie z roku 2002 by centrum stálo 1,3 miliardy korun. Radní v posledních letech slibovali aspoň postavit garáže jako první část projektu, ale zatím se nezačaly stavět ani ty.

Hvězdné obsazení se třemi držiteli Thálie měl letošní benefiční koncert, který se uskutečnil v sobotu na nádvoří hradu Grabštejn u Hrádku nad Nisou na Liberecku. Výtěžek jde tradičně ve prospěch této národní kulturní památky, benefice se letos konala už podvaadvacáté. „Střídám českou se zahraniční operou a letos je na řadě česká. Bude to scénické provedení opery Bedřicha Smetany Dvě vdovy ve vynikajícím obsazení předních sólistů Národního divadla,“ uvedl organizátor benefice Luděk Vele. V hlavní rolích se na nádvoří hradu představili sopranistky Marie Fajtová a Dana Burešová, která se na Grabštejn vrátila po čtrnácti letech, dále Aleš Briscein, Martin Šrejma, Yukiko Šrejmová Kinjo a v neposlední řadě i sám Luděk Vele. Benefice na Grabštejně si za dobu své existence vydobyla značnou prestiž. Z malé kaple se brzy přesunuly díky zájmu diváků i sponzorů na hradní nádvoří, kam se vejde zhruba 1000 lidí. Představení v předchozích letech vidělo dohromady asi 15 800 diváků.UNESCO nejspíše nebude trvat na odstranění otáčivého hlediště z barokní zahrady v Českém Krumlově. Svitla naděje na postavení nového demontovatelného otáčivého hlediště bez vyškrtnutí města z prestižního seznamu světového dědictví. Po víkendové návštěvě komisařek UNESCO to v neděli prohlásil ředitel Jihočeského divadla a senátor Jiří Šesták. Zahrada se ocitla na seznamu v roce 1992 spolu s centrem města a památkáři řadu let usilovali o odstranění otáčivého hlediště ze zahrady. Někdejší vedení ministerstva kultury UNESCO slíbilo, že do roku 2015 bude točna odstraněna. Zástupkyně UNESCO podle Šestáka vůbec poprvé navštívily točnu v sezoně a zhlédly divadelní představení. V pětihodinovém jednání vyslechly argumenty všech zúčastněných stran. Své stanovisko pošlou do dvou měsíců, rozpracovat požadovaly podmínky pro vypsání architektonické soutěže na novou točnu.

Výročí
28. srpna 1894 se narodil rakouský dirigent Karl Böhm, považovaný za jednoho z největších mistrů taktovky dvacátého století, významný šéf drážďanské opery, odkud posléze přešel do čela Vídeňské státní opery. Zemřel 14. srpna 1981.28. srpna 1924 se narodila česká tanečnice Zora Erbanová-Doskočilová. V letech 1945–1960 byla členkou tehdejšího Státního divadla v Brně, kde vytvořila mimo jiné hlavní role v baletech Šeherezáda (N. A. Rimskij-Korsakov) či Bachčisarajská fontána (B. V. Asafjev). Od roku 1958 se věnovala pedagogické práci, zemřela 13. ledna 2010.

Osobnost týdne
31. srpna 1834 se narodil italský skladatel Amilcare Ponchielli. Narodil se v obci Paderno Fasolaro v blízkosti Cremony, která nyní nese na jeho počest název Paderno Ponchielli. Byl synem venkovského učitele a varhaníka. Ve věku devíti let získal stipendium ke studiu hudby na konzervatoři v Miláně.V deseti letech napsal již svoji první symfonii a v době studia na konzervatoři i svou první operu Il sindaco babbeo. V roce 1856 se v Cremoně konalo první veřejné provedení opery I promessi sposi, ale proběhlo bez většího ohlasu, zcela ignorováno tiskem. S velkým úspěchem byla táž opera uvedena až o mnoho let později v Miláně (1872). V Cremoně však získal nadšeného příznivce a sponzora, sedláře Bortola Piatti, který se uvolil financovat provedení další Ponchielliho opery Bertrando dal Bormio v Turíně. K představení však nedošlo, neboť impresario divadla uprchl i s penězi.

Počáteční léta jeho umělecké dráhy byla poznamenána obdobnými zklamáními. V roce 1865 vyhrál konkurz na místo profesora kompozice na milánské konzervatoři, avšak vlivná hraběnka Maffei na místo něho protlačila v té době úspěšného dirigenta Franca Faccio. Ponchieli se živil jako dirigent malých orchestrů v Piacenze a v Cremoně. Teprve úspěch obnovené premiéry opery I promessi sposi mu otevřel dveře k nakladateli Ricordimu a s jeho přímluvou i do Milánské konzervatoře a hlavně divadla Teatro alla Scala. Uvedl zde úspěšný balet Le due gemelle (1873) a Ricordi u něj objednal operu I Lituani na libreto Antonia Ghislanzoni.V této době se také oženil, jeho manželkou se stala zpěvačka Teresa Brambilla, vnučka zpěvačky téhož jména, která proslula ve Verdiho operách. Zatím jeho opera I promessi sposi pokračovala ve vítězném tažení Evropou. Byla přeložena do němčiny i do angličtiny. Teatro alla Scala se však k jeho operám stavělo odmítavě. S velkými obavami očekával, jak se milánské publikum zachová k jeho první opeře připravené pro tuto scénu, a obavy se znásobily, když dirigentem představení se stal jeho mnohaletý konkurent Franco Faccio. Opera I Lituani však měla jednoznačný úspěch a vzhledem k tomu, že Verdi se na několik let odmlčel, stal se Ponchielli rázem vůdčí operní osobností Itálie.

V této době vznikl také projekt opery Gioconda, která se měla stát Ponchielliho nejúspěšnějším dílem. Ricordi určil, aby se libretistou stal Arrigo Boito, který právě ve Scale utrpěl zdrcující fiasko s vlastní operou Mefisto. Boito zvolil drama Victora Huga Angelo, tyran Padovský, které již bylo jednou zhudebněno Saveriem Mercadante. Snad proto, že Boito byl dosud zdrcen neúspěchem Mefista, napsal libreto ne pod svým jménem, ale pod snadno čitelným pseudonymem Tobia Gorrio. Ani Ponchielli nevěřil v úspěch společného díla. Neustále si stěžoval, že libreto není podle jeho vkusu, a navíc Boito ani Ricordi nevěnovali jeho stížnostem a návrhům pozornost. Tím větší byl úspěch. Opera uvedená opět dirigentem Francem Faccio měla při své premiéře na dvacet opon a záhy ji uvedla divadla celé Evropy.Další Ponchielliho opery Il figliuol prodigo (1880) a Marion Delorme (1885) měly sice při premiéře úspěch, ale záhy zmizely z repertoáru a dnes jsou připomínány jen zcela sporadicky. Poslední opera I Mori di Valenza zůstala nedokončena.

V roce 1881 byl Ponchielli jmenován maestrem di cappella katedrály v Bergamu. Kromě toho se v témže roce konečně stal profesorem kompozice na milánské konzervatoři. Jeho studenty byli mimo jiné i Giacomo Puccini a Pietro Mascagni.

Zemřel v Miláně 17. ledna 1886 a je pohřben na hřbitově Cimitero Monumentale.

S využitím Wikipedie
Foto archiv, Pavel Křivánek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat