Týden s tancem

Balet Národního divadla se chystá na hostování v Izraeli, Jihočeské divadlo přináší další taneční premiéru, novinky hlásí rovněž Divadlo Ponec či smíchovské Švandovo divadlo. K vidění bude rovněž tvorba studentů HAMU v rámci Festivalu Nové generace a tento týden nahlédneme i do zahraničí.

Balet Národního divadla na turné v Izraeli

Ve dnech 24. – 27. listopadu bude baletní soubor naší první scény tančit v izraelském Tel Avivu. Divákům představí program složený z děl Jiřího KyliánaBella Figura, Gods and Dogs, Petite Mort a Sechs Tänze.

Giovanni Rotolo a Magdaléna Matějková, Petit Mort (foto Serghei Gherci)

Vedení Baletu k hostování dodává: “Kromě budování pevné pozice v České republice se snažíme upevňovat i postavení Baletu ND v rámci zahraničního povědomí. Daří se to zejména hostováním, které šíří dobré jméno naší republiky, coby kultivované země, vědomé si významu kultury a umění pro budoucnost. V minulé sezoně jsme tak – pandemii navzdory – uskutečnili například zájezd do Barcelony. Odehráli jsme zde pět vyprodaných představení Labutího jezera, a to s velkým respektem a úspěchem.”

Premiéra v Českých Budějovicích

Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích zažívá perný podzim. V pátek 26. listopadu uvedou premiéru nového titulu Mechanický pomeranč, který choreograficky připravila dvojice Tomáš Rychetský a Ondřej Vinklát, na režii se vedle Rychetského podílel Pavel Šimák a hudbu složil Pavel Acher.

Vize budoucnosti, která se stala naší současností. Právě ta fascinovala Mad Max, Orwelův 1984, Buῆuelův Zlatý věk, kyberpunk, Kubricka, Anthonyho Burgesse a také balet Jihočeského divadla. Vůbec poprvé převedeme v Jihočeském divadle legendární dílo Mechanický pomeranč do taneční inscenace. Dekadentně surreální taneční groteska odkrývá, co se stane, když se mocní rozhodnou udělat z nás své loutky. Necháme se?

Projekt Nezřízeni v Divadle Ponec

Spára: průniky (foto archiv Divadla Ponec)

Divadlo Ponec ve dnech 29. a 30. listopadu uvede premiérový projekt Nezřízeni, za jehož koncepcí stojí uskupení Pulsar s Terezou Krčálovou a Honzou Malíkem v čele. Projekt poskytuje mladým tvůrcům prostor k uměleckému dialogu a zároveň upevňuje jejich nejen umělecké, ale i produkční a kurátorské schopnosti.

Výsledkem je umělecká spolupráce na představení mladé choreografky Barbory Ptáčkové SPÁRA: průniky. Dílo nechává nahlédnout do současných témat generace dvacátníků. Je uměleckou výpovědí, která se zrodila ze subjektivního prožívání světa, a následně se rozšířila o vědecký a občanský diskurz, kdy angažovanost jednotlivých postojů a pohledů způsobuje napětí pramenící z vědomí, že naše realita již není postavena na dialogu.    

Uvedeno bude spolu s dalším dílem S dovolením! uskupení SPOLK. Jejich inscenace je zrcadlem, v němž se odráží jedna z podob dnešní uspěchané doby. S dávkou lehkosti a humoru se snaží podat svědectví o aktuálním problému naší společnosti.

Spitfire Company se souborem Švandova divadla

Muž vlastní penis, vagina vlastní ženu (foto archiv Švandova divadla)

Spojení kamenného a nezávislého divadla nabídne nový titul Švandova divadla. Pro smíchovskou scénu ho připravuje autorská a režijní dvojice Petr Boháč a Miřenka Čechová, vůdčí osobnosti umělecké skupiny Spitfire Company. Inscenace s názvem Muž vlastní penis, vagina vlastní ženu nabídne osobitý pohled na misogynii (nenávist k ženám) a misandrii (nenávist k mužům). A v dnešní společnosti prozkoumá témata jako šovinismus, předsudky či rovnoprávnost. Premiéra inscenace, jejíž podobu utvořily i názory a zkušenosti účinkujících herců a tanečníků, bude 27. listopadu 2021 ve Studiu Švandova divadla.

Výchozím impulsem pro napsání hry byl pro Petra Boháče život a myšlenky Otto Weiningera (1880‑1903), mladého filosofa a autora knihy Pohlaví a charakter. Jeho radikální názory týkající se žen, sexu či židovství zaujaly například Henrika Ibsena, Sigmunda Freuda, Egona Schieleho, Ludwiga Wittgensteina i Adolfa Hitlera. Weininger, sužovaný svojí jinakostí – byl Žid a pravděpodobně i homosexuál – proslul mimo jiné zarytou nenávistí k ženám. V pouhých třiadvaceti letech pak spáchal teatrální sebevraždu.

Rozporuplná Weiningerova osobnost je v inscenaci rozdělená do tří různých složek Weiningerovy osobnosti. Ty ztvárňují Jan Grundman, Marie Štípková a hostující Jiří Böhm. Jejich herecké kreace dotvářejí tanečnice Sabina Bočková a tanečník Lukas Blaha. Ti ztělesňují stěžejní okamžiky ze života mladého filosofa, ale i obecnější principy mužského a ženského těla.

„Naše sexualita nás ovlivňuje více, než si sami dokážeme přiznat. Ovlivňuje naše jednání, pohled na svět i úsudek o druhých lidech. Bojíme si to přiznat, ale sexualita je esenciální hodnotou, která nás utváří. Toto si velmi dobře uvědomoval Otto Weininger, když psal své ikonické dílo. Proto je důležité se k němu vracet, i když s jeho myšlenkami nesouhlasíme,” říkají Petr Boháč a Miřenka Čechová.

Dramaturgyně Martina Kinská poté dodává:  „V naší nové inscenaci jde bez nadsázky o hledání a pátrání; nejen ve směřování a náladách společnosti, ale též v nás samotných – v našich postojích, předsudcích i v našich výrocích, které na první pohled mohou vypadat neškodně. Hledání myšlenek se tu děje nejen skrze prozkoumávání vyřčených slov, ale též skrze tělo samotné, jeho dispozice a jeho rozpory. Vznikají tak velmi sugestivní obrazy.”

Výtvarný koncept inscenace je dílem Lucie Škandíkové, hudbu vytvořil Jan Kučera, který vycházel například i z Beethovenových motivů.

Nová generace studentů katedry tance HAMU

Na dny 26. – 28. listopadu je naplánován další Festival Nová generace, který pravidelně přináší to nejlepší z autorské tvorby studentů Katedry tance a Katedry nonverbálního divadla HAMU.

V pátek se od 19.00 uskuteční site-specific v prostorách Hudební a taneční fakulty AMU na Malostrnaském náměstí. V sobotu a neděli naváží dva programy v Divadle DISK. Během prvního se představí Anna Benháková s Extended Play – I guess I´m a weirdo born as a sinner, Jaroslav Lambor se Zabijákem a Jan Razima s Fake and Famous. V rámci druhého bude k vidění Is this enough Adély Kašparové, Hľa, človek Kataríny Hudačkové a The Playground of the Unconscious Self Armana Kupelyana.

Festival Den flamenca v Praze, Olomouci a Českých Budějovicích

Den flamenka (foto archiv festivalu)

Temperamentní a energické flamenco ze slunné Andalusie v podání předních španělských umělců nabídne již tento týden festival Den flamenka neboli Día del Flamenco. Každoroční oslava Mezinárodního dne flamenka zve od 24. do 28. listopadu v Praze, Olomouci i Českých Budějovicích na vystoupení předních španělských tanečníků Ivana Vargase, Virginii Delgado nebo uznávaného flamenkového zpěváka Andrése de Jereze i nabitý koncertní program k poctě věhlasného kytaristy Paca de Lucía.

Festival otevře ve středu 24. listopadu v olomouckém Divadle na cucky koncert vynikajícího zpěváka Andrése de Jerez, jednoho ze zapálených ochránců pravého flamenkového zpěvu, z jehož strhujícího projevu, plného nejčistších emocí, se bude těšit o den později 25. listopadu i pražské publikum v Českém muzeu hudby

V Divadle U Hasičů proběhnou další pražská taneční představení. Já osobně je název programu, kterým se 26. listopadu se se svými hudebníky představí vynikající flamenkový tanečník Ivan Vargas, jenž fanoušky zavede do rodné Granady. Ve svém představení akcentuje současný koncept flamenka, ale nezapomíná při tom na kořeny a historii flamenka tradičního. 27. listopadu nabídne festival ve stejném sále nejprve exhibiční choreografie tanečních akademií a poté premiéru představení Zahrada souboru madridské tanečnice Virginie Delgado, která momentálně žije v Praze.

V Jihočeském divadle v Českých Budějovicích 28. listopadu uzavře festival Den flamenka koncert k poctě legendárního kytaristy Paca De Lucía, v němž se jako hosté našeho nejlepšího flamenkového kytaristy Morenito de Triany představí jak Ivan Vargas, tak Andrés de Jerez. Den flamenka tak opět připomene, že flamenko dokáže vnést radost do duše a rozproudit krev v těle každého vnímavého posluchače.

Online konference Vize Tance

Profesní organizace sdružující nezávislé profesionály v tanečním oboru Vize tance z.s. pořádá 24. listopadu 2021 oborovou konferenci s názvem Role současného tance v regionálním rozvoji. Cílem konference je definovat sociální, kulturní, marketingové, estetické a ekonomické dopady současného tance a pohybového umění na regionální rozvoj. Mezi řečníky na konferenci vystoupí experti ze zahraničí, zástupci veřejné správy, politických stran, podnikatelského sektoru i umělci. Vzhledem k aktuálním opatřením proti pandemii covid se celá konference uskuteční online.  

Na konferenci jako hosté vystoupí jak zástupci tanečníků, tak představitelé politických stran, veřejné správy, kulturních center a podnikatelů. Zahraniční experti – Benoit Milord či Kyrre Dahl – představí přístupy a příklady dobré praxe z jiných zemí. Na konferenci dále vystoupí například kulturní koordinátorka statutárního města Ostravy Daniela Zarodňanská, zastupitelka města Opavy Hana Brňáková, ředitel kulturního centra DEPO2015 v Plzni Jiří Suchánek a další.

Registrace je možná pod tímto odkazem https://forms.gle/ShwvU2VtDNJ5e3EfA. Kompletní program naleznete na facebookové události akce.

Krátce ze zahraničí

Dne 17. listopadu byl prestižní Dr. Günther Buch-Preis pro rok 2021 oceněn hamburský choreograf a umělecký šéf tamního baletního souboru John Neumeier za svůj přínos humanitním vědám. Spolu s ním si stejnou cenu za rok 2020 odnesl jeho manžel Hermann Reichenspurner za přínos v oblasti medicíny.

Marion Barbeau, Faunes (foto Yonathan Kellerman)

Francouzská Opéra National de Paris připravuje světovou premiéru izraleské choreografky Sharon Eyal. Ta vytváří svou vizi slavného Faunova odpoledne zkráceně nazvanou Faunes. Poprvé bude uvedena v rámci triptychu spolu se Svěcením jara Václava Nižinského a Rhapsody Fredericka Ashtona 1. prosince v historické budově Palais Garnier.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments