Týden s tancem

Ruri Mito Dance Company v Centru současného umění DOX, klauni a aktivisté v Brně, nadNárodní týden Národního divadla, seminář ATU, pozvánky do divadla BRAVO, na současný tanec do Ostravy, tanec v televizi i na síti.
Sumika (foto Centrum současného umění DOX)

Ruri Mito Dance Company v Centru současného umění DOX
Taneční soubor oceňované japonské choreografky a tanečnice Ruri Mito v české premiéře představí křehkou taneční inscenaci Sumika. Ruri Mito Dance Company zde vystoupí v rámci evropského turné po dva dny – 22. a 23. března, vždy od 19:00 hodin.

„Sumika“ (v japonštině „obydlí“) je abstraktní poezie, která se odvozuje od toho, jak naše těla ustavičně mění svou podobu a povahu. Těla se složitě a citlivě zaplétají a rozplétají. Mito pečlivě připravuje choreografii tak, aby každá část těla vytvářela toto křehké, a přece působivé dílo. Důležitou součástí její práce je důraz na citlivost těla, přesnost pohybu, dýchání a pocitové vjemy v kůži.

Ruri Mito se narodila v Tokiu v roce 1982. Tanec studovala od svých pěti let v tokijském Ústavu moderního baletu. V letech 2000–2004 se věnovala tanci a choreografii na japonské fakultě tělesné výchovy. Nyní vystupuje v mnoha zemích a získala četné ceny. Rovněž pracovala s choreografy Damienem Jaletem, Sashou Waltz a Wimem Vandekeybusem. V roce 2017 jí byla udělena Cena Tacumiho Hidžikaty. V letech 2018–2019 byla stipendistkou Saison Foundation.

Po prvním uvedení ve středu bude následovat diskuze a Q&A s choreografkou Ruri Mito a s uměleckým ředitelem Farmy v jeskyni Viliamem Dočolomanským. Na diskuzi bude přítomna překladatelka. Systém aktuálně hlásí, že vstupenky na obě představení jsou rozebrány.


Asociace tanečních umělců zve na další seminář
Vzdělávací seminář na téma „Pracovně-právní minimum a daňová problematika“ s Martinou Hájkovou, který se uskuteční v pondělí 27. března od 15 hodin v Domě tanečního umění v Braníku (učebna, 2.patro).

V rámci semináře se zájemci například dozví, jak si založit živnost, jaké jsou výhody a nevýhody u OSVČ, pracovního poměru či jiných pracovně-právních smluv, anebo jak správně podat daňové přiznání.

Kapacita zúčastněných je prozatím 30 osob. V případě zájmu potvrďte svou účast nejpozději do pátku 24. března emailem na [email protected].

Mgr. Martina Hájková je právní konzultantka Asociace profesionálních divadel ČR a Opery Národního divadla v Praze, vedoucí projektu Czech Mobility Infopoint v Divadelním ústavu. Seminář se uskuteční v rámci projektu TANUM – komunikační platforma Asociace tanečních umělců ČR s odbornou veřejností a představiteli státní správy.


nadNárodní týden divadla

nadNárodní týden divadla s Národním divadlem
Světový den divadla pro děti a mládež, Mezinárodní den loutkového divadla, Světový den poezie, Světový den mimů či Světový den divadla – to vše jsou významné dny, jejichž poselství se dotýká divadla a všechny se setkávají v jednom týdnu mezi 20. a 27. březnem. Proto lektorky doprovodných programů Národního divadla ND+ připravily pro všechny milovníky divadla intenzivní, žánrově a tematicky přepestrý týden doprovodných programů, workshopů, setkání a představení, při kterých společně oslavíme jednotlivé významné dny. A protože jde o oslavu, jsou všechny programy zdarma. Celý nadNárodní týden divadla se odehrává v přízemí provozní budovy B se vstupem přímo z náměstí V. Havla a je snadno přístupný všem divadelním zájemcům, bez rozdílů.

Kompletní program najdete na webu ND zde.

Který den je z celé série nejblíže tanečnímu a nonverbálnímu divadlu? Světový den mimů, který připadá na datum narození Marcela Marceaua, od něhož ve středu 22. března uplyne už rovných 100 let. Na náměstí Václava Havla se sejdou od 17 hodin mladí mimové a mimky, kteří promění veřejný prostor svými mikroimprovizacemi. Od 18 hodin na ně naváže ukázka z představení (K)ROK studentů katedry nonverbálního divadla HAMU.


Squadra Sua – Happy Hour (foto Miloš Šálek z exteriéru)

Squadra Sua opět v Divadle BRAVO
Ve středu 22. března se v branickém divadle opět objeví klaunérie v podání uskupení Squadra Sua. Od 19 hodin, lístky najdete na stránce zde.

Host přijde do restaurace, usedne k prostřenému stolu, objedná si jídlo, které mu kuchaři připraví a číšníci donesou. Co by se mohlo pokazit na tak jednoduchém receptu? … COKOLI!

Tři klauni, kteří se pouhým mávnutím lítaček vedoucích do kuchyně proměňují z číšníků na kuchaře a zpátky ve víru nehod, přešlapů a zakopnutí.

Vítejte v Happy Hour restauraci a vychutnejte si all you can(‘t) eat.

Hrají: Roman Horák, Lukáš Houdek a Robert Janč


Setkání klaunů Brno (foto Tomáš Háček)

Klauni a aktivisté z Evropy se spojí v Brně
Od 23. do 26. března
se bude v Brně konat setkání N.A.Toˇ – Nose Assembly for Tomorrowˇ (Shromáždění nosů pro budoucnost), na němž se potkají klauni a aktivisté z celé Evropy. Budou společně sdílet své zkušenosti s klimatickým či proti-válečným aktivismem a performativním uměním. Součástí setkání je i série workshopů, přednášek a diskusí pro veřejnost.

Autorem myšlenky setkání je klaun-aktivista a performer Florent Golfier: „V posledních letech jsem jako klaun Atlas v rámci performativních procházek vyzýval lidi, aby si nasadili nos a spolu se mnou se stali součastí shromážědní N.A.Toˇ. Ne že by se tím problémy světa vyřešily, ale přes humor a imaginaci získáme odstup a nové nápady, jak se k výzvám postavit,“ říká Glofier. „Kromě klaunské kanceláře, kterou jsem si otevřel u odpadkových košů v různých městech, jsem se také účastnil aktivistických akcí – klima-jízd, klima-kempů apod. A napadlo mne, že by se aktivistické a umělecké světy mohly zajímavě inspirovat,“ dodává spoluzakladatel a člen kolektivu tYhle.

Setkání N.A.Toˇ organizuje mezinárodní, nehierarchicky organizovaný tým, který kromě Florenta Golfiera tvoří Laura Brechman, Ondřej Holba, Barbora Liška, Jakub Liška a Roman Zmrzlý. Na setkání byla vypsána otevřená výzva, v jejímž rámci se přihlásilo 20 účastníků a účastnic. Ti absolvují čtyři dny intenzivního programu, který povedou zahraniční i čeští lektoři*ky. Jeho součástí jsou i pléna, na nichž účastníci a účastnice budou sami rozhodovat o podobě některých workshopů a o podobě happeningu, který se odehraje 26. 3. v ulicích Brna. Část programu je otevřena veřejnosti.

Klaun Atlas (foto Simona Rybová)

„Klaunství a umění obecně není jen zábava, ale může proměňovat náš způsob, jak se vztahujeme k současným problémům a krizím, jako jsou válečné konflikty či klimatická krize,“ říká členka týmu N.A.Toˇ Barbora Liška, která se v něm věnuje makrodramaturgii. „Klaunský nos umožňuje odstup a nadhled, které se v běžném životě hledají čím dál tím obtížněji,“ dodává.

Veřejný program setkání N.A.Toˇ se bude odehrávat na Sklepní scéně Terénu (Centrum experimentálního divadla, Zelný trh 9) a bude probíhat v angličtině:

ČT 23. 3. 17:00–19:30 / Workshop: Rhythms of Resistance
Workshop základních rytmů a gestických signálů, které při svém bubnování používá síť aktivistů Rhythms of Resistance. Její členové a členky protestují proti patriarchátu, fašismu, rasismu a všem formám dominance.

PÁ 24. 3. 17:00–18:00 / Otevřená diskuse: Může být klaun aktivistou?
Klaunka Agnez krátce představí anti-autoritářskou levicovou aktivistickou skupinu CIRCA – Clandestine Insurgent Rebel Clown Army, která využívá klaunérii a nenásilné taktiky k akcím namířeným proti korporátní globalizaci, válce a dalším záležitostem. Následovat bude diskuse o tom, jak využívat klaunské metody v aktivistický akcích.

SO 25.03. 14:00–17:00 / Open Space: Sdílení dovedností
Open space je prostorem pro účastníky a účastnice ke sdílení jejich vlastních myšlenek, zkušeností a dovedností. Na programu se může objevit storytelling, dokumentární divadlo, jóga, meditace, prostor kolektivní péče, strategie soukromí na internetu a metody divadla utlačovaných.

Rhythms of Resistance, Klimakemp Ostrava (foto Petr Zewlakk Vrabec)

NE 26. 3. / Závěrečná performativní akce v ulicích Brna

Účastníci a účastnice N.A.Toˇ vyzkouší v ulicích Brna různé formy poetického protestu. Budou žonglovat mezi různými bláznivými strategiemi, zkoušet nové způsoby gravitační stávky, taktické lehkovážnosti a další klaunokratické subverzivní akce. Čas a místo konání akce budou upřesněny webových stránkách tYhle.cz a sociálních sítích.

V průběhu roku 2023 se budou konat další mezinárodní shromáždění N.A.Toˇ v Maria Schutz (AT) a v Budapešti (HU).

Projekt N.A.Toˇ je finančně podpořen z fondu Národního plánu obnovy a celoročních aktivit uměleckého kolektivu tYhle. Projekt organizuje spolek tYhle, ve spolupráci s Terén – pole performativního umění, CEDIT, Rhythms of Resistance, Clandestine Insurgent Rebel Clown Army a Theatre of oppressed Vienna.


Laterna magika – Krajina těla (Anaëlle Molinario, foto Vojtěch Brtnický)

Krajina těla – pohybová dílna pro veřejnost
Chcete se hýbat? Zkusit si něco nového? Toužíte zažít taneční lekci, která nebude založená jenom na tréninku, ale v níž budete mít prostor na vlastní kreativitu? Přijďte na nový workshop Laterny magiky Krajina těla: v novém cyklu workshopů můžete objevovat svá těla v prostoru. Jaké možnosti lidské tělo nabízí? Jak moc můžeme jít za své limity? Jak vypadá pohyb pod „mikroskopem“? Každý zde pomocí pohybových cvičení a her objeví své možnosti, o kterých možná doposud ani nevěděl.

Pohybový workshop Krajina těla může, ale nemusí navazovat na stejnojmennou inscenaci, která je uváděna na Nové scéně. Workshop vedou tanečníci Laterny magiky. Zaměření lekce se bude odvíjet od lektora/lektorky. V březnu a dubnu se potkáte s lektorkou Lucií Hrzalovou.

13. 4. a 20. 4. od 17:30 hodin na baletním sále Nové scény ND. Vezměte si s sebou pohodlné oblečení vhodné na tanec a hrubší ponožky. Podrobnosti a rezervace zde.


Laterna magika – Robot Radius (Radim Vizváry, foto Vojtěch Brtnický 2021)

Robot Radius v Děčíně i online
Inscenace Laterny magiky Robot Radius bude v pondělí 27. března hostovat v Městském divadle Děčín.
Kdo inscenaci nemůže zhlédnout ani na zájezdech, ani na Nové scéně ND v Praze, má ještě týden možnost podívat se v iVysílání České televize. Televizní záznam režíroval spolu s režisérkou inscenace Miřenkou Čechovou Jan Brichcín. Šance podívat se verzi okem kamery a vidět představení se střihy a detaily, které z hlediště neuvidíte, je ale už jen do pondělí 27. března.


V TELEVIZI A ONLINE


Martin Dvořák, ProART Company – Maruška (foto Mila Vašíčková)

Taneční film: Maruška od ProART Company
Taneční film Maruška, který vznikl na základě stejnojmenné inscenace souboru ProART Company bude mít 29. března svou televizní premiéru na programu ČT art ve 22:50. V Brně bude mít jeho druhá verze určená pro promítání premiéru na plátně 31. března v 19:00 v Institutu Paměti národa.
Hrají: Lucie Hrochová a Klára Uhlířová, hudba: Gabriela Vermelho, kostýmy: Jindra Rychlá, režie, choreografie a kamera: Martin Dvořák, zvuk, kamera a postprodukce: Martin Vágner a Jana Vágnerová.

Koná se v rámci festivalu Meeting Brno, více informací zde a vstupenky na tomto odkazu.


Los The Ultramar – performance. Brno 28. a 29. 7. 2022 (Foto Vojtěch V. Sláma)

Tanec online: Protancovat Cejlem
Nemáte-li pohybového umění na obrazovce dost, můžete v iVysílání ČT sledovat také dokument o tom, jak mezinárodní projekt roztančil Brno:

Be Part! je sociálně-umělecký projekt, který propojuje komunity napříč zeměmi, jazyky, kulturami a generacemi a využívá umělecký proces jako nástroj na podporu rozvoje občanské společnosti, pocitu sounáležitosti a zviditelnění marginalizovaných skupin.

V roce 2022 přijela skupina dvaceti mexických, islandských a českých performerů do Brna, aby čtyři týdny pracovala s místními obyvateli: s Romy z vyloučených lokalit, uprchlíky z Ukrajiny i majoritními Brňáky na přípravě společného představení. Umělecká práce v srdci brněnského Bronxu se stala významnou událostí, do níž se desítky lidí zapojily aktivně, jiní jako pozorovatelé, málokoho však nechala lhostejným. Intenzivní spolupráce na představení etablovaného mexického souboru, které je založené na minimalismu, koncentraci a důvěře v další účinkující i v sebe sama, se stala pro některé nepřekonatelnou, jiným umožnila vystoupit ze zajetých stereotypů.

Režiséři David Butula a Linda Kallistová sledují průběh realizace projektu od prvních zkoušek až po závěrečné představení, všímají si dynamiky setkání kultur i jednotlivců a zachycují chvíle střetů a sblížení, které se odehrávají mezi lidmi z různých koutů světa úplně stejně jako mezi obyvateli stejného města.


ZE SÍTÍ A REDAKČNÍ POŠTY


Neskorý sber – Matter (foto Move Ostrava)

Pozvánka do Ostravy na představení MATTER,
kterou předáváme, tak jak stojí a leží:

Hodoň. Čiripová. Sedlačková. Raček. Suchý. GAFFA. Neskorý zber.

Matter

Taneční duet zralosti na prahu hniloby, na pomezí současného tance a fyzického divadla, zobrazuje genezi jednoho mistra – od obdivu a okouzlení po asymetrii a znechucení. Na začátku byla přitažlivost, instinkt, které po čase vystřídala převaha síly a moci těla. Hierarchie.

Středa 22. 3., 19:00 – Studio G

01. Vidíš ten most?
010. Vidíš ten dřevěný most?
0101. Vidíš ten dřevěný most, ale nevidíš kamenný most.
0. Co je to kamenný most?
010101. Je to takový, který nechá osly přejít, nechá koně přejít.

On/ DAMA DAMA/
Původ: Púchovské lesy
Věk: 49 rokov
Výška: 185 cm
Váha: 75 kg

Ona /LYNX LYNX/
Původ: Slatinské lazy
Věk: 60 rokov
Výška: 163 cm
Váha: 55 kg

Tvůrčí tým:
Režie: Martin Hodoň
Dramaturgie: Dáša Čiripová
Choreografie: RASEMA
Sound design: Dominik Suchý
Light design/scéna/kostým: mátoha
Technická podpora: Lukáš Kubičina

Tanec/performance: Anna Sedlačková, Dáša Čiripová, Daniel Raček

Neskorý sber – Matter (foto Move Ostrava)

VÝROČÍ A OSOBNOSTI


130 let Jarmily Kröschlové
Uplynulo už 30 let od narození průkopnice moderního výrazového tance v ČSR Jarmily Kröschlové (19. 3. 1893 – 9. 1. 1983). Jarmila Kröschlová zanechala odkaz jako tvůrkyně originální metody pohybové a taneční výuky a zabývala se i historickými tanci. Nejprve v letech 1916–19 navštěvovala lekce u B. Mensendieckové, H. Vojáčkové a v pražské Společnosti Émile Jaques-Dalcroze. Jeho systém později studovala v Ženevě a v Hellerau u Drážďan, kde 1922–24 vyučovala tělesnou kulturu a nauku o pohybu (její žákyní byla např. Rosalie Chladek). Začínala jako tanečnice v Hellerau u V. Kratinové, samostatně vystupovala v Ženevě, Římě, Florencii a v Praze (Mluva pohybu, 1921). V roce 1923 založila v Hellerau u Drážďan svou Skupinu Jarmily Kröschlové, se kterou odešla v roce 1924 do Prahy. Spolupracovala s předními avantgardními režiséry E. F. Burianem, J. Frejkou, K. H. Hilarem, J. Honzlem, s Divadlem Dada (1926–36 aj.)

Scéna z baletu Podvečer parného dne, ch. J. Kröschlová, 1932 (foto ucl.cas.cz, wikimedia commons)

Její taneční i herecký projev (vystupovala i v činohrách, např. role Tuláka v Ze života hmyzu bratří Čapků, 1938), stejně jako choreografie (nazývala je divadlem pohybu), měly blízko k taneční pantomimě a pohybovému divadlu. Podle O. Wilda napsala libreto a postavila choreografii Infantčiných narozenin (recitace s vloženou hudbou F. Schreckera, 1923; 1926 složil hudební vstupy Iša Krejčí), pro Skupinu připravila i další choreografie na texty a poezii pro různá vystoupení (Brno 1925, Praha 1929), tančila Harlekýna ve své choreografii Hračkové skříňky (1926), spolupracovala na pohybové stránce Tintagilovy smrti M. Maeterlincka (1925, obn. 1962), napsala libreto a choreografovala Kuchyňskou revui (1927), Obrazy z velkoměsta na hudbu M. P. Musorgského (1928), kde mj. tančil S. Machov, který pro její skupinu vytvořil Čarodějnou lásku, Marionety (1929) a Loupežníky (1930) na Křičkovu hudbu. Pro choreografie koncertních vystoupení tanečnic Skupiny si vybírala koncertní skladby původně neurčené k tanci: J. S. Bacha, L. van Beethovena aj. (1929/30). Byla jednou z inscenátorek Jevrejnovovy Veselé smrti (1931, tančila i roli Pierota), byla autorkou libreta a choreografie Zelené flétny na hudbu W. A. Mozarta (1931). Na její liberto napsal V. Smetáček taneční scénu V podvečer parného dne (Praha, Paříž 1932 bronzová medaile na choreografické soutěži). Vytvořila titulní postavu Kolumba ve svém celovečerním tanečním dramatu na libreto M. Hlávky, kde uplatnila svou představu o „divadle pohybu“ (1936, hudba E. Hohag).

Napsala libreto a choreografovala Královničky J. Teklého a Školu žen F. Bartoše (Unitaria 1940), ztvárnila roli Runy v Radúzovi a Mahuleně (1943), kde byla i pohybovou poradkyní. Na lidovou poezii připravila taneční obrázky Žně, Cibulářky, Vánoční zvyky Slovanské tance (1942, 1944). V trendu inspirovaném lidovým uměním pokračovala s M. Venhodou ve Schola cantorum 1948–49. Během okupace byla členkou odbojové skupiny Věrni zůstaneme. Po válce spolupracovala na činoherních inscenacích v různých divadlech i Disku; poslední choreografií byly Legendy A. Dvořáka (Divadlo hudby 1950).

Významná byla její pedagogická činnost, od 1931 vedla v Paláci Fénix vlastní školu, od 30. let různé kurzy, v 50. letech spolupracovala se soubory lidové tvořivosti, vyučovala na DAMU 1949–58 (docentka 1951). Mezi její žákyně patřily např. B. Cveklová, E. Divišková, E. Kröschlová, N. Kröschlová, Z. Kyselá, A. Skálová, E. Soukupová, S. Wotoczková. Publikovala v řadě časopisů, v Lidové tvořivosti a spolupracovala s redakcí Tanečních listů. Byla autorkou hesel pro Encyklopedii tělesné kultury (Praha 1964) a publikací Základy pohybové výchovy tanečníka a herce (Praha, Orbis 1956), Výrazový tanec (Praha, Orbis 1964) a Nauka o pohybu (Praha, SPN 1975). Byla členkou porot Svazu Tanec – Rytmika – Gymnastika, SFSM ve Varšavě 1955 a Bukurešti 1963 a festivalů amatérské pantomimy v Litvínově. Sestra Nadi Kröschlové a matka Evy Kröschlové.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments