Týden s tancem
Premiéra Tantehorse v Paláci Akropolis: Iris – příbramský stand-up aneb rodina základ života
Divadelní soubor Tantehorse otevře 4. září v Paláci Akropolis novou sezónu premiérou autobiografického hudebního stand-upu IRIS herečky a zpěvačky Iris Kristekové. V režii Miřenky Čechové hlavní hrdinka s místy až drsným humorem vypráví své vzpomínky na dětství a dospívání, které trávila po boku někdy i třinácti lidí na pětasedmdesáti metrech čtverečních. Hovoří i o své snaze vyvázat se ze sociálního a rodinného dědictví, o léčivé síle umění a hledání vlastního místa ve světě. IRIS je dalším dílem série Invisible, ve kterém soubor Tantehorse zpracovává osudy tzv. „neviditelných“ žen – tedy umělkyň, které se v určitý moment potýkaly či potýkají s extrémní životní situací.
Iris Kristeková je v divadelním prostředí známá především jako charizmatická herečka, jejíž domovskou scénou je divadlo v Celetné, ale také jako uhrančivá zpěvačka. „Málo se o ní ví, jak ohromnou cestu musela ujít, aby vzdorovala devastujícímu rodinnému prostředí, které nenabízelo příliš východisek. Iris ve svém prvním sólovém představení sebrala odvahu a otevřela témata, která jsou považovaná za tabu, marginalizovaná a bolestná. Přístup, jakým se se svým životním příběhem vyrovnala, je pro mě něčím unikátním,“ přibližuje režisérka Miřenka Čechová, která je zároveň i autorkou scénáře. „Na scénáři jsme společně s Iris pracovaly téměř rok. Vznikal na základě rozhovorů, které jsem přetvářela do divadelního díla. Lze říci, že Iris v něm sama pro sebe udělala určitý terapeutický coming-out.“
„Se vší skromností to vypadá, že už jsem se z největší žumpy svého života dostala. V deseti letech jsem neznala slova jako mikrovlnka a kávovar. Na sedmdesáti pěti metrech čtverečních nás bydlelo někdy až třináct. Vztahy? Jaký máte na mysli? Mám na sebe nárok být zdravá.“ (úryvek z představení) Iris je divadelně hudební stand-up založený na autobiografickém příběhu, který dokázala Iris Kristeková přetavit v černý humor a nemilosrdně si utahovat sama ze sebe i vlastních problémů. Ukazuje její neutuchající sílu hledat východiska, jak se z nelehké situace vyvázat a bojovat za lepší osobní i profesní život. Na jevišti se noří do vzpomínek na své dětství v příbramském bytě, kde se skáče z druhého patra balkonu a zamyká lednice, na první setkání se zářnou i temnou stranou divadla, existenciální problémy, propady i následnou terapii, na kroky, které musela podniknout, aby našla samu sebe. Uhrančivý temperament, emocionální horská dráha, neřízená střela, tak by se dala nazvat jevištní postava Iris. Trapné, směšné a děsivé okamžiky si podají ruce s originálními písněmi a hudebními skladbami Martina Hůly, stejně tak i s expresivním pohybem, který je téměř na dotek s diváky.
Série Invisible o neviditelných ženách vznikla v roce 2018 z touhy zviditelnit autobiografické příběhy žen, výjimečných umělkyň, které z různých důvodů zmizely z centra pozornosti, anebo se do něj nikdy nedostaly. Ať již díky politickým událostem, věku, nedobrovolnému konci kariéry, či dědičné zátěži tvořily a tvoří tyto umělkyně tak trochu navzdory. Po herečce a zpěvačce Haně Frejkové a primabaleríně Barboře Vašků Kaufmannové teď odkrývá svůj příběh i Iris Kristeková.
„Na Iris si nejvíce cením faktu, že navzdory transgeneračním traumatům dokázala jít za svým snem a předávat sílu dalším. A to, s jakou grácií a ironií otevřeně mluví o zapovězených tématech, je naprosto jedinečné. Proto se stala jednou z žen našeho projektu Invisible,“ prozrazuje Miřenka Čechová. Odvahu stát se třetí tváří projektu Invisible získala po zhlédnutí příběhu primabaleríny Barbory Vašků Kaufmannové v Invisible II a performance Liebestod režisérky a autorky Angélicy Liddell, která v loňském roce představila svou novinku na Nové scéně Národního divadla.
„Angélica mě ohromila svou syrovostí, hloubkou a jedinečností posilněnou španělským temperamentem a expresivitou. Byl to pro mě katarzní moment, který mě nakopl. Její odvaha ve mně vymazala strach z toho, čemu budu muset čelit, když budu vyprávět svůj příběh. Okamžitě jsem volala Miřence, že jsem se rozhodla do toho jít, bez ohledu na to, jaké pozitivní či negativní reakce to přinese,“ popisuje své rozhodnutí Iris Kristeková.
Premiéra Iris se uskuteční v Paláci Akropolis 4. a 5. září, nejbližší reprízy jsou naplánované na 19. a 20. září. Vstupenky jsou v prodeji online na webu Paláce Akropolis.
Iris Kristeková se narodila jako poslední z 6 dětí v Příbrami. Vystudovala Pražskou konzervatoř. Během spolupráce s Viktorkou Čermákovou v prostoru NoD dostala nabídku do angažmá v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, kde prožila intenzivních 6 let. Během angažmá začala spolupracovat se Spitfire Company, kde se poprvé setkala s novou vášní – pohybovým divadlem. Poté, co vykročila na volnou nohu, seznámila se s novými lidmi, různými prostory, soubory i projekty. Za všechny jmenujme například režiséra a dnes už blízkého přítele Jakuba Šmída a jeho projekt Ode dna na Lodi Formanů, Jakuba Špalka v divadle v Celetné, kde působí dodnes a které je její domovskou scénou, Radima Vizváryho, Teatro Novogo Fronta, Divadlo Letí, 3D Company, NoD, Švandovo divadlo, Studio ALTA, Meet Factory, Palác Akropolis, Divadlo Bolka Polívky… a především už dnes pětiletou uměleckou srdcovku jménem Didi.art pod taktovkou Diany Šoltýsové. Kromě pohybového divadla a činohry miluje také zpěv. S pianistou a skladatelem Davidem Hlaváčem vytvořili duo v kapele Iris nejde s Davem (crossover převzatých popových hitů přes šanson až k autorským písním) a její čerstvou novinkou je kapela Čóro muzikoj, kde hrají romské a španělské songy.
Devourer se vrací do Divadla X10
Umělecký kolektiv Alica Minar & col. uvede 4. září v pražském Divadle X10 od 20 hodin reprízu taneční performance DEVOURER. Sólo slovenské choreografky a performerky Alice Minar je inspirované principy klaunské postavy a teorií černých děr. Od premiéry v Praze uplynul více než rok. Mezitím dílo kolektiv představil publiku v Německu, Česku a na Slovensku. Letos se vrací ze zahraničí zpět k pražským divákům.
Jedno tělo, hromada černých míčků, jasný úkol a nespočetně chamtivosti. DEVOURER, požírač, existuje, jen aby mohl mít. V odhodlané snaze pojmout vše za své, pohlcuje světlo, vdechuje prostor a materializuje čas. Jeho proměna se postupně zhmotňuje. Tělo chamtivosti přichycené při činu. Jak se dá „já“ maximalizovat? Singularita. To je výjimečný bod. Jsem hvězda, zářím jako supernova… nebo se ze mě stala černá díra?
„DEVOURER se zabývá tématem chamtivosti. Skrze její ztělesnění nachází její fyzickou, dýchající podobu a sleduje její vývoj. Čerpá hluboko z prožitků a podvědomí, aby podal svědectví o lidské vlastnosti nečekanou optikou světa přírodních zákonů a chování vesmírných těles. Snoubí v sobě silnou vizualitu, obepínající zvukové prostředí a autorský text. Pohrává si s absurditou a humorem, kterými vyvažuje komplexnost a závažnost tematiky materialismu. Diváky zve do vnitřního světa chamtivosti a otevírá prostor pro vlastní interpretaci,“ dodává choreografka a performerka Alica Minar.
Alica Minar & col. je umělecký kolektiv založený v roce 2020 slovenskou choreografkou a performerkou Alicou Minar. Minar pracuje na pomezí tanečního, fyzického a objektového divadla. Silná vizualita, v níž jdou narace a abstrakce ruku v ruce, je pro její tvorbu typická. Intuitivně, prostřednictvím bizarních situací, hledá humor a poezii, přitom je odhodlaná zkoumat a společně s divákem pitvat opomíjené aspekty tíživých společenských témat. Kolektiv působí v Česku a Německu.
PULSAR: Zářijová premiéra angažovaného česko-běloruského projektu vyzývá k dialogu a solidaritě
Umělecké uskupení PULSAR z. s. uvede 8. září v rámci Divadelního festivalu Kutná Hora ve světové premiéře tanečně-divadelní událost Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče. Dílo vzniklo na základě textu běloruské dramatičky píšící pod pseudonymem noname67. Pulsar tímto projektem pokračuje ve zkoumání aktuálních témat, jejichž uměleckou reflexi považuje za zásadní pro dialog s veřejností. Realizace probíhá pod záštitou evropského dramatika Ivana Vyrypajeva a Ambasády nezávislé běloruské kultury.
Premiérové představení se koná od 21:00 hodin v kongresovém sále GASK. Reprízy budou také festivalové: na festivalu DIVADLO Plzeň14. 9. od 19:00 hodin v Moving Station a pražská premiéra proběhne v rámci festivalu …příští vlna/next wave… 21. 9. od 20:00 hodin v Divadle X10.
Projekt propojuje současný dramatický text, výzkum, tanec a divadlo. Unikátní na něm je nejen spolupráce českých a opozičních běloruských umělců, ale také složení české části kolektivu. „Propojujeme různé generace absolventů Konzervatoře Duncan centre (jediné naší státní školy pro současnou taneční tvorbu), osobnosti, které mají podobné smýšlení, umělecký vkus a náhled na téma. Výsledný tvar zásadně ovlivnil dialog s režisérkou inscenace Terezou Krčálovou, která je expertkou na region východní Evropy a zkoumá souvislosti tance a divadla, a též scénografem Tomášem Žižkou, který v prostorové koncepci podněcuje performativitu díla,“ upřesňuje Honza Malík, producent projektu.
Autorka textu, který se stal předlohou projektu, publikující pod pseudonymem noname67, je známá současná běloruská dramatička. Její hry byly uvedeny v Bělorusku, Rusku, Polsku, Velké Británii, Estonsku, Německu a Litvě. Ve své tvorbě se věnuje převážně ženským tématům a patří mezi autorky, které pro běloruské prostředí odvážně otevřely tabuizovaná témata, problematiku ženských a obecně lidských práv. Žije v Minsku a s ohledem na svoji bezpečnost již od roku 2021 nepracuje a netvoří pod svým občanským jménem. „Podpořit tuto opoziční umělkyni budou moci diváci nejenom účastí na představení, ale také zakoupením výtisku jejího dramatického textu s originálními ilustracemi Tomáše Žižky,“ dodává Honza Malík.
Autorem hudby je výjimečný běloruský akordeonista a skladatel Jegor Zabelov, který žije od roku 2021 v Polsku. Jde o jeho debut v oblasti scénické hudby pro tanec a jeho osobní příběh aktivního účastníka protestů, emigranta a umělce v azylu, otevírá mnoho nových témat pro české prostředí.
„Projekty Pulsaru obecně usilují o vytvoření prostoru k uvažování o vkusu a potřebách českého diváka, ale také o stavu a vývoji české společnosti prostřednictvím osobní zkušenosti jedince. V případě projektu Vyjdu z lesa jsme se na první pohled odpoutali od českého kontextu, zaměřujeme se na téma související s běloruskými protesty a požadavky na transformaci této země. Je to ale situace, která silně rezonuje s českou historií. Nesmírně důležitá pro nás byla přímá konfrontace dvou zcela odlišných životních situací – situace svobodné demokratické země a situace totalitní země, ve které velká část společnosti dospěla k jasné představě o tom, že chce žít v demokratickém světě,“ říká Tereza Krčálová, režisérka projektu.
Tanečně-divadelní událost Vyjdu z lesa, vyjmu páteř ze svého hřbetu a budu ji mít místo meče se po svojí premiéře v Kutné Hoře vydá na turné po Česku (Plzeň, Praha, Brno) a v příštím roce se uskuteční její hostování také na Slovensku, v Polsku, Litvě a na dalších místech dle slov H. Malíka: „všude tam, kde by toto téma mělo s ohledem na současnou politickou situaci zapustit svoje kořeny.“
SE.S.TA ve Žďáru nad Sázavou: ukázka z Tvůrčích a výzkumných rezidencí 2023
Ve čtvrtek 7. září bude od 18:30 patřit na Zámku Žďár nad Sázavou současnému tanci. Již čtvrtá ze série veřejných ukázek work in progress z práce umělců, kteří pobývají na výzkumné a tvůrčí rezidenci ART KLASTRY na zámku ve Žďáře nad Sázavou. Akce začíná srazem v kavárně Muzea nové generace (ano, bude otevřeno). Umělci pak návštěvníky zavedou na různá místa zámeckého areálu. Předpokládaná doba trvání je hodina a třičtvrtě včetně diskuze s tvůrci, při které se tvůrci svěří, kam díky pobytu pokročili. Diváci mohou díky prezentacím work in progress sledovat spolu s nimi tvůrčí proces krok za krokem.
Program:
1. VODA.BŘEZEN
• Choreografická cesta dvou tanečníků s hudebníkem a lodí.
Loď je cesta, která vás směřuje na nová místa.
• Od přemýšlení o vztahu mezi přechodem města a… přírodou, pomíjivostí, časem, místem, tempem, odchodem a příchodem, mostem mezi životem a smrtí, pohybu a klidu, pobytu a zmizení.
• Tanec/ Choreografie: tobias m.Draeger // DE Hamburg a Kristine Brinina // LV Riga
Hudba Provedení / Kompozice: philipp Burkart // DE Hamburg
Produkce: draeger u.Co
2. BAROKNÍ PROCHÁZKY
• Barokní procházka zkoumá a pohrává si se vztahem mezi barokem a každodenním životem v jednadvacátém století.
Umělci využijí místo rezidence k rozvoji pohybového slovníku ve vztahu k barokní architektuře.
• Koncepce: Daniel Somerville
Choreografie, dramaturgie, performance: Becka McFadden, Daniel Somerville
Produkce v ČR: Beautiful Confusion Collective
Novinky ve Studiu ALTA
Dvě pozvánky Studia ALTA na premiérové projekty:
T.I.T.S.: There is something in the air / česká premiéra
Kdy:
06. 09. 2023 / 19:30
07. 09. 2023 / 19:30
Délka: 50 minut
Tři těla tančí, zpívají a dýchají. Vdechují chvějící se koloběh života a vydechují píseň naléhavosti, z minulosti a budoucnosti zároveň. Oslavou lidskosti nám připomínají životní sílu, která nás oživuje a mění. Dovolí zaznít hlasu potěšení i bolesti ze života na této planetě. Vedena jsou přirozeně – vlastním nitrem, instinktem a intuicí.
V této audiovizuální taneční performance si T.I.T.S hrají s dechem. Vědomě kontrolují své vlastní dýchání tak, aby ovlivnilo fyzický, mentální a dokonce i emocionální stav. Hledají způsoby, jak dech zhmotnit prostřednictví těla, zvuku a obrazu.
Autorský tým: T.I.T.S. – Nela H. Kornetová, Jaro Viňarský, Matthew Rogers, Jan Husták & Björn Hansson
Performeři: Nela H. Kornetová, Jaro Viňarský, Matthew Rogers
Vizuál: Nela H. Kornetová & Jan Husták
Zvuk: T.I.T.S. & Björn Hansson
Koprodukce: SKOK!, T.I.T.S., Rezi.Dance, Stanica Žilina – Záriečie, Studio Alta & Østfold Internasjonale Teater a festival KIOSK 16
Finančně podpořili: Arts Council Norway, Visegrad Fund a z veřejných zdrojů podpořil Fond na podporu umenia
SPOLK kolektiv uvádí premiéru The Miners, taneční inscenaci o štěstí a „dobrých radách“ do života
Skupina mladých tanečníků uvede již tuto neděli 10. 9. v pražském divadle Studio ALTA novou inscenaci s názvem The Miners. Zabývá se tématem věčně marného hledání štěstí a nevyžádaných rad, které dostáváme od svého okolí, abychom štěstí dosáhli, ačkoliv mají paradoxně většinou opačný výsledek.
„Říká se, že kdo hledá, najde. Může být kdekoliv. Nahoře, dole, na stromě, na ulici, pod postelí, v objetí, velké snídani, nebo v nás samotných? V pocitu, že jsme v pravou chvíli na pravém místě nebo když si uleháme do čistě povlečených peřin. Taky se říká, že je důležité v životě za něčím jít, ale taky za se ničím nehnat a hledat ho v maličkostech. Najít čtyřlístek. Dostat pohled. Dát si oblíbené jídlo z dětství. Koupit si něco hezkého na sebe. Za peníze si štěstí nekoupíš. Vykroč pravou nohou, směj se, neohlížej se, nevzdávej se. Kdo hledá najde? Tak proč ho pořád nemůžeme najít?“
Projekt vznikal pod vedením Ester Trčkové ve spolupráci s dalšími členy SPOLK kolektivu: Žanety Musilové, Davida Králíka a Adama Kmenty. Dále tančí Šárka Říhová a Barbora Ptáčková. Spolu s dramaturgickou konzultací Marty Hermannové podstatnou roli také sehrála práce s kostýmy a kreativní zapojení designérky a scénografky Kláry Pavlíčkové a Veroniky Traburové. Autorskou hudbu vytvořil hudební skladatel Tomáš Borl.
„Na tématu štěstí mě především zajímá, jak je všeobecné, týká se všech, a přitom je natolik individuální a osobní záležitostí a každý ho vnímáme jinak. K tématu štětští jsem si záměrně přidala “dobré” rady, protože chci zdůraznit ten neustálý hon a tlak společnosti na to, jak být šťastným,“ popisuje Ester Trčková.
SPOLK kolektiv je uskupení pěti mladých tanečníků a choreografů, kteří na české taneční scéně působí od roku 2020. Svou tvorbu zaměřují především na propojení tanečních a divadelních principů. Tematicky se SPOLK věnuje společenským a aktuálně rezonujícím tématům. The Miners je již čtvrtou inscenací, kterou kolektiv uvede. Projekt vznikal v Jihlavském divadle DIOD, premiéru bude mít v Praze již tento týden 10. a 11. 9. 2023 vždy od 19:30 hodin v divadle Studio ALTA.
The Miners
Námět, režie a choreografie: Ester Trčková
Dramaturgie: Marta Hermannová
Interpretace: Adam Kmenta, David Králík, Žaneta Musilová, Barbora Ptáčková a Šárka Říhová
Hudba: Tomáš Borl
Scénografie a kostýmy: Klára Pavlíčková
Light design: Kristýna Hauptová
Produkce: Viktorie Budinská a Magdalena Jirků
V roce 2022 byl projekt finančně podpořen Nadací život umělce a Akademií múzických umění.
AVÍZA
Festival Mime Fest v Poličce od 20. do 23. září
Ve dnech 20. až 23. září 2023 se uskuteční 12. ročník tradičního festivalu pantomimy, tentokrát s podtitulem Mime & Smile. Zároveň je sté jubileum jednoho z nejvýznamnějších mimů Marcela Marceaua příležitostí jak ke vzpomínkám na klasiky bílého umění, tak k setkání s tvorbou současné a nastupující generace. Vedle různých forem pantomimy program festival nabídne širokou škálu pohybového divadla, zejména klaunérie a nového cirkusu. Program tentokrát rozšířil počet představení pro rodinné publikum a mateřské, základní i střední školy. Dva třídenní workshopy pro účastníky festivalu vedou světové legendy Nola Rae a Peter Shub.
Program Mime Festu přináší úsměvnou různorodost pohledů na mimické divadlo, zejména na dialog pantomimy a cirkusu v silném zastoupení klaunérie a černé grotesky. Jedním z hlavních hostů festivalu je právě věhlasný americký klaun Peter Shub, jenž se ve svém sóle Stand Up and Fall Down vydá všanc nástrahám každodenních situací i divákům. „Letošní festival přiváží dvě věhlasné legendy, jsou jimi Nola Rae a Peter Shub. Jejich hostování považuji za skutečně jedinečnou příležitost k vzácnému setkání. A jsem opravdu rád, že Mime Fest se stane křižovatkou Mistrů a začínajících, mladých umělců. Je to totiž nejen o předávání cenných zkušeností, ale i o motivaci navázat na tradice a rozvíjet současnou pantomimu,“ říká Radim Vizváry, ředitel festivalu Mime Fest a držitel Ceny Thálie pro rok 2016.
Dramaturgie s odkazem na výročí podtrhuje široké generační rozpětí účinkujících, i proto je zahajovacím představením poslední premiérový titul Laterny magiky, souboru Národního divadla, inspirovaný experimentální povahou zakladatelů multimediálního divadla Krajina těla. Významné je letos zastoupení tuzemských představitelů různých pantomimických škol: legendární klaun a tanečník Josef Kotěšovský, lyrik fyzického mimu Radim Vizváry, z nejmladších pak Matěj Petrák, jenž ve svém sóle Memento Mori provokuje „mrtvolnost“ pantomimy. Miřenka Čechová zde uvede svou scénickou rebelii Baletky a Slovenská performerka Simona Rozložníková upoutá pozornost poeticko-výtvarnou pantomimou To&Jen v galerijní performanci. A na jeviště Divadelního klubu se vrací energický pantomimický battle Open Mime Stage!
Rodinné publikum potěší všestranný artista a fenomenální stojkař Michal Mudrák, který si splnil svůj dlouholetý sen a hraje ve vlastním cirkusovém šapitó nazvaném Cirko Hopley. Jeho kuchařsko-akrobatické sólo Teacrobat je oslavou tradičního i nového cirkusu, a především jemným humorem a virtuózními triky naplněnou hodinkou.
„Jsem velmi potěšena, že festival poličskému publiku nabídne novocirkusové představení v unikátním šapitó, které bude stát u městských hradeb. A také, že se podařilo rozšířit programovou nabídku pro všechny stupně škol, a to nejen o představení, ale i mimické workshopy na školách,“ doplňuje Petra Jílková, hlavní produkční festivalu a spoluzakladatelka spolku Pontopolis. Tvorbu pro mladé publikum dále zastupují Bratři v tri(c)ku se svou interaktivní „žonglologicky vědeckou“ performancí Kabinet žonglérských kuriozit. FysioART s představením Nina plete slona pozve nejmladší diváky do pohádkové továrny, která na přání plete i modré slony. A divadlo Toy Machine ve svém Cirkusáriu vzdá hold mistrům kočovného loutkářství a přiveze miniaturní cirkusové varieté.
Festival zakončí tradiční gala – Mime Evening. Na slavnostním vyvrcholení festivalu vystoupí hosté s tím nejlepším ze své tvorby ve formě krátkých výstupů. 12. ročník Mime Festu nabízí zájemcům také dva intenzivní workshopy. Jedna ze světově nejproslulejších klaunek Nola Rae přicestuje z Velké Británie a podělí se o své zkušenosti v semináři Klaun mluví beze slov. Také Američan Peter Shub vytěží svůj bohatý profesní život a pozve účastníky do světa klaunů.
MIME FEST je mezinárodní festival mimického divadla. Představuje spolupráci se zahraničními festivaly, školami a významnými institucemi oboru mimického umění. Zapojuje je do širšího evropského kontextu a otevírá nové možnosti setkání umělců. Dramaturgie programu se zaměřuje na profesionální umělce a široký okruh forem mimického divadla. Jeho hlavní součástí je podpora mladé generace a edukativní činnost – workshopy a semináře vedené odborníky určené jak pro studenty uměleckých škol, tak pro veřejnost. Díky tomu se MIME FEST stává unikátní platformou rozšiřující přehled o dění současného umění pantomimy ve světě.
Festival se poprvé konal v září roku 2012 v Poličce a během 4 dnů jej navštívilo cca 1500 lidí. Po velkém úspěchu prvního ročníku se druhý ročník konal sedm dní a navštívilo jej přibližně 3000 diváků. V roce 2014 se festival rozvinul do i hlavního města Prahy, a tak společně s poličským festivalem zaznamenal návštěvnost až 4000 diváků, což se opakovalo i v roce 2015. Během čtyř ročníků festivalu se workshopů zúčastnilo nad 250 studentů uměleckých škol a více jak 200 umělců z patnácti zemí světa (USA, Egypt, Ekvádor, Německo, Finsko, Francie, Belgie, Španělsko, Polsko, Maďarsko, Slovensko, Gruzie, Rusko, Malajsie a Česká republika). MIME FEST každým rokem přiváží i takové umělce, kteří ještě nikdy nevystoupili v ČR. Festival je držitelem evropské značky EFFE zaručující prestiž a vysokou kvalitu.
Soubor 420PEOPLE vstupuje do nové sezóny a slaví 15 let na české taneční scéně
Taneční soubor 420PEOPLE s novou sezónou oslavuje zároveň svou již patnáctiletou existenci. Špička současného tance stačila za tu dobu rozhodně překročit pomyslné hranice české telefonní předvolby, kterou vetkli do názvu zakladatelé souboru Nataša Novotná a Václav Kuneš při jeho založení. Mezinárodně uznávaný taneční soubor do svého podzimního repertoáru k příležitosti výročí zařadil inscenace současného repertoáru The Watcher, INspiraCe, EVER, Why things go wrong, Kráska a zvíře (spolupráce s Činohrou ND), Nebesa (spolupráce s Losers Cirque Company), Máj nebo projekt 42+PEOPLE s pilotním představením WHERE. Koncem září navíc představí i úplnou novinku v divadle Archa s názvem HeArt of Noise v choreografii Sylvy Šafkové se scénografií Marka Cpina.
„15 let fungování nezávislého souboru je především skvělý týmový výkon. Zároveň je to čímsi zavazující, což nás baví. V posledních letech jsme konečně vybudovali vlastní prostory Studia Maiselovka nebo příjemné zázemí v divadle La Fabrika a začali jsme s novou dimenzí tanečního stárnutí projektem 42+PEOPLE. I díky tomu budou mít naši diváci mnoho příležitostí vídat naše špičkové tanečníky v originálních a neotřelých představení, a to nejenom u nás, ale i v Evropě.”
Diváci budou moci vidět kritiky uznávané inscenace. Taneční show a rockový koncert v jednom The Watcher s kapelou Please The Trees v La Fabrice, představení INspiraCe s Orchestrem BERG v Divadle Archa, taneční zenovou zahradu filozoficky laděného představení EVER v La Fabrice, Máj na motivy slavného díla K. H. Máchy na Nové scéně Národního divadla, hororově pohádkový příběh Kráska a zvíře ve spolupráci s Činohrou Národního divadla i akrobatické představení Nebesa s Losers Cirque Company v Divadle BRAVO! Tato představení sobě i divákům soubor nadělil k patnáctému výročí založení Natašou Novotnou a Václavem Kunešem.
Představení na velkých jevištích pražských divadel kontrastují s komorní scénou souboru 420PEOPLE, unikátním prostorem Studia Maiselovka v centru Prahy. Ten je kreativním místem tance a pohybu, kde soubor zkouší, ale zároveň pořádá také lekce a workshopy pro veřejnost. Právě ve Studiu Maiselovka mohou diváci vidět dva taneční duety z poslední doby. Projekt 42+PEOPLE s pilotním představením WHERE od choreografa Václava Kuneše společně s tanečníci Helenou Arenbergerovou přináší neotřelý pohled na současný tanec interpretů po 42 letech taneční kariéry. Duet Why things go wrong v choreografii Sylvy Šafkové diváky zavede do společnosti (ne)morálního, eticky problematického charakteru lidského chování a blyštivého vnímání vlastního ega v podání skvělých tanečníků Viktora Konvalinky a Michala Heribana.
Nová sezóna však přinese i velkou novinku. A to taneční premiéru, kterou bude hostit Divadlo Archa jako velké finále svého závěrečného roku. Nejnovější taneční představení 420PEOPLE s názvem HeArt of Noise v choreografii Sylvy Šafkové je inspirováno hlukem. Ten bývá většinou vnímán jako něco rušivého, ovšem představení převádí negativní konotaci hluku v kreativní a tvořivý prvek. V interakci s tanečníky jsou na jevišti zvuky lidského těla, tlukot srdce, hlasy i zvuk vody, jejichž vnímání různě dotváří naši realitu. Se souborem na inscenaci spolupracuje skladatel Tomáš Reindl (Omnion) a živě zazní i kultovní nástroj futuristů „intonarumori“. Ve scénografii Marka Cpina se část jeviště Divadla Archa promění ve vodní hladinu. Odrazem pohybu v rezonanci se zvuky jsou také kostýmy tanečníků, v některých momentech připomínající kapky vody. Premiéra se uskuteční ve dnech 21. a 22. září 2023.
Po půlroční pauze se navíc vrací zpět do aktivního působení v souboru umělecký šéf Václav Kuneš, o kterém Česká televize uvede na 60. ročníku mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha na Nové scéně Národního divadla dlouho očekávaný dokumentární film. Ten sleduje cestu a proměnu těla i duše Václava Kuneše od tanečních počátků přes vrcholnou formu až k „tanečnímu důchodu”. Na konci srpna budou moci diváci také vidět Václava Kuneše v roli Oidipa v představení OIDIPÚS KOMPLET na venkovní scéně Antické Štvanice v produkci souboru Tygr v tísni, se kterou po 7 letech navázal opět spolupráci.
Konec podzimní sezóny přinese další novou premiéru, a to rovnou pro Studio Maiselovka. V rámci pokračování projektu 42+PEOPLE soubor přizval ke své tvorbě zahraničního choreografa Edana Gorlického, který přinese na scénu Studia Maiselovka představení pro významné české tanečníky ve věku 42 let a výše.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]