Týden s hudbou (73)
Co přinese tento týden
Praha
O vyvrcholení letošního ročníku Dvořákovy Prahy se postará v pondělí 22. září od 20 hodin v pražském Rudolfinu věhlasná Izraelská filharmonie. V jejím čele stane dirigent Zubin Mehta, který orchestr za pětačtyřicet let spolupráce dovedl mezi světovou orchestrální špičku. Mimořádnou událost bude živě přenášet Česká televize i Český rozhlas 3 – Vltava. Festivalovou atmosféru mohou zájemci zakusit i před Rudolfinem, kde bude koncert živě přenášen na velkou LED obrazovku. Už od osmnácté hodiny doplní projekci série dokumentárních ohlédnutí za minulými ročníky Dvořákovy Prahy. Zubin Mehta, který se po dvou letech vrací do Prahy tentokrát v čele orchestru Izraelské filharmonie, provede návštěvníky koncertu programem složeným ze stěžejních symfonických děl Dvořákových vzorů. Zazní jedna z posledních Mozartových symfonií – Symfonie č. 40 g moll, Beethovenova předehra Egmont a dále Straussova symfonická báseň Život hrdinův.Na koncertech Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK se ve středu a ve čtvrtek 24. a 25. září představí výjimečná německá houslistka Veronika Eberle, která s FOKem zahraje již potřetí. Vždy si vybírá neotřelý repertoár, tentokrát Schumannův tajemstvím obestřený a vzácně hraný Koncert d moll. Dále zazní Sommerova předehra k Antigoně a Musorgského slavné Obrázky z výstavy.
Na nesmělé začátky, první koncerty, stejně jako na uplynulé dvě dekády své existence zavzpomíná, počínaje nedělí, při třech výročních koncertech orchestr PKF – Prague Philharmonia. Slavnostní projekt 20 let stylově nabídne mezi 28. zářím a 5. říjnem koncertní trilogii širokého dramaturgického záběru za účasti domácí i světové sólistické elity, pod vedením špičkových šéfdirigentů, kteří kdy v PKF působili. První slavnostní večer, stejně jako celou koncertní sezonu 2014–2015, otevře britská sopranistka Kate Royal. Pod taktovkou současného šéfdirigenta PKF Jakuba Hrůši se uplatní hned dvakrát – při provedení Mahlerovy Symfonie č. 4, kterou zazpívá na empoře Dvořákovy síně Rudolfina v bezprostřední blízkosti posluchačů, a ve španělském písňovém cyklu Joaquína Rodriga Čtyři milostné písně.
Regiony
Na středu si Ensemble Opera Diversa připravila pro brněnskou Redutu netradiční večer bujarých minioper, výběr obzvláště explozivních hudebních „min“ autorského tandemu libretisty Pavla Drábka a skladatele Ondřeje Kyase. V programu se diváci mohou těšit i na některé už dlouho neuváděné kousky, například Chůzi aneb Podpatek, pinč a paní, kterou premiérovala dnešní sólistka Curyšské opery Ivana Rusko v kavárně Spolek. Dále zazní Loupežnická nevěsta, Zpívající ženich, Listonoš aneb Krytí plemenné kočky a Metařka listí nebo části z labské trilogie Mluvící dobytek aneb Tajemné kosti. V hlavních rolích vystoupí sopranistka Hana Škarková, barytonista Aleš Janiga a tenorista Jakub Tuček. K nim se připojí další členové souboru, mezi nimiž na svůj diversní sólový debut čeká talentovaná mladá dvojice, mezzosopranistka Pavla Radostová (JAMU) a barytonista Michal Marhold (Konzervatoř Brno). Komorní ansámbl povede Jan Bělohlávek.
Na neděli je ohlášen zahajovací koncert čtvrtého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka. V kostele sv. Václava v Dobrušce vystoupí špičková houslistka Gabriela Demeterová, která žije v Anglii, s uznávaným varhaníkem a organologem Pavlem Černým, který rozezní historické varhany z roku 1727 ve skladbách J. S. Bacha, H. I. F. Bibera, J. D. Zelenky a dalších. Festival potvrvá až do 9. listopadu 2014.
V neděli vyvrcholí letošní ročník festivalu Heroldův Rakovník. Jako jeden z nejvýznamnějších kulturních projektů města se koná každoročně začátkem podzimu a je součástí festivalového cyklu České kulturní slavnosti. Je věnován vzpomínce na rakovnického rodáka Jiřího Herolda, slavného violistu, člena legendárního Českého kvarteta. V kostele sv. Bartoloměje v neděli zazní Pergolesiho Stabat Mater a Brixiho Varhanní koncert, sólistkami budou sopranistka Petra Perla Nôtová a mezzosopranistka Michaela Kapustová. Rakovnický komorní orchestr, Magistrae Raconenses a Karlovarský pěvecký sbor bude řídit Jan Rezek.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Světově uznávaný český soubor Pavel Haas Quartet dostal ve středu v Londýně prestižní britskou cenu Gramophone. Pro smyčcové kvarteto jde už o třetího „Oscara“ klasické hudby. Svoji nominaci proměnili Haasovci v kategorii komorní hudby za loňské album se skladbami Franze Schuberta Smrt a dívka a Smyčcový kvintet C dur. Nahráli ho za doprovodu německého cellisty Danjula Ishizaka. První cenu časopisu Gramophone získal Pavel Haas Quartet v roce 2007 a druhou o čtyři roky později, kdy obdržel nejprestižnější ocenění Nahrávka roku. Magazín Gramophone na svém portálu v recenzi o kvartetu uvedl, že představuje ty nejlepší kvality české tradice.Mladý houslista Jan Mráček zvítězil ve čtvrtek večer v Mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera ve Vídni. Třiadvacetiletý houslista, který je sólistou Symfonického orchestru Českého rozhlasu, ve finále soutěže provedl ve Velkém sále vídeňského Konzerthausu Brahmsův Houslový koncert. Doprovázel ho Rozhlasový symfonický orchestr ORF s dirigentem Johannesem Wildnerem. Porotu Mráček podle jejích slov fascinoval od prvního kola, a to nejen technickými dovednostmi, ale také charismatem na pódiu. „Je to jeden z nejkrásnějších momentů v mé kariéře. Nečekal jsem, že vyhraji, protože moji kolegové soutěžící jsou neuvěřitelně skvělí houslisté,“ řekl rodák z Plzně, absolvent Pražské konzervatoře a v současnosti student vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst. Mráček se po vítězství v soutěži může těšit na sólové vystoupení s Vídeňskou filharmonií. Soutěž pojmenovaná po vídeňském rodákovi, houslovém virtuosovi a skladateli je určena pro houslisty ve věku 14 až 30 let. Existuje od roku 1979, pořádá se každé čtyři roky.
Osobnost týdne
Jan Mráček se narodil v roce 1991, dnes patří k největším a nejslibnějším tuzemským houslovým talentům.Pochází z hudební rodiny a na housle začal hrát v pěti letech. Už od dětství se objevoval na významných koncertních pódiích, například ve třinácti letech společně s Josefem Sukem v cyklu Josef Suk uvádí mladé talenty v Rudolfinu. Tamtéž pak v necelých patnácti přednesl první větu ze Sibeliova Koncertu d moll.
Úspěchy sklidil už v řadě renomovaných hudebních soutěží (Jaroslava Kociana v Ústí nad Orlicí, Prague Junior Note, Concertino Praga, celostátní soutěž konzervatoří, soutěž v rámci Letních hudebních kurzů Václava Hudečka v Luhačovicích, Beethovenův Hradec, Spohrova houslová soutěž ve Výmaru). Největším z jeho úspěchů byla dosud druhá cena na Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro v květnu 2010. Houslista se tak stal vůbec nejmladším laureátem v historii této významné interpretační soutěže. V roce 2011 se stal dosud nejmladším sólistou Symfonického orchestru Českého rozhlasu.
Praha
Událost týdne
Poprvé po téměř stopadesáti letech zazněla ve středu v koncertním provedení operní prvotina Alfred od Antonína Dvořáka, a to jako jeden z programových vrcholů letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu festivalu Dvořákova Praha. Alfreda provedl v Dvořákově síni Rudolfina Symfonický orchestr Českého rozhlasu, taktovky se ujal německý dirigent Heiko Mathias Förster. Světová premiéra původního německého znění opery byla součástí celoročního mezinárodního projektu Rok české hudby. Z koncertu vznikne unikátní nahrávka.Tříhodinová opera Alfred z roku 1870 byla dosud nastudována jen jednou, a to v Olomouci v českém překladu. Ani partitura nebyla za autorova života vydána. Oproti tomu Tragická předehra se běžně hraje a byla i natočena. Náročná skladba dnes zazněla vcelku v německém originále. Originál partitury poskytlo České muzeum hudby.
Ačkoli šlo o významnou kulturní událost, koncertní síň se zcela nezaplnila. Koncert ale přilákal pozornost mnoha českých i několika zahraničních médií. Výjimečně se akreditovaly tři desítky novinářů, mimo jiné i hudební publicistka z nejvýznamnějšího německého hudebního časopisu OpernGlas. O koncertu informoval ale i prestižní BBC Music Magazine.
V opeře Alfred se odráží Dvořákova fascinace Schumannem, Mendelssohnem a nejvíce Richardem Wagnerem, a to bohatou harmonií, nekonečnou melodií a využíváním podobných akordů. Výraznou roli hrají také žestě s figuracemi ve smyčcích a sboru. Skladba je výrazně polyfonní. Autor dal vyniknout samostatným hlasům pěvců, kteří odzpívali extrémně těžké party, zejména soprán a tenor. I kvůli tomu hledali pořadatelé převážně německé wagnerovské interprety.V pěveckých rolí se tak mimo jiné představili sopranistka Petra Froese (Alvina) a Jarmila Baxová (Rowena), tenorista Ferdinand von Bothmer (Harald), barytonista Felix Rumpf (Alfréd) a tenorista Tilmann Unger (Dorset a Posel). Jejich výkony publikum ocenilo dlouhotrvajícím potleskem. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou.
Dvořák ve svých devětadvaceti letech pro svoji prvotinu sáhl po šedesát let starém německém textu Alfred der Grosse, jehož autorem byl německý romantický básník Karl Theodor Körner. Zajímavostí je fakt, že motiv charakterizující krále Alfreda je téměř totožný s melodií Degeyterovy Internacionály. Degeyter ale napsal Internacionálu až o osmnáct let později.
***
Mezi další události letošního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha patřilo v uplynulém týdnu dvojí vystoupení ruského houslisty Vadima Repina, rakouského barytonisty Wolfganga Holzmaira či kodaňského vokálního souboru Ars Nova Copenhagen.
Pražští symfonikové ve středu zahájili svoji jubilejní osmdesátou koncertní sezonu, a to monumentální Mahlerovou Druhou symfonií zvanou Vzkříšení. Provedli ji ve Smetanově síni Obecního domu pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta, Nizozemce Jaca van Steena. Spoluúčinkoval Pražský filharmonický sbor, který letos rovněž slaví osmdesáté výročí. Společný koncert tak bude oslavou spolupráce obou těles, která za dobu své existence podnikla více než pět set společných projektů. V této sezoně by mělo být zveřejněno i jméno nového šéfdirigenta Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Dlouhodobě nepřítomný čestný šéfdirigent Jiří Kout je nemocný a orchestr už v minulé sezoně začal hledat za něj náhradu. Ředitel orchestr Bohuslav Sobotka před časem řekl, že jméno oznámí ve druhé polovině letošního roku.
Regiony
Happeningem na Palackého náměstí začal v pondělí v Poličce třetí ročník mezinárodního festivalu pantomimy Mime Fest. Až do soboty nabídnul humor i drama, klasiku i nový cirkus, operu, evropské premiéry či představení pro děti. Mezi desítkami mimů nechyběli vedle našich ani zahraniční účastníci, a to z Polska, Německa, Ekvádoru a Egypta. Na své si přišli i milovníci opery. Ve středu se na festivalu pantomimy představil soubor Tichá opera, který jako jediný v Česku propojuje operu s pantomimou. Italsky zpívaný Haydnův Život na Měsíci byl ztvárněn i pantomimicky.
Janáčkova filharmonie Ostrava ve čtvrtek zahájila novou, jednašedesátou koncertní sezonu. Poprvé orchestr řídil nový šéfdirigent Němec Heiko Mathias Förster. Funkce byla předtím dva roky neobsazena. Na inauguračním koncertě zazněla například skladba Leoše Janáčka Taras Bulba. Jako sólista se představil i houslista Pavel Šporcl. Podle Förstera má orchestr velký hudební potenciál. „Za velké pozitivum považuji působivý a velmi homogenní zvuk smyčců. K tomu je třeba přičíst technickou vyspělost, virtuozitu a sílu projevu dechové sekce,“ řekl nový šéfdirigent.Skladby autorů sedmnáctého a osmnáctého století v podání amerického sopranisty Roberta Crowea a německého varhaníka Michaela Ebertha slyšeli v sobotu návštěvníci zámeckého koncertu v Náměšti nad Oslavou. Koncert byl vyvrcholením letošní hudební sezony na náměšťském zámku. Na programu byly mimo jiné skladby Carla Philippa Emanuela Bacha, Georga Friedricha Händela či Josepha Haydna, ale i českého skladatele Bohuslava Matěje Černohorského. Zámecké koncerty navazují na bohatou a významnou hudební tradici založenou v Náměšti bývalými majiteli.
Novodobou světovou premiérou barokní opery L’Ipermestra začal v sobotu v prostorách zámeckého divadla v Českém Krumlově Festival barokních umění, trvající jen do následujícího dne. Reprízy opery diváci viděli po oba víkendové dny. Vedle opery byla na programu řada koncertů dobové hudby, barokní ohňostroj a slavnostní barokní iluminace v zámecké zahradě. Slavnostní opera Johanna Adolfa Hasseho L’Ipermestra měla premiéru ve Vídni v lednu 1744 u příležitosti svatby arcivévodkyně Marie Anny, mladší sestry české a uherské královny Marie Terezie. Autorem libreta je císařský dvorní básník Karla VI. a Marie Terezie Pietro Metastasio. Na festivalu dnes zazněla v podání sólistů a barokního orchestru Hof-Musici pod vedením Ondřeje Macka v nastudování Zuzany Vrbové.
Mladí flétnisté a klarinetisté od neděle měří své síly v Mezinárodní soutěži Leoše Janáčka v Brně. Přihlásili se hudebníci ze čtyř desítek zemí světa včetně asijských a jihoamerických států. Nástrojové zaměření soutěže se v jednotlivých ročnících mění, flétny a klarinety mají letos premiéru. Flétnistů se přihlásilo 128, klarinetistů 82. Všechna vystoupení jsou volně přístupná veřejnosti v Koncertním sále Hudební fakulty JAMU, Divadle na Orlí a Besedním domě, kde se 26. září uskuteční také koncert laureátů s udělováním cen. Soutěž je tříkolová a výběr repertoáru zahrnuje vrcholná díla světových autorů. Vítěz každého oboru získá sto tisíc korun. Příští rok se v Brně utkají obory housle a smyčcové kvarteto, v následujícím roce lesní roh a tuba.
V Olomouci v neděli začal 21. ročník Podzimního festivalu duchovní hudby. Na úvodní koncert v chrámu svatého Michala navážou další čtyři konané vždy v jiném kostele. Návštěvníci se mohou těšit na vystoupení špičkových domácích i evropských hudebníků. Dramaturgie letošního ročníku se soustředila na českou hudbu. Odkazuje přitom na to, že letošek byl vyhlášen Rokem české hudby. Úvodní koncert v chrámu svatého Michala byl věnován Antonínu Dvořákovi, během přehlídky zazní i skladby Bohuslava Martinů. Opomíjet však festival nebude ani světovou produkci. Na programu jsou díla Wolfganga Amadea Mozarta, Petra Iljiče Čajkovského i renesančního skladatele Gregoria Allegriho.
Výročí
25. září 1924, tedy před devadesáti lety zemřel český tenorista Karel Burian (*12. 1. 1870).
26. září oslaví pětašedesáté narozeniny český houslista Bohuslav Matoušek.28. září by se pětadevadesáti let dožil slovenský tenorista Gustáv Papp, dlouholetý sólista Opery SND Bratislava (+7. 10. 1997).
Foto archiv, Esther Haase. Marco Borggreve, Martin Divíšek
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]