Týden s tancem

Tentokrát vyrazíme za tancem do Studia Alta, Paláce Akropolis, Venuše ve Švehlovce i Jatek78, kde chystají Hostinu My Kluci, co spolu chodíme. Do Braníku se vrací zase Losers Cirque Company s odloženou premiérou inscenace Grandiózní. Podíváme se rovněž na novinky ve světě publikací o tanci a připomene životní jubileum tanečníka Jana Kuchaře.
Losers Cirque Company, Grandiozní (foto archiv souboru)

Losers Cirque Company a jejich Grandiózní premiéra v novém termínu-
Přední český novocirkusový soubor Losers Cirque Company se z venkovní letní scény v Anežském klášteře vrací do svých vlastních prostor v bývalém Branickém divadle, do Divadla BRAVO!, kam diváky lákají na premiéru svého nejnovějšího představení s názvem Grandiózní, ve kterém publikum svým specificky suchým lůzřím humorem plným nadsázky seznamují s krutou realitou vznikání tuzemských uměleckých projektů. O působivé akrobatické triky vás však neochudí.

Připravované představení divákům poodhalí proces vzniku mnohých divadelních projektů u nás, na první pohled velkolepý název Grandiózní totiž nepřímo odkazuje i ke slovu grant, tedy proces financování kulturních děl, který bývá často vyčerpávající. Autorem námětu a režisérem je člověk, který má k tomuto tématu opravdu co říct: Matyáš Ramba je členem Losers Cirque Company od jejich úplného začátku a v současné době coby choreograf spolupracuje i s Národním divadlem.

Středobodem představení Grandiózní je samotné představení. “Diváci sledují skupinu akrobatů, kteří touží vytvořit průlomové umělecké dílo s mimořádnou duchovní a kulturní hodnotou, něco, co přesahuje je samotné. Takový projekt ale vyžaduje spoustu času, sil – a především peněz. Tak jako ve skutečném světě inscenace vzniká v duchu starého dobrého motta: vždyť se to nakonec vždycky nějak udělá,” říká Matyáš Ramba.

Naši hlavní hrdinové investují část peněz ze svého, část získávají od sponzorů, ale hlavně spoléhají na nejistý kulturní grant. “Jakmile se zkoušky rozjedou, není cesty zpátky, premiéra zkrátka musí být a musí se zvládnout. Akrobaté pracují pod silným tlakem a navíc čelí dalším více či méně bizarním problémům,” dodává autor. Diváky v sále čeká nervy drásající příběh inspirovaný skutečnými událostmi. Chraň Bůh, aby naše hlavní postavy většinu těžce vybojovaného budgetu utratily za francouzskou tanečnici!

V Grandiózním se představí čtveřice ostřílených performerů z řad Losers Cirque Company ve složení Vítězslav Ramba, Lukáš Macháček, Jindřich Panský, Mates Petrák – zcela netradičně v roli sebe samých. Doplní je Julliet Jean, která do představení vnese ženský element a pohled na věc z příbuzného oboru. “Inscenace se soustředí na dvě hlavní témata: na souboj s neúprosnými grantovými komisemi a na přátelské pouto mezi divadelními kolegy, které bývá často tím nejdůležitějším důvodem pro to v profesi setrvat, i když je to občas fakt na hlavu,” říká Matyáš Ramba.

Původně byla premiéra plánována na konec září, nakonec se odehraje ve dnech 26. a 27. října ve výše zmiňovaném Divadle BRAVO! vždy od 19.00.

Tanec ve Studiu Alta, Paláci Akropolis i Divadle X10

Šimon Klus, Nomhades (foto archiv Divadla X10)

Choreograf Šimon Klus představuje v Divadle X10 své dílo Nomhades s hudbou Vojtěcha Šembery a světelným designem Tomáše Morávka. Inscenaci uvádí následovně: ,,Přišli jsme o vše. O domov, majetek, rodiny, své blízké. Ze dne na den jsme nikým, nechtěným zbožím. Vydali jsme se tedy na cestu. Na cestu do Evropy. Na cestu za novým životem. Ale octli jsme se tady. Za plotem. V ohradě. Jsme zavřeni a nechtěni i tady v Evropě. Jsme v začarovaném kruhu. Kilometr, kilometr, kilometr.”

Nejbližší představení se chystá 3. listopadu od 19.30.

Palác Akropolis uvede 1. listopadu novinku Ridiny Ahmedové Sádlo, představení pro jednu ženu a její tělo. “Je moje sádlo opravdu moje, a nebo je tak trochu sádlem všech, kdo mé tělo komentují a rozdávají nevyžádané rady? Jak se hodnocení na sebe sama proměňuje v závislosti na tom, jak mě zrovna hodnotí okolí? Jak si hledat cestu k vlastnímu tělu, které nenaplňuje standardy a očekávání společnosti?” ptá se anotace.

Dramaturgicky na inscenaci spolupravoala Miřenka Čechová a Alice Koubová, režijně poté Alena Dittrichová.

Ridina Ahmedová, Sádlo (foto archiv Palác Akropolis)

Již ve čtvrtek 28. října proběhne ve Studiu Alta premiéra díla The End of Blaho? uskupení Manus Art Collective. “Co je to blaho? Chceme víc, ale máme všechno. Blaho je touha, návyková látka, kterou prostě chceš. Čtyři stěny a sama v sobě. Čas plyne jinak a já se nacházím na zvláštním místě, které tak dobře znám. Teď se všechno mění, už jdu zase s davem a nechávám se opít blahem.

Studi Alta zve své diváky rovněž následujícími slovy: “V době pandemie jsme neměli možnost se s vámi potkávat osobně a otevřít ALTU široké veřejnosti. Teď, když je to možné, vám proto chceme být ještě blíž. Rozhodli jsme se, že na naše programy v roce 2021 nebudeme vybírat žádné vstupné, aby mohl přijít opravdu každý. Kulturu všem!

Hostina v Jatkách78

My kluci, co spolu chodíme, Hostina (foto archiv souboru)

Soubor My kluci, co spolu chodíme si na přelom října a listopadu připravil novou inscenaci s názvem Hostina, která se bude odehrávat v imerzivních kulisách jedné z přidružených budov Jatek78. Premiéru bude mít Hostina v neděli 31. 10., s dalšími reprízami 1. 11. a 3. 11. Divák bude pohoštěn v prostoru, kde se vizuálně jedno bije s druhým, kde všemu vládne absurdita, kde neplatí pravidla stolování. “Kluci” se stanou číšníky, spolusedícími, ale především vypravěči příběhu, u kterého nikdo nemůže dopředu říct, kam povede. Každé představení bude jiné a určené pro vybranou společnost 50 spolustrávníků, kteří se sami stanou součástí děje.

„Cítili jsme s Klukama potřebu jít v improvizaci dál, najít pro nás nový tvar. Nastolit si pravidla a pak je zničit. A taky to určitě vzešlo z nějaké potřeby se s diváky setkávat jinak, přímějším a upřímnějším způsobem; zažívat tu nervozitu z improvizace s nimi, to zvláštní vlnění a střídání komfortu s nekomfortem. Jíst je nezbytnost, ale zároveň se k jídlu váže spoustu zvyků, pravidel a nánosů. A podobně jako recept i my vnímáme že musíme společně uvařit nějaký nový tvar.“ uvádí k premiéře Lukas Blaha.

Hostina s podtitulem gurmánská oslava improvizace, divadla a dekadence, je novým rozměrem imerzivního a improvizovaného zážitku. Večer se bude odehrávat v hale 11A v Pražské tržnici v tzv. Skleněnce, která běžně slouží jako sklad, ale pro tento projekt se stane místem pro odvážnou a velkolepou žranici. Hostina je dle produkce koncipovaná velmi doslovně: dlouhý stůl, u kterého soubor zasedne společně s diváky a pochutná si nejen na báječném menu, ale i si nechá polechtat kulturní pohárky; o opravdový gurmánský zážitek se postarají kluci z Na ohni a kouři. Žádné chození kolem horké kaše, protože i ta kaše se bude divákovi servírovat. A jen u ní nezůstane.

Je to tak snad poprvé, kdy si Kluci, kteří jsou praktikujícími mistry improvizace, připravují divadlo předem. Milovníci zvratů a překvapení nepřijdou o starou dobrou improvizační klasiku, tentokrát však povýšenou na další stupeň.

Více informací naleznete zde.

Taneční aktuality vydávají nové Speciální vydání

Dvojjazyčná publikace Tanečních aktualit Speciální vydání 2021 na téma Tanec a vzdělání se v těchto dnech dostává na pulty vybraných prodejců a je dostupná také v elektronické verzi.

Oficiální křest se bude konat 26. října od 18 hodin v sídle Pražského kreativního centra ve Skautském institutu a ujme se jej kmotra publikace, světoznámá primabalerína a vyhledávaná taneční pedagožka Daria Klimentová. Tímto křtem zároveň zahajuje redakce Tanečních aktualit sérií oslav 15. výročí od založení časopisu.

Speciální vydání 2021 nabízí 162 stran článků o tanečním vzdělání z per renomovaných autorů, kteří taneční umění dlouhodobě odborně sledují. Historií a zákulisím tanečního vzdělání i zkušenostmi tanečníků se zabývají Lucie Dercsényiová, Petra Dotlačilová, Lucie Hayashi, Daniela Machová, Zuzana Smugalová, Kristina Soukupová, Lucie Štádlerová a Monika Štúrová.

Publikaci zahajují čtyři články shrnující uplynulou sezónu z pohledů osobností specializujících se na žánry baletu, současného tance, nonverbálního divadla a nového cirkusu: Romana Horáka, Jany Návratové, Hany Strejčkové a Romana Vaška.

80. narozeniny dlouholeté opory Laterny magiky Jana Kuchaře

Jan Kuchař s Ivankou Kuchařovou v inscenaci Kouzelný cirkus (foto archiv LM)

V neděli 24. října oslavil své 80. narozeniny tanečník Jan Kuchař, rodák z Brna, který svou taneční kariéru započal v Československém státním souboru písní a tanců. V letech 1974 – 1986 byl sólistou baletu Laterny magiky, kde spolu se svou manželkou Ivankou tančil např. v inscenacích Pražský karneval či Kouzelný cirkus, v němž ztvárnil roli Svůdce. Kromě toho hostoval rovněž ve Spartakovi Baletu ND.

K jeho životnímu jubileu dodatečně přejeme mnoho zdraví a spoustu elánu do dalších let!

Fyzické a taneční divadlo pro vešechny věkové kategorie
Kdo by chtěl fyzické a taneční divadlo zažít na vlastní kůži, má od 26. října možnost. Ateliér pod vedením Veroniky Knytlové nabízí úvod právě do této disciplíny. Tělo se stane vaším hlavním komunikačním nástrojem. Osu práce bude tvořit fyzická odpověď těla na imaginativní procesy uvnitř i vně vás samých. Formou tanečních a pohybových her a improvizací budou bourány vlastní myšlenkové i pohybové stereotypy, posilována důvěru k vlastnímu tělu, objevovány jeho netušené možnosti. Ateliér je určen všem věkovým kategoriím, začínajícím tanečníkům a všem, kdo se zabývají nebo chtějí zabývat tancem.

Třináct lekcí bude probíhat ve Studiu Zlatnická 8, více informací a možnost registrace naleznete na e-mailu [email protected] či na telefonním čísle 604 925 337.

Becka McFadden: Variace Vertigo (foto Svetlana Lopato)

Premiéra ve Venuši: Variace Vertigo jako představení pro každého, komu se někdy zatočila hlava
Venuše ve Švehlovce
uvede 3. listopadu od 20 hodin premiéru nové taneční inscenace Variace Vertigo. Představení odkazuje k ikonickému filmu Alfreda Hitchcocka z konce padesátých let Vertigo, který byl pro nezávislé autorské uskupení Beautiful Confusion Collective hlavním zdrojem inspirace.
Kanonické dílo mistra napětí Alfreda Hitchcocka Vertigo představuje zranitelnost – hrůzu z výšek či akrofobii, jako hybnou sílu, jež dává do pohybu řetězec událostí končící tragédií. Hitchcockův svět, kterému je křehkost bytostně nepříjemná, je i po tolika dekádách povědomý.

Beautiful Confusion Collective film neadaptuje, ale používá ho jako impuls k uchopení vlastních zkušeností s fyzickými, ale i existenciálními závratěmi. Tančí s filmem na hraně zapomnění a osvobození a posouvá tak nejen jeho, ale i vlastní hranice. Buduje představu, ve které je právě třepotající se zranitelnost tím nejlepším zdrojem uzemnění,“ říkají o premiéře organizátoři.

Nezáleží na tom, jestli jste film viděli stokrát, nebo nikdy, to není důležité. Pokud vás někdy při přecházení mostu zaplavila nutkavá touha naklonit se přes zábradlí a zahodit mobil do řeky, jestli se vám někdy roztřásla kolena, zatočila hlava, je naše nové představení právě pro vás,“ zve do Venuše Becka McFadden, autorka konceptu a režie a zakladatelka Beautiful Confusion Collective.

Představení divákovi nabídne kinestetický zážitek závratě, která sama o sobě přesahuje fyzično, aby odhalila existenciální rovinu, a možná v něm najdete i odpověď na řečnickou otázku z podtitulu: „Jak najít pevnou půdu pod nohama a pohnout se kupředu ve světě, kde se vše neustále chvěje a stabilita, zdá se, ani neexistuje?

Kromě Becky McFadden na jevišti uvidíte ještě performerku Markétu Pščolkovou. Významné místo má v inscenaci také projekce, kterou zpracovaly Mariia Reshetova a Nastasia Grigorieva. Muzikantka a skladatelka Angelina Rud ve spolupráci s Martinem Bakerem jsou autory hudby. Role dramaturgyně se ujala Mary Ann Hushlak: „Jsou to variace a každá z nich nás vezme do jiného prostředí. Jsou tam prvky z filmu, ano, ale je tam i to, jak žijeme, jak žijeme v každodennosti nebo když jsme zrovna usazeni v divadle.

Beautiful Confusion Collective se zabývá interdisciplinární tématy, tělem a sociokulturními terény, kterými se pohybuje. Soubor vychází z kořenů pohybového divadla, současného tance, butó a živého umění. Tvoří interdisciplinární představení pro divadla, galerie a netradiční prostory. Mezi další projekty kolektivu patří Nedostupné interiéry (Letní scéna na Strossu, Industra, Brno); Příběhy současné války (Studio ALTA, Living Record Festival, UK); Pohyb/Architektura (PQ 2019, Open Air Program, Hradec Králové, Being Human Festival); a BLACK DRESS (předpremiéra se uskuteční 20. listopadu 2021 v prostoru Švestkový dvůr).

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments