Týden s tancem

První únorové novinky ze světa tance a příbuzných žánrů od 5. února 2019. Nejen o blížící se premiéře Cirku La Putyka, která se koná v Trutnově...
Cirk La Putyka (foto FB Kryštof Záveský)

Cirk La Putyka v nové inscenaci Isole překročí hranice mezi koncertem, divadlem a cirkusem
Jako svoji první premiéru letošního roku uvede soubor Cirk La Putyka 11. února v trutnovském polyfunkčním divadle UFFO inscenaci Isole. Režie se ujal Maksim Komaro, umělecký šéf finského souboru Circo Aereo, který s Cirkem La Putyka v minulosti vytvořil již tři úspěšná představení – Slapstick Sonata, Play a Batacchio. Tentokrát se do hlavní role dostanou ti, kteří doprovází projekty souboru od samého počátku, ale obvykle stojí v pozadí – hudebníci. Inscenace Isole, na které se velkou měrou koprodukčně podílí i hostující prostor UFFO, tak bude postavena z větší části na hudbě, z menší pak na novém cirkusu, tanci a fyzickém divadle. Kmenoví hudebníci souboru – Jan Balcar, Andrej Rády, David Hlaváč / Adam Novotný, Veronika Linhartová, Valentin Verdure, Zbyněk Šporc a Anna Schmidtmajerová – budou překračovat hranice mezi koncertem, divadlem a cirkusem. Původní hudbu složili společně všichni účinkující. Po dvou premiérách v Trutnově uvidí Isole v březnu a květnu i diváci domovské pražské scény Jatka78.

Co Cirk La Putyka v posledních deseti letech nevyužil na maximum? Muzikanti v inscenacích většinou nejsou jen hudebníky, jsou mnohdy součástí pohybových choreografií a hereckých scén. Proto bylo smysluplné jim dát prostor a vytvořit projekt, jehož hlavní složkou bude právě hudba. Isole by měl být takový zvukový nový cirkus,“ vysvětluje principál souboru Rostislav Novák ml. „Během inscenace budete mít pocit, že sledujete akrobaty létající vzduchem, přitom se ale budete dívat na muzikanty, kteří překračují hranice mezi koncertem, divadlem a cirkusem. V Isole se budou střídat jak sólová vystoupení, tak společné skladby a choreografie,“ líčí.

Název Isole vychází z italského termínu pro ostrovy, ale v širší rovině v sobě nese i odkaz na báseň No Man Is an Island od Johna Donna, jež se stala režiséru Maksimu Komarovi volnou inspirací. „Tento verš se dotýká mnoha věcí, které jsou přítomné v dnešním světě: individualismus, strach z odlišného a nedostatek společné zodpovědnosti. V Isole vlastně nevystupuje kapela, ani nějaký stálý soubor. Spíše zde máme souhrn jednotlivců, kteří spolu strávili hodně času s cílem spojit své dovednosti a vlastní osobnosti,“ říká režisér.

Při vzniku představení se s hudebníky zaměřil na pohyby, které provází hra na hudební nástroje. „Ve své práci s cirkusovým uměním vždy hledám jiné úrovně výrazu a komunikace mimo samotnou fyzickou cirkusovou akci. V průběhu zkoušení se dívám na akrobacii v té nejsyrovější podobě znovu a znovu. Zkouším najít momenty, kdy by se mohlo objevit něco nového, nečekaného. Podobně jsme se podívali na pohyby, které provází hraní na hudební nástroje. Tímto postupem vznikly nové nápady. Některé věci, které jsme našli, jsou zábavné, některé pak poetické,“ doplňuje.

Cirk La Putyka (foto FB Kryštof Záveský)

Isole bude k dívání i poslouchání. Isole je divadelně-hudební představení se silnými odkazy na postupy nového cirkusu. Všechny scény a nápady v Isole s sebou nesou určitý fyzický i vizuální výraz spolu s hudbou. Některé části představení odkazují nebo připomínají cirkus, některé jsou více divadelní. Snažil jsem se zůstat bez vnitřních omezení a neprosadit do tohoto představení jeden žánr, ale spíše jsem se zaměřil na sestavení toku obrazů a akcí, které se liší svým stylem. A to stejné platí pro hudbu v Isole, která sahá od elektronické po klasickou, od popu po jazz.

Premiéra inscenace Isole je součástí oslav 10. výročí od založení Cirku La Putyka. Hned na konci února část souboru odjede na půlroční hostování do berlínského kabaretu Chamäleon Theatre, kde odehraje téměř 180krát novou, speciálně pro tento prostor připravenou, inscenaci Memories of Fools. Hlavní podzimní část oslav zahrne například premiéru představení Sancho Panza, kde se Rosťa Novák ml. po deseti letech opět spojí s režijní dvojicí SKUTR, dále uvedení některých inscenací z počátků souboru v místech jejich vzniku i premiéru dokumentu České televize o rodině Nováků. V jednání je také v listopadu velká novocirkusová oslava ve Foru Karlín. Na jaro Cirk La Putyka připravuje uvedení záznamu prosincové Up End Down Symphony v kinech po celé České republice. Více informací na www.laputyka.cz.

Pražský komorní balet hostuje v Kladně
Pražský komorní balet je známý svou tuzemskou zájezdovou činností, k níž ho předurčuje variabilita repertoáru složeného z krátkých choreografií více či méně nenáročných na prostor. Nejbližší představení, které má soubor na programu, se uskuteční 7. února v Městském divadle Kladno. Uvedeny budou choreografie Nevyřčené ticho (ch. Tomáš Rychetský), Chvilka POEzie (ch. Marek Svobodník) a Rekviem za nekonečno (ch. Tomáš Rychetský).

Michal Štípa naposledy na scéně ND (foto Serghei Gherciu)

 

Michal Štípa se rozloučil se Zlatou kapličkou
Dlouholetý první sólista Baletu Národního divadla Michal Štípa se 2. února naposledy objevil na jevišti Národního divadla: v inscenaci Timeless ve Svěcení jara Glena Tetleyho, po boku své dlouholeté taneční partnerky první sólistky Nikoly Márové. Z prestižní pozice prvního sólisty první české baletní scény sice odchází, ale ve světě profesionálního tance setrvá. Od ledna 2019 se totiž stal uměleckým šéfem baletu Moravského divadla v Olomouci. V únoru přineseme s Michalem Štípou rozhovor a představíme jeho plány pro novou životní etapu!

Charitativní gala v Brně
Novinkou v programu brněnského baletu bude galakoncert zároveň uskutečněný ve Vídni i Brně, Charity Awards Gala. Na galakoncertu vítězů mezinárodní baletní soutěže pro mladé talenty European Ballet Grand Prix konané ve Vídni, vystoupí kromě vítězů seniorské kategorie jako hosté i evropské baletní hvězdy a domácí sólisté Baletu NdB. Představení se uskuteční 9. února 2019 v Mahenově divadle.

Začne festival Cirkopolis
Aktuální trendy novocirkusové scény v podání českých i zahraničních performerů přinese od 10. do 16. února již šestý ročník mezinárodního festivalu Cirkopolis. Během sedmi večerů se na scéně Paláce Akropolis, Divadla Ponec a Kasáren Karlín vystřídá celkem osm souborů. Festival zahájí žonglérsko-bubenická show Loop v podání francouzského Cie Stoptoï.

Cílem festivalu je seznámit diváky se současnou rozmanitou zahraniční i českou novocirkusovou scénou, která v mnohém hraničí se současným tancem, trendem dneška stále je stírání hranic mezi uměleckými žánry a jejich fúze. „Dlouhodobě se zaměřujeme na aktuální trendy autorské novocirkusové tvorby. Vybíráme představení, která mají přesah do jiných uměleckých žánrů a druhů. Jsou zkrátka trochu odvážnější. Ve výběru klademe důraz i na různé cirkusové techniky, které se snažíme představovat. Každý Cirkopolis má trochu jinou energii a náboj. A letos jsme rozšířili programovou nabídku i o site specific projekt Elišky Brtnické v Kasárnách Karlín,“ říká Šárka Maršíková, ředitelka CIRQUEONu.

Festival zahájí francouzští Cie Stoptoï za doprovodu bubenického rytmu s žonglérskými kruhy. Jedna z dvojice, Neta Oren, se již v roce 2016 festivalu představila se skupinou EaEo. Katalánský ansámbl PSiRC, který před třemi lety vystoupil v rámci PLZEŇ 2015 s úspěšným představením Acrometria, uvede svůj program i v Praze. Představení propojuje moderní akrobacii a pohybové divadlo a ukazuje, v čem tkví mnohovrstevnatá podoba nového cirkusu a pestrost tohoto žánru: „Aktéři staví a dekonstruují prostor i scénu, hrají si s geometrií nejen objektovou, ale i vztahovou. Představení má dynamiku i ohromnou křehkost a jemnost,“ vyzdvihuje Šárka Maršíková. „Jemnost a krása pohybu“ by měla charakterizovat belgicko-holandské akrobatické duo Zinzi & Evertjan. Pražskému publiku představí poetickou performance MEMO. V současné době se zaměřují na autorskou tvorbu, která vychází z cirkusové techniky, poezie těla a vizuální hry. Představení Masse Critique francouzské skupiny Lonely Circus propojuje balanční techniku a vizuální hudební instalaci. Čtyři muži si v něm za doprovodu minimalistické hudby pohrávají s kameny. Kámen tu symbolizuje základní stavební prvek, který je předmětem fanatických excesů, dětských her i největší architektonickou výzvou. Kámen je možností pro stavbu, leč nestabilní a pomíjivou. „Lonely Circus nejsou žádní elévové. Provazochodec Sébastien Le Guen a hudební skladatel Jérôme Hoffman se dlouhodobě zaměřují na propojení netradičních balančních cirkusových technik a snímání zvuků, které v reálném čase mixují do hudebního celku.“

Největší překvapení festivalu se odehraje až na úplný závěr. V prostorách nuselského CIRQUEONu nazkouší pětice performerů dlouhodobě tvořících v Berlíně vystoupení Cirkopolis Vol. 6: Berlin Spirit, které bude premiérou a derniérou zároveň. „Tento jednorázový formát se během šesti let trvání festivalu osvědčil a těší se nebývalému diváckému zájmu. Všichni, umělci, diváci, režisér i my, dramaturgové, sázíme na lidskou kreativitu a totální umělecký zápal a evidentně se nám každoročně daří vytvořit prostor pro sdílení zkušeností a zábavy. Ale vždy je to sázka, co nakonec vznikne. Tentokrát je to okořeněno tím, že jsme pozvali berlínské novocirkusové umělce ve spolupráci s Berlin Circus Festival…“ říká Petr Boháč, divadelní dramaturg Paláce Akropolis.

Cirkopolis se každoročně zaměřuje i na českou scénu. Letošní program nabídne tři zástupce. Akrobatickou site-specific performance Opticon oživí Eliška Brtnická bývalý bazén Kasáren Karlín. Inspirovaná fotografickou prací svého bratra Vojtěcha Brtnického se v představení snaží zachytit pohyb očima fotografa, a přitom ho nezastavit. Představení Lukase Blahy a Evy Staré propojuje tanec a cirkus v haiku poezii. Cirkopolí Cirksession přivede na jeviště šest studentů a absolventů novocirkusových profesionálních škol v šesti sólových vystoupeních. Každá performance spojuje jedno téma: jak zahraniční studium ovlivňuje tvorbu a budoucí kariéru umělců. Během festivalu pořádá CIRQUEON také čtyři velká setkání novocirkusových profesionálů.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat