Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
První únorové novinky ze světa tance a příbuzných žánrů od 5. února 2019. Nejen o blížící se premiéře Cirku La Putyka, která se koná v Trutnově...
Cirk La Putyka (foto FB Kryštof Záveský)

Cirk La Putyka v nové inscenaci Isole překročí hranice mezi koncertem, divadlem a cirkusem
Jako svoji první premiéru letošního roku uvede soubor Cirk La Putyka 11. února v trutnovském polyfunkčním divadle UFFO inscenaci Isole. Režie se ujal Maksim Komaro, umělecký šéf finského souboru Circo Aereo, který s Cirkem La Putyka v minulosti vytvořil již tři úspěšná představení – Slapstick Sonata, Play a Batacchio. Tentokrát se do hlavní role dostanou ti, kteří doprovází projekty souboru od samého počátku, ale obvykle stojí v pozadí – hudebníci. Inscenace Isole, na které se velkou měrou koprodukčně podílí i hostující prostor UFFO, tak bude postavena z větší části na hudbě, z menší pak na novém cirkusu, tanci a fyzickém divadle. Kmenoví hudebníci souboru – Jan Balcar, Andrej Rády, David Hlaváč / Adam Novotný, Veronika Linhartová, Valentin Verdure, Zbyněk Šporc a Anna Schmidtmajerová – budou překračovat hranice mezi koncertem, divadlem a cirkusem. Původní hudbu složili společně všichni účinkující. Po dvou premiérách v Trutnově uvidí Isole v březnu a květnu i diváci domovské pražské scény Jatka78.

Co Cirk La Putyka v posledních deseti letech nevyužil na maximum? Muzikanti v inscenacích většinou nejsou jen hudebníky, jsou mnohdy součástí pohybových choreografií a hereckých scén. Proto bylo smysluplné jim dát prostor a vytvořit projekt, jehož hlavní složkou bude právě hudba. Isole by měl být takový zvukový nový cirkus,“ vysvětluje principál souboru Rostislav Novák ml. „Během inscenace budete mít pocit, že sledujete akrobaty létající vzduchem, přitom se ale budete dívat na muzikanty, kteří překračují hranice mezi koncertem, divadlem a cirkusem. V Isole se budou střídat jak sólová vystoupení, tak společné skladby a choreografie,“ líčí.

Název Isole vychází z italského termínu pro ostrovy, ale v širší rovině v sobě nese i odkaz na báseň No Man Is an Island od Johna Donna, jež se stala režiséru Maksimu Komarovi volnou inspirací. „Tento verš se dotýká mnoha věcí, které jsou přítomné v dnešním světě: individualismus, strach z odlišného a nedostatek společné zodpovědnosti. V Isole vlastně nevystupuje kapela, ani nějaký stálý soubor. Spíše zde máme souhrn jednotlivců, kteří spolu strávili hodně času s cílem spojit své dovednosti a vlastní osobnosti,“ říká režisér.

Při vzniku představení se s hudebníky zaměřil na pohyby, které provází hra na hudební nástroje. „Ve své práci s cirkusovým uměním vždy hledám jiné úrovně výrazu a komunikace mimo samotnou fyzickou cirkusovou akci. V průběhu zkoušení se dívám na akrobacii v té nejsyrovější podobě znovu a znovu. Zkouším najít momenty, kdy by se mohlo objevit něco nového, nečekaného. Podobně jsme se podívali na pohyby, které provází hraní na hudební nástroje. Tímto postupem vznikly nové nápady. Některé věci, které jsme našli, jsou zábavné, některé pak poetické,“ doplňuje.

Cirk La Putyka (foto FB Kryštof Záveský)

Isole bude k dívání i poslouchání. Isole je divadelně-hudební představení se silnými odkazy na postupy nového cirkusu. Všechny scény a nápady v Isole s sebou nesou určitý fyzický i vizuální výraz spolu s hudbou. Některé části představení odkazují nebo připomínají cirkus, některé jsou více divadelní. Snažil jsem se zůstat bez vnitřních omezení a neprosadit do tohoto představení jeden žánr, ale spíše jsem se zaměřil na sestavení toku obrazů a akcí, které se liší svým stylem. A to stejné platí pro hudbu v Isole, která sahá od elektronické po klasickou, od popu po jazz.

Premiéra inscenace Isole je součástí oslav 10. výročí od založení Cirku La Putyka. Hned na konci února část souboru odjede na půlroční hostování do berlínského kabaretu Chamäleon Theatre, kde odehraje téměř 180krát novou, speciálně pro tento prostor připravenou, inscenaci Memories of Fools. Hlavní podzimní část oslav zahrne například premiéru představení Sancho Panza, kde se Rosťa Novák ml. po deseti letech opět spojí s režijní dvojicí SKUTR, dále uvedení některých inscenací z počátků souboru v místech jejich vzniku i premiéru dokumentu České televize o rodině Nováků. V jednání je také v listopadu velká novocirkusová oslava ve Foru Karlín. Na jaro Cirk La Putyka připravuje uvedení záznamu prosincové Up End Down Symphony v kinech po celé České republice. Více informací na www.laputyka.cz.

Pražský komorní balet hostuje v Kladně
Pražský komorní balet je známý svou tuzemskou zájezdovou činností, k níž ho předurčuje variabilita repertoáru složeného z krátkých choreografií více či méně nenáročných na prostor. Nejbližší představení, které má soubor na programu, se uskuteční 7. února v Městském divadle Kladno. Uvedeny budou choreografie Nevyřčené ticho (ch. Tomáš Rychetský), Chvilka POEzie (ch. Marek Svobodník) a Rekviem za nekonečno (ch. Tomáš Rychetský).

Michal Štípa naposledy na scéně ND (foto Serghei Gherciu)

 

Michal Štípa se rozloučil se Zlatou kapličkou
Dlouholetý první sólista Baletu Národního divadla Michal Štípa se 2. února naposledy objevil na jevišti Národního divadla: v inscenaci Timeless ve Svěcení jara Glena Tetleyho, po boku své dlouholeté taneční partnerky první sólistky Nikoly Márové. Z prestižní pozice prvního sólisty první české baletní scény sice odchází, ale ve světě profesionálního tance setrvá. Od ledna 2019 se totiž stal uměleckým šéfem baletu Moravského divadla v Olomouci. V únoru přineseme s Michalem Štípou rozhovor a představíme jeho plány pro novou životní etapu!

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na