Týden s tancem
Tanec v Divadle Archa
Na scéně Divadla Archa stále probíhá Mezinárodní festival dokumentárního divadla AKCENT 2018. V jeho rámci proběhne další taneční představení, které na domácí půdě v Arše vzniklo, s názvem Rusáci? Jeho tématem je, jak se vyrovnávají mladí Rusové žijící v Čechách s českým historickým komplexem způsobeným invazí v srpnu 1968. Osobní výpovědi, videoart, choreografie, hudba a proměnlivá scéna jsou hřištěm pro trojici performerů a jednoho komentátora. Představení založené na hře s médii a na kombinaci rozličných divadelních postupů uvede Akcent 7. a 16. listopadu. Na inscenaci se podílí režisérka Jana Svobodová, účinkují: Inga Zotova-Mikshina, Roman Zotov-Mikshin a Marina Sokol.
Letošní osmý ročník mezinárodního festivalu dokumentárního divadla Akcent přináší náhled do nejrůznějších forem scénického umění, které reaguje na autentické společenské podněty v lokálním i globálním měřítku. Průběžná přehlídka domácí a zahraniční tvorby probíhá v Divadle Archa od 25. října do 7. prosince.
Premiéra Viktora Černického v divadle Ponec
Inscenace na pomezí instalace, performance, tance a nového cirkusu s názvem PLI představí v divadle Ponec 11. listopadu práci performera Viktora Černického: 25 metrů čtverečních a 25 konferenčních židlí a performer jako jediný aktér se naplno vrhá do schizofrenní rekonstrukce světa. „Pli“ znamená francouzsky „Záhyb“. V centru incenace je „stavění a přestavování prostoru nebo dizajn našeho myšlení – PLI konfrontuje nejistou stabilitu architektury s neproměnnou dynamikou člověka“. Autor i interpret v jedné osobě dále vysvětluje: „Můj zájem o záhyb se vynořil při čtení magicko-realistické trilogie Naši předkové od Itala Calvina, a rostl pak při strhujícím filosofickém textu od Gillese Deleuze Záhyb, ve kterém popisuje barokní epochu zejména z hlediska G.W. Leibniza. Myšlenka vedoucí k vytvoření představení na téma Záhyb se pak odvíjela od Calvinova ohýbání reality a fikce, a od Leibnizovy potřeby reflektovat skutečnost, jež nás jako jedince překonává.“
Viktor Černický je autor a performer, jehož tvorba se prolíná mezi fyzickým divadlem, současnou klauniádou, tancem a cirkusem. Vystupoval v inscenacích L ́Amour: Experiment, Chaos Srdce, Creep nebo Chyba, v dubnu 2017 uvedl premiéru vlastní inscenace Lehká Zem. Je spoluzakladatelem spolku ZDRUHESTRANY, který sdružuje tvůrce z žánrů fyzického divadla a tance. Se svým sólovým představením PAROLAPOLEA získal na České taneční platformě 2017 nominaci v kategoriích Tanečník roku a Taneční inscenace roku. Roberto Casarotto mu udělil speciální cenu, kterou byla účast na Choreographic Research Week v Bassano del Grappa.
Partitura – festival, který zavede děti do světa současného tance
Osmý ročník tanečně divadelního festivalu pro děti i jejich rodiče Partitura, se uskuteční ve Studiu ALTA od úterý 6. do neděle 11. listopadu. V úterý a středu se vždy dvakrát odehraje představení pro děti Pohádka po kapkách, interaktivní taneční příběh Lenky Tretiagové o cestě za dobrou mocí, láskou a šťastným koncem, a tvůrčí dílna Pohádka za oponou (aneb jak vyprávět pohádky tancem). Ve čtvrtek interaktivní představení Bratři o odvaze a přátelství silnějším než smrt (režie Lenka Tretiagová, choreografie Dora Hoštová, hudba Ondřej Galuška) a tvůrčí dílna Tajemství ve stínu (aneb kde se skrývá tanec). V pátek ráno inscenace Ostrov de forma z dílny studentů konzervatoře Duncan Centre, „výlet do ráje estetických ideálů, kde zjevná podoba vypovídá o něčem nezjevném“ (režie Marta Trpišovská Vodenková) a tvůrčí dílna Tanec na ostrově v moři nabídek (dílna zaměřená na taneční hádanky, na odhalení abstrakce, metafory a vlastní možnosti vyprávět pohybem). Večer ještě čeká rodiny s dětmi setkání, samozřejmě také nad tématem tance. O víkendu pak čeká malé návštěvníky každý den interaktivní představení, v sobotu dvakrát Krabat a v neděli Hodně malá čarodějnice (Režie Lenka Tretiagová, choreografie Lea Švejdová, hudba Marek Doubrava). V sobotu ještě představení Divočiny, pohádka s živou hudbou „o obyčejném Maxovi s neobyčejnou fantazií. A jeho kočce. A o divočinách. A o mnoha jiných věcech, které se vejdou do jednoho červeného vozíku“ (Mária Danadová a Monika Kováčová) a v neděli koncert s dětmi a pro děti. Přesné časy a pokyny k registraci najdou zájemci na stránkách Studia ALTA.
Přípravy nové taneční inscenace Jany Burkiewiczové
Přesně za týden bude mít premiéru nová inscenace Jany Burkiewiczové a souboru Burki&com: Největší přání s podtitulem Balet ironie a štěstí zkoumá fenomén tužby a motivace. Premiéra se koná 13. a 21. listopadu v pražském divadle La Fabrika v Holešovicích. Základem mozaiky divadelních prostředků, které inscenace využívá, jsou současný tanec a fyzické divadlo, ale nechybí například ani odkaz ke kabaretu. Nepřehlédnutelnou hudební složkou budou přímo na scéně hrající rapeři Mutanti Hledaj Východisko. Autorkami scénografie a kostýmů je dvojice mladých designérek Anna Štěpánková a Tereza Rosalie Kladošová, v loňském roce zařazená mezi objevy cen Czech Grand Design. „Hledali jsme největší přání našeho života. Hledali jsme štěstí. A pak je vystavili našim pochybnostem,“ říká Jana Burkiewiczová o svém novém projektu. Společně s Jiřím Mackem, který je spoluautorem libreta, i celým souborem se v představení Největší přání s nadsázkou a humorem ptají na velmi zásadní otázky: Co je v životě člověka nejvíc? Po čem toužíme a co si z něho vlastně pamatujeme? A pamatujeme si vůbec, co jsme si tak moc chtěli zapamatovat? A po čem začneme toužit, když se splní to, po čem jsme tak moc toužili? A je vůbec nějaké absolutní, největší toužení, které nás všechny spojuje? A je to jen modlitba, anebo opravdové přání, pro které jsme schopni něco udělat?
„Každý z nás má pořád spoustu přání, spoustu věcí, co bych chtěl, potřeboval. Když dojdeme na absolutní přání, skončíme u míru a zdraví. Což jsou samozřejmě skvělé myšlenky, ale velmi abstraktní. Pokusili jsme se tedy najít podstatu našich přání, kde se berou, na kolik jsou opravdu našimi touhami, nebo jen zástupnými symboly a co vlastně tato přání vypovídají o naší společnosti,“ dodává Jana Burkiewiczová a zároveň odpovídá na otázku, proč jsou středobodem inscenace právě přání? „Přání je to to nejosobnější, co každý z nás má, a zároveň to, s čím velmi pracuje mechanismus současné společnosti. Politici, reklamy, média, hoaxy, silné značky, ti všichni pracují s našimi tužbami stejně jako se strachem. Rozlišit osobní rovinu od té nám vnuknuté jinými prostředky je často velmi obtížné, a tak jsme se k tomu chtěli sami nějak postavit a možná i trochu relativizovat mýtus tužby, která je většinou motorem našeho jednání.“ V inscenaci vystupují Markéta Jandová, Eva Stará, Jakub Sedláček, Filip Staněk, Jiří Konvalinka a Jan Vejražka.
Hostování v regionech: kam a na koho
- Ve Slezském divadle Opava se 7. listopadu uskuteční představení Kytice z repertoáru Severočeského divadla opery a baletu. Vodník, Polednice a Zlatý kolovrat v choreografii Pavla Ďumbaly.
- listopadu v plzeňském Moving Station jedna z posledních příležitostí vidět choreografii One Step before the Fall souboru VerTeDance
- Uskupení Pulsar cestuje s inscenací Výročí Michala Záhory: 7. listopadu v Jičíně, 13. v Plzni.
Kam na balet do kina
- V Praze 11. listopadu od 15:45 na přenos baletu La Sylphide z Velkého divadla v Moskvě do kina Lucerna.
- V regionech přichází do některých kin za týden 13. listopadu Bajadéra z Královského baletu v Londýně. Přenos začíná ve 20:15 v Hradci Králové, Mariánských Lázních, Rýmařově, Šumperku a Trutnově. 18. listopadu se přenosu účastní odpoledne v 16:15 kino v Semilech, 19. listopadu pak ze záznamu v Golden Apple Cinema ve Zlíně.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]