Týden s tancem
„Tragikomická baletní gangsterka o době, která neznala slitování, kradla nevinnost a vydávala o sobě bezostyšně křivá svědectví. Jedni obětovali na oltář pokroku v zájmu lidstva, druzí na oltář svobody v zájmu lidskosti. Nemůžeme přinést dokumentární svědectví o každém detailu kontroverzního příběhu, ale můžeme přinést emociální portrét doby plné protikladů a násilí, poznamenané odkazem světové války a vyrovnáváním účtů. Formu kruté taneční gangsterky volíme, protože dvě strany našeho konfliktu se každá cítí povznesena nad zákon: totalitní režim překračuje nejen zákony morálky, ale i ty, které sám proklamuje, zatímco Mašínovi se necítí vázáni zákony žádných uzurpátorů. Jeden zrádný režim je pro ně stejný jako druhý,“ komentují tvůrci. Choreografie je dílem Viktora Konvalinky a Marka Svobodníka, režíruje Štěpán Benyovszký. K inscenaci hudbu složil Ivan Acher, výpravu vytvořil Pavel Knolle a o světelný design se postaral Jan Hugo Hejzlar.
Premiéra brněnského baletu – Beethoven
V Janáčkově divadle se 13. listopadu uskuteční premiéra Baletu Národního divadla Brno v choreografii šéfa souboru Mária Radačovského Beethoven. Premiéra se měla konat již minulou sezonu, protože vznikla ke 250. výročí narození hudebního génia Ludwiga van Beethovena, spojil se v ní Balet NdB s Janáčkovou operou. Důvodem vzniku původního díla nebyla pouze inspirace velkým výročím, ale především umělecká přitažlivost velké a mimořádné Beethovenovy osobnosti, jeho nelehkého života i geniálního díla.
Choreograf Mário Radačovský se netají obdivem k Beethovenovu hudebnímu géniu. K tvorbě na beethovenovské téma se vrací již podruhé. Poprvé vytvořil stejnojmenný balet v roce 2015 pro baletní soubor v americkém Grand Rapids. Tato inscenace byla ale zcela odlišná od titulu, který bude nyní uváděn v NdB. V novém libretu, výtvarné podobě, a především choreografii vzniklo dílo nové, které je svým rozsahem a závažností bude důstojným vkladem Národního divadla Brno k celosvětovým oslavám 250letého výročí Beethovenova narození, byť s „koronavirovým“ zpožděním. V inscenaci se představí jak sólisté a sbor Baletu NdB, tak i sólisté a sbor Janáčkovy opery, orchestr Janáčkovy opery a klavírní virtuos Jiří Hrubý. Hudební dramaturgie vznikala ve spolupráci choreografa a dirigenta představení Jakuba Kleckera. V baletu zazní Beethovenova symfonická tvorba v podobě 5., 6., 7. a 9. symfonie, ale i komorní tvorba zastoupená klavírními sonátami. V pěveckých sólech se postupně představí operní pěvkyně Jana Šrejma Kačírková, Daniela Straková-Šedrlová, Václava Krejčí Housková, Jana Hrochová a pěvci Aleš Briscein j. h., Richard Samek j. h., David Nykl a Jiří Sulženko.
Premiéra Dočasné Company: AMORální – intimní představení o lásce a manipulaci
Mladý taneční spolek Dočasná Company uvádí nový projekt s názvem AMORální pod vedením Anny Benhákové. Premiéra se uskuteční 15. listopadu od 20 hodin v Divadle X10. Tématem choreografie nás provede šest těl tanečníků, kteří jazykem současného tance a fyzického divadla vyobrazují sbližování a vkládání důvěry v partnera v touze po sexuální intimitě.
„Taneční inscenace se zabývá především tenkou hranicí mezi láskou a manipulací – situacemi s jemnými nuancemi, kdy si možná ani neuvědomujeme, že postupně ztrácíme kontrolu nad tím, kam naše vztahy směřují. Situacemi, kdy si až pozdě všímáme, že jsme se dostali někam, kde jsme nikdy být nechtěli. Nejvýraznější esencí choreografie je křehkost a zranitelnost. Obrazy, které choreografie nabízí, mluví o sexualitě jako o lidské přirozenosti. Lidské tělo, neoddělitelné od jeho mysli, duše, ducha, je zde předmětem touhy a v zajetí vášně se toto propojení snadno přehlédne,“ přibližují tvůrci.
Téma projektu AMORální se formuje již druhým rokem, choreografka podobné téma zpracovala v tanečním filmu s názvem Morálně závadné, který je momentálně v postprodukčním procesu. Vernisáž a výstava fotografií z natáčení, jejichž autorkou je také Anna Benháková, proběhla v srpnu 2020 v Periferie Cafe. Pod stejným názvem se již uskutečnil work in progress v září 2020 v Divadle DISK. Dočasná Company uvede reprízu AMORální za měsíc 14. prosince opět v divadle X10.
Tanečnice a jedna ze zakladatelek Dočasné Company Natálie Vacková o zkoušení říká: „Když Anička s tématem přišla, tak mě to jako osobu velmi lákalo, ale jako interpretka jsem věděla, že to nebude lehká výzva. Navazovat opravdový něžný dotek s osobami, se kterými nejsem v partnerském vztahu, vyžaduje odvahu. O manipulaci by jistě každá žena a spousta mužů zvládla mluvit po svém a i já mám svůj příběh, který mě bude dokonce života ovlivňovat.“
Dočasná Company je skupina umělců, která vytváří platformu pro různorodé současné pojetí umění se zaměřením především na tanec a fyzické divadlo. Spojuje umělce z oblasti hudby, fotografie, filmu a výtvarného umění. Cílem Dočasné Company je rozmělnit hranice mezi tvorbou pro širokou veřejnost a intelektuálním uměním pro odborné publikum, stejně jako nacházet přesahy divadelních a nedivadelních forem. Momentálně vyvíjí aktivitu na několika uměleckých projektech převážně v Praze, ale působí také v regionech. Od začátku letošní sezony také vede taneční workshopy pro studenty i profesionály ve spolupráci s prostorem Tep39. Company působí od roku 2019, spolek byl založen v listopadu roku 2020.
PUSH Dance Festival na Konzervatoři Duncan centre – aktualizované informace
Festival současného tance PUSH Dance vznikl ve spolupráci Konzervatoře Duncan centre a spolku BOHEMIA PICTA. Jeho iniciátorem je Jiří Bartovanec, člen prestižního souboru Sasha Waltz & Guests. Festival se uskuteční v prosinci tohoto roku a jeho cílem je zprostředkovat spolupráci začínajících umělců s významnými choreografy a tanečníky. V letošním roce jimi budou osobnosti působící v Německu. Festival nabídne program jak pro studenty Konzervatoře Duncan centre a Taneční katedry HAMU, tak pro širokou veřejnost.
V prostorách Konzervatoře Duncan centre proběhne repríza inscenace Skrz choreografa a absolventa školy Jiřího Bartovance v podání studentů 4. ročníku. Po představení budou mít diváci možnost se s autorem setkat a v rámci diskuze mu klást otázky. Dalším projektem, který festival nabídne, je představení Rapture, společné dílo Jiřího Bartovance a Nicoly Mascii. V rámci jeho příprav proběhne dvoudílný workshop s Nicolou Masciem, absolventem baletní školy BTT Balletto Teatro di Torino a členem prestižního souboru Sasha Waltz & Guests. První část workshopu je určena pro studenty konzervatoře a Taneční katedry HAMU. V jeho druhé části budou posluchači 6. ročníku pracovat již na přípravě samotného díla.
Navazující workshop povede Sara Koluchová, rovněž absolventka Duncan centre a držitelka titulu Master of Arts v oboru taneční kompozice a interpretace na Folkwang Universität der Künste v Essenu. Zaměří se především na choreografickou metodu Jooss-Leeder, vycházející z tvorby významných osobností evropského moderního tance 20. století Kurta Joosse a Sigurda Leedera.
Široké veřejnosti bude určeno filmové zpracování tanečního představení Rezistanz, které vzniklo ve spolupráci Jiřího Bartovance, hudebního souboru ensemble unitedberlin a tanečníků z Německa a České republiky. Podrobný program naleznete na webu konzervatoře Duncan Centre zde. Vstupenky na veřejně přístupná představení bude možné rezervovat na emailu [email protected].
PUSH Dance Festival je pořádán za laskavé podpory Česko-německého fondu budoucnosti a Celoměstského programu podpory vzdělávání na území hlavního města Prahy pro rok 2021.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]