Týden s tancem
Česko-rakouský taneční večer spojený s premiérou: Identity – Anonymous + Cadavre exquis
V brněnské Industře se v sobotu 21. ledna uskuteční večer současného tance, který přinese českou premiéru tanečnice a choreografky Daniely Hanelové. Julia Farkas a Juliana Rodriguez uvedou choreografii Identity: Anonymous, Daniela Hanelová kus s názvem Cadavre Exquis.
Rakouští tvůrci o svém díle říkají: „Jako dva cizinci žijící v Rakousku jsme si všimli, jak se v zahraničí zvýrazňuje ta část naší identity, která souvisí s naší národností. V našich zemích je naše národnost zřejmá a přehlíží se. Když se však stane výjimkou, je pochopení toho, jaký je náš vztah k našim zemím, důležitým výzkumem. Takovým, k němuž přistupujeme na základě vlastních zkušeností, které tímto procesem získáváme. Prostřednictvím opakování, kumulace a hrubosti chce naše dílo kritizovat normalizování stereotypních komentářů, vtipů a představ, které jsou internalizovány v našem chování a vzdalují nás od skutečné kulturní výměny.“
Taneční performance Identity: Anonymous byla v roce 2022 uvedena na dvou festivalech současného tance v Rakousku: tanz_house v Salzburgu a festival Tanztage, pořádaný prestižním choreografickým centrem Dance Identity v Eisenstadtu.
Daniela Hanelová v sólu s názvem Cadavre Exquis zkoumá paměť těla, proměnlivou touhu po bytí a nebytí. Taneční monolog zachycuje tělo mizející, chybějící, zraňované, tělo pulzující, i tělo pohlcované prázdnotou.
„Cadavre exquis neboli Znamenitá mrtvola odkazuje k surrealistické hře, v níž se slova nebo obrazy skládají v řetězci nahodilých asociací se záměrem narušit logické a kauzální uvažování. V tanečním představení se princip cadavre exquis stává specifickým způsobem vnímání. Co vzniká? Hybridní stvoření, nová bytost, výsledek kolektivního podvědomí. Metafora pro člověka, který nalézá sám sebe v mnoha podobách. Samotné slovo cadavre – mrtvola evokuje tělo bez identity, odosobněnou hmotu, bod nula. Pohyb se pak stává výkřikem, bizarním, groteskním, děsivým i osvobozujícím zápasem o existenci. Paměť těla si vytváří svůj vlastní narativní prostor, z něhož se vynořují obrazy, gesta a dynamické stopy pohybu,“ popisuje svůj projekt autorka.
Choreografie se volně inspiruje surrealistickými vizemi slavné výtvarnice Toyen (1902–1980). Kdo, nebo co je Toyen? Přízrak, šelma, neklid, pustina, past skutečnosti. „Prožitek tělesnosti a vnitřní napětí snových obrazů jsou výchozím bodem pro vytváření specifického pohybového slovníku, který převádí reference díla Toyen do abstraktní formy. Přezkoumává tělo, probouzí imaginaci, hledá nové významy. Nechává prostor interpretacím. Cadavre exquis se snaží vypořádat s tlaky současného světa. Po vzoru surrealistů navozuje stav, v němž realita a sen, přítomné a minulé, zjevné a tušené splývají v jednu skutečnost.“
Představení ve formátu work in progress bylo uvedeno v rakouském Linci, dále v rámci platformy Raw Matters ve Vídni a na mezinárodním festivalu alternativního divadla a tance Alter Ego v Sofii. Česká premiéra se nyní koná 21. ledna 2023 v Brně.
Tanečník a ilustrátor Mr. Kriss spolu s Laternou magikou zve na vernisáž výstavy „In Our Hands
Multitalentovaný umělec Kristián Mensa, působící pod uměleckou značkou Mr. Kriss a kterého diváci znají z projektů festivalu KoresponDance a z inscenace Laterny magiky Krajina těla, je nejen skvělým tanečníkem, ale také velmi nadaným ilustrátorem. V pátek 20. ledna budou mít návštěvníci možnost vidět jeho kresby naživo v prostorách Café NONA na Nové scéně, kde v 18.00 proběhne zahájení výstavy In Our Hands.
„Naše tělo je jakýsi výtvarný objekt a zaslouží si pozornost. Nejvíce mě asi fascinují ruce, protože jsou vždy “po ruce” a nabízí nekonečnou možnost kreativního vyjádření,“ říká Kristián.
Skrze harmonickou kombinaci detailních fotek těla a ilustrací se Mr. Kriss snaží metaforicky poukázat na myšlenku, že osud naší Země a stav přírody je jen a pouze v našich rukách. Naše těla jsou produktem přírody a patří do jejího cyklu. Intervencí či odtržením tento cyklus narušujeme. Kreativní pohled na tělo v pohybu má pak možnost rozpohybovat city i myšlenky pozorovatele.
Součástí expozice bude dvacet ilustrací, které vznikly na základě inscenace Krajina těla. Kristián zde propojuje ladné pohyby těla s kresbami, ve kterých silným, ale velmi jemným způsobem reflektuje současný svět. Nejen jeho krásy, ale i zkázu, kterou za sebou na planetě Zemi zanechává člověk. Ve Videogalerii Nové scény bude možné zhlédnout také krátký film.
Harmonogram:
18:00 – zahájení výstavy
18:45 – koncert hudebníka Thoma Artwaye
20:00 – představení Krajina těla na Nové Scéně Národního divadla
21:15 – DJ Rubba Dubba – Funk, Jazz, Soul and other rare Grooves
Na vernisáži si budete moci zakoupit ilustrace ve větších i menších formátech. Vstup na vernisáž i výstavu je zdarma. Výstava potrvá do 18. března 2023.
Bohemia Balet a TKP uvede v neděli na Vinohradech Dona Quijota
Bohemia Balet a studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy připravili další celovečerní balet, který uvedou v neděli 22. ledna, opět v Divadle na Vinohradech. Nastudování a režie se ujal ředitel konzervatoře Jaroslav Slavický a představení bude tentokrát doprovázeno i živou hudbou.
„Vystoupení představí nejkrásnější taneční scény ze slavného baletu Ludwiga Minkuse a choreografa Maria Petipy Don Quijote,“ říká. „Balet nabízí atraktivní, strhující taneční celky vystavené na virtuózní technice klasického tance a dynamice španělského koloritu.“
V obraze Snu pak Don Quijote přináší i krásu a ladnost takzvaného „bílého baletu“, jemuž v romantickém baletu vždy patří jedno jednání, ve kterém se dostáváme mimo reálný čas a prostor. Proslulé je i pas de deux Basila a Kitri, které je vrcholnou ukázkou tanečního umění. Výtvarníkem scény a kostýmů je jako již tradičně přední český výtvarník a nositel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství, Josef Jelínek. Vystoupí členové Bohemia Baletu a vybraní studenti Taneční konzervatoře hlavního města Prahy a představení se uskuteční v doprovodu Symfonického orchestru Prahy 8 pod taktovkou Jáchyma Svobody.
MOVE Ostrava: inscenace Brave New Life v Praze
Produkce MOVE Ostrava přiváží do pražského Divadla X10 inscenaci na téma dezinformace, konspirace a fenoménu pravdy v postfaktické době – Brave New Life. Vznikla v koprodukci Kulturního centra Cooltour Ostrava a Tabačka Kulturfabrik Košice, v režii Jozefa Vlka a choreografii Stanislavy Vlčekové, premiéru měla v roce 2020. V Praze ji uvidíme v úterý 24. ledna.
„Chcete poznat pravdu? Ministerstvo pravdy ji má. Ministerstvo pravdy vám zajistí krásný nový život, ochrání vás před dezinformacemi a konspirace. Neboť svět se dělí na vítěze a poražené, východ a západ, sever a jih, nuly a jedničky a to, co není pravda, to je lež, nebo hoax.
Člověk z masy – Solus, přichází na Ministerstvo pravdy, aby našel své místo ve světě. Představitelka moci Hygiea a její komando tvořené Trollem a Die Machenshaft mu pomáhají zorientovat se při hledání pravdy v záplavě informací a v duálním světě tvořeném potvrzením a zamítnutím podložených, či nepodložených zpráv. Není více o co bojovat. Společnost, které jde o vyšší zájmy a dobro zaniká, jistoty se hroutí a také zem může být plochá. Svět tvoří izolovaní jednotlivci, kteří znají pouze jednu odpověď a tou je společná pravda, kterou mají všichni.
Neklasický divadelní text se opírá o příspěvky z internetových diskusí a stránek a tvoří tak metatext složený ze shitstormu, ve kterém se dnešní člověk ztrácí.“
V Uffu hostuje Divadlo Štúdio tanca se show nejen o punku a mladých lidech
Punk Pajama Party je název show „plné hudby, tance a pohybu“ a jednoho z hlavních programových taháků trutnovského Uffa těchto dnů. Nevšední podívanou přiváží do Trutnova slovenské Divadlo Štúdio tanca. Představení se uskuteční v úterý 17. ledna od 19 hodin.
Ústředním motivem představení je punk. K němu patří pocity mládí, svobody a také trochu onoho pověstného rebelství. Punk Pajama Party nemá jasný příběh. Je spíš náhodně vybraným okamžikem v životě mladých lidí a také ne příliš mladých punkerů, kteří přišli pařit a hrát hudbu ve svém oblíbeném prostoru.
„Punk je skvělý způsob, jak mluvit o pocitu sounáležitosti a potřebě mladých generací vyjádřit svůj názor, být součástí skupiny, která je reprezentuje a umožňuje jim objevovat a vyjadřovat se,“ vysvětluje Zebastián Méndez Marín, choreograf a umělecký vedoucí divadla.
Na jevišti tak bude znít hudba, k vidění budou tanec, texty a hodně pohybu. Diváci uvidí koně a dokonce si můžou přečíst i nějaké zprávy. Sami autoři přiznávají, že Punk Pajama Party nelze zařadit do běžné umělecké škatulky. Není to klasické divadlo, ani typický koncert. Označit ho nelze ani za ryze taneční vystoupení. Tím spíš přitahuje pozornost.
„Je to osvěžující show, která se snaží stírat hranice mezi jevištním představením a koncertem, takže je to pro diváky opravdu poutavý zážitek. Mohou se účastnit nebo jen pozorovat, ale energie show je vždy vtáhne,“ říká choreograf.
Trutnovské Uffo zařadilo podívanou slovenských umělců do skupiny označené jako Nové divadlo. „Snažíme se publiku stále nabízet něco nového, neobvyklého a umělecky jiného, ale přitom velmi atraktivního a zábavného. Punk Pajama Party to splňuje po všech stránkách,“ doplňuje ředitel Uffa Libor Kasík.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]