Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Svět tance, baletu a pohybového divadla má zase co nabídnout – premiéry a festivaly v Praze i mimo Prahu. Aby vám nic neuteklo, připomínáme premiéru v Ponci, festivaly Bazaar a Fun Fatale nebo baletní novinky v Plzni a Bratislavě. To je týden s tancem od 11. března 2019.
Score, DOT504 (foto Petr Otta)

Premiéra dnes v divadle Ponec
PONEC – divadlo pro tanec uvádí hned v úterý 12. března ve 20:00 hodin premiéru nového projektu souboru DOT504 s názvem Score #44. Soubor, který je známý svou spoluprací se zahraničními umělci, po letech opět spojil síly s multi-umělcem Thomasem Steyaertem, jenž se chopil konceptu i choreografického vedení. Steyaert se v tanečně-pohybovém duetu zaměřuje na využití možností, jak na sebe v daný moment tanečníci fyzicky reagují, nejde zde tedy o předem daný příběh, ale o aktuální interakci mezi dvojicí na jevišti. Tento jev zrcadlí i název inscenace.

Název odkazuje k samotnému tvůrčímu procesu, metodě, kterou jsme zvolili. Každý den vytvoříme jednu nebo víc sestav, struktur (anglicky score) a ty ten daný den zkoušíme,“ vysvětluje choreograf a dodává: „Tento repetitivní vzorec nám umožňuje důkladně prozkoumat a pojmenovat určité způsoby pohybového vyjádření. Tanečníci se oddávají fyzickému dialogu v reálném čase a z těchto tanečních módů neustále ‚dolují‘ nové pohybové formy. V jakési fyzické diskusi svých těl se snaží vyjádřit to, co o svých protějšcích z jejich pohybů chápou – anebo také nechápou.

DOT504, který už v roce 2006 založila umělecká ředitelka souboru Lenka Ottová, se vždy vyznačoval vysokou technickou úrovní a výraznými osobnostmi nejen z řad interpretů, ale především tvůrců jednotlivých projektů. Prošel již mnoha obměnami, ale ke spolupráci stále zve osobnosti, které úspěšně působí na mezinárodní scéně a mohou přinést současnému českému tanci inspirující změnu. Thomas Steyaert je belgický umělec zabývající se různými druhy umění, ať je to tanec/performance, malba, kresba, hudba, fotografie nebo video tvorba. Působí v Sarajevu a v Bruselu, účinkoval v několika projektech a filmech souboru Ultima Vez Wima Vandekeybuse a v projektech KVS (Královského vlámského divadla). Od roku 2006 uvádí své vlastní divadelní a site-specific projekty po Evropě i mimo ni. Pro soubor DOT504 vytvořil roku 2008 představení nazvané Hidden Landscape, v němž se souborem jako host vystupoval i Rosťa Novák. Od té doby se Thomas Steyaert stal blízkým spolupracovníkem jeho následně vzniknuvšího známého Cirku La Putyka.

E. Elgar: Červený a černý, DJKT Plzeň 2019 (vizuál a foto Martina Root)

Červený a černý – premiéra baletu v Plzni
Připomínáme, že v sobotu 16. března se koná v Plzni česká premiéra baletu Youri Vàmose Červený a černý (podrobnosti ZDE). Balet na motivy Stendhalova románu zpracovává jeden z mistrů vypravěčů současného dějového baletu, jenž často a rád sahá k literárním tématům, v tom je podoben našemu Liboru Vaculíkovi. S Youri Vàmosem přineseme ještě tento týden před premiérou rozhovor.

Festival Bazaar, Opojeni a zlost (zdroj archiv festivalu)

Festival Bazaar je tu a uzavře ho vážné téma o moci
Bazaar Festival 2019, která představí současný tanec se závažnou tematikou, začíná v Praze 14. března – už jsme informovali, tak aby vám něco neuteklo. Zahájí jej sólová performance Hrdinové libanonské tanečnice Khouloud Yassine a inscenace Grace mezinárodně uznávaného maďarského souboru Hodworks. Představí se také dva projekty, které byly v minulých letech na festivalu uvedeny jako work-in-progress: PLI Viktora Černického a Wonderful World mezinárodního uskupení Collective B. Sobotní Bazaar bude přehlídkou právě vznikajících scénických a tanečních projektů. Sobotní večer pak ovládne excentrický performer a hudebník Ivo Dimchev s performance I-Cure.

Festival uzavře představení Opojení a zlost německého souboru LIGNA, který v tomto interaktivním projektu divákům uštědří působivou lekci z dějin fašismu a autoritářských režimů. Proč ztrácí demokracie na popularitě? Proč jsou autoritářské režimy tak lákavým řešením v období krize? Tyto a další otázky performativní projekt Opojení a zlost: Studie autoritářského charakteru zkoumá. Uveden bude v neděli 17. a v pondělí 18. března v Divadle Archa. Projekt připravila německá divadelní skupina LIGNA spolu s bulharskými umělci Stephanem A. Shtereffem a Emilianem Gatsovem. Dokumentární divadlo, zvuková procházka i experimentální performance se zabývá historickými souvislostmi, analyzuje současný společenský vývoj a zkoumá, odkud pramení náklonnost k fašismu. Skupina LIGNA je mj. držitelem prestižního ocenění pro nezávislá divadla Ceny George Taboriho. Dlouhodobě se zaměřuje na analýzu behaviorálních mechanismů a dynamiky chování skupin a masových hnutí. Ve svých projektech odkrývá, co těmito skupinami hýbe, kdo je kontroluje, a co naopak tato hnutí sama ovlivňují, mění nebo ničí. Chce přijít na to, jaké zážitky a zkušenosti svým členům nabízejí. LIGNA v Praze poprvé hostovala v roce 2014, kdy v performance The Secret Radio pozvali diváky do nákupního centra, aby se proměnili v agenty rozkrývající podstatu tajných bezpečnostních agentur. Interaktivní projekt, který nyní LIGNA představí na festivalu Bazaar, bude nevšedním zážitkem a zároveň působivou lekcí z dějin fašismu a autoritářských režimů. Na představení naváže debata ve spolupráci s Českým rozhlasem Vltava, kterou moderují Kateřina Rathouská (17.) a Veronika Štefanová (18. 3.).

Isole, Cirk La Putyka (foto Miroslav Salek)
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na