Týden s tancem

Soubor 420PEOPLE představuje nový projekt 42+PEOPLE, ve Venuši ve Švehlovce se chystá premiéra polské performarky Ewy Źurakowské a Cirqueon otevírá nový prostor Cirqueon Lab. Ohlédneme se rovněž za proběhlým festivalem Dance Life! v Brně i nejnovější premiérou Divadla F. X. Šaldy v Liberci v choreografii Mariky Mikanové.
42+People, Helena Arenbergerová, Václav Kuneš (foto archiv 420People)

Nový projekt 42+PEOPLE uvede premiéru inscenace Where

Soubor současného tance 420PEOPLE uvádí nový projekt s názvem 42+PEOPLE, jenž oslavuje mezigenerační dialog tanečníků a nabízí intimní pohled na vrchol taneční kariéry interpretů po 42 letech. Nejnovější premiérou projektu se stane 19. listopadu inscenace Where Václava Kuneše, ve které vystoupí po boku tanečnice Heleny Arenbergerové.

„Naše choreografické spojení nepřináší společný příběh, ale rozehrává intimitu každého z nás v ryze osobní taneční výpovědi. Bez klišé. Bez nutných anotací. Přesto však evokuje velmi známý renesanční obraz plný neuchopitelného napětí mezi stabilními i rozestřenými životy, napětí v blízkosti dvou cizích lidí… A stále hmatatelnější skrze současný tanec,“ říká Václav Kuneš, choreograf, tanečník a umělecký ředitel souboru 420PEOPLE.

Premiéra představení se odehraje v sobotu 19. listopadu ve Studiu Maiselovka.

Cirqueon otevírá nový tvůrčí prostor v budově bývalého cukrovaru

Cirqueon Lab (foto archiv Cirqueon)

Centrum pro nový cirkus Cirqueon otevře 22. listopadu nový umělecký rezidenční prostor Cirqueon Lab, kterým rozšíří zázemí pro tvorbu českých i zahraničních umělců. Velký zájem o obor převyšuje kapacity současného centra v Nuslích, proto bylo rozhodnuto vybudovat další prostory v nově zrekonstruovaném křídle bývalého vršovického Cukrovaru v Petrohradské ulici.

Prostor pro uměleckou novocirkusovou tvorbu vyžaduje specifické zázemí. „Natrefit na rozměrově ideální prostor, ve kterém je možné vybudovat cirkusové centrum s dostatečně vysokým stropem, ideální šířkou i délkou a klidem na práci, nebylo jednoduché,“ říká ředitelka Cirqueonu Eliška Jevičová.

Po dobu téměř tří let usiloval Cirqueon o využití areálu bývalé Vozovny Královské Vinohrady, na kterou mělo být Magistrátem hlavního města Prahy vypsané výběrové řízení. „Máme připravený detailní projekt využití včetně modelu financování, který by dokázal z Vozovny vytvořit kulturní centrum mimořádného rozsahu i významu, jenž by dalece přesahoval hranice Prahy,“ prozrazuje Jevičová a dodává: „Čas nás ale tlačil. Objevili jsme však budovu bývalého Cukrovaru Vršovice, který byl v provozu od roku 1902 až do počátku 2. světové války, jehož část se ukázala jako dostatečně prostorná a velká pro naše potřeby. Cirqueon Lab tak nabídne umělcům pro trénink prostor dostačujících rozměrů ‒ 436 čtverečních metrů a víc než 6 metrů do výšky.“

Umělecká ředitelka Šárka Maršíková doplňuje: „Prostorem to ale nekončí. Rezidenti získají také naše letité know-how, pomáháme jim s granty a prorazit na české i mezinárodní scéně, třeba v rámci přehlídky Czech Contemporary Circus Showcase, ve které představujeme českou tvorbu zahraničním promotérům.“

Dance Life! úspěšně proběhl

Dance Life! 2022 (foto archiv festivalu)

Během víkendu 4. – 6. listopadu úspěšně proběhl 9. ročník festivalu tance Dance Life!, jenž je největším festivalem svého druhu ve střední Evropě. Brněnské výstaviště navštívili nejlepší tanečníci české a zahraniční scény – návštěvníci měli možnost se zúčastnit více než 60 workshopů a masterclassů v 6 tanečních studiích či spatřit přes 50 vystoupení včetně Gala tanečních konzervatoří a profesionálních tanečních souborů z celé republiky. Dále proběhlo 5 tanečních soutěží a pro talentované mladé tanečníky nechyběl ani konkurz do prestižní baletní školy The Royal Ballet School v Londýně.

Během tří dnů navštívili festival Dance Life! významní taneční lektoři, jako např. Daria Klimentová, David Strnad, Adéla Pollertová, Fanny Barrouquére, Veronika Tökoly, Jitka Tůmová a další. Od pátku až do neděle tu s nimi probíhaly workshopy a masterclassy nejrůznějších tanečních stylů, jako je jazz dance, ballet & contemporary, street dance, step, heels dance a mnoho dalších.

Vrcholem programu bylo Ballet & Contemporary GALA, zahrnující Gala profesionálních tanečních souborů a Přehlídku tanečních konzervatoří z České republiky i ze zahraničí. Mezi účinkujícími opět nechyběly soubory českých národních a významných regionálních divadel i nezávislé soubory, jako např. Národní divadlo v Praze, Národní divadlo Brno, Jihočeské divadlo, Divadlo F.X. Šaldy Liberec, Pražský komorní balet a další.

Šach mat / Carmen v Divadle F. X. Šaldy v Liberci

Šach mat / Carmen, Divadlo F. X. Šaldy (foto archiv souboru)

Ve dnech 11. a 13. listopadu proběhla první a druhá premiéra letošní sezóny v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Složený večer Šach mat / Carmen uvedl dvojici choreografií umělecké šéfky souboru Mariky Mikanové.

,,Líbí se mi, že hra v šach má i přes své zákonitosti nekonečno možností. Stejně jako tanec, hudba či život sám. Vykreslení jednotlivých figur je pro choreografa velice atraktivní a Brittenova Simple Symphony působí jako by byla pro toto téma zkomponována. Jednotlivé části skladeb ve mně hned od začátku evokovali určité figury. Vždy je výzva a dobrodružství stavět choreografii na hudbu, která není určena pro tanec,“ sděluje šéfka baletního souboru, choreografka a režisérka Marika Mikanová.

O inscenaci Carmen na hudbu Rodiona Ščedrina pak uvádí: ,,Moc dobře rozumím tomu, proč známé skladby Ščedrin upravil pro tanec. Při jejich poslechu totiž nemůžete sedět. Melodie a rytmus nabízí mnoho pohybových variant a lze na ni tančit v různých tanečních stylech i přesto, že hlavní linka směřuje ke španělskému standardu. V kontrastu s černobílým Šach matem bude naše Carmen horkokrevná a barvitá. Plná symboliky, překrásné hudby a emocí. Nebude pouze o přelétavé a nespoutané lásce, se kterou se žárlivý José nedokáže vyrovnat. Půjde o střet dvou lidsky odlišných světů, které se na krátkou dobu střetnou a zanechají v sobě hlubokou stopu.”

Ewa Źurakowska představuje nový multižánrový projekt

Home beyond the borders (foto Iwona Bandzarewicz)

Polská performerka Ewa Żurakowska vytvořila svůj projekt podle knihy Denní dům, noční dům držitelky Nobelovy ceny Olgy Tokarczuk. Inscenace Home Beyond the Borders?, která diváky zve do světa snů, surrealistické a vizionářské reality, měla českou site-specific premiéru v pražské Invalidovně (Studio Alta) a nyní se přidá do repertoáru divadla Venuše ve Švehlovce. Divadelní premiéra se koná v pondělí 21. listopadu.

Multižánrová inscenace Home Beyond the Borders? je založena na tématech z románu Denní dům, noční dům nositelky Nobelovy ceny Olgy Tokarczuk. Monodrama plné video projekcí, poetických obrazů a snových textů nás zavede do surrealistické a vizionářské reality inspirované vizemi z románu polské spisovatelky. Inscenace také čerpá z legend a příběhů z regionů Kladska a Nowa Ruda, které najdeme v knize.

Ewa Żurakowska, autorka konceptu, scénáře a také jediná performerka v inscenaci, knihu četla poprvé před dvaceti lety. Ale použít ji jako inspiraci pro divadelní inscenaci ji napadlo až mnohem později. „Před dvěma lety jsem se rozhodla vytvořit monodrama, které by odkazovalo na můj osobní zážitek, kdy jsem žila v prostředí česko-polských hranic. Od té doby mě fascinuje téma identity, život “doma” a život v “cizí zemi”.“  

Home Beyond the Borders? zkoumá téma domova jako prostoru identity, domova jako těla a těla jako domova. Zkoumá také otázky o překračování hranic mezi lidmi a světy, sny a realitou, komunitou a intimitou. Představuje proces zakořenění v pohraničí v polsko-českých horách, kde byla napsána knižní předloha a kde byla inscenace uvedena v polské premiéře v červenci loňského roku.  

Choreografii vytvořila francouzská tanečnice a performerka Cécile Da Costa a scénografii a video projekci Iwona Bandzarewicz. Dramaturgicky se na nové české verzi podílí Hana Müllerová. Důležitou složkou inscenace je hudba, kterou živě interpretuje Żurakowska a dva ukrajinští hudebníci, kteří se k projektu přidali až při adaptaci pro pražskou divadelní premiéru, a nahradili tak polské hudebníky – akordeonistu Pawła Kopće a houslistku Katarzynu Kolczyńskou Niemierowskou.

„Inscenace Home Beyond the Borders? je hodně vázaná na moje osobní prožití, ale i globální kontext. Domov znamená něco jiného pro mě a pro ty, kteří o něj skoro před rokem přišli. Proto jsme do inscenace zapojili nové hudebníky z Ukrajiny.“

Paulina Šmatláková a Radoslav Piovarči uvádí duet Charon

V rámci Move Ostrava proběhne premiéra tanečně-vizuálního partnerského duetu Charon, který vtahuje do podmanivých obrazů a zákoutí duše za doprovodu podmanivé autorské hudby Michala Paľka.

Příběh vychází z antické báje o vztahu převozníka Chárona s jednou ze svěřených duší, z jejího poznání, proměny a očisty… Stěžejní složkou inscenace je tak přednes zvukomalebných starověkých textů a jejich překomponování do současného pohybového a hudebního díla.

Premiéra proběhne 15. listopadu v 19.00 v prostorách Janáčkovy konzervatoře a gymnázia v Ostravě.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments