Týden s tancem
V Národním divadle v Praze jsou plánovány premiéry hned tři. První z nich, komponovaný večer s názvem Forsythe/Clug/McGregor odstartuje již 14. října, kdy budou v triptychu uvedena díla The Second Detail Williama Forsytha z roku 1991 pro National Ballet of Canada, Handman Edwarda Cluga z roku 2016 pro NDT 2 a Eden/Eden Wayna McGregora premiérovaný stuttgarrtským baletem v roce 2005. V únoru, konkrétně 10. 2., přijde na jevišti Státní opery po ročním odkladu čas Romea a Julie v choreografii Johna Cranka z roku 1962. Byla to právě tato inscenace, která odstartovala světovou slávu Stuttgart Ballett a Praha se po dříve uvedeném Zkrocení zlé ženy (2004), Oněginovi (poprvé 2005) a Labutím Jezeře (2019) dočká dalšího Crankova titulu. Poslední novinkou bude další triptych současného tance, jehož uvedení je plánováno na 31. březen v Národním divadle. Ve večeru s názvem bmp (tedy zkratkou beats per minute, údery za minutu) budou představeny díla Sharon Eyal a Gaie Behara Bill a ve světových premiérách díla Yemiho A. D. Bohemian Rituals a Eyala Dadona, o němž zatím není nic konkrétního známo.
Tři velké premiéry doplňuje 19. a 20. listopadu na Nové scéně Dance Lab, platforma pro začínající choreografické tvůrce z řad souboru, která volně navazuje na projekt Miniatury minulého vedení souboru.
Rovněž tři premiéry jsou nachystány v baletu Národního divadla Brno. Hned 3. září bude na prknech Mahenova divadla uveden večer věnovaný poctě Pavlu Šmokovi, který opustil český taneční svět již před pěti lety, se souhrnným názvem Stabat Mater. Kromě díla, jež dalo programu název, tedy Stabat Mater s hudbou Antonína Dvořáka, diváci uvidí rovněž Trio g moll s hudbou Bedřicha Smetany a Zjasněnou noc Arnolda Schönberga. V Janáčkově divadle 13. listopadu naváže dílo šéfa souboru Mária Radačovského Beethoven, které mělo být původně uvedeno roku 2020 v rámci celosvětových oslav 250. výročí skladatelova narození. V díle, na němž baletní soubor spolupracoval se svými kolegy z opery NDB, zazní mj. Beethovenovy symfonie č. 5, 6, 7 a 9 i komorní klavírní sonáty. V druhé půli sezóny se v Brně dočkají pohádky, v Mahenově divadle spatří 13. května 2022 světlo světa Popelka Markéty Pimek Habalové.
I Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě uvede v sezóně 2021/2022 tři nové tituly, všechny na jevišti Divadla Jiřího Myrona. Velký, romantický balet Korzár s hudbou Adolpha Charlese Adama a choreografii Francouze Michela Bejara bude poprvé k vidění 16. září. Příběh, který původně pro premiéru v Paříži 1856 napsal Jules Henri Vernoy de Saint-Georges a tanečně zpracoval Joseph Mazilier, se v Ostravě dočká nového pohledu a dramaturgie, jíž se vedle choreografa chopila libretistka Céline Barcaroli. Druhou premiérou bude 2. prosince balet Mahlerovy vzpomínky v choreografii norského tvůrce Jo Strømgrena, jenž byl inspirován Mahlerovými písněmi a popěvky. Inscenace je rovněž připomínkou 110. výročí úmrtí slavného skladatele. Závěr sezóny bude patřit španělskému temperamentu a vášni, 12. května se v Ostravě představí balet Carmen s hudbou Rodiona Ščedrina v současné choreografii Jiřího Pokorného, který s ostravským souborem poprvé spolupracoval již v roce 2018, kdy v rámci večera Vzlety a pády uvedl své dílo Útěk obra původně vytvořené pro NDT 2.
Moravské divadlo Olomouc bude moci konečně naživo uvést svou v minulé sezóně plánovanou premiéru Sóla pro tři choreografa Petra Zusky. Kultovní inscenace, která byla více než deset let s úspěchem hrána v Národním divadle v Praze byla olomouckým souborem uvedena v letošním březnu pouze online, naživo ji diváci budou moci zhlédnout již 3. září.
Rovněž Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích doufá v uvedení odložených premiér z minulé sezóny. Rádio Svobodná Bystrouška Petra Zusky a Štěpána Benyvszkého bude uvedena 25. září a představí netradiční zpracování známého humoristického příběhu o vychytralé lišce Bystroušce, která se tentokrát ocitne v nahrávacím studiu v 60. letech minulého století. V říjnu bude uveden program 3+1 složený z choreografií Sebastiana Mazii Tančila jsem, Bély Kéri Nagye Vír, Zdeňka Mládka Pod kůží a Alexandra Sadirova a Viktora Konvalinky Vzpomínky staré paruky. Nové datum premiéry Mechanického pomeranče, taneční grotesky Tomáše Rychetského, jež byla původně v plánu v letošním březnu, ještě není známo.
Plzeňské Divadlo J. K. Tyla si první novinku připravilo na 13. listopadu, kdy ve Velkém divadle uvede Dona Quijota s hudbou Ludwiga Minkuse a v klasické choreografii uměleckého šéfa Jiřího Pokorného dle Maria Petipy. Lady Macbeth s hudbou Dmitrije Šostakoviče se stala inspirací choreografovi Liboru Vaculíkovi. Premiéra měla být odehrána letos v březnu, nový termín je stanoven na 19. března 2022. Rovněž v březnu 2022 bude na Nové scéně uvedeno dílo Srdce Richarda Ševčíka, dílo připomínající 100. narozeniny kardiochirurga Christiaana Neethlinga Barnarda, který jako první na světě v roce 1967 provedl úspěšnou transplantaci srdce. Na Malé scéně DJKT je poté na 14. května plánováno uvedení baletu Ferdinand a Filipína německého choreografa a režiséra Dustina Kleina, který pro soubor připravil v minulé sezóně inscenaci Vyhoďme ho z kola ven.
Divadlo F. X. Šaldy v Liberci plánuje premiéry dvě. Mauglí choreografky a režisérky Mariky Mikanové bude uveden 24. září s hudbou Aleše Březiny, 12. listopadu bude uvedena novinka od DekkaDancers Viktora Konvalinky a Marka Svobodníka MasineGun Brothers, tragikomická baletní gangsterka, která nás přenese do doby 50. let v Československu.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]