Týden s tancem

Circo Aero přiváží na Jatka78 inscenaci in_between, pokračuje přehlídka tvorby Temporary Collective, blíží se premiéra skupiny ME-SA a mnoho dalších zpráv:
Circo Aero: in_between (foto Andy Phillipson)
Circo Aero: in_between (foto Andy Phillipson)

Circo Aero přiváží na Jatka78 inscenaci in_between
Finský soubor Circo Aero přiveze na Jatka78 od 18. do 22. října kabaretní představení in_between. Premiéra se konala na jaře ve slavném berlínském Chamäleon Theatre a slibuje kouzelnické triky a iluze, akrobacii, scénografii plnou tajemství, snovou atmosféru, ale i třeba hadí ženu a práskání bičem… Novinku vytvořil režisér Maksim Komaro, umělecký šéf souboru a jedna z osobností evropského novocirkusového divadla. Jeho tvorbu znají čeští diváci z inscenací Slapstick Sonata, Play, Batacchio, Isole, Kaleidoscope a Senses, které nazkoušel a uváděl v České republice se souborem Cirk La Putyka. Představení in_between je vhodné i pro děti od 6 let a jazykově bezbariérové.

„Když se mě někdo zeptá na styl mé práce, vždy odpovídám, že je to tak nějak na pomezí – in-between – současného a tradičního; něco mezi – in-between – zábavným a zvláštním,” vysvětluje název představení in_between režisér Maksim Komaro, který do něj obsadil sedm herců, akrobatů a tanečníků různých národností. Své umění předvedou Alyssa Bunce – akrobacie na závěsných kruzích, hadí žena, Ole Lehmkuhl – cyr wheel, Eetu Ranta – práskání bičem, Sini Saari – akrobacie na závěsném laně, Anna Shvedkova – párová akrobacie, tanec Vogue, Onni Toivonen – žonglování a Saleh Yazdani – párová akrobacie, handstand.

Inscenace in_between měla premiéru letos v březnu v berlínském kabaretu Chamäleon Theatre, pro který Cirk La Putyka a režisér Rostislav Novák mladší vytvořili na míru díla Roots (2016) a Memories of Fools (2019), které se poté také hrály na Jatkách78. O in_between píšou také média: „in_between je osobitá směs analogových a hmatatelných prvků na jedné straně a jemných poetických momentů na straně druhé,“ napsal Theater der Zeit. „Na konci nebudete chtít odejít ze závratného, okouzlujícího vesmíru Circo Aereo“ (Berliner Morgenpost), „Snové scény, které nelze opustit a o kterých chcete nadále snít. To vše s fantastickou uměleckou precizností“ (kulturradio) ad.

Jatka78 nabídnou další premiéry a hosty –Dekkadancers s netradičním hudebně-tanečním zpracování klasiky Tramvaj do stanice touha v režii portugalského choreografa a režiséra Arthura Pity, tanečně-novocirkusovou inscenaci Radiant souboru Holektiv inspirovanou kauzou polských skleníků pro pěstování zeleniny, a vedle Circo Aereo ještě jednu českou premiéru: švédská Kompani Giraff přiveze na Jatka78 rodinné představení Goldbergovy variace, která přenese diváky do světa vynálezů, experimentů a disciplín, jako jsou akrobacie, žonglování nebo balancování.

Program divadla najdou zájemci na stránkách divadla.


Jeníček a Mařenka Lenky Vagnerové (foto Zbyněk Hrbata)
Jeníček a Mařenka Lenky Vagnerové (foto ze zkoušky Zbyněk Hrbata)

V koprodukci Lenka Vagnerová & Company a Divadla Minor vznikl taneční horor Jeníček a Mařenka
V neděli 15. října měl v Divadle Minor premiéru taneční horor choreografky a režisérky Lenky Vagnerové na motivy pohádky Jeníček a Mařenka: „Známá pohádka o silném sourozeneckém poutu dvou dětí ztracených v lese, o lákavém pokušení, o lidském pochybení, o správném rozhodnutí, o odhodlání nevzdat se, o svědomí, o naději, o zle které se samo vytrestá, o zkušenostech nabytých při nesnadné cestě, o záhadných bytostech tuto cestu provázejících. Chudý dřevorubec, dvě děti a zlá macecha. Když nastane tma a děti zůstanou samy v lese, Jeníček vyleze na strom a v dálce uvidí světýlko. Postupně se objeví chaloupka z perníku, ježibaba, pec, lopata, … To už všichni dobře známe!“

Scénář napsala režisérka spolu s hudebním skladatelem Ivanem Acherem, výpravu vytvořila Eva Jiřikovská, světelný design Michal Kříž, dramaturgii kouzel Jiří Marek. V inscenací hrají a tančí Matilde Giacomelli, Josef Havelka, Lukas Garrido, Débora Posada Sánchez, Adam Sojka, Leo Terris a Léonard Vo Tan.


Tereza Ondrová a Silvia Gribaudi – Insectum in… Prague (foto Vojtěch Brtnický, Tanec Praha 2022)

Pokračuje přehlídka tvorby Temporary Collective
V Divadle PONEC je dnes na programu z repertoáru Temporary Collective inscenace INSECTUM in … Prague. Choreografky a performerky Tereza Ondrová a Silvia Gribaudi se během pandemie potkávaly v online světě a společně si kladly otázky typu: „Jak by vypadal život z perspektivy hmyzu a jsme vůbec schopni odpoutat se od antropocentrické perspektivy? Může nás nějaký jiný živý tvor inspirovat natolik, že to změní náš život?“ Odpovědi nabízí prostřednictvím pohybu, slov i skrze humor.

V neděli 22. října naváže Call Alice, kde si Tereza Ondrová přizvala italskou choreografku, pedagožku a tanečnici Francescu Foscarini. Inscenace se dostala do prestižního výběru mezinárodní platformy Aerowaves Twenty22. Intimní duet, který je i není sólem a ve kterém se tanečnice setkávají napříč prostory a komunikačními kanály, zaujal na naší i zahraniční scéně. Tanečnice spojuje jejich fyzická podobnost, věk, tanec, ale také témata, která řeší. (Možná) náhodné setkání a pandemie zformovaly dílo na pomezí tance a dokumentu. Po představení bude následovat projekce video eseje IN BE-TWEEN, která v režii Petry Tejnorové mapuje proces vzniku tohoto originálního díla.

Ještě 24. října bude uvedena inscenace Same Same, ve kterém s Terezou účinkuje Petra Tejnorová. Pod režijní taktovkou Karine Ponties vznikla inscenace ve stylu grotesky Bustera Keatona, která povznáší svou lehkostí a humorem, ale zároveň zavádí k hlubokému zamyšlení a publiku do jisté míry nastavuje zrcadlo. Všechny tři choreografie stojí za připomenutí.


Studio ALTA – TREMULA (foto Alex Chudá)
Studio ALTA – TREMULA (foto Alex Chudá)

Blíží se premiéra souboru ME-SA
Artistka Eliška Brtnická, tanečnice Martina Hajdyla a režisérka Jana Stárková uvádějí premiéru choreografie Tremula pod hlavičkou skupiny ME-SA. Uskuteční se 19. a 20. října 2023 ve Studiu ALTA. Tremula protne umělecké přístupy, jejichž kořeny sahají do tance, současného cirkusu a alternativního divadla, zve diváky ke společnému zastavení v tělesných obrazech, jejichž atmosféru umocní scénografie a light design vizuálního umělce Pavla Havrdy a hudební kompozice skladatele Iana Mikysky. Martina Hajdyla a Eliška Brtnická se na jevišti potkají poprvé. Inscenace slibuje zážitek na pomezí performance, koncertu, tanečního představení a rituálu. Více zde.


Taneční projekt Síla v kráse a krása v síle (foto Vojtěch Brtnický)

Síla v kráse a krása v síle v Galerii Benedikta Rejta
V pátek 20. října se opět koná v lounské Galerii Benedikta Rejta taneční vystoupení s poetickým názvem Síla v kráse a krása v síle ukrajinské choreografky Yany Reutové.

Vždy přemýšlela primárně nad tím, jaká je navenek. Jak by měla dle společenských konvencí vypadat, působit, až zapomněla přemýšlet nad tím, jaká je uvnitř. 

Na ženy bývá často nahlíženo pouze na základě jejich tělesné schránky. Jsou vnímány jako symbol krásy, přitom je jejich symbolika mnohem hlubší. Tkví v jejich síle, psychické i fyzické, která se utváří během celého života v rámci rolí, které berou za své. 

 Vyhledávaným atributem je „ženskost”. Ale co to slovo znamená? 

Možná soubor vlastností, jako je odvaha, intelekt, průbojnost, ale i láska k druhým, laskavost, jemnost, skrytých v jedné osobě. Dvě tváře, snoubení vnitřní síly i krásy v jednom těle. 

Jak vysvětlit, co znamená BÝT ženou? Nakonec zjistíme, že nelze vysvětlit podstatu, když si neprojdete procesem od dítěte po zralou osobnost. Stejně jako nelze zjistit podstatu vůně, aniž bychom ji nechali rozkvést. 


Pomerančové puntíky (foto FysioART)
Pomerančové puntíky (foto FysioART)

Kniha, zápisník, skicák nebo společenská hra? Tím vším mohou být Pomerančové puntíky
Režisérka Hana Strejčková vydala další hravou knížku pro děti, Pomerančové puntíky. Do této knížky můžete s dětmi psát a kreslit, jak se vám zalíbí: je to totiž zároveň kreativní zápisník i kniha plná kreseb, fotografií a her. Nová publikace zve do fantazijního světa, v jehož středobodu se nachází pomeranč. Kreativní Pomerančové puntíky na svých stranách nabízejí svět viděný z perspektivy pomeranče. A je to svět veselý, dobrodružný, kouzelný i záhadný. Stačí ho jen otevřít, ať s rukama plnýma pastelek nebo ulepenýma od sladkých dílků pomeranče.

„Knížka přizpůsobená schopnostem od nejmenších kreslířů po největší čtenáře rozvíjí představivost a širokou škálu dovedností, cílí na aktivizaci smyslů, vybízí k pohybu, ke hře a pokusům. Objevuje kouzlo v každodennosti a radosti z maličkostí, jejichž význam může být nesmírný,“ přibližuje Hana Strejčková, čím vším může nová hravá publikace být. Na několika místech je možné si přes QR kód také pustit ukázky hudby z inscenace Pomerančová loď.

Pomerančové puntíky jsou kreativní a literární zápisník, který není určen na jedno, ale na velice mnoho „použití“! Knížka je navíc dvojjazyčná – mohou ji číst a hrát si s ní také děti, které mluví anglicky. Ocení ji bilingvní rodiny a může sloužit i k hravému procvičení angličtiny. Křest publikace proběhl již v neděli v trutnovském prostoru UFFO. Výběr místa nebyl náhodný, právě zde totiž měla v červnu premiéru inscenace Pomerančová loď v rámci festivalu CirkUFF.

Pomerančové puntíky (foto FysioART)
Pomerančové puntíky (foto FysioART)

Pomerančová trilogie
Pomerančové puntíky totiž uzavírají celou trilogii uměleckých počinů inspirovaných pomeranči, mezi které patří inscenace Pomerančová loď a výstava Pomerančová Odyssea. Kniha a kreativní zápisník v jednom jsou v pořadí třetím. Do fantazijního světa, v jehož středobodu se nachází pomeranč, autorka přizvala výtvarníka a grafika Martina Dohnala, na fotografiích se podílel Tomáš Strejček. Kniha je spojením citlivé vkusné grafiky a poetických fotografií.

Co jí předcházelo? Především inscenace Pomerančová loď režisérky Hany Strejčkové a souboru FysioART, která voní a chutná po šťavnatém ovoci, ale také po přátelství. Nonverbální inscenace propojuje fyzické divadlo, pantomimu a nový cirkus na cestě pomerančovou lodí za dobrodružstvím. Děti díky ní nejen poznávají hned několik uměleckých žánrů, které probouzejí jejich představivost, ale osloví je i příběh o sounáležitosti a pomoci. Nad celým dobrodružstvím se totiž vznáší důležitá otázka: „Kdo mi pomůže oloupat můj pomeranč?“ Na představení navazuje tvůrčí dílna, v jejímž centru samozřejmě také stojí – pomeranče. Inscenace se již představila v divadlech i pod širým nebem v Praze, regionech ČR či na turné v jihovýchodní Francii.

FysioART – Pomerančová Loď (foto Anna Šolcová, Divadlo Inspirace, premiéra)

„Roztomilý duet dvou vtipných postav s nadhledem a nápady beze slov zpracovával téma společného soužití na malém prostoru. Diváci byli vtaženi do situací, s nimiž se obě performerky potýkaly. Ať už šlo o neznámý dárek, ke kterému nejprve pojaly nedůvěru, o přetahování se o pomeranč, snahu zahrát si na pomerančové housle, anebo jednoduše sesbírat míčky do misky. Cokoli se jim ‚nedařilo‘, dokázaly humorně vytěžit, jejich souhra byla skvělá. Ohlas publika během představení sílil, ozývaly se salvy dětského smíchu a vrcholem pak byly mnohé natažené ruce, které oběma účinkujícím chtěly pomoct oloupat jejich pomeranč. Nakonec se všichni svého pomeranče dočkali a tvůrčí tým (FysioART) zaslouženě dlouhého potlesku.“ (Trutnovinky.cz)

„Pomerančová loď se nese lehce a křehce jako model z papíru, klaunky jsou jako dětské bezelstné duše. Dění podbarvují zvuky i jednoduchá melodická hudba, která podporuje uvolněný pocit z letní plavby. Ještě více než hru s pomerančovými míčky dětské publikum kvituje stavbu z měkkých kostek, z nich vznikají neúprosně nestabilní věže, přístavní molo nebo nakonec stůl, u kterého by konečně mohlo dojít k oloupání pomeranče – ale to už je ve hře zpátky právě publikum, kde vystřelí les malých rukou ochotných k pomoci.“ (Opera PLUS)

FysioART – Pomerančová Loď (foto Anna Šolcová, Divadlo Inspirace, premiéra)

Pomerančová Odyssea následovala vzápětí v podobě putovní výstavy v Městském divadle Varnsdorf, od poloviny srpna do října letošního roku. Série dvaceti velkoformátových fotografií rámuje celý projekt, který vzešel z autorčiny fascinace pohybem a tancem: „Zajímá mne pohyb linií a tvarů, ze kterého mohu odvodit vztah objektů a architektury k tělu performera, tanečníka. Básník Reiner Maria Rilke ve svých Sonetech Orfeovi napsal: ‚Tančete pomeranč‘, tedy ‚Tantzt die Orange‘. Na fotografiích proto nebyla tančící těla, ale právě pomeranč. Proč by se ovoce, které se v našich vzpomínkách často objevuje jako vzácnost spjatá s adventními svátky, se svou vůní, chutí, pevnou kůrou, měkkou dužinou a lepkavou šťávou nemohlo doslova ‚protančit‘ do mnoha míst a příběhů?“ ptala se Hana Strejčková. Pomeranče tedy vtančily na jeviště, do fotografií a nyní i na stránky knihy-zápisníku!

Hana Strejčková vydala již dvě knihy pro děti navázané na autorské inscenace, které vytvořila: Už běžím domů a leporelo plné her Tik Ťap, které vydalo Národní divadlo k premiéře inscenace BatoLaterna v Laterně magice. Je také autorkou publikace 222 a 2 příběhy 20. století, která popisuje (ne)obyčejné lidské příběhy, střípky a okamžiky na pozadí historických událostí 20. století s odkazem na dobové předměty, dokumenty a fotografie. Spolupracovala na několika publikacích o trénování paměti či o komunikaci se specifickými skupinami. Je divadelní režisérkou, pedagožkou a arteterapeutkou, publikuje odborné texty v recenzovaných knihách a časopisech i v publicistických médiích. Je zakladatelkou uměleckého uskupení FysioART. Právě na představeních souboru FysioART si budou moci diváci publikaci také zakoupit.


Bohemia Balet – Zrcadlo (foto Vojtěch Brtnický)

Pozvánka Bohemia Baletu do Divadla Komedie
Bohemia balet, soubor mladých absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy se v říjnu představí hned dvakrát po sobě v Divadle Komedie. V neděli 22. října své diváky zve na komorní program kratších choreografií: humorné Mozartissimo choreografky Mariky Blahoutové, Penzion na předměstí Hany Litterové na písně Hany Hegerové a také Zrcadlo Aleny Drapalíkové.

Hned ve středu 25. října se na prkna Divadla Komedie se soubor vrátí spolu se studenty TK HMP, a to v celovečerním baletu Popelka. V choreografii Jiřího Horáka tančí mladí interpreti celý Prokofjevův balet o hledání a nalezení opravdové lásky. Soubor Bohemia Balet mezitím pracuje na své letošní velké premiéře, kterou bude triptych choreografií zahraničních tvůrců. Nový program poprvé představí již téměř za měsíc, 19. listopadu v Divadle na Vinohradech.

Vstupenky na aktuální představení Bohemia Baletu lze zakoupit na webu Divadla Komdie, na neděli zde a na středu zde.

Bohemia Balet – Popelka (foto Martin Roedl)


AVÍZO

Mezinárodní exhibiční vystoupení žáků zájmových baletních škol v Plzni (foto Balet, z. s.)
Mezinárodní exhibiční vystoupení žáků zájmových baletních škol v Plzni (foto Balet, z. s.)

XV. ročník Mezinárodní Balet Gala 2023, Mezinárodní exhibiční vystoupení žáků zájmových baletních škol v Plzni
V Plzni se 28. října od 18:00 hodin koná ve Velkém divadle DJKT nesoutěžní přehlídka baletních a tanečních zájmových škol. Jde už o patnáctý ročník přehlídky, kde mohou nejlepší žáci předvést své umění bez zbytečného napětí a zároveň reprezentovat svoji školu. Galavečer takového formátu je jedinečný nejen v České republice, ale i v celé Evropě. Diváci mohou zhlédnout ta nejzajímavější sólová a sborová, klasická i moderní taneční čísla, která se během roku urodila v tuzemských a zahraničních baletních studiích. Uvidí vystupovat laureáty a vítěze českých i zahraničních soutěží a mohou se přesvědčit, že i velmi mladí tanečníci dokáží zprostředkovat umělecký zážitek. Letos to bude opět na 20 škol a kolem 80 tanečníků.

„Tento exhibiční večer je naprosto ojedinělý. Zakládáme si na přátelské atmosféře a baletní galakoncert je velkou odměnou a inspirací účinkujícím tanečníkům a tanečnicím, pedagogům, rodičům. Pro děti je velkou motivací tančit na profesionální scéně navíc v krásné historické divadelní budově, jakou je naše Velké divadlo, Divadlo J. K. Tyla v Plzni,“ říká hlavní organizátorka a předsedkyně pořadatelského spolku Balet, z. s. Šárka Ženíšková. „Ani tento rok nebude samozřejmě chybět vystoupení profesionálních hostů. Což je další zážitek, tančit na stejném jevišti jako třeba první sólistka ND Praha a mj. držitelka 2 cen Thálie Nikola Márová a talentovaný Ondřej Králíček z Moravského divadla Olomouc,“ dodává.

„A protože se BALET GALA letos koná ve sváteční den 28. října a chceme ukázat, že tančit lze v každém věku, připravili jsme si pro vás jedno překvapení, a to v podobě vystoupení Česká beseda, které zatančí dámy z Kounovských Hašlerek,“ připomíná Bohunka Mejcharová, tanečnice, učitelka a zakladatelka spolku a celého projektu. Galavečer bude tradičně věnován osobnosti baletu, která je nedílně spjata s DJKT. V roce 2023 bude věnován Zdeňku Sudkovi, který přislíbil svoji účast v hledišti. Večerem bude provázet herečka Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Taťána Kupcová.

Vstupenky k zakoupení online přes Plzeňskou vstupenku, web divadla a v pokladně předprodeje DJKT. Od roku 2013 jsou ke každému ročníku organizovány taneční workshopy,letos zaměřené na klasický balet, kterých se mohou účastnit i zájemci z dalších tanečních škol. Letos proběhnou v neděli 29. října ve studiu FitDanceArta povede je 1. sólistka ND Praha Nikola Márová.


ZE SLOVENSKA

Cirque du Soleil: OVO (foto Max Bocanegra, zdroj Vivien.sk)
Cirque du Soleil: OVO (foto Max Bocanegra, zdroj Vivien.sk)

Cirque du Soleil v Bratislave hosťuje s šou OVO
Vyše stočlenný súbor Cirque du SoleilOVO začiatkom týždňa dorazil do Bratislavy. Svoje umenie predvedú 19. – 22. 10. 2023 v bratislavskej TIPOS Aréne. Premiéra OVO, predstavenia Cirque du Soleil, ktoré návštevníkom priblíži miniatúrny svet rozkošných chrobáčikov, sa uskutoční už tento štvrtok, 19.10.2023,TIPOS Aréne, v ktorej aktuálne prebiehajú prípravy jedinečnej šou. Pracovníci sa pustili do stavby unikátnej scény, ktorú priviezli na 26 kamiónoch. „Bratislavu, moju 89. krajinu, som nakrátko navštívil pred pár mesiacmi a oslávil som tam svoje narodeniny! Je to veľmi krásne mesto a nevedel som sa dočkať, kedy sa  tam vrátim s turné. Mám rád fotografovanie a teším sa na objavovanie tohto historického mesta a na ochutnávku miestnej gastronómie,“ hovoríTony Frebourg, diabolo žonglér, ktorý v predstavení stvárni postavu svetlušky. OVO, jedno z najfarebnejších javiskových vystúpení jedinečného Cirque du Soleil, je pripravené ponúknuť pohľad do života maličkého hmyzu a neutíchajúcej energie a pohybu.

Ako je už o slnečnom cirkuse známe, ich šou bývajú vychýrené vďaka obrovským umeleckým zážitkom, artistickým vystúpeniam, ohromujúcim kulisám, skvelým hereckým i hudobným výkonom, no najmä perfekcionizmu a obrovskej profesionalite po všetkých stránkach. Čo sa predstavenia OVOtýka, jeho tím tvorí vyše stovka pracovníkov, z 25 rôznych krajín sveta, vrátane 52 artistov, ktorí na scénu prinášajú akrobatické výkony. Šou sa nezaobíde bez ďalších profesionálov, od tvorcov predstavenia, produkcie, choreografov, hudobných tvorcov, režisérov, scenáristov, kostymérov a technického zabezpečenia, trénerov či artistov a mnohých ďalších. Veľké uznanie si okrem umelcov, ktorých diváci uvidia na javisku, zaslúžia i desiatky členov produkcie, ktorí pracujú za oponou.

Tajomstvá prírody, spolu s Cirque du Soleil, objavia diváci počas siedmich predstavení, ktoré sa uskutočnia v Bratislave, počnúc už spomínaným premiérovým – 19.10.2023 o 20:00. Ďalšie predstavenia sa uskutočnia 20.10.2023 o 20:00. V sobotu, 21.10.2023, sa Cirque du Soleil predstaví počas troch predstavení a to o 12:00, 16:00 a 20:00. V nedeľu, 22.10.2023 o 13:00 a derniéra predstavenia OVO sa uskutoční o 17:00.


Udílení Deutscher Tanzpreis 2023 (foto Ursula Kaufmann)
Udílení Deutscher Tanzpreis 2023 (foto Ursula Kaufmann)

Německá taneční cena 2023
V sobotu 14. října 2023 se v rámci slavnostního tanečního galavečera v Aalto-Theater Essen předávala Německá taneční cena, která je udělována významným osobnostem německého tance a současným tanečním osobnostem. Zaměřuje se na uměleckou tvorbu choreografů, tanečníků, souborů nebo kolektivů. Nicméně cenu mohou získat i osobnosti z oblasti vzdělávání, žurnalistiky, vědy nebo jiných oblastí taneční tvorby. Německou taneční cenu 2023 obdrželi čtyři vynikající tanečníci a protagonisté tanečního divadla: Malou Airaudo, Josephine Ann Endicott, Lutz Förster a Dominique Mercy. Zrakově postižená umělkyně Sophia Neisesová obdržela ocenění za mimořádný rozvoj v oblasti tance. Taneční pedagog Peter Appel byl oceněn za celoživotní dílo.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments