Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Novinky z tanečního světa: jak se rozhýbat s MOVE Ostrava a na čem pracuje Vize tance. V Brně uvidíte opět choreografie Pavla Šmoka. Noticky ze zahraničí a festivalová avíza.

MOVE Ostrava v pohybu na obrazovce i naživo
Produkční platforma pro tanec a pohybové divadlo MOVE Ostrava připravila pro své fanoušky na start do nového roku dárek v podobě 3 on-line pohybových lekcí, se kterými si můžete zacvičit a zatančit kdykoliv a kdekoliv, odkaz na záznamy na platformě Vimeo najdete zde. Balíček obsahuje lekci jógy Morning flow s Janou Ryšlavou, lekci současného tance Back to motion s Terezou Cigánkovou a lekci baletu Barre basic s Barborou Vašků Kaufamnnovou.

V úterý 10. ledna bude v Ostravě hostovat Klára Hajdinová se svým projektem V kruhu. Představení se koná v prostorách Janáčkovy konzervatoře. Nabízí terapii uměním v dokumentární performanci s prvky vzdušné akrobacie a „vzdušných zámků“. Pohádka pro dospělé o začarovaném kruhu pečuje o kulturní i duševní zdraví. Téma je vážné: Úzkost, panika a deprese jsou problémy, které se týkají stále více lidí. S úzkostí se někdy v životě potká 29 % západní populace. Ale v rozvojových zemích se tyto potíže vyskytují velice zřídka. Proč? Tuto otázku si kladou všichni, co s těmito problémy zápasí a stejně tak tisíce psychoterapeutů po celém světě. Spotřeba psychofarmak za posledních 25 let vzrostla šestinásobně. Tohle už není společenské tabu, ale trend dnešní doby, trend, který nechcete.

„Někdy mám pocit, že se z toho kruhu nedá vystoupit… Jako autorka projektu zde přicházím se svou vlastní bohatou zkušeností s tématem. Projekt V kruhu je mým prvním autorským počinem. Poprvé se zde ale pouštím do dobrodružství být sama na jevišti, se svým vlastním tématem. Kruh v tomto případě představuje symbol léku, pilulky, kterou si berete každý den. A dále symbolické motání se v kruhu psychofarmak a terapií,“ říká autorka.


Novinky Vize tance: Komparace přístupů k řešení statusu umělce v oblasti živého umění
Vize tance, profesní organizace, která prosazuje zájmy nezávislé taneční scény a jejích umělců, brzy představí výsledky své nejnovější analyticko-výzkumné činnosti. Cílem nového výzkumného projektu je porovnat status umělce v evropských zemích a navrhnout ideální model fungování pro Česku republiku.

Profesní organizace Vize tance pracuje na novém výzkumném projektu Komparace přístupů k řešení statusu umělce v oblasti živého umění v zahraničí a na návrhu ideálního modelu fungování statusu umělce v ČR. Projekt je podpořen dotací Národního plánu obnovy a odbornými garantkami projektu jsou Blanka Marková a Helena Mustakallio.

V roce 2020 Evropská unie vyčlenila pro členské státy finance na tzv. Národní plány obnovy, v rámci kterých má být zkoumáno postavení umělců. V rámci této iniciativy se Česká republika a Ministerstvo kultury ČR zavázaly k legislativnímu zakotvení statusu umělce a umělkyně. Vize tance se tomuto tématu dlouhodobě věnuje a nyní vypracovává studii, aby přispěla spolu s dalšími organizacemi vlastními relevantním podklady pro připravovaný zákon.

Na základě komparace přístupů 11 evropských států k sociálnímu zabezpečení je vypracován modelový návrh řešení statusu umělce pro ČR z hlediska sociálního, zdravotního a důchodového pojištění, daňových úlev a ukončení profesionální kariéry a vyhledání nových příležitostí v rámci dalšího pracovního uplatnění. Pro získání relevantních informací Vize tance oslovila zahraniční partnery. Jedním z podkladů pro studii je i dokument „Rámcová studie ohodnocení nezávislých profesionálů v tanečním oboru a navazujících profesích,“ který byl vypracován v rámci pracovních skupiny Vize tance.

Profesní organizace Vize tance je oborovou platformou pro rozvoj pohybového umění. Sdružuje a mezinárodně síťuje nezávislé profesionály, ať už jsou to fyzické osoby nebo organizace, které působí na scéně současného tance a pohybového umění v České republice. Mezi členy patří i celé soubory a příspěvkové organizace. Oborová platforma se věnuje i výzkumu a advokacii současného pohybového umění.


Balet NdB – Stabat Mater: Zjasněná noc (foto Ctibor Bachratý)

NdB uvádí po delší odmlce Stabat Mater
Komponovaný program z choreografií Pavla Šmoka, který měl premiéru v září roku 2021, se vrací na prkna Mahenova divadla v Brně. Ve dnech 13. a 14. ledna a následně 1. a 2. února mohou diváci zhlédnout tři Šmokovy legendární choreografie: Trio g moll na hudbu Bedřicha Smetany, Zjasněnou noc na hudbu Arnolda Schönberga a Stabat na hudbu Antonína Dvořáka, které dává celému večeru i souhrnný název. Všechny choreografie patří k nejniternějším a nejzávažnějším dílům Pavla Šmoka. Národní divadlo Brno je nyní vedle Pražského komorního baletu jediným tělesem, které jeho choreografie uvádí.


Střípky ze zahraničí

Marcelo Gomes přebírá umělecké vedení baletního souboru vídeňské Semperoper. Budoucí ředitel baletu (jsou rozlišovány pozice Direktor a Leiter), který má v sezoně 2024/2025 nahradit odcházejícího Aarona S. Watkina, se v nadcházející sezoně ujme funkce šéfa souboru a v přechodné sezoně se bude seznamovat s jeho chodem a převezme umělecké plánování. Aaron S. Watkin přechází naopak v sezoně 2024/2025 jako umělecký šéf do Anglického národního baletu v Londýně.

V sezoně 2023/24 se stane šéfchoreografem Theater Hagen italský tanečník a choreograf Francesco Nappa. Mnozí naši diváci si tohoto umělce mohou pamatovat z jeho spolupráce se souborem 450PEOPLE Václava Kuneše, krátce poté, co opustil baletní soubor v Monte Carlu a vydal se na volnou nohu. Je nejen choreografem, ale také výtvarníkem. V německém souboru se zavázal vytvořit dvě premiérové choreografie ročně a zvát hosty ze zahraničí.

Alexej Ratmanskij s tanečníky American Ballet Theatre (foto Gene Schiavone, ABT)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments