Týden s hudbou (93)

Co přinese tento týden
Zahraničí 
Další příležitost zažít baletní představení petrohradského Eifman Ballet bude v sobotu 14. a v neděli 15. února 2015 v nové budově Slovenského národního divadla. Po Petrohradě a Paříži soubor uvede i v Bratislavě světovou premiéru nové inscenace Borise Eifmana Up & Down podle románu Scotta Fitzgeralda Něžná je noc na hudbu George Gershwina, Franze Schuberta a Albana Berga, v hudební produkci slovenského skladatele Rudolfa Pepuchy.
Praha 
Program z děl slovanských autorů Dvořáka, Prokofjeva a Čajkovského je připraven na pondělní šestý koncert cyklu „Rudolfinum“ Symfonického orchestru Českého rozhlasu, jehož hostem bude houslista Ivan Ženatý. Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahraje pod taktovkou svého šéfdirigenta Ondreje Lenárda nejen pro publikum v Dvořákově síni, ale též pro posluchače přímého přenosu Českého rozhlasu Vltava. V úvodu večera se očekává mimořádná, na koncertech ne právě často vídaná chvíle, kdy intendant Symfonického orchestru Českého rozhlasu Jan Simon předá koncertnímu mistrovi Vlastimilu Kobrlemu nový nástroj, housle, které postavil Jan Špidlen.

I v tomto týdnu bude pokračovat festival Opera. V pondělí 9. února bude ve Státní opeře hostovat Slovenské národné divadlo Bratislava s Pucciniho Bohémou. V pátek 13. února představí Ensemble Damian v Českém muzeu hudby opery Tomáše Hanzlíka Svět podle Plinia, Strašná travestie o těhotném starostovi a Endymio a v neděli 15. února v Divadle Na Prádle zazní v rámci doprovodného programu Il Congelatore v podání Kočovného divadla Ad Hoc.Inscenace Amerikana III. se bude hrát na scéně Státní opery naposledy ve středu 11. února. V dramaturgii souboru ji vystřídá Ballettissimo, komponovaný večer tanečních opusů tří význačných evropských choreografů, který jako svou druhou premiéru sezony uvede počátkem března Balet Národního divadla v Praze.

Koncerty Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK ve středu 11. a ve čtvrtek 12. února ve Smetanově síni Obecního domu se ponesou ve znamení jazzových inspirací. Na koncertech zazní dvě světové premiéry z pera českého rodáka Jaroslava Jakuboviče a nádherná 1. symfonie Gustava Mahlera. To vše pod taktovkou Elli Jaffeho. Všechny tři skladatele večera spojují minimálně tři body: židovský původ, New York a hudební vášeň.

Koncert Symfonického orchestru Pražské konzervatoře pod vedením Miriam Němcové se uskuteční ve čtvrtek 12. února v Koncertním sále konzervatoře. Sólistou večera bude Walter Hofbauer (trubka). Zazní skladby Fibicha, Hummela a Dvořáka.

Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 čekají v průběhu roku desátého výročí vystoupení na Salzburger Festspiele a pozvání k rezidenci na největším z bachovských festivalů, Bachfestu v Lipsku. Právě program zahajovacího koncertu lipského Bachfestu Collegium 1704 představí i pražskému publiku, a to na pátečním koncertě 13. února v kostele sv. Šimona a Judy, který se uskuteční v rámci cyklu Hudební most Praha – Drážďany.
Regiony 
Celkem šestnáct koncertů v devíti městech připravili organizátoři třicátého sedmého ročníku Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro. Zahajovací koncert ve čtvrtek 12. února bude ve znamení výročí železnice a stavitele železničních tratí Jana Pernera, pardubického rodáka. Skladby s železničními motivy zahraje Komorní filharmonie Pardubice. Kromě Pardubic, kam je naplánováno osm koncertů, pořadatelé připravili hudební vystoupení v České Třebové, Holicích, Chrudimi, Přelouči, Chrasti, Heřmanově Městci, Kameničkách a Sezemicích. V České Třebové se odehraje ve středu 11. února předpremiéra zahajovacího koncertu. Pardubické hudební jaro trvá do 29. dubna, závěrečný koncert obstará Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, který bude řídit dirigent Heiko Mathias Förster. Kompletní program je zveřejněn na stránkách festivalu.

Opera Jihočeského divadla v Českých Budějovicích si na pátek 13. února připravila premiéru muzikálu Zpívání v dešti. Režie se ujal Oldřich Kříž, v hlavních rolích se představí Jan Kříž a Kateřina Šildová.

pátek 13. února bude mít v Severočeském divadle v Ústí nad Labem premiéru lyrický balet Sen noci svatojánské, propojující hudbu Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a příběh Williama Shakespeara. Autorkou choreografie a režie je Alena Pešková.

Další premiéra tohoto týdne se uskuteční také v pátek 13. února, tentokrát v Moravském divadle v Olomouci. Soubor opery a operety zkouší pod režijním vedením Martina Dubovice druhou nejhranější operu Bedřicha Smetany, Hubičku. Hudebního nastudování se ujal Tomáš Hanák.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Orchestr PKF – Prague Philharmonia za řízení šéfdirigenta Jakuba Hrůši odehrál počátkem února koncerty v japonských městech Sapporu, Tokiu, Kamakuře a Ósace. Své turné završí dalším vystoupením v ománském hlavním městě Maskatu. Na japonské části zájezdu hostoval violoncellista Mischa Maisky, v Maskatu se pak představí Johannes Moser. Na koncertech PKF představí Smetanovu Mou vlast, Dvořákovu Novosvětskou, předehru skladby Karneval, Slovanskou rapsodii či Koncert pro violoncello a orchestr h moll.Na veletrhu scénických umění v Jokohamě v únoru vystoupí zástupci českého divadla a hudby. Projekty tam představí umělecký šéf souboru Farma v jeskyni Viliam Dočolomanský, ředitelka orchestru Berg Eva Kesslová a ředitel plzeňského Divadla Alfa Jakub Hora, který zastoupí českou loutkovou scénu a bienále českého profesionálního loutkového a alternativního divadla Skupova Plzeň. Výběr zástupců české scény zajistila dramaturgická rada Institutu umění – Divadelního ústavu s přihlédnutím k zájmům japonského publika. Slovensko budou reprezentovat zástupci současného tance a aktivní tanečníci Šárka Ondrišová, Radoslav Piovarči a Petra Fornayová.

Debut na scéně Metropolitní opery v New Yorku má za sebou český basbarytonista Adam Plachetka, který tu ve středu poprvé ztvárnil Masetta v Mozartově opeře Don Giovanni. V prestižním operním domě bude mít až do března deset představení. Na prknech Met vystoupil Plachetka sto devět let poté, co se zde divákům jako první český pěvec představil tenorista Karel Burian.

Praha
Česká filharmonie získala čtyři strunné nástroje v hodnotě 15 milionů korun. Zvuk orchestru obohatily housle z dílny Giovanniho Marii Valenzana z roku 1825 a Pietra Messoriho z roku 1924, viola z dílny Ettora Soffrittiho z roku 1927 a violoncello od francouzského houslaře Jeana-Baptista Vuillauma z roku 1844. Nástroje vybírala komise odborníků, v jejímž čele byl šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek, vzácné exempláře posuzoval také koncertní mistr Josef Špaček společně s vedoucími a členy jednotlivých smyčcových skupin. Česká filharmonie hledala italské nástroje, nejlépe z devatenáctého nebo začátku dvacátého století. V České filharmonii o ně navíc pečuje i mistr houslař Jan Slípka.Ve středu 4. února ve věku jednaosmdesáti let náhle zemřel hudební skladatel, zpěvák, multiinstrumentalista, příležitostný básník, pedagog a milovník života Pavel Jurkovič.

Nominace v nejnovějším ročníku cen Thálie ve středu na tiskové konferenci v Praze oznámili šéfové odborných porot. Nejvíce nominací získali umělci z pražského Národního divadla (sedm) a Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni (tři). Po dvou nadějích mají mimo jiné i Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Jihočeské divadlo České Budějovice. V kategorii opera byly na nejlepší ženský výkon nominovány Jana Foff Tetourová (role Amneris v opeře Giuseppe Verdiho Aida, Divadlo J. K. Tyla Plzeň), Jolana Fogašová (role Ježibaby a Cizí kněžny v opeře Antonína Dvořáka Rusalka, Jihočeské divadlo, scéna před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově) a Ivana Veberová (role Mařenky v opeře Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta, Divadlo J. K. Tyla Plzeň) a na nejlepší mužský výkon Aleš Briscein (role Jaroměra v opeře Zdeňka Fibicha Pád Arkuna, Národní divadlo Praha),  Svatopluk Sem (role Wolframa z Eschenbachu v opeře Richarda Wagnera Tannhäuser, Národní divadlo – Státní opera Praha) a Nikolaj Višňakov (role Kalafa v opeře Giacoma Pucciniho Turandot, Moravské divadlo, Olomouc). V kategorii balet a pantomima a jiný tanečně dramatický žánr jsou na nejlepší ženský výkon nominovány Marta Drastíková (role paní de Tourvel v baletu Valmont, Národní divadlo Praha), Nikola Márová (role Nikie v baletu La Bayadère, Národní divadlo Praha) a Tereza Podařilová (role markýzy de Merteuil v baletu Valmont, Národní divadlo Praha) a na mužský nejlepší výkon to jsou Alexander Katsapov (titulní role v baletu Valmont, Národní divadlo Praha),  Richard Ševčík (titulní role v baletu Spartakus, Divadlo J. K. Tyla Plzeň) a Matěj Šust (role rytíře Dancenyho v baletu Valmont, Národní divadlo Praha). Laureáty vyhlásí Herecká asociace v Národním divadle 28. března už podvaadvacáté.

Ve Stavovském divadle v Praze měla ve čtvrtek premiéru nová podoba Mozartovy opery Kouzelná flétna v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka, pohádkový příběh převyprávěl divákům režisér Vladimír Morávek. V jeho inscenaci vystupuje vedle zpěváků také postava samotného Mozarta, kterou ztvárňuje Martin Donutil v alternaci s Ondřejem Matajem. Vodítkem pro scénické zpracování byla hollywoodská produkce slavného filmu Amadeus režiséra Miloše Formana. V nové inscenaci Opery Národního divadla zpívají mimo jiné Jana Sibera, Olga Jelínková, Marie Fajtová, Richard Samek, Jiří Brückler, Ondřej Koplík a další.V Dvořákově síni pražského Rudolfina se ve čtvrtek uskutečnil slavnostní koncert k osmdesátému výročí Pražského filharmonického sboru. Zazněla kantáta Svatba Igora Stravinského se čtyřmi klavíry a bicími, dále Gloria soudobého anglického skladatele Johna Ruttera a také výběr z motet Antona Brucknera. Současně s koncertem byla v Rudolfinu zahájena výstava mapující historii sboru.

Kulatiny oslavilo pražské Rudolfinum. První návštěvníci si novorenesanční budovu, v níž za první republiky fungoval československý parlament, mohli prohlédnout před sto třiceti lety, 7. února 1885, téhož roku započala výstavní činnost ve vedlejší budově. Celkové náklady na stavbu dosáhly dvou milionů zlatých, čtyřikrát víc, než se předpokládalo. Česká filharmonie zahájila své působení v Rudolfinu v roce 1896 koncertem, který řídil Antonín Dvořák. Loni v létě proběhla v Rudolfinu první etapa nové rekonstrukce v rámci dvouletého projektu Otevřené Rudolfinum, která zahrnovala položení nové podlahy v hledišti i na pódiu, novou vzduchotechniku, přečalounění sedadel či další dámské toalety ve foyer, úpravy pokračují i letos.Primabalerína Mariinského divadla v Petrohradu Yulia Makhalina, host sobotního Plesu v Opeře v Praze, zatančila Umírající labuť. Mezi dalšími účinkujícími byl Giacomo Bevilacqua, člen Staatsballettu Berlin, sólisté Baletu pražského Národního divadla Andrea Kramešová, Karel Audy a Ondřej Vinklát a také mezzosopranistka Veronika Hajnová.  

Legendární inscenace pražské Laterny magiky Kouzelný cirkus dosáhla v sobotu večer na Nové scéně Národního divadla 6 300 repríz. Nestárnoucí příběh o putování za obrazem věčné krásy a překonávání nástrah na této pouti okouzlil několik generací diváků v Česku i v šestnácti dalších zemích po celém světě. 
Regiony

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě hledá nové autory divadelních recenzí. Vyhlásilo proto soutěž pojmenovanou po jednom z prvních českých divadelních kritiků Josefovi Krasoslavovi Chmelenském. Do konce února mohou zájemci zaslat vlastní recenzi či esej k jedné či dvěma inscenacím, které má Národní divadlo moravskoslezské na repertoáru. Slavnostní vyhodnocení soutěže divadlo plánuje u příležitosti zahájení prodeje předplatného na sezonu 2015/2016.

Magistrát města Brna za 55 milionů korun opraví fasádu a vymění technologie v Janáčkově divadle. Práce by mohly začít o letních prázdninách, chodu divadla by se nijak dotknout neměly. Letošní rekonstrukcí chce město vyřešit nejpalčivější problémy, mimo jiné budou vyměněny i akumulátory a táhla pro rekvizity. V příštích letech divadlo čeká rekonstrukce vnitřních rozvodů – kanalizace, elektřiny, vodovodů a vzduchotechniky.Národní divadlo Brno v pátek poprvé uvedlo operu skladatele Marka Ivanoviće Čarokraj. Tvůrci ji označují za rodinnou operní expedici, která může být pro mladé diváky ideálním seznámením s hudebním divadlem. V Praze se Čarokraj hraje od roku 2012, scéna a kostýmy Matěje Formana a Andrey Sodomkové získaly Cenu Alfréda Radoka. Pro brněnskou inscenaci kostýmů přibylo, stejně jako mytologických zvířat na scéně. Brněnská inscenace není replikou té pražské, změnila se také většina obsazení, skladatel pro nové provedení revidoval partituru. Národní divadla v Praze a Brně teď budou Čarokraj uvádět střídavě.

Výročí
Před 145 lety, 11. února 1870 zemřel český skladatel Leopold Měchura (narozen 2. února 1804), autor kantát na texty Karla Jaromíra Erbena a také opery Marie Potocká. 

12. února uplyne 10 let od úmrtí přední sólistky Janáčkovy opery v Brně Gity Abrahámové (13. listopadu 1933 – 12. února 2005), představitelky řady rolí mladodramatického a dramatického oboru.  

Foto archiv, Michal Adamovský, Rob Coat, ČF, Aleš Nowák, Lukáš Oujeský

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat