Týden s tancem

Hostování baletních souborů Jihočeského divadla a Národního divadla moravskoslezského ve Stavovském divadle, premiéra 420PEOPLE Pulps pro zranění odložena, nová premiéra brněnského Baletu NdB 2, multižánrový event Jiny_svety v produkci Dočasné Company, otevřené výzvy, workshopy a další:
Balet Tristan a Isolda (foto archiv Jihočeského divadla)
Balet Tristan a Isolda (foto archiv Jihočeského divadla)

Baletní soubory z Jihočeského divadla a Národního divadla moravskoslezského v Praze
Balet Jihočeského divadla uvede dnes večer ve Stavovském divadle Tristana a Isoldu, jde o hostování v rámci festivalu Jižní spojka, který představuje tituly z repertoáru všech souborů divadla. Choreografkou a režisérkou inscenace je Alena Pešková. „Smrt a Láska jako přeludy, které ženou svět proti času a prostoru. Smrt a Láska, které zrazují další přeludy, jako jsou přátelství, pravidla a zodpovědnost. Taneční zpracování známého příběhu zakázané a nenaplněné lásky Tristana a Isoldy nabízí silné prožívání všech emocí, jichž je plný. Emocí, které jsou vykřičené či zašeptané tělem, gestem, výrazem tváře… Téměř beze slov, ale o to intenzivněji,“ slibuje anotace.

Národní divadlo moravskoslezské uvede svůj úspěšný baletní titul Carmen ve Stavovském divadle 1. března. Inscenace je již nyní vyprodaná, předchází ji pověst mimořádně úspěšného titulu. Za balet choreografa Jiřího Pokorného na hudbu Rodiona Ščedrina a Goergese Bizeta obdržel soubor další z řady ocenění – hlavní cenu za inscenaci roku nám udělila odborná porota přehlídky Balet 2023. Hlavní ceny mají také sólisté Natalia Adamska a Francesco Fasano a porota ocenila i světelný design Loes Schakenbos. Představitelka Carmen už má zároveň na kontě Cenu Thálie, za roli Dona Josého si Francesco Fasano vytančil nominaci na tuto prestižní divadelní cenu a inscenací roku zvolila Carmen také redakce Divadelních novin. Před pražským představením převezmou umělci právě ceny přehlídky Balet 2023.


Simona Machovičová a 420PEOPLE odkládají premiéru inscenace Pulps
Choreografka a tanečnice Simona Machovičová ve spolupráci se souborem současného tance 420PEOPLE vytvořila nové dílo Pulps, v němž zachycuje reálné vnímání a prožívání lidských emocí napříč mezilidskými vztahy. Taneční duet pro prostor Studia Maiselovka představuje spojení dvou tanečníků (Simona Machovičová & Jindřich Panský) s živou autorskou hudbou Václava Havelky. Projekt měl být uveden poprvé ve dnech 29. února a 1. března 2024, ale pro zranění se premiéra odkládá. Soubor 420PEOPLE nicméně 4. a 5. března reprízuje úspěšnou inscenaci HeArt of Noise v prostoru Archa+.

Co bude diváky čekat v intimním prostoru studia, až se premiéra uskuteční v náhradním termínu? „Partnerský vztah dvou lidských bytostí. Každá z nich nese stejný podíl zodpovědnosti na lásce, vzájemné starostlivosti, úctě a poznání. Rovnováha dvou částí. Pulps je zobrazením různých fázích vztahu dvou milenců, kde jedním článkem je žena a druhým muž, ale právě zde bychom rádi otevřeli vaše vnímání natolik, aby pohlaví interpretů bylo zanedbatelné. Abyste se možná dokázali napojit na jeden z článků partnerské dvojice bez ohledu na pohlaví, ale spíš na základě vašich vlastních vztahových zkušeností. Čím byly anebo jsou nasáknuté vaše vztahové dužiny? Byli jste už někdy ‚vyšťavení do poslední kapky‘, protože jste se opakovaně vraceli zpět, i přesto, že rozum namítal? Nebo se cítíte být těmi, kteří odšťavňují ne/vědomě ze samotné lásky a či bolavé nenávisti?“ takové otázky se snaží Pulps zachytit.

Choreografie Pulps vykresluje současné pojetí významu „vztahu“ a reálnou podobu emocí. To vše za doprovodu autorské živé hudby Václava Havelky. Václav Havelka, hudebník, zpěvák a frontman kapely Please The Trees, se v posledních letech věnuje také experimentální tvorbě. Album Exhale Extender (2019) je po předchozím EP City Fox on Acid (2016) další instalací do kolekcí mapujících rozměr žánru american primitiv. Na rozdíl od hlukové prvotiny, která svou paletou připomíná „srážku divoké zvěře s běsnícím velkoměstem“, je novinka spíš návrat do sluje. „Organická a roztáhlá kytarová meditace sevřená praktickým dronem je silným odkazem na veličiny žánru, ale i newyorské kytarové avantgardy. Na tuto tvorbu volně navazuje s živou hudbou složenou pro představení Pulps,“ přibližuje produkce hudební složku.

Nový vizuální rozměr do inscenace vnese tvorba módní návrhářky Martiny Machovičové a její značka Mars Industries. Již čtvrtá premiéra 420PEOPLE ve Studiu Maiselovka přinese opět intimní kontakt s divákem, který dostane jedinečnou možnost přemítat nad svým nitrem. Právě Studio Maiselovka je už několik let kreativním místem tance, pohybu a umění souboru 420PEOPLE. Prostor otevírá možnosti k plánování umělecky hodnotných projektů, inovativních jevištních formátů, pedagogickému působení kvalitních lektorů i ke komerčním akcím. Je centrem setkávání kulturně orientovaných lidí s možností porozumět a přiblížit se k současnému tanci a pohybu. Od roku 2022 jsou zde tvořeny nízkokapacitní taneční projekty s intimní atmosférou. Za tento koncept získalo v roce 2023 420PEOPLE čtyři nominace na Cenách Thálie, z nichž jedna byla proměněna v cenu Thálie 2023.

Informace o nových termínech zjistí diváci na webu souboru.

Simona Machovičová vystudovala Vysokou školu múzických umění v Bratislavě – bakalářský stupeň a dále pokračovala v magisterském studiu na Akademii múzických umění v Praze. Absolvovala půlroční mezinárodní studijní program na taneční škole Peridance Capezio Center v New Yorku. Jako interpret spolupracovala převážně se soubory v České republice: Lenka Vagnerová & Company v inscenacích Amazonky (2017, 2018) a Sorcerer (2014). Pro Janu Burkiewiczovou a company Burkicom účinkovala v tanečních inscenacích Divočina (2015, 2016) a Najděte ostatní (2017). Od roku 2018 je členkou tanečního souboru 420PEOPLE pod vedením Václava Kuneše. Účinkuje v inscenacích The Watcher (La Fabrika), INspiraCe (Divadlo Archa) a v HeArt of Noise v choreografii Sylvy Šafkové (Divadlo Archa). Současně od roku 2020 spolupracuje s francouzským tanečním souborem KAFIG pod vedením Mourada Merzoukiho, kde je interpretkou v taneční inscenaci Zéphyr. Za svojí choreografickou a interpretační tvorbu získala ocenění na festivalech: Festival of Choreographic Miniatures v Bělehradě v letech 2014 i 2015 a na Internationales Solo-Tanz Theater Festival v Stuttgartu v Německu v roce 2015, kde získala cenu diváků, díky které se dostala na mnoho tanečních festivalů v Brazílii (2016). Choreografii vytvořila i pro Národní divadlo moravskoslezské do opery od Antonia Salieriho Škola žárlivých.


Balet NdB (foto archiv Národního divadla Brno)
Balet NdB (foto archiv Národního divadla Brno)

Brno: Juniorský balet již počtvrté v Redutě
Juniorský soubor Baletu NdB představí svůj čtvrtý premiérový počin, tentokrát za účasti mezinárodních choreografů. V pátek 1. března 2024 se v divadle Reduta představí program s názvem Venae / Who’s gonna catch me if I fall… / Distant Instant. Tvůrci působící nejen u nás, ale i v Evropě, postavili dynamické choreografie na míru mladým tanečníkům. V podání Baletu NdB 2 se divákům představí původní choreografie Glena Lambrechta, současného demisólisty Baletu NdB, a dvou bývalých členek Baletu NdB, Kristýny Kmentové a Caroliny Isach. Celým večerem budou provázet témata individuality a společného soužití se špetkou španělského temperamentu.

Glen Lambrecht, mladý tanečník a choreograf původem z Belgie, dal podle NdB důraz na estetiku, díky čemuž vznikly ojedinělé kostýmy inspirované žílami v lidském těle, odtud název Venae. Zamýšlí se nad „kotvami“ norem a standardů, kterými společnost často svazuje a omezuje naši individualitu. Ten, kdo usiluje o to být sám sebou, se pak stává jakousi odchylkou od normálu. Hluboké pouto mezi přírodou a člověkem má podtrhnout hudba Ezia Bossa, konkrétně jeho 2. symfonie Under the Tree‘s Voices, o které choreograf říká „Tak, jako kořeny stromů proudí život vzhůru do korun, jsou žíly kanálem života našich srdcí a tím i lidstva.”

Kristýna Kmentová v současné době působí na nezávislé taneční scéně nejen jako choreografka, ale také jako tanečnice. „Chybovat je lidské, kolikrát padneš, tolikrát musíš i vstát. Kolikrát to ale zvládneš, než ti dojdou síly? Krása a utrpení mezilidských vztahů může pro nás být přítěží, ale také poučením. Padáš-li sám, taky sám vstáváš. Sami však být nemusíme, pokud si dovolíme přijmout druhé.” To je pomyslné otto choreografie Who’s gonna catch me if I fall…

Závěrečná choreografie večera s názvem Distant Instant od rodačky z Valencie Caroliny Isach, chce obsáhnout hravost, mládí, ale také napětí. Hlavní inspirací byla pro Carol myšlenka filozofa Zygmunta Baumana a jeho pojem „tekutá modernita“, která popisuje proměnlivé vztahy dnešní společnosti. Voda je všude kolem nás. Vše tvoří, mění a má různé formy, stejně tak jako lidská společnost.

“Kapaliny se pohybují snadno. „Tečou“, „plynou“, „proudí“, „prosakují“; a na rozdíl od pevných látek je není snadné zastavit – obtékají překážky v cestě, jiné rozpouštějí nebo odnášejí s sebou, další prosáknou skrz ně. To jsou některé z důvodů, proč lze „kapalnost“ či „tekutost“ považovat za vhodné metafory pro zachycení povahy současné, v mnohém ohledu originální fáze dějin modernosti.” (Zygmunt Bauman)

Krátce po premiéře vyráží soubor NdB2 na dvoutýdenní turné do Jižní Koreji, kde se představí v pěti městech s výběrem z repertoáru. V červnu zavítají na festival Next Generation do Linbury Theatre v Londýně, kde se poprvé představí český baletní soubor. V příští sezoně se diváci mohou opět těšit na Program 5 a 6, které budou uvedeny v říjnu a březnu na prknech divadla Reduta.


Ilustrační foto prostoru Anežky David Stejskal
Ilustrační foto prostoru Anežky David Stejskal

Jiny_svety jako prostor pro mezinárodní setkání, propojení uměleckých disciplín, podpora různorodosti a originality: 2. března
V sobotu 2. března 2024 proběhne v Anežce, ojedinělém uměleckém prostoru v Praze s geniem loci, networkingový a multižánrový event, který zaručuje mezinárodní setkání uměleckých duší. Hlavním záměrem večera je spojení různých uměleckých disciplín, vzájemná inspirace a integrace lokálních i mezinárodních současných umělců.

V rámci programu se návštěvníci mohou těšit na prezentace začínajících umělců, pohybový impro jam a profesionální performativní a hudební vystoupení. Jiny_svety otevřou své dveře veřejnosti v 18:00. Hlavní program proběhne v prostoru Vilemína, gotické vrátnici ze 13. století s typickou klenbou, okny s lomeným obloukem a jedinečným geniem loci.

Prezentace, sdílení či showcase začínajících umělců, kteří byli vybráni v otevřené výzvě kurátorkami akce Adrianou Štefaňákovou a Natálií Vackovou. Tito umělci svou práci či projekt budou prezentovat vlastním zvoleným způsobem. Festival je otevřen prezentacím, vystavení díla, sdílení ve formě performance, nebo vtažení návštěvníků do procesu tvorby v podobě krátkého workshopu či interaktivního zapojení. Kritériem pro výběr byla zejména umělecká kvalita přihlašovaného projektu a míra zkušeností.

Pohybový Impro Jam je stěžejním bodem programu, který se prostřednictvím warm-upu návštěvníků pokusí vybudovat uvolněné prostředí a prostor pro naladění se, a to jak se sebou samotným, tak i s lidmi okolo. Impro jam je postavený na principech současného tance a improvizace a je dostupný všem účastníkům a široké veřejnosti. Konceptem jamu návštěvníky provedou Adriana Štefaňáková a Natálie Vacková. Vizuální animace připravili Sten Heijster (FR) a Francis Belte (LT).

Následovat bude hudební a performativní program, v jehož rámci se představí zahraniční umělkyně Lorena Rode (DE) se svou vizuální performancí, dívčí elektronický tandem Viah (CZ) a Djka Mor Wen (CZ). Součástí programu bude také showcase v podobě průchozí instalace z inscenace Callin’ Gaia, nejnovějšího díla z repertoáru Dočasné Company.

Tímto eventem chtějí organizátorky podpořit především různorodost, její přijímání napříč uměleckými žánry a odvahu k experimentu. „Chceme povzbudit umělce k tvorbě beze strachu být jiní a originální. Chceme vytvořit bezpečný prostor pro jakékoliv formy vyjádření a také pro sdílení zkušeností, nápadů, inspirace, kontaktů. Cílem akce je především podpořit se navzájem napříč uměleckými přesvědčeními a užít si společné setkání v bezpečném prostředí,“ říká Adriana Štefaňáková, jedna z kurátorek letošního ročníku eventu.

Jiny_svety proběhne 2. března 2024 v prostorách Anežka (Anežská 812/12, 110 00 Staré Město). Otevření prostoru veřejnosti v 18:00, hlavní program a prezentace umělců budou probíhat od 18:30 v prostoru café a Vilemína. Lístky jsou v předprodeji přes platformu GoOut. Více informací naleznete na Instagramu Jiny_svety nebo na Facebookové události. Projekt finančně podpořil Česko-německý fond budoucnosti, Magistrát hl. m. Prahy a Ministerstvo kultury ČR. LINEUP: Viah (CZ), Mor Wen (CZ), Wave (SK) Lorena Rode (DE), Francis Belte (LATV), Huizi Yao (CHI) , Fiktivní odpad (CZ) a mnoho dalších.

Kdo za projektem stojí:

Dočasná Company – Callin' Gaia (foto Vojtěch Brtnický)
Dočasná Company – Callin’ Gaia (foto Vojtěch Brtnický)

Dočasná Company, z. s. je kolektiv tvůrců nastupující generace propojující současný tanec a pohybové divadlo. Vytváří symbiotickou platformu pro rozvoj umělecké svobody a překračuje hranice mezi různými styly, žánry a divadelními i nedivadelními formami. Cílem Dočasné Company je tvořit udržitelně a rozmělňovat hranice mezi tvorbou pro širokou veřejnost a intelektuálním uměním pro odborné publikum. Momentálně vytváří několik uměleckých projektů převážně v Praze, ale působí i v regionech. Členové Dočasné Company se mimo jiné aktivně zapojují i do lektorské a pedagogické činnosti.

Adriana Štefaňáková již dvakrát zrealizovala projekt Jiny_svety, a to v srpnu a v prosinci minulého roku. Starala se o produkční zajištění akce, vytvářela propagační materiály a spravovala sociální sítě. V minulosti studovala Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a poté Codarts University v Rotterdamu. Sezonu 2022/2023 byla součástí tanečního souboru Tanz Kassel. V tomto souboru měla mimo jiné možnost spolupracovat na multižánrových projektech, které propojovaly lidi různých věkových kategorií a vytvořily interakci s dětmi mentálně i fyzicky postiženými. Vedle tance a performerství se také věnuje choreografii, organizaci eventů a správě sociálních sítí. Jejím budoucím snem a cílem je vytvořit platformu pro umělce, která nabízí možnosti jejich vlastní propagace a společné inspirace.

Natálie Vacková je jednou z nejaktivnějších členek Dočasné Company, jelikož již od zrodu vypomáhala s organizací a administrativou ve spolku. Vždy se snažila prosazovat vzájemné vzdělávání a vytvořit samostatnou schopnou produkční jednotku. Věnuje se interpretaci, vedení workshopů, tvorbě vlastních choreografických projektů, pohybové spolupráci a uměleckým konzultacím. Věnuje se také produkční činnosti. Je absolventkou bakalářského oboru choreografie na pražské HAMU a čtyřletého oboru současného tance a tvorby na konzervatoři Duncan Centre. V rámci svého studia absolvovala SNDO Intensive Course na Amsterdam University of the Arts a mnoho dalších pohybových workshopů v Česku i zahraničí. Do budoucna by se ráda zaměřila na rozvoj umělecké komunity, která bude směřovat k vlastnímu seberozvoji a vzájemné podpory, oproti rivalitě a izolaci.


Soubor Alice Minar & col. Vyhlásil otevřenou výzvu pro umělce
Zájemci se mohou zapojit do jejich květnového Symposia Dancetopia. Hledají umělce specializující se na taneční, pohybové a tělesně orientované intervence nebo výstupy. Deadline pro přihlášení: 24. 3. 2024 do 21:00 pražského času (SEČ). Intervence a výstupy mají být s vazbou na témata: Důvěra & Sounáležitost a Fantazie & Realita. Symposium Dancetopia se uskuteční v Praze od 24. do 26. května 2024.

Termín „Topia“ v názvu naznačuje, že tento symposium má za cíl vytvořit „místo“, kde se setkávají odborníci, tanečníci a veřejnost, aby spolu komunikovali, vyměňovali si informace a studovali. Je to místo pro imaginaci tance, vizualizaci, snění a kladení otázek, překračující hranice utopie či dystopie.

„Toto symposium bude společným setkáním, které spolupořádá tým kurátorů, kteří zároveň působí jako umělci. Poskytne jedinečnou platformu pro umělce a publikum, aby se zapojili do dialogů zastřešených pod dvěma hlavními tématy symposia, která reagují na českou taneční scénu a současný mezinárodní dialog o tanci: Důvěra & Sounáležitost a Fantazie & Realita. Každý den budou aktivována sérií tří formátů: sdílení, výměna a intervence. Ty budou zahrnovat sdílení tělesné praxe odborníky (profesionály pracujícími v oboru více než 20 let), příležitosti pro účastníky reagovat a diskutovat o praxích, panelové diskuze mezi odborníky a performativní intervence. Každý formát má za cíl přinést jedinečnou nabídku pro kolektivní uvažování o tanci.

V této nejisté době považujeme za nezbytné najít udržitelné strategie pro vzájemné vztahování se v rámci našeho uměleckého oboru. Symposium je inkluzivní líhní a otevřeným prostorem, jehož cílem je posílit taneční komunitu. Poskytuje ideální podmínky pro předávání informací obsažených v tanečních praxích, které jsou důležité pro českou i mezinárodní taneční komunitu. Symposium se uskuteční na třech různých místech podporujících tanec; Palác Akropolis, Přístav 18600 a Fuchs2, které ze své podstaty poeticky, ale i doslovně tematizují různorodá doplňující se prostředí: divadlo, městskou divočinu a klub.“

Všechny další podrobnosti v češtině (i v angličtině) najdete na odkazu ZDE.


Emergency Dances IV., inscenace Motherland uskupení Nhung Dang & kolektiv (foto Vojtěch Brtnický)
Emergency Dances IV., inscenace Motherland uskupení Nhung Dang & kolektiv (foto Vojtěch Brtnický)

Výsledky Open callu pro Emergency Dances V.
Na co se těšit naopak po uzavření výzvy Tantehorse? „Máme ohromnou radost za velký zájem mladých tvůrkyň a tvůrců v oblasti tance a performance art o náš kurátorovaný projekt tanečního aktivismu Emergency Dances,“ říkají organizátoři. „Tento rok se sešlo nevídané množství velice kvalitních odpovědí na naše volaní po nových hlasech v tanečně/performativní komunitě. Dotýkali jste se témat manipulace a svobody jedince, poruch příjmu potravy, zpracování traumatu, syndromu vyhoření, ženské intimity, umělecké angažovanosti, ekofeminismu, přechodových rituálů, extraktivismu, etnické a multikulturní identity, klimatických změn či sociálních médií a dalších důležitých okruhů. O to těžší bylo vybrat pouze tři projekty, kterým pomůžeme v následujícím roce ke zrodu.“

Vybrané projekty pro pátou sérii Emergency Dances budou tvořit:

Angela Nwagbo

Claude Johann Čierny a Eduard Adam Orszulik

Daniela Kolková

„Držíme palce také ostatním tvůrkyním a tvůrcům k nalezení dalších partnerů pro realizaci jejich děl, která všechna mají společenskou důležitost a umělecký potenciál. Budeme velmi rádi, když nám zachováte přízeň, a i nadále budete sledovat naše Tantehorse aktivity, v nichž se snažíme vytvářet příležitost pro naléhavé myšlenky a těla. V příštích letech opět plánujeme celoroční edukativně-umělecký projekt Tantelab, který probíhá formou intenzivních workshopů a ústí ve společné performativní dílo, další díly Emergency Dances anebo participativní performance pro všechny, kteří se chtějí ponořit do společného rituálu pomíjivosti,“ vzkazuje Tantehorse.


Ateliér MDO vzdělává divadelní nadšence i odbornou veřejnost
Divadlo má nejen bavit, ale také pomáhat a vzdělávat. Právě všechny tyto aspekty propojuje Ateliér MDO, vzdělávací platforma při Moravském divadle, která se už dostala do povědomí nejen obyvatel Olomouce, ale na kurzy sem jezdí zájemci z celého kraje a také ze vzdálenějších koutů republiky. O lednové a únorové workshopy a dílny byl takový zájem, že většina z nich byla rychle vyprodaná. Jaké akce chystá Ateliér MDO v nadcházejících měsících?

V lednu proběhl ve spolupráci se Zdravotnickou záchrannou službou Olomouckého kraje exkluzivní Divadelní kurz první pomoci pod vedením záchranářů Ing. Jaroslava Zavadila a Davida Šmidry DiS., kteří se nezalekli ani divadelních rolí policisty a myslivce. Oblíbené, a také rychle vyprodané, interaktivní besedy a kurzy se zaměřují na představení divadelních profesí. Lidé tak hojně využívají příležitost nahlédnout do zákulisí a zjistit, jak to všechno funguje. V rámci interaktivních besed mohli návštěvníci již vidět prostory garderoby či si s technickými složkami prohlédnout jeviště ze všech stran. Intenzivní kurz se konal na vlásenkárně, kde si účastníci kromě prohlídky prostor a praktického nasazování paruk, vyzkoušeli i výrobu knírů. „Tento koncept je velmi populární, proto jej určitě zopakujeme. Do budoucna bychom chtěli zrealizovat třeba i interaktivní besedu s naším panem dirigentem, a odkrýt tak lidem další zajímavou profesi,“ podotýká vedoucí Ateliéru MDO Petra Slezáčková.

Na jaře dostanou prostor kurzy víkendové a na pokračování. V sobotu 9. března proběhne baletní workshop pro dospělé, který povede primabalerína a sólistka baletního souboru Sawa Shiratsuki. Workshop bude vedený v angličtině, ale přítomná bude i překladatelka, a bude vhodný pro začátečníky. Na úspěšný listopadový kurz rétoriky s Pavlem Hekelou navazuje jeho další řada, která zahrnuje čtyři intenzivní dubnové lekce. Kurz je vhodný jak pro laiky, kteří si chtějí vylepšit své komunikační a prezentační dovednosti, tak pro profesionály. 13. a 14. dubna proběhne víkendový herecko-režijní workshop, který povede osvědčený tandem Michaela Doleželová a Roman Vencl, jenž stojí například za populární komedií Když se zhasne nebo tragikomedií Královny.

Moravské divadlo dlouhodobě podporuje mladé talenty a dává prostor začínajícím režisérům, dramaturgům či výtvarníkům. I proto navázalo spolupráci s Univerzitou Palackého a propojuje studenty Katedry divadelních a filmových studií s praxí.


Zemřel Steve Paxton
Steve Paxton, ikona současného tance a tvůrce metody kontaktní improvizace zemřel minulý týden ve Vermontu. Paxton (21. 1. 1939 – 21. 2. 2024) byl zásadní jako tvůrce kontaktní improvizace, která klade důraz na spontánní pohyb a fyzické propojení mezi tanečníky. Jeho myšlenky zásadním způsobem ovlivnily podobu současného tance.

V počátcích se věnoval gymnastice, později se tři roky vzdělával u Merce Cunninghama a rok u José Limóna. Jako zakládající člen Judson Dance Theater uváděl díla Yvonne Rainer a Trishy Brown. Byl zakládajícím členem experimentální skupiny Grand Union a v roce 1972 pojmenoval a začal rozvíjet formu kontaktní improvizace, formu tance, která využívá fyzikálních zákonů tření, hybnosti, gravitace a setrvačnosti ke zkoumání vztahu mezi tanečníky. Paxton věřil, že i netrénovaný tanečník může přispět k této formě. Paxton byl ovlivněn experimentální uměleckou a performativní scénou v New Yorku v 60. a 70. letech 20. století a zajímal se o to, jak může tělo vytvořit prostor pro hru. Kontaktní improvizace se vyvinula ze zkoumání lidského těla a pod Paxtonovým dohledem.

Kontaktní improvizace, která se obvykle provádí v duetech, čerpá prvky z bojových umění, společenského tance, sportu a dětské hry. Při vstupu do struktury kontaktní improvizace se dvě těla musí spojit, aby vytvořila bod kontaktu (tj. záda k zápěstí, rameno ke stehnu, hlava k noze, záda k zádům, možností je nekonečně mnoho), vzájemně si předat stejnou váhu a poté vytvořit pohybový dialog, který může trvat neurčitou dobu, pokud jsou oba účastníci plně zapojeni. Kontaktní improvizaci může provádět kdokoliv, protože vznik pohybového slovníku závisí na konkrétním doteku a zahájení výměny váhy s partnerem. Paxton se koncem 70. let 20. století zaměřil na výuku, vystupování a psaní o kontaktní improvizaci.

(s využitím Wikipedie)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments