Týden s tancem

Double Shot, nová premiéra DekkaDancers už brzy v Praze, stejně jako uvedení performance Laterny magiky LUNAtic v rámci Signal Festivalu. V Košicích si pak můžete zajít na Proces Jiřího Bubeníčka,

DekkaDancers – Double Shot (foto Pavel Hejný)

Double Shot, nová premiéra DekkaDancers

Taneční soubor DekkaDancers se vrací k tradici komponovaných programů. První premiérou letošní sezóny bude večer s názvem Double Shot složený, jak název napovídá, ze dvou choreografií Ondřeje Vinkláta a tandemu Štěpán Pechar, Viktor Konvalinka. Premiéra se odehraje 26. října v prostoru Jatek78.

První kus z dílny Ondřeje Vinkláta Occultatum slibuje podívanou na pomezí fyzického a tanečního divadla, která volně a s nadsázkou odráží současný socio-politický obraz. Zabývá se fenoménem moci a jejího zneužívání. Kdo opravdu jsou lidé skrývající se za svými “maskami“? Vyrábí si společnost své diktátory, aby se mohla vzdát odpovědnosti za své konání? A může v člověku vykvést zlo, které nemá ani špetku naděje otočit se v dobro a být tak podstatou bytí?

„Occultatum je nejtemnějším představením, o kterém jsem doposud uvažoval, že vytvořím. Jednou z inspirací k němu byly vnitřní hlasy, démoni. Ty démoni, o kterých nikdo jiný kromě vás neví. Démoni, kteří mezi sebou vedou dialogy, boje, a rozum mezi nimi statečně hledá kompromis. Někdy se stane, že se jeden z démonů urve, osedlá si rozum a stane se vedoucím zájezdu. To pak může být neukočírovatelná jízda! Occultatum si pohrává s představou, že se urve právě jeden z těch nejtemnějších, a už není cesty zpět,” vysvětluje autor choreografie Ondřej Vinklát.

Kromě režie a choreografie Ondřej Vinklát pro Occultatum vybíral hudbu a věnuje se i jejímu hudebnímu mixu a rekompozici. Interprety budou jak kmenoví členové souboru, tak zbrusu nové tváře (Natalia Metodijeva, Florian Garcia).

„Při práci s tanečníky mě bavilo pozorovat souznění těchto temností s jejich těly. Nebylo to nijak zdlouhavé hledání. Zdá se, že se každý z nich se svými démony dobře zná, a že je mají celkem pevně na uzdě. Díky tomu vznikla spousta absurdních a groteskních obrazů, které do představení náramně pasují. To nabízí prostor i pro nadsázku, a tak nakonec nebude taková kruťárna, jak se může na první pohled zdát,“ uzavírá choreograf.

Druhá polovina večera diváky zavede na hřbitov. Přesněji řečeno na Řbitov nápadů. Popudem pro vznik inscenace byla touha vzkřísit několik námětů, scén a choreografií, které soubor a jeho tvůrci nasbírali od roku 2009, ale až do této doby nenastal ten správný čas je využít. Do Řbitova nápadů se pětice tanečníků pustí bez pevného scénáře, výsledkem tak bude situační humor, který na sebe bude nabalovat další nepředvídatelné situace. Diváci se mohou těšit na pantomimu, ztřeštěné dialogy a choreografie, které za tanečníky budou umět mluvit i beze slov.

„Řibtov nápadů, jak název napovídá, je takový náš pytel nápadů, který jsme pohřbili, a právě teď nastal čas ho vykopat. Zveme vás ke zpovědi některých z našich vybraných obětí,“ zvou na druhou část večera jeho tvůrci – Viktor Konvalinka a Štěpán Pechar.

Premiéra proběhne 26. října, reprízy budou následovat hned v následujících dnech 27. a 28. října a poté 19. listopadu na Jatkách78.

Státní divadlo Košice, Proces (foto archiv divadla)

Jiří Bubeníček uvádí Proces v Košicích

Státní divadlo Košice uvede 21. října premiéru baletu Jiřího Bubeníčka Proces na motivy stejnojmenného románu Franza Kafky. Scénografii díla připravil Jiřího bratr Otto, kostýmy pak jeho manželka Nadina Cojocaru.

„Franz Kafka se narodil na pražském Starém Městě, kde jsem i já prožíval své dětství, chodil stejnými ulicemi, dokonce do též školy v Masné ulici. I díky tomu jsem si přál jednou hlouběji nahlédnout do Kafkova života a knih, zjistit, co jej činí tak oblíbeným a jedinečným,“ vysvětluje Jiří Bubeníček, který Proces uvedl poprvé před třemi lety ve švédském Stockholmu.

„Děj Kafkových románů velmi úzce souvisí s jeho životem, komplikovanými vztahy k jeho otci, důkladně rovněž ve svých dílech sleduje společnost. To mi bylo hlavní inspirací pro tvorbu. Chtěl jsem na jevišti zhmotnit Kafkovy myšlenky a jejich přesah, který je stále společensky aktuální. Současně bylo mým cílem vytvořit nerealistický svět plný zvrácených fantazií, jako od Kafky známe. Můj proces je tak plný fyzické a psychické brutality i emocionální hloubky“ dodává autor.

Slovenská premiéra baletu Proces se uskuteční 21. října od 19.00 v Historické budově Státního divadla Košice.

Signal Festival a Laterna magika

LUNAtic (foto Vojtěch Brtnický)

V rámci letošního ročníku Signal Festivalu se poprvé představí soubor Laterny magiky. Uvedena bude site-specific performance LUNAtic v režii Miřenky Čechové a vizuálním konceptu Erika Bartoše, podívat se na ni mohou návštěvníci v Kateřinské zahradě na Karlově náměstí od 13. do 16. října, a to ve dvacetiminutových intervalech mezi 19. hodinou a půlnocí.

Autoři inscenace se inspirovali poezií francouzské básnířky Joyce Mansour a české surrealistické básnířky Jany (Honzy) Krejcarové. Zkoumají, jak tenká je hranice mezi skutečným a fiktivním.

Každý rok se díky Signal Festivalu stane z ulic Prahy galerie současného digitálního umění. Letos poprvé se na programu objeví divadlo.

„Bohatství vnitřní imaginace jako útěk od tíživé reality je v inscenaci stěžejní. Jaký je ale ženský tvar od slova génius? Génia? Kde jsou ony geniální ženy, spisovatelky, básnířky, o nichž jsme se ve školách neučili?“ přemýšlí Miřenka Čechová.

Umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry, který stál u zrodu spolupráce Laterny magiky a Signal Festivalu, věří, že by divadlo mělo kultivovat i veřejný prostor. „Se Signal Festivalem vnímám až sourozenecký vztah. Jednou z vizí Laterny magiky je dostat divadlo do ulic, přiblížit ho divákovi a zároveň rozvíjet prostor digitálního umění o divadelní jazyk.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments