Týden s tancem

V neděli začne festival Cirkopolis, který představí premiéru, belgické soubory i tuzemské umělce. SE.S.TA pořádá akreditovaný masterclass, Nadační fond pro taneční kariéru bilancoval úspěch Benefiční vstupenky 2023. A co se děje v Arše a na čem pracuje Farma v jeskyni?
Taneční akrobaté tanečních akrobatů Sinking Sideways (foto Heroen Bollaert, archiv festivalu Cirkopolis 2024)
Taneční akrobaté tanečních akrobatů Sinking Sideways (foto Heroen Bollaert, archiv festivalu Cirkopolis 2024)

Jedenáctý Cirkopolis zahájí série performativních instalací v Paláci Akropolis
Mezinárodní festival nového cirkusu má za sebou deset let plných výjimečných divadelních představení, během kterých zavedl diváky na bytový cirkus, oživil skleněné kobky na pražské náplavce a na několika scénách představil desítky zahraničních i domácích produkcí. I do jedenáctého ročníku vkročí něčím speciálním. Zahájí ho série performativních instalací For As Long As We’re Here irského autora a inovativního žongléra Darragha McLoughlina. Během performance budou dvě provazochodkyně a žonglér provádět jeden cirkusový trik po dobu 3 až 4 hodin v různých koutech Paláce Akropolis. Čas bude ale jejich nepřítelem.

Festival také přinese světovou premiéru, dále pro českého diváka tři dosud neznámé soubory z Belgie, nabídne ale i českou stopu. Završí jej jevištní setkání cenami ověnčených umělců Filipa Zahradnického a novozélandského herce a komika Trygve Wakenshawa s autorským projektem Nothing, který vzniká přímo pro Cirkopolis. Palác Akropolis, PONEC – divadle pro tanec, ARCHA+, Kasárna Karlín a CIRQUEON LABu přivítá umělce i diváky od 11. do 17. února.

Laureát cirkusunext Darragh McLoughlin je uměleckým šéfem skupiny Squarehead Productions. Zároveň je otcem projektu For As Long As We’re Here, který je vždy tvořen pro vybrané místo a jeho kontext. Série performativních instalací tentokrát oživí prostory Paláce Akropolis. Jedna provazochodkyně na pevném a druhá na prověšeném laně spolu s žonglérem svedou boj s časem i se svým fyzickým fondem. Bez pauzy budou po dobu 3-4 hodin předvádět jeden cirkusový trik. Proměňovat se začne nejen počáteční virtuozita představení, ale i samotní umělci, kteří tak odhalí svoji křehkost a zranitelnost.

Stéphanie N’Duhirahe (foto archiv festivalu Cirkopolis 2024)
Stéphanie N’Duhirahe (foto archiv festivalu Cirkopolis 2024)

„Zahajujeme netradičním uměleckým formátem, který jsme divákům ve festivalové dramaturgii zatím nenabídli. Mým cílem je vytvořit čas a prostor pro setkání. Diváci budou společně v prostorách Paláce Akropolis možná až 4 hodiny, každý si může vybrat, jak tento čas využije – na baru, v sále s performery, pozorováním reakcí různých lidí či poslechem hudby, která performance doprovodí,“ přibližuje zahajovací představení ředitelka Cirkopolisu Šárka Maršíková a dodává: „Darragh McLoughlin výrazně ovlivňuje současnou mladou generaci evropských žonglérů. S Darraghem se známe dlouhé roky a hledala jsem způsob, jak jeho precizní, minimalistické a konceptuální myšlení o cirkusové tvorbě představit také českému divákovi.“

Tuzemskou scénu budou reprezentovat tři projekty. Site specific výzkum Šrámy/ la débattue česko-francouzské skupiny Cie Pieds Perchés kombinuje prvky cirkusu, fyzického divadla a vizuálního umění. Zkoumáním prostoru CIRQUEON LABu, který je bývalým vršovickým cukrovarem, hrou s kameny a provazy se závěsná akrobatka Stéphanie N´Duhirahe zabývá vlastní rodinnou historií a zpochybňuje viditelné i neviditelné stopy, které na ní mohly zanechat některé historické události. Ryze ženský soubor Cirkus TeTy si pohrává v performance Ke zdi s magií okamžiku. Experimentují s hledáním divákova správného úhlu pohledu, který je usazen zády ke scéně a za pomoci zrcátek se snaží najít individualizovaný výsek jevištní reality. Na zakončovacím experimentu ušitém na míru Paláce Akropolis se potká oceňovaný žonglér Filip Zahradnický a herec a komik Trygve Wakenshaw z Nového Zélandu. Ačkoliv jsou oba umělci dost odlišní, spojuje je nekončící fantazie. Show Nothing bude plná rekvizit i hraček, se kterými se žongluje, a zároveň věcí, které ani neexistují. Diváci tak naskočí na existenciální jízdu plnou komedie, satiry, cirkusového i necirkusového umu.

Trygve Wakenshaw a Filip Zahradnický (foto archiv festivalu Cirkopolis 2024)
Trygve Wakenshaw a Filip Zahradnický (foto archiv festivalu Cirkopolis 2024)

Třikrát Belgie a jedna slovensko-berlínská premiéra
Belgická dvojice performerů Les Vélocimanes Associés slibuje v ARCHA+ rozehrát až surrealistickou atmosféru připomínající snímky Davida Lynche a obrazy Reného Magritta. V představení Der Lauf, které organizátoři označují za překvapivé a podmanivé, prý diváky nenechá vydechnout. Žonglér s kýblem na hlavě se naslepo vrhá do série existenciálních pokusů, jež ho vedou neznámým směrem. V cestě mu však stojí jeho dvojník. Naštěstí má diváky, kteří ho v jeho misi doprovázejí, a tak nic nebrání hladkému průběhu věcí… Pokud nerozhodnou jinak.

Roman Škadra je slovenský cirkusový umělec žijící dlouhodobě v Berlíně. Ve své práci si pohrává s motivem absurdity a intenzivního fyzického výkonu a využívá různé techniky ke zkoumání vztahu mezi tělem a objektem. Ve světové premiéře projektu Girevik manipuluje stylově oblečený muž s třiceti železnými kettlebelly. Bojuje se svou neobratností a každým pohybem přetváří své tělo do zcela nové podoby. Výsledkem jeho hry je křehká, nikdy nekončící kompozice, která symbolizuje vypětí a kolaps. Škadra tak zpochybňuje klasickou hypermaskulinní auru vytvořenou kolem kettlebellů a místo fyzické námahy v ní hledá alternativní poetiku.

„Strhující a nápaditou multimediální ukázku boje mezi lidstvem a technikou svedou nizozemští Post uit Hessdalen,“ láká dále dramaturgie festivalu. Performance Man Strikes Back je bubenicko-žonglérským koncertem lidí a robotů pro lidi a roboty od šesti let, ve kterém si žonglér pohrává s gumovými míčky a odráží je od pěti dřevěných trojúhelníků. Jeho rytmus určuje hudebník Frederik Meulyzer hrou na bubny. Dohromady komponují výtvarně-harmonickou a působivou síť linek, kterou tvoří skákající míčky. Výsledná choreografie závisí na žonglérově přesnosti, síle i na rychlosti reakcí bubeníka.

Tvorba vlámského kolektivu tří tanečních akrobatů Sinking Sideways se vyznačuje výraznou choreografičností. V hypnotickém a vysoce precizním akrobatickém představení Cécile se pohybují v pevně stanoveném systému pohybů a zkoumají rozmanité možnosti jednoho jediného opakujícího se vzorce – nekonečné smyčky. „Tváří v tvář jeden druhému zdolávají v přesně vytyčeném prostoru vlastní fyzickou mechaniku, vzájemnou provázanost a usilují o soudržnost ve věčném proudu pohybů.“

Vstupenky si mohou diváci koupit online v síti GoOut nebo na pokladnách Paláce Akropolis a divadla Ponec. Festival již jedenáctým rokem pořádá CIRQUEON – Centrum pro nový cirkus společně s Palácem Akropolis.

Squarehead Productions – For As Long As We're Here (foto archiv festivalu Cirkopolis 2024)
Squarehead Productions – For As Long As We’re Here (foto archiv festivalu Cirkopolis 2024)

PROGRAM
♢ 11. 2. 2024 | 19:00 | Palác Akropolis
Squarehead Productions – For As Long As We’re Here

♢ 12. 2. 2024 | 20:00 | ARCHA+
Les Vélocimanes Associés – Der Lauf (BE)

♢ 13. 2. 2024 | 10:00 | ARCHA+
Les Vélocimanes Associés – Der Lauf (BE) I PRO ŠKOLY

♢ 13. 2. 2024 | 18:00 | ARCHA+
Les Vélocimanes Associés – Der Lauf (BE)

♢ 13. 2. 2024 | 20:00 | Divadlo Ponec
Roman Škadra – Girevik (SK) – PREMIÉRA

♢ 14. 2. 2024 | 18:00 | CIRQUEON LAB
Cie Pieds Perchés – Šrámy/ la débattue (CZ)

♢ 14. 2. 2024 | 20:00 | Kasárna Karlín
Cirkus TeTy – Ke zdi (CZ)

♢ 15. 2. 2024 | 18:00 | CIRQUEON LAB
Cie Pieds Perchés – Šrámy/ la débattue (CZ)

♢ 15. 2. 2024 | 18:00 | Palác Akropolis
Sinking Sideways – Cécile (BE)

♢ 15. 2. 2024 | 20:00 | Divadlo Ponec
Post uit Hessdalen – Man Strikes Back (BE)

♢ 16. 2. 2024 | 18:00 | Divadlo Ponec
Post uit Hessdalen – Man Strikes Back (BE)

♢ 16. 2. 2024 | 20:00 | Palác Akropolis
Sinking Sideways – Cécile (BE)

♢ 17. 2. 2024 | 20:00 | Palác Akropolis
Zahradnický, Wakenshaw – Nothing (CZ/NZ)


Úvod benefičního představení v Brně (foto NFTK)
Úvod benefičního představení v Brně (foto NFTK)

Jak dopadla benefiční představení na podporu druhé kariéry
Baletní soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla v Brně, Moravského divadla Olomouc, Divadla F. X. Šaldy v Liberci, Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni vybraly jedno z předvánočních představení, na které bylo možné zakoupit vstupenku, navýšenou o částku 50 až 200 Kč. Vstupenku si zakoupilo celkem 3602 diváků, kteří tak přispěli částkou 331 350 Kč na podporu Nadačního fondu pro taneční kariéru, který se věnuje tanečním profesionálkám a profesionálům.

Taneční kariéra je specifická a v mnoha ohledech extrémně náročná. Je také krátká, průměrně se tanečníci a tanečnice loučí s jevištěm v 35 letech, tedy v době, kdy se v jiných profesích teprve začíná odehrávat kariérní vzestup. Profesní změně v tanci se tým nadačního fondu věnuje především. Nabízí informace, poradenství, koučing, organizuje vzdělávací workshopy a semináře. Věnuje se také výzkumům, advokacii a šíření informací o profesních a sociálních podmínkách tanečnic a tanečníků.

„Věřím, že je nutné podporovat snahu těch, kteří bojují za zlepšení postavení tanečních umělců, a kteří jsou jim nápomocní v jejich následném profesním směřování,“ komentuje jeho aktivity Jan Fousek, umělecký šéf baletu Moravského divadla Olomouc.

„Myslím si, že tanečníci a soubory v ČR se musí podporovat, protože všichni táhneme za jeden pomyslný provaz – balet,“ říká Adam Zvonař, první sólista Baletu Národního divadla v Praze, který se zúčastnil benefičního představení v Divadle J. K. Tyla v Plzni.

Všem souborům zmíněných divadelních domů i jednotlivcům, kteří beneficím vyjádřili svoji podporu a do série představení se zapojili, patří velké poděkování. Benefice se poprvé konala v roce 2016 ve spolupráci s baletními soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla v Brně, Divadla F. X. Šaldy v Liberci, Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a Divadla J. K Tyla v Plzni. Celkový výtěžek akce v roce 2016 činil 208 000 korun, přičemž tanečníky zakoupením vstupenky podpořilo přes 2000 diváků.

V roce 2018 se benefice zúčastnilo 5 divadel: Národní divadlo v Praze, Národní divadlo v Brně, Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci a Divadlo J. K. Tyla v Plzni. V létě roku 2019 se do benefic zapojilo I Moravské divadlo Olomouc s Balet Gala.

Celkový výtěžek akce v letech 2018 a 2019 činil 230 050 z téměř 3000 zakoupených vstupenek.


SE.S.TA pořádá: Akreditovaný masterclass pro taneční pedagogy a choreografy
Přinášíme informace o akreditovaném třídenním semináři, který pro taneční pedagogy a choreografy organizuje Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA:

Dialog mezi tanečním gestem a zvukem v procesu kompozice. Jak pracovat s dynamickým napětím mezi těmito dvěma způsoby psaní? Hledání citlivého a smysluplného vztahu mezi pohybovým klimatem a zvukovou krajinou –⁠ včetně ticha ⁠ je neustálé…

Seminář je určen všem pedagogům, choreografům i tanečním interpretům a studentům se zájmem o další rozvoj svých kompetencí a přístupů k taneční tvorbě a kreativní výuce. Cílem semináře je obohatit know-how pedagogů díky užití know-how profesionálních choreografů a naopak. V jeho průběhu jsou sdíleny nástroje pro analýzu a k porovnávání různých pedagogických přístupů, systémů a filozofií.

KDY:
Pá 1. 3., 15:00–18:00
So 2. 3., 10:00–17:00
Ne 3. 3., 9:30–15:30

KDE: Cirqueon Lab, Petrohradská 3, Praha 10–Vršovice

Téma Gesto, zvuk a dramaturgie v choreografické kompozici nepřímo navazuje na téma loňského semináře Temporalita a muzikalita v choreografické kompozici, na kterém poprvé spolupracoval francouzský choreograf a pedagog Jean-Christophe Paré s italským perkusionistou Eliem Morettim. Letos se budeme věnovat tématu muzikality i v návaznosti na dramaturgii v choreografické kompozici.

Jean-Christophe Paré k tématu semináře říká: „Tanec a hudba spolu hrají, spojují se v prostoru a čase, ale také v opozici, aby vytvořily jednotný ‘příběh’. Rozhodně se však nejedná o ‘příběh’ s explicitními obrazy nebo scénář, který se odvíjí podle logiky zdravého rozumu. Tanec a hudba jsou poetické jazyky. Snaží se narušit realitu a význam. Vyprávění příběhů je však především pohyb, z řeckého Kein, Ki, kinein, což znamená pohybovat se, nebo kinêsis, pohyb. Příběh je vyprávěná událost. A touto událostí je pohyb sám: jeho proměny, jeho energické zvraty, změny a odklony směru, jeho trhliny a artikulace… všechny proměny časového a prostorového kontinua, které jsou specifické pro umění gesta a zvuku.“

KURZOVNÉ: Dospělý 3 000 Kč / 2 500 Kč (při platbě do 15. 2.), student 1 600 Kč / 1 400 Kč (při platbě do 15. 2.)

Více informací o semináři je uvedeno na webu ZDE. Online přihláška je ZDE. Společně s potvrzením přihlášky obdrží zájemci i pokyny k úhradě kurzovného. Seminář je akreditován MŠMT (DVPP), účastníci po skončení obdrží certifikát. Seminář bude tlumočen do češtiny.


Divadlo Archa se od ledna 2024 proměnilo na ARCHA+
Po desetiletí známou podobu Divadla Archa vystřídal od nového roku nově vznikající multifunkční kulturní prostor otevřený spolupráci s mnoha partnery a s vlastní tvorbou zaměřenou na tvůrce a publikum nastupující generace. Vedení se ujal Jindřich Krippner a kurátorem programu bude Štěpán Kubišta. Proměna na ARCHU+ začala postupně od ledna 2024, na první autorskou premiéru se budou moci ovšem diváci těšit až v září 2024. I v první polovině roku 2024 ale chystá ARCHA+ pestrý divadelní a hudební program ve spolupráci s řadou partnerů.

Správní rada Divadla Archa jmenovala 15. listopadu nové vedení, které připravuje v prostorách budovy Paláce Archa v ulici Na Poříčí multifunkční kulturní prostor ARCHA+. Prostor bude nadále plnit roli stagiony, tedy místa otevřeného pro realizaci i jiným pořadatelům a tvůrcům, naváže na úspěšnou spolupráci s mnoha partnery nejen z oblasti scénických umění a ve své tvorbě nově zaměří pozornost na mladé diváky a tvůrce. Správní rada Divadla Archa o. p. s. pověřila vedením organizace od 1. ledna 2024 dosavadního zástupce ředitele Divadla Archa pro program Jindřicha Krippnera a kurátorem programu se stal kulturní manažerŠtěpán Kubišta, který stojí za projekty jako Nová scéna Národního divadla, Jatka78, Přístav 18600, nebo Fuchs2. Během první poloviny roku dojde k úpravám prostor,které budou mít za cíl prostor více zpřístupnit veřejnosti v průběhu celého dne a uzpůsobit a vybavit jej pro vícežánrovou tvorbu.Od podzimu potom spustí ARCHA+ svůj program naplno.

Autory nové vizuální identity je tvůrčí a partnerská dvojice Anežka Minaříková a Marek Nedelka. Centrálním grafickým motivem nového loga je symbol plus (+), který se do loga propisuje z názvu instituce. Kromě výrazného loga stojí identita na míru nakresleném písmu Archabeta, které bude v několika řezech použité napříč fyzickými i digitálními výstupy.

ARCHA+ svým prostorem a projektovým přístupem navazuje na roli jedinečné pražské scény pod vedením Ondřeje Hraba, kterému na sklonku roku správní rada vyjádřila svůj dík za dlouholeté vedení a zásadní vliv na formování české nezávislé scény. Ondřej Hrab bude ve své tvůrčí činnosti pokračovat s nově založenou organizací Archa – Centrum dokumentárního divadla z. ú.

Potřeba multifunkční stagiony pro Prahu se při plánování nové budoucnosti instituce ukázala jako zásadní. Hlavní město Praha podpořilo projekt, který spojuje otevřený, technicky a produkčně dobře vybavený produkční dům a tvorbu zaměřenou na mladou generaci, víceletým grantem na období 2024–2027. Hlavní úkoly pro nové vedení v nejbližší době jsou adaptace prostoru, zajištění technického vybavení potřebného pro současnou tvorbu a stabilizace finanční situace tohoto kulturního prostoru. Divadlo Archa o. p. s, které ponese od ledna nový název ARCHA+, je neziskovou organizací založenou hl. městem Praha.


Farma v jeskyni otevírá kroužek pro náctileté ve věku 13-17 let – Youth in the Cave
Zaznamenali jsme informace o novém kurzu, který pořádá soubor Farma v jeskyni pro mladé zájemce. Během 20 lekcí se účastníci*e seznámí s aspekty tvorby specifické pro Farmu v jeskyni: práci s pohybem, tancem, hlasem, rytmem, hereckými intencemi. Rozvinou vědomí svého těla, prostorové vnímání, souhru jedince se skupinou a naučí se fyzickou artikulaci a pracovat s estetikou i rytmem pohybu.

Co účastníky čeká? Rozvoj kreativity. Kolektiv vrstevníků se zájmem o divadlo. Souhra ve skupině a naslouchání ostatním. Zkušenosti z kroužku mohou podpořit přípravu pro talentové zkoušky na umělecké školy.

Kroužek je ZDARMA díky podpoře Národní plán obnovy. Kapacita je však omezená. Z přihlášených bude vybráno 20 účastníků.

Přihlášky jsou přijímány do 9. 2. 2024. Podmínky přihlášení na webu zde. Kroužek bude probíhat v českém jazyce.


Farma v jeskyni – zkoušky nové inscenace Český hrdina (foto Michal Hančovský)
Farma v jeskyni – zkoušky nové inscenace Český hrdina (foto Michal Hančovský)

Farma v jeskyni uvede premiéru inscenace Český hrdina
Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o ženě, která se rozhodla setkávat s těmi, jimž nerozumí a od nichž „to schytává“. O vztazích ve společnosti názorových střetů, ve které aktuálně žijeme. Inscenaci nabitou ironí, akcí a živou hudbou soubor uvede v premiéře 26. dubna v Centru současného umění DOX. Součástí projektu jsou i doprovodné edukační programy pro školy i veřejnost.

V Českém hrdinovi se bude prolínat politické s intimním, veřejné s osobním. Je o poutech, které si jeden vůči druhému vytváříme, jakkoli jsme si cizí. Ale i o tom, jak jsme vůči sobě bezbranní.

„Je to takový domotaný svět. Musíš si jít na ty lidi sáhnout, prostě nemůžem si tady jen říkat, že oni jsou chodící dezinformace a zapisovat si to, nebo o tom mudrovat.“

„Já se musím jít podívat, jak vypadá jejich zahrádka, co oni říkají, jak žijí, protože jinak se jich budu bát a nebudu jim rozumět.“

Oni. Vyhýbáme se jim, nechceme v jejich světě žít, střety s nimi dopředu vzdáváme. A navzájem s sebou opovrhujeme.

Farma v jeskyni – zkoušky nové inscenace Český hrdina (foto Michal Hančovský)
Farma v jeskyni – zkoušky nové inscenace Český hrdina (foto Michal Hančovský)

Inscenace se volně inspiruje osobností novinářky Ivany Svobodové (uvedené citace jsou fragmenty záznamů rozhovorů s ní), jejíž „mise“ ji zavedla až do obýváku důchodce, který chtěl zachránit „naši zemičku“ a stal se tak „prvním českým teroristou“: „To vás zaujme, že někdo pokácí stromy, chce vykolejit vlak a předstírá, že je Muslim.“

„Pro mě je Svobodové odvaha a zájem o lidi překvapující a inspirativní. Nezajímá mě tolik politický kontext celé kauzy, ale to, že máme každý z nás šanci ty druhé poznat bez souzení. Cítit s nimi, jakkoli jsou názorově na opačné straně. Pokud se odmítáme navzájem poznat, jsme jeden pro druhého hrozbou a jako celek zranitelní,” říká o inscenaci choreograf a režisér Viliam Dočolomanský.

Jak jsme u Farmy v jeskyni zvyklí, i tato inscenace je konkrétnější než tanec a abstraktnější než činohra. Mluví pohybem, hudbou a minimem slov o tom, co je aktuálně „ve vzduchu”. O současných vztazích v době politického marketingu, dezinfa a hledání hodnot. Diváci se mohou těšit na nevšední zpracování, nadsázku a charismatické performery Hanu Varadzinovou, Andreje Štepitu, Michaelu Králikovou, Matúše Szegho a hudebníky Štěpána Janouška a Miloše Klápště pod režijním a choreografickým vedením Viliama Dočolomanského. Ivana Svobodová se vzniku inscenace účastní formou rozhovorů a setkávání s tvůrci. O scénu a kostýmy se postará Lucia Škandíková, dramaturgyněmi inscenace jsou Sodja Lotker a Markéta Hrehorová.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments