Týden s hudbou (95)

Co přinese tento týden
Praha
V pondělí 23. února vystoupí v pražském Rudolfinu pianista Kirill Gerstein. Pražské publikum se s tímto rodákem z Voroněže mělo možnost setkat už v roce 2012, kdy vystoupil s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Na programu sólistova nejnovějšího pražského koncertu bude Patnáct tříhlasých invencí Johanna Sebastiana Bacha a Transcendentální etudy Ference Liszta. Ve středu 25. února vystoupí s Českou filharmonií namísto zdravotně indisponovaného Daniila Trifonova klavírista Alexander Melnikov, další společné koncerty jsou pak naplánovány na čtvrtek 26. a pátek 27. února. Zazní Čajkovského předehra-fantazie Romeo a Julie, Rapsodie na Paganiniho téma pro klavír a orchestr op. 43 Sergeje Rachmaninova a Schönbergerova Zjasněná noc op. 4. Diriguje Jiří Bělohlávek.

V českém překladu vychází knižní portrét skladatele Georga Friedricha Händela z pera cembalisty, dirigenta a muzikologa Christophera Hogwooda. Veřejné uvedení knihy se uskuteční v úterý 24. února v barokním refektáři dominikánského kláštera u sv. Jiljí v Praze. Při této příležitosti zazní koncert Händelových skladeb v provedení komorního souboru Atlantis Collegium, zazpívá Ludmila Vernerová.

Koncertní cyklus Collegium 1704 v Rudolfinu pokračuje v úterý 24. února, kdy v podání souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 zazní Mozartova Velká mše c moll. Sólisty večera budou Kateřina Kněžíková (soprán), Sophie Harmsen (alt), Václav Čížek (tenor) a Tomáš Král (bas) pod vedením Václava Lukse. Mozartova nejrozsáhlejší mešní kompozice je poznamenána podobným osudem jako jeho slavné Requiem. Také Velká mše zůstala nedokončeným torzem a rovněž okolnosti jejího vzniku a prvního provedení jsou zahaleny rouškou tajemství.Koncert studentů a pedagogů Jeonnam Arts High School (Korea) za spoluúčasti Filharmonického orchestru Iwasaki je ohlášen na úterý 24. února v Koncertním sále Pražské konzervatoře.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pozval do své narozeninové sezony klavíristku Valentinu Lisitsu. Koncerty ve středu 25. a ve čtvrtek 26. února 2015 ve Smetanově síni Obecního domu ji představí jako sólistku s orchestrem pod taktovkou Petra Vronského, večer v sobotu 28. února v Rudolfinu pak v sólovém recitálu. Jedná se o její první koncerty v České republice. V programu zazní díla Šestáka, Rachmaninova a Stravinského.Národní divadlo v Praze ve spolupráci se Společností Bedřicha Smetany připravilo na sobotu 28. února dopolední Matiné ke 191. výročí narození Bedřicha Smetany. V programu zazní ukázky z operního a klavírního díla Bedřicha Smetany. Na matiné vystoupí Dana Burešová (soprán), Kateřina Jalovcová (mezzosoprán), Martin Šrejma (tenor) a Miloš Horák (bas). Za klavírem usednou Jitka Čechová a David Švec.

Regiony 
Janáčkova filharmonie Ostrava se připravuje na koncert se zpěvákem Danem Bártou a jeho kapelou. Unikátní spojení hudby Dana Bárty, jeho kapely Illustratosphere a Janáčkovy filharmonie Ostrava se představí v multifunkční aule Gong ve čtvrtek 26. února. V programu koncertu s Danem Bártou zaznějí písně z alb Entropicture, Retropicture, Theyories, Animage a Illustratosphere ve speciálních aranžích pro symfonický orchestr. Poprvé obdobný koncert zazněl v roce 2013 v Pardubicích s Komorní filharmonií Pardubice a pro velký úspěch se bude letos opakovat. Projekt bude letos uveden také na festivalu Smetanova Litomyšl. 

Operní mystérium o rytíři Ruprechtovi a démony posedlé dívce Renatě Sergeje Sergejeviče Prokofjeva Ohnivý anděl bude mít premiéru ve čtvrtek 26. února 2015 v Divadle Antonína Dvořáka. Ohnivý anděl je co do volby hudebních prostředků vedle Hráče nejmodernější Prokofjevovou operou, která vznikla jako kontrast k rozmarné Lásce ke třem pomerančům. Hudebního nastudování se ujal Robert Jindra, režie Jiří Nekvasil, scénu vytvořil Petr Matásek, kostýmy Marta Roszkopfová.Třicátý sedmý ročník Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro bude pokračovat ve čtvrtek 26. února 2015 v Rytířském sále zámku v Pardubicích a v pátek 27. února 2015 v Divadelním sále Občanské záložny v Přelouči koncertem Hommage à J. S. Bach e G. F. Händel. Spolu s Barocco sempre giovane vystoupí Stéphane Béchy (cembalo).

Sen noci svatojánské na míru pro liberecký baletní soubor připravil choreograf a režisér Attila Egerházi, současný šéf baletu Jihočeského divadla. Premiéra se uskuteční v pátek 27. února 2015 v Šaldově divadle.

Poslední představení baletu Osudové lásky v Janáčkově divadle v Brně je připraveno na sobotu 28. února 2015. Tři choreografické kompozice o lásce, poslední představení triptychu o podobách vztahů ženy a muže. Večer je složen z choreografie Rami Be’era Motýli, choreografie Jany Přibylové Zjasněná noc a choreografie Mária Radačovského Osudové lásky.Na neděli 1. března připravilo Slezské divadlo Opava premiéru Verdiho Macbetha. Realizační tým tvoří režisérka Jana Andělová Pletichová, dirigent Petr Šumník, choreograf Valerij Globa, scénograf Jaroslav Milfajt a kostýmní výtvarník Josef Jelínek.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Český rozhlas Vltava odvysílal v sobotu 21. února přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku, kde v Mozartově Donu Giovannim vystoupil i náš Adam Plachetka. Český basbarytonista v roli Masetta debutoval na této prestižní operní scéně 4. února.

Praha 
Světovou premiéru nahrávky Requiem barokního skladatele Františka Xavera Richtera nabízí CD souboru Czech Ensemble Baroque, který hraje pod vedením dirigenta Romana Válka na dobové nástroje. Czech Ensemble Baroque se tak podílí na znovuobjevení skladatelského odkazu hudebníka českého původu. Nahrávku, která vedle Requiem obsahuje skladby Sinfonia con fuga in G minor a De profundis, v úterý v Praze pokřtili houslista Pavel Šporcl a klarinetistka Ludmila Peterková.

Jediná premiéra Laterny magiky v  této sezoně, Podivuhodné cesty Julese Verna měla premiéru 19. února na Nové scéně Národního divadla. Tvůrci nového projektu čerpali inspiraci z románů spisovatele Julese Verna, zejména z oblíbeného Tajuplného ostrova. Představením s prvky činohry i pohybového divadla vzdali hold průkopníkům filmu a jejich mnohdy naivním pokusům zachytit pohyb a děj na celuloidový pás. Režisérem inscenace je David Drábek, který na scénáři spolupracoval s dramaturgyní Markétou Bidlasovou. Na přípravě se dále podíleli scénograf Jakub Kopecký, hudebník Darek Král a kostýmní výtvarnice Simona Rybáková.Letošní předání Cen divadelní kritiky za rok 2014 (dříve Ceny Alfréda Radoka) proběhlo v pátek 13. března po představení hry Velvet Havel Miloše Orsona Štědroně v Divadle Na zábradlí. Ze světa opery zaujala kritiku představitelka Salome v inscenaci Národního divadla, německá sopranistka Gun-Brit Barkmin. Pod vedením režiséra Mariusze Trelińského a hudebním vedením Heiko Mathiase Förstera předvedla podle členů poroty výborný výkon, což dokazuje fakt, že se se svým hereckým projevem probojovala na roveň výkonů činoherních. Jako hudba roku byla překvapivě označena zcela netradiční opera Aloise Háby Nová země, jejíž provedení proběhlo na prknech Národního divadla pod vedením Petra Kofroně. Tato opera byla uvedena ve světové premiéře po osmasedmdesáti letech od svého vzniku a zpracovává netradiční téma – proces kolektivizace na Ukrajině ve třicátých letech dvacátého století. V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě umístila Janáčkova Jenůfa v režii Petera Konwitschneho (Opera Graz), která byla uvedena na čtvrtém mezinárodním divadelním a hudebním festivalu Janáček Brno.

Ve Smetanově síni Obecního domu v Praze se ve čtvrtek vůbec poprvé v České republice uskutečnilo promítání filmové klasiky Psycho režiséra Alfreda Hitchcocka za doprovodu živé hudby. Tu obstaral šedesátičlenný Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK pod taktovkou Jana Kučery.

Mezzosopranistka Dagmar Pecková na své nové album s názvem Hříšnice nazpívala árie osudových hrdinek, jako jsou Máří Magdalena, Herodias, Dalila, Médea, Elektra či Salomé. Novinka se objeví 27. března, vydání doprovází galakoncert, který se uskuteční 24. března ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. V plánu jsou i další koncerty včetně účasti na několika hudebních festivalech.
Regiony
Ostravský koncert ruského klavíristy Kirilla Gersteina byl zrušen. Měl vystoupit ve středu v Domě kultury města Ostravy, neumožnilo to ale jeho onemocnění. 

Komorní operní inscenaci, přibližující publiku netradičním způsobem osobnost skladatele Leoše Janáčka, nastudovalo Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Na Malé scéně Nového divadla měl v sobotu premiéru Zápisník zmizelého. Autorem scénáře i režisérem inscenace, jež svou magií a symbolikou vybízí k zamyšlení o hledání smyslu života a tvorby, je ředitel divadla Martin Otava.

Téměř kompletní orchestrální dílo brněnské skladatelky Vítězslavy Kaprálové zaznělo ve čtvrtek při slavnostním koncertu Filharmonie Brno. Orchestr tak připomněl sté výročí narození umělkyně, jejíž nadějnou tvůrčí dráhu ukončila v pětadvaceti letech nemoc. Stejný program odehrál orchestr v Janáčkově divadle také v pátek. Kaprálová se jako skladatelka a dirigentka výrazně prosadila v době, kdy obě profese zcela ovládali muži. Proto se symbolicky za dirigentský pultík znovu postavila žena, a to Olga Machoňová Pavlů. Koncert zahájila Suita rustica, inspirovaná lidovými písněmi, následovala Partita pro smyčcový orchestr a klavír, stejně jako i Concertino pro housle, klarinet a orchestr. Filharmonie Brno zařadila na program také asi nejznámější dílo Kaprálové, Vojenskou symfonietu.  Janáčkova filharmonie Ostrava vydala k šedesátému výročí svého založení knihu nazvanou Nehrajeme kratce, hrajeme už 60 let. Publikace připomíná všechny klíčové okamžiky v historii hudebního tělesa od jeho založení v roce 1954. Věnuje se ale i současnosti filharmonie a její budoucnosti. Kniha, která nese stejný název, jako byl slogan loňské jubilejní sezony, připomíná výchovné koncerty významného skladatele a hudebníka Ilji Hurníka nebo působení Otakara Trhlíka, který byl u filharmonie nejdéle sloužícím dirigentem. Součástí knihy jsou i seznamy tuzemských i zahraničních sólistů a dirigentů, s nimiž filharmonie spolupracovala nebo spolupracuje. Nechybí ani seznam všech členů filharmonie od doby jejího vzniku.  

Výročí
Devadesát let od prvního uvedení Stravinského baletu Petruška v pražském Národním divadle uplyne 24. února. Ve zlaté kapličce Petrušku v roce 1925 uvedl choreograf Remislav Remislavský v hudební nastudování Otakara Ostřčila.

28. února by se pětadevadesáti let dožil významný slovenský scénický výtvarník českého původu Ladislav Vychodil (28. 2. 1920 – 20. 8. 2005). V pražském Národním divadle vytvořil mimo jiné scénu k nastudování Smetanovy Libuše v roce 1968 či Chačaturjanovu Spartakovi v roce 1976.

1. března uplyne 50 let od úmrtí skladatele Boleslava Vomáčky (28. 6. 1887 – 1. 3. 1965), žáka Vítězslava Nováka a autora oper Vodník či Boleslav I.

Foto archiv, Stéphane Moccozet, Martin Popelář, Petr Kurečka, Jiří Jelínek 

Mohlo by vás zajímat