Týden s tancem
Galerie Na shledanou ožije cyklem představení
Série Galerie Na shledanou živě otevře ve Volyni 10. června inscenace Odloučení tanečnice Markéty Vacovské. Dále cyklus tematicky se dotýkající smrti představí díla africké umělkyně Sany Atsugah Gbei!, filmovou projekci Eymen – úhel pohledu Dominika Žižky, Tanec smrti souboru Geisslers Hofcomoedianten, výtvarně-pohybovou performanci Elišky Brtnické Enola nebo storytelling Michaly Piskačové.
„Velmi mě těší, že zahajovacím představením bude právě Odloučení Markéty Vacovské, které je křehkou a zároveň drásavou výpovědí autorky oztrátě dvojčátek. Dlouho jsme váhali, zda Markétu oslovit vsouvislosti sumístěním Galerie Na shledanou vbudově smuteční síně (byť ktomuto účelu nikdy nezprovozněné). O to větší radost jsem měl, když Markéta nabídku přijala se slovy, že celý tento projekt je jedna velká výzva, kterou se rozhodla přijmout se vším všudy. Osobně se na adaptaci vtomto prostoru sjedinečným geniem loci velmi těším avěřím, že performance bude silným zážitkem také pro diváky,“ přibližuje výběr úvodní inscenace ředitel Kultury Volyně Martin Roškaňuk. Otevřená aupřímná výpověď opřijetí smrti na jevišti vhudebním doprovodu Sáry Vondráškové (Never Sol) a light designu Martina Špetlíka vznikla se záměrem promluvit otabuizovaném tématu apodpořit pozůstalé rodiče.
18.června, do smuteční síně zamíří umělecký dokument Dominika Žižky Eymen – úhel pohledu. Lenka Kniha Bartůňková a Ridina Ahmed se vydaly do ghanské Akkry, kde vedly rozhovory na téma smrt s lidmi z různých sociálních vrstev. Hledaly odpověď na otázku, jak se liší nebo naopak potkává vnímání konečnosti života v tak různých místech, jako jsou Ghana a Česká republika.
Po promítání dokumentu prostor roztančí performance Gbei! Sólo ohlasech promlouvajících skrze tělo apohyb choreografky a tanečnice Seny Atsugah divákům přiblíží současný africký tanec.
Cyklus bude pokračovat i po letních prázdninách. Podzimní sérii otevře představení Tanec smrti souboru Geisslers Hofcomoedianten, které vykročí přímo mezi hroby volyňského hřbitova. Nad hlavy diváků vyšplhá Eliška Brtnická svýtvarně-pohybovou básní Enola inspirovanou tragédií v Hirošimě a legendou o tisíci jeřábech. Podzimní program doplní výprava do obrazů malovaných slovy. Michala Piskačová ze spolku Verbarium v ní návštěvníkům přiblíží umění storytellingu, tentokrát v příbězích o smrti.
Farma v jeskyni zkoumá v projektu Commander radikalizaci dospívajících
Commander, autorské divadelní představení souboru Farma v jeskyni, je vrcholem stejnojmenného uměleckého projektu a premiéru bude mít 13. června 2022 v Centru současného umění DOX.
Jeden večer – dvě umělecké formy. Jedno téma – dva světy. Audiovizuální projekce s dětskými herci – a pohybové divadlo s dospělými performery. On-line radikalizace dětí vs. nedospělé chování společnosti. Dvě exkurze na odvrácenou stranu našeho světa, před kterou zavíráme oči. Obě vytvořil identický kreativní tým, každá ale přistupuje k tématu zcela unikátním způsobem. Dynamika pohybu performerů, tep živé hudby a zneklidňující obrazy společně vytváří nevšední vhled do digitální temnoty, o které většina z nás nemá a možná ani nechce mít tušení. Divadelní představení, stejně jako projekt celý, je dílem režiséra souboru Farma v jeskyni Viliama Dočolomanského.
„V dubnu roku 2020 se v médiích objevila zpráva, že estonská policie dopadla vůdce mezinárodní extremistické on-line organizace. Zjistilo se, že pod přezdívkou Commander se skrývá třináctiletý Estonec, který organizaci založil v 11 letech. Tato šokující zpráva pro nás byla impulsem, abychom začali zkoumat, jak se mladí lidé k takto extrémním názorům v on-line světě dostávají, proč se to děje a kam to může vést,“ popisuje Viliam Dočolomanský, režisér, zakladatel Farmy v jeskyni a iniciátor projektu Commander.
Rozsáhlý projekt Commander se však nezabývá příběhem dětského radikálního vůdce, který byl pro tvůrce jen prvotním impulsem ke zkoumání naší společnosti a principů vedoucí k polarizaci a on-line radikalizaci dospívajících. Farma v jeskyni tak upozorňuje na skryté a opomíjené nebezpečí, s nímž se děti a mladí lidé v on-line prostředí setkávají, i na důsledky, jež to pro náš svět může mít.
Projekt má dvě části – uměleckou a edukativní, kdy každá přistupuje k tématu zcela jiným způsobem. Umělecká část klade důraz na vysokou uměleckou hodnotu a prožitek diváka mezitímco edukační část odpovídá na otázky, které si děti i rodiče mohou k problematice klást. Uměleckou část projektu tvoří divadelní představení, umělecký film s dětskými herci a videoinstalace, která je aktuálně součástí výstavy Nadějné vyhlídky v Centru současného umění DOX. Edukativní část projektu sestává ze série videí na O2 Chytrá škola a workshopů pro děti.
Víte, o čem si děti na internetu píší? Asi se zabiju, než mi bude třicet. – Cool. Tak hlavně vem někoho s sebou. V on-line světě stoupá vlna radikalizace a extremismu mezi dětmi a dospívajícími. Láska je láska a sračky. Ať žije nenávist! Jsou to jen děti. Proč necháš svoji ségru chodit s tím židákem? Stali se oběťmi manipulace, nástroji cizích cílů. Vždycky jsem ozbrojenej aspoň nožem…Ponořte se s námi do digitální temnoty, o které většina z nás nemá a možná ani nechce mít tušení. Když už v tak zkaženém světě žijeme, je vůbec ještě násilí hřích? Jak daleko má dvanáctiletý kluk od takových slov k činům? Mezinárodní divadelní soubor Farma v jeskyni ve spolupráci s partnery uvádí unikátní umělecký projekt zaměřený na nebezpečí on-line radikalizace dětí a dospívajících.
„Projekt Commander je výjimečný hned z několika důvodů. V první řadě poukazuje na zcela reálný a zásadní společenský problém on-line radikalizace dospívajících, kterému se u nás zatím zdaleka nevěnuje pozornost, jakou by si zasloužil. Tvůrci z Farmy v jeskyni ho zkoumají a odhalují prostřednictvím několika uměleckých i vzdělávacích forem a tento mimořádně komplexní a v České republice jedinečný přístup jim dává možnost oslovit široké publikum a přimět ho přemýšlet o tom, co tento fenomén pro naši společnost znamená,“ dodává Jana Tomas Sedláčková z Nadace PPF, za jejíž podpory projekt vzniká.
„Tvorba Farmy v jeskyni se odehrává na hranicích jednotlivých druhů umění. V jejich součinnosti směřuje k vytvoření silného uměleckého zážitku. Náš rukopis je o něco narativnější než pohybové divadlo, avšak abstraktnější než činohra. Inscenace doslova (v dobrém) „útočí“ na všechny smysly. Divák s námi zažije velmi intenzivní tělesnost pohybu v kombinaci se živou hudbou, silnou zvukovou a video složkou, v obrazech, které vytváří napětí a tajemství. Zásadní je pro nás práce s emocemi, chceme diváka vtáhnout do inscenace tak, aby se stal její součástí a spolu s performery absolvoval unikátní zkušenost,“ poodkrývá záměr Dočolomanský.
Na premiéru 13. června navazují okamžitě dvě reprízy – 14. a 15. června.
Tanec jako záliba – křest nové knižní publikace
Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS) připravilo na čtvrtek 9. června křest nově vydan publiace Tanec jako záliba autorů Doroty Gremlicové, Elvíry Němečkové a Jiřího Lössla.
Monografie je jedním z výstupů dlouhodobého výzkumného projektu Živá minulost scénického tance (2015–2023). Zabývá se amatérským hnutím scénického tance v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v období druhé poloviny 20. století. Jde o první ucelené zpracování fenoménu amatérského scénického tance u nás.
Křest proběhne 9. června od 10.00 v prostorách Art & Event Gallery Černá labuť. Součástí akce budou pohybové performance pod vedením Mirky Eliášové a Lenky Jíšové a jejího uskupení NoTa. Kmotrou knihy se stane paní Eva Blažíčková, choreografka, pedagožka a zakladatelka Duncan institut.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]