Týden s tancem

Nová divadelní sezóna se rozbíhá, proto se po letní pauze navrací i taneční týdeník. Dnes zveme na seminář Asociace tanečních umělců, komentovanou výstavu s vystoupením studentů Konzervatoře Duncan centre i připravovaný festival 4+4 dny v pohybu. Připomene rovněž oslavy - ať už Farmy v jeskyni, Terezy Podařilové nebo do Síně slávy ND uvedené Hany Vláčilové.

Asociace tanečních umělců zve na první veřejný seminář

V rámci projektu TANUM (Taneční umění) pořádá Asociace tanečních umělců České republiky první veřejný seminář na téma Manažerský program Asana. Seminář vedený zkušeným lektorem MgA. Martinem Koldou je určen všem prefesionálům tanečního oboru, jež chtějí zlepšit své dovednosti v oblasti managementu, plánování v týmu a projektů. První lekce se uskutečné 30. srpna v Domě tanečního umění v Braníku od 9.00.

Další semináře budou následovat v průběhu podzimních měsíců a nadcházejícího roku a zaměří se na téma fundraisingu, problematiky autorského zákona a duševního vlastnictví, aktuálních daňových zákonů apod.

Studenti Duncan centre v Ostravě

Rovněž dnes, 30. srpna proběhne v ostravské Galerii výtvarného umění komentovaná prohlídka výstavy Adély Matasové Mezičas za doprovodu pohybových obrazů studentů 2. ročníku pražské Konzervatoře Duncan centre v choreografii Proudění.

Výstava sochařky a multimediální výtvarnice Adély Matasové sleduje autorčin zájem o fenomén přírodně, matematicky či společensky podmíněných procesů, které vytvářejí základní inspirační rámec jejího uměleckého směřování. V širokém záběru, jenž zasahuje od 70. let minulého století až do současnosti, se představí autorčina díla akcentující energii vlastního těla či využívaných materiálů, procesuální instalace reagující na specifickou kvalitu výstavního prostoru, kinetické projekty spoluurčované řádem mechanických či digitálních soustav a v neposlední řadě také videa, která vyjadřují její interes o hybnost systémů ve formě podmanivých dynamických technických obrazů.

Rezervace vstupenky je nutná předem zde  https://www.gvuo.cz/adela-matasova-mezicas_rd58 .

Ocenění umělců do 35 let v ND i Hana Vláčilová v Síni slávy

Hana Vláčilová (foto archiv SOP)

V pondělí 29. srpna byly při zahájení 140. sezony Národního divadla v hledišti historické budovy předány Ceny ředitele ND. Ze souboru Baletu byla oceněna první sólistka Irina Burduja, která na sebe v minulé sezóně upozornila především vynikajícím výkonem v roli Julie. Do Síně slávy ND byla uvedena dlouholetá sólistka souboru, pedagožka a choreografka Hana Vláčilová.

Vláčilová, absolventka pražské Taneční konzervatoře, zasvětila celou svou tameční kariéru pražskému ND, kde působila čtvrt století jako jeho sólistka. Tančila prakticky všechny významné role romantického a klasického repertoáru, byla Odettou a Odilií, Giselle, Frygií ve Spartakovi, Kitri z Dona Quijota, Julií, Aurorou a mnohými dalšími. Byla jednou z nejvýraznějších osobností nejen své generace, která svou sílou osobnosti okouzlovala diváky a poutala je k sobě s charismatem pravé primabaleríny.

Po ukončení aktivní kariéry v roce 1999 začala své bohaté zkušenosti předávat dál jako pedagožka, šéfka Laterny magiky nebo baletu Státní opery Praha i coby inscenátorka klasických titulů (Labutí jezero, Giselle ad.).

Tereza Podařilová oslavila životní jubileum

Tereza Podařilová – Ceny Thálie 2015 (zdroj Balet ND)

Další z dlouholetých opor Baletu ND, čtyřnásobná držitelka Ceny Thálie, emeritní primabalerína a současné baletní mistryně Tereza Podařilová oslavila 27. srpna kulaté jubileum.

Obdobně jako Vláčilová, rovněž Podařilová po absolutoriu na pražské Taneční konzervatoři nastoupila ihned do Národního divadla a zůstala v něm po celou svou kariéru. K jejím rolím patřila Odetta a Odilie z Labutího jezera, Aurora ve Spící krasavici, Raymonda, Giselle, Popelka, Julie, Kateřina ve Zkrocení zlé ženy, Carmen, Taťána v Oněginovi J. Cranka nebo markýza de Merteuil ve Valmontovi (přičemž za poslední čtyři jmenované si odnesla Ceny Thálie). Tančila v dílech J. Kyliána, G. Balanchina, P. Zusky, L. Vaculíka, J. C. Maillota, J. Kodeta nebo N. Duata a hostovala po celém světě. Je rovněž držitelkou ceny Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepšího umělce v oblasti baletu nebo Pushkin Legacy Award, kterou získala za ztvárnění Taťány v Oněginovi D. Medveděva.

Po aktivní kariéře nastoupila na post baletní mistryně v ND, pravidelně rovněž vyučuje na Ballet Masterclasses in Prague Darii Klimentové a vychovává dva syny.

20 let Farmy v jeskyni

Farma v jeskyni – Commander (foto Michal Hančovský)

V tomto roce oslaví soubor Viliama Dočolomanského Farma v jeskyni 20 let na scéně a oslavovat bude příznačně. Reprízami nejnovějšího autorského pojektu Commander, který zkoumí skrytou hrozbu online radikalizace dospívajících.

„Na výročí jako reminiscenci moc nevěříme. Baví nás jít stále dopředu, takže „oslavujeme“ novým projektem Commander. Vznikl silný umělecký film a pohybové představení, které již Českou republiku začaly reprezentovat na zahraničních festivalech a paralelně se budou pravidelně reprízovat v DOXu. Díky podpoře našich partnerů jsme mohli dotáhnout obě části projektu, uměleckou i edukativní, do rozsáhlé podoby. Mám radost, že provokativní téma online radikalizace dětí, které zpracováváme, už nyní zaujalo tolik lidí a rezonuje. Že nám to není jedno. Zároveň mě jako umělce těší pracovat ve svěžím a dynamickém spojení více žánrů, bez jazykové bariéry. I díky tomuto projektu se já a moji skvělí spolupracovníci více posouváme k filmové tvorbě, které se i po tanečním filmu Efeméry chci vedle divadla více věnovat,“ říká umělecký ředitel a režisér Farmy v jeskyni Viliam Dočolomanský.

První podzimní repríza inscenace, která měla premiéru letos v červnu se uskuteční 31. srpna, naváží představení 1., 13. a 14. září, 5., 6., 26. a 27. října a 23. a 24. listopadu.

Divadlo F. X. Šaldy otevírá 139. divadelní sezónu

Divadlo F. X. Šaldy Liberec: Baletní galavečer (zdroj divadlo F. X. Šaldy Liberec, foto Vladimír Labaj)
Divadlo F. X. Šaldy Liberec: Baletní galavečer (zdroj divadlo F. X. Šaldy Liberec, foto Vladimír Labaj)

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy otevře svou novou divadelní sezónu během dvou slavnostních bloků 1. září na Náměstí dr. E. Beneše. V rámci akce Léto na náměstí bude nejprve v 16.00 odemknuta nadcházející sezóna, od 19.00 poté začne BaLéto na náměstí.

Máme v plánu projasnit veřejný prostor, přiblížit lidem taneční umění a spojit příjemné s užitečným. Venkovní prostor nám umožní nalákat nové publikum, a pokud nám počasí dovolí, užijeme si první taneční událost této sezony, na kterou se tolik těšíme,“ zve na open-air baletu jeho dramaturgyně Barbora Svobodová.

Taneční program začne v 19.00 ukázkou baletního tréninku, následovat bude vyhlášení vítězů Liberecké Thálie za uplynulou sezónu 2021/2022. Ve 20.00 vystoupí soubor baletu ve spolupráci s tanečními obory ZUŠ Liberec, s nimiž si připravili malou ochutnávku.

Na co se těšit přibližuje Barbora Svobodová: „Kromě našich profesionálů se vám představí také žáci tanečního oddělení ZUŠ. Příležitost uvést své choreografie jsme dali mladým talentům z prostého důvodu. Vždyť právě oni jsou naší budoucností. Večerní taneční gala se pak ponese v duchu rozmanitosti. Zatančíme ukázky ze stálého repertoáru i autorské choreografie členů baletu.

V případě nepřízně počasí bude celý blok programu BaLéto na náměstí přesunut do nedalekého Šaldova divadla. Tato informace bude upřesněna minimálně 24 h před začátkem programu.

Chystá se festival 4+4 dny v pohybu

Festival 4+4 dny v pohybu - logo
Festival 4+4 dny v pohybu – logo

Festival 4+4 dny v pohybu letos již po sedmadvacáté otevře jednu z opuštěných pražských budov. Letos se bude jednat o bývalé sportovní centrum Erpet Smíchov, kam festival současného umění zavítá ve dnech 5. – 16. října.

„Jsme rádi, že budeme moci návštěvníkům ukázat až surreálnou umělou krajinu, která byla původně vytvořena pro potřeby bývalého golfového trenažeru uvnitř objektu,“ říká za pořadatele Markéta Černá.

Kromě Smíchova budou akce probíhat rovněž v Divadle Archa a Paláci Savarin. V Arše proběhnou vystoupení uznávaných mezinárodních projektů propojující multimédia, živou hudbu, tanec a performance, zamířit sem také na výstavu slovenského fotografa Ctibora Bachratého.

Před třemi lety nadchl pražské publikum nejpopulárnější italský divadelní soubor Motus se svou celosvětově úspěšnou inscenací MDLSX. Letos se výjimečná herečka, tanečnice, DJka a modelka italské značky Gucci, Silvia Calderoni, vrací s tragédií Tutto brucia (Vše hoří), inspirovanou Eurípidovými Trójankami, jenž je stejně současná jako temná. Calderoni tentokrát doprovodí tanečnice Stefanie Tansini a hudebnice R.Y. F. (Francesca Morello).

V nejnovějším představení Lavagem brazilské umělkyně Alice Ripoll a skupiny umělců z ghetta Cia REC se skutečnost mísí s fantazií a vytváří delirium připomínající apokalyptický sen.

Podstatu inscenace Lullaby for Scavengers všestranně talentovaného londýnského komika a video umělce Kima Noblea vystihuje její název, tedy Ukolébavka pro mrchožrouty, což nepostrádá poetickou přitažlivost. Kim využívá provokativní humor, s jehož pomocí odkrývá lidský úděl: témata jako smrt, sexualita, gender nebo víra pojednává se suchým smyslem pro humor kombinujícím tragédii s absurdnem.

„Mám tři problémy: kapitalismus, patriarchát a jak je možné, že nás umění nedokáže zachránit,“ říká kanadský choreograf Frédérick Gravel. Ten odlupuje jednotlivé vrstvy vlastní duše, aby obnažil své strachy a vypustil netvora hamižnosti v sólu s názvem  Fear and Greed (Strach a chamtivost) , v němž se odhaluje až na dřeň. Jeho plynulé přechody mezi tancem, zpěvem a terapií, kterou si sám ordinuje, doprovází rocková skupina.

Za/tím neviditelná žena zpochybňuje zažité představy o mužských rolích

Za/tím neviditelná žena (foto: Marek Bartoš)

Performeři Jiří Šimek a Peter Šavel ve své nové inscenaci Za/tím neviditelná žena hledají spolu s dramaturgyní Martou Ljubkovou emočně vyspělého muže, který dovede přijmout všechny stránky své osobnosti. Poprvé bude dílo uvedeno 13. a 14. září v Moving Station v Plzni v rámci festivalu Divadlo.

Za/tím neviditelná žena je divadelní projekt, který je vyvrcholením dvouleté spolupráce ambasadorů Studia ALTA Jiřího Šimka a Petera Šavela. Tématem je zpochybňování zažitých mužských rolí a ideálu muže.

Zkoumáme stereotypy, normy a očekávání, které jsme se naučili, které jsme si nechali vnutit, které jsme si vytvořili, které jsme si zautomatizovali a snažíme se je odlupovat. Hledáme, jak toto “odlupování” zpracovat jevištně,“ říkají o inscenaci autoři. Inscenace ovšem nepředkládá hotové teze, nýbrž nabízí prostor, v němž jsou diváci přizváni ke společnému zkoumání toho, čím muž má být a čím doopravdy je. 

Autoři experimentují s hranicemi toho, co a jak dokáží v divadle říct, a taky s tím, co ještě je divadlo. Nekladou si žánrové, formální ani výrazové hranice. Divadelní tvar chápou jako svobodné teritorium, kde je možné vše. Dokonce si i beztrestně zaplakat.

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments