Týden s tancem

V dnešním přehledu novinek: premiéra inscenace Poutníci – Extended Play od Dočasné Company, pozvánka od Pop Baletu nebo na festival Žonglobalizace do Plzně a změny na baletních šéfovských postech v Německu.
Dočasná Company – Poutníci (foto ze zkoušky Anna Benháková)

Premiéra inscenace Poutníci – Extended Play od Dočasné Company
Dočasná Company
uvádí další květnovou premiéru ve své produkci s názvem Poutníci. Celovečerní událost propojující koncert autorských písní a taneční inscenaci. První, hudební polovinou provedou diváky autorka projektu Anna Benháková se skladatelem a hudebníkem Václavem Chalupským. V druhé části rozpohybují obrazy čtyři interpretky ve scénografii Marjetky Kürner Kalous. Premiéra se uskuteční v neděli 15. května 2022 od 20:00 v pražském Divadle X10.

Představení Poutníci je součástí cyklu Extended Play, který zahrnuje díla kombinující tanec a zpěv. Zakladatelka Dočasné Company Anna Benháková v něm vychází ze svých autorských textů a písní. V jednom dílu kombinuje obvykle dva až tři texty či písně, které dohromady dávají vzniknout specifickým tématům. Spolu s dalšími umělci tvoří pak konkrétní díla, ve kterých se objevuje performer, jenž je zároveň tanečníkem i zpěvákem. V novém díle s názvem Poutníci předává své zkušenosti z výzkumu čtyřem performerkám a ve spolupráci se skladatelem Václavem Chalupským prohlubuje možnosti tohoto propojení.

Předmětem zkoumání je pocit, který nastává ve změněném stavu mysli úzkostného až depresivního člověka, naprosté odloučení od světa, osamělost, únava, strach, že již nikdy nebude lépe, neschopnost si pomoci, zacyklenost. Tématem projektu Poutníci je snaha člověka vrátit zpět do normálního psychického stavu. Jeden z nejstěžejnější motivů choreografie je zdánlivě nekonečná pouť.

Dočasná Company – Poutníci (grafika Anna Benháková)

Dílo bylo vytvořeno ve spolupráci s Marjetkou Kürner Kalous, scénografkou, která spolupracuje s renomovanými tvůrci z oblasti současného tance, jako je Tereza Lenerová, Kateřina Stupecká nebo Petr Tyc. Část scénografie je využitá i jako kostým tanečnic. „Díky deformaci těla skrze kostým, látky a scénografii se divákovi před očima vytvoří hned několik světů. Jedním z nich je například pavoučí síť představující neuronové synapse. Vizuálně podtrhují myšlenku poutníka, nomáda. Tento kostým je určitou hyperbolou, jak by lidé mohli vypadat po rozpadnutí systému, v kterém jsme zvyklí žít,“ přibližují tvůrci. Dalším významným spolutvůrcem pro tuto inscenaci je skladatel, klavírista a kytarista Václav Chalupský, který úzce spolupracuje s konzervatoří Duncan centre.

Tančit budou Iveta Krmelová, Petra Houšková, Natálie Matysková, Tereza Svobodová, Anna Benháková a Daniela Kolková.

Dočasná Company je uskupení tvůrců a umělců v oblasti současného tance a fyzického divadla, kteří různými způsoby přesahují do jiných uměleckých stylů, žánrů a forem. Dočasná Company kolem sebe sdružuje skupinu lidí a vytváří platformu propojující umělce z oblasti hudby, fotografie, filmu a výtvarného umění. Členové se také aktivně zapojují do lektorské a pedagogické činnosti. Cílem Dočasné Company je rozmělnit hranice mezi tvorbou pro širokou veřejnost a intelektuálním uměním pro odborné publikum, stejně jako nacházet přesahy divadelních a nedivadelních forem. Momentálně vytváří několik uměleckých projektů převážně v Praze, ale působí i v regionech.

Taneční soubor Pop Balet v novém představení Soul Seekers pro veřejnost
Soubor Pop Balet uvede v Divadle Komedie celovečerní inscenaci s názvem Soul Seekers. Premiéra proběhne v sobotu 14. května od 19:30, repríza druhého dne. Taneční skupina Pop Balet pracuje v posledních letech pod vedením bývalé členky a choreografky Zuzany Dobešové, která uspěla v prvním ročníku Summer Lab 2017 vítězná choreografie bude součástí představení. Vedle choreografie The Blame Game se představí projekt Demon Cleaner, který vznikl během týdenní rezidence německého choreografa Kenana Dinkelmana letos v únoru. Nová ústřední choreografie Soul Seekers dle tvůrců sleduje „hledače ztracené podstaty“, postavy obrněné před bolestí, které se „hlučně ženou kupředu, aby neslyšeli, co se dere na povrch a skrytě usedá za kormidla jejich životů. Je ale možné necítit těžké, a přesto cítit?

Skupina se prezentuje jako soubor profesionálních tanečníků. Kořeny má v předrevolučním období v oblasti scénického tance, Studio Pop Balet jako taneční školu založila v roce 1990 Věra Veselá, která působila jako profesorka tance a pohybové výchovy na oddělení populární hudby a hudebně dramatickém oddělení Státní konzervatoře v Praze. Její dcera Majka Piskořová Veselá, která se souborem vyrostla, vede soubor od roku 1995. Druhá generace tanečníků se po vzoru své umělecké vedoucí věnovala studiu na konzervatoři Taneční centrum Praha, kde všichni tehdejší členové absolvovali. Z této generace je i současná choreografka souboru Zuzana Dobešová. Tanečníci souboru měli v průběhu let možnost pracovat s různými choreografy a tanečními pedagogy z Čech i zahraničí (Václav Janeček, Pavla Šmerdová, Monika Rebcová, Michele Assaf, Michele Oliva, Florence Meragalli, aj.)

Žongléros Ansámbl – Vpřed (foto archiv souboru)

V rámci plzeňského festivalu Žonglobaizace vyroste v Borském parku cirkusové Šapitó
Již 12. ročník festivalu nového cirkusu Žonglobalizace oživí v termínu 16.-22. května 2022 celou Plzeň. Po dvou předchozích ročnících poznamenaných pandemií covidu se ředitel festivalu Jiří Misař těší na velké změny: „Největší letošní novinkou a lákadlem je určitě pravé cirkusové šapitó, které se na festivalový týden zabydlí v Borském parku. Program jsme pečlivě vybírali, aby byl pro diváky atraktivní a připravili jsme i speciální představení pro školy. Určitě bych chtěl Plzeňany pozvat na špičku českého nového cirkusu Losers Cirque Company s jejich novinkou Konkurz, poprvé v Česku představíme i kvarteto německých umělců s jejich dechberoucím propojením nového cirkusu a výtvarna Galleria Secchia.“

Kromě domácího Žongléros Ansámblu vystoupí vedle avizovaných Losers například soubor FysioART s inscenacemi pro ty nejmenší diváky. Díky spolupráci s Plzeňskými dopravními podniky zahájí 16. 5. festival atraktivní jízda cirkusovou tramvají, kterou se budou moci diváci zdarma svézt na trase U Synagogy-Slovany a ve vybraných časech zhlédnout u konečné zastávky Slovany cirkusový kabaret.

Týden nového cirkusu vyvrcholí o víkendu v Borském parku množstvím otevřených workshopů a představení pro širokou veřejnost. Důležitou součástí jsou představení a workshopy pro školy: „Edukativní rozměr nového cirkusu chceme školám přiblížit nabídkou zvýhodněných představeních pro děti v šapitó a specializovaných workshopů v našem cirkusovém centru Cirkulárium.“

Tématem letošního ročníku je No limits – bez limitů. Dramaturgie dle organizátorů „bourá mantinely jednotlivých disciplín a organicky se navzájem prolíná s dalšími způsoby uměleckého vyjádření“. Diváci se tak budou moci setkat s novým cirkusem a výtvarným uměním, hudbou, tancem a digitálními technologiemi. Záštitu nad 12.ročníkem festivalu převzal ministr kultury pan Mgr. Martin Baxa.

Podrobný program festivalu najdete zde.

John Neumeier (foto Kiran West)
John Neumeier (foto Kiran West)

Změny na šéfovských postech v Německu
Nástupcem Igora Zelenského, který nedávno odstoupil z pozice šéfa mnichovského baletu, bude Laurent Hilaire. Bavorská státní opera to oznámila ve čtvrtek 5. května 2022 na tiskové konferenci k nové sezoně. Nový šéf nastoupil do funkce okamžitě, 9. května. Laurent Hilaire má za sebou především vynikající taneční kariéru. Absolvoval v roce 1979 v baletní škole při pařížské Opeře a stal se členem souboru. V roce 1985 ho Rudolf Nurejev jmenoval Étoile a byl hvězdou souboru na dalších 22 let. Patří ke generaci tanečníků, jako je Élisabeth Platel, Sylvie Guillem, Isabelle Guérin, Élisabeth Maurin a Manuel Legris. Jeho repertoár zahrnoval díla klasických i moderních choreografů, jako jsou Pierre Lacotte, George Balanchine, Jerome Robbins, Serge Lifar, Rudolf Nureyev, Mikhail Fokine, Kenneth MacMillan, Roland Petit, Maurice Bejart, Merce Cunningham, Jiří Kylián, William Forsythe, Angelin Preljocaj ad.

Jako sólový tanečník hostoval v Královském baletu v Londýně, milánské La Scale, American Ballet Theatre, Australském baletu a Staatsballett Berlin. V roce 2011 byl Hilaire povýšen do hodnosti „Maître de ballet associé à la direction de la danse“, úzce spolupracoval s Brigitte Lefèvre, uměleckou ředitelkou Baletu pařížské Opery. Jako baletní mistr spolupracoval také s Kanadským národním baletem, Teatro dell’Opera di Roma, Švédským královským baletem, La Scalou, Šanghajským baletním souborem a dalšími soubory. Od roku 2017 byl uměleckým ředitelem Stanislavského baletu. Z této funkce odstoupil v únoru 2022. Pod jeho vedením získal Stanislavského balet v roce 2018 ocenění „Zlatá maska“ za nejlepší klasický balet a v roce 2019 za nejlepší současný balet roku v Rusku. Mezi jeho další ocenění patří Benois de la Danse (2004, 2007), Chevalier de la Légion d’honneur (2004), Commandeur des Arts et des Lettres (2007), Médaille de la Renaissance française (2019).

Velké změny se chystají také v Hamburger Ballett. V nové sezoně soubor oslaví 50 let v čele souboru, který vybudoval a vedl John Neumeier, pro něj to také bude sezona poslední. „Když jsem se před téměř 50 lety přestěhoval do Hamburku, ani ve snu by mě nenapadlo, že zde budu žít po většinu svého života. To, co mě přesvědčilo, abych zůstal, byl pocit, který jsem měl zas a znovu, že by tu mohlo něco vyrůst – a ono skutečně vyrostlo. Pomalu se rozvíjela efektivní organizace, přibývalo stále více představení, tanečníků, turné, úspěšně vznikla baletní škola a německý National Youth Ballet,“ rekapituluje slavný choreograf v editorialu k nové sezoně.

„V naší jubilejní sezóně mám v úmyslu šířit tanec po celém Hamburku a vytvářet prostor k setkávání i mimo operní dům. Před radnicí proběhne baletní gala, v našem baletním centru uspořádáme Den otevřených dveří a také představení Matoušových pašijí v kostele svatého Michala. Na konci sezony zdvojnásobíme festival Hamburger Ballettage. Mám radost, že některá z mých baletních děl uvedou tři hostující soubory ze Stuttgartu, Kodaně a Velkého baletu z Moskvy, které s námi mají přátelské vztahy,“ přibližuje koncept sezony.

Choreograf nechce vytvářet klasickou retrospektivu, ale vrátit se k mnoha svým dílům z minulosti, přepracovat je a znovu obnovit pro současnost (a možná i budoucnost). Tak aby si diváci nevzpomínali nostalgicky na staré časy, ale cítili v představeních novost. Sezonu korunuje balet Dona Nobis Pacem na partituru Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha. Bude to prozatím poslední Neumeierova tvorba pro „jeho“ soubor. Jeho tvorba celkově čítá na 169 děl.

Marco Goecke (foto Regina Brocke, Staatsoper Hannover)

Zajímavá je rovněž zpráva o udílení cen Deutsches Tanzpreis, poprvé v historii byla totiž udělena dvěma osobnostem najednou. Michael Freundt, předseda Dachverband Tanz, a Dr. Patrizia Stöckmann, předsedkyně poroty, zdůvodnili rozhodnutí tím, že tanec vyzařuje svou společensky posilující a demokracii podporující sílu ze dvou směrů, a že je proto samozřejmé udělit taneční cenu (zahrnující též 10 000 EUR), jednomu protagonistovi z kamenného souboru a jednomu z nezávislé scény.

Jedním z laureátů je Christoph Winkler, který získal cenu za choreografii, která prostřednictvím politických a osobních otázek a kritické reflexe rozvíjí nové formy a ve své praxi pracuje na rozšíření divadelního vesmíru mimo eurocentrický kontext. Druhým držitelem hlavní ceny je šéf hannoverského baletu Marco Goecke. Porota při zdůvodnění svého rozhodnutí vyzdvihla jeho nezaměnitelný choreografický rukopis, kterým zdůrazňuje osobnosti tanečníků ve všech proudech. Goecke po 25 letech své praxe chápe ocenění jako povzbuzení k dalšímu pokračování, zejména po počátečním těžkém období v Hannoveru, kdy byl vystaven velké kritice veřejnosti. Porota udělila také čestnou cenu tanečnici a choreogarfce Reinhildě Hoffmannové za celoživotní dílo. Jako protagonistka průkopnické generace tanečního divadla se spolu s Pinou Bausch a Susanne Linke zasloužila o emancipaci tanečního žánru – mimo jiné založením Tanztheaterensemble Bremen a působením v Schauspielhaus Bochum – a kriticky hodnotila společnost prostřednictvím inovativních způsobů řešení aktuálních společenských otázek prostřednictvím své choreografické tvorby.

(zdroje: tanznetz.de, staatsoper.de, hamburgballett.de)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments