Týden s tancem

Soubor Lenka Vagnerová & Company a Nová generace HAMU, Kniha džunglí potřetí a naposledy v Azylu78, současný tanec na festivalu Program je součástí festivalu WILD! 2024, baletní premiéra v Liberci; proběhla premiéra inscenace Out of Control ve znamení multižánrové hravosti; Archa+ a DEKKADANCERS vyhlašují Open Call pro mladé tvůrce. Novocirkusové festivaly: Cirkuzkus v Olomouci, ARÉNA v Praze, Cirk-UFF v Trutnově a další zprávy:
Z festivalu Cirk-UFF (foto Miloš Šálek)
Z festivalu Cirk-UFF (foto Miloš Šálek)

Soubor Lenka Vagnerová & Company a Nová generace HAMU
Soubor Lenka Vagnerová & Company a Nová generace HAMU představí pilotní projekt, který propojí studenty choreografie na HAMU a studenty tance programu Erasmus hostující v souboru Lenka Vagnerová & Company. Díky této unikátní spolupráci budou mít choreografové i tanečníci z různých evropských kulturních zázemích možnost získat cenné zkušenosti při tvorbě společného projektu. Toto cross-kulturní setkání bude pro všechny strany obohacující nejen po stránce umělecké, ale i po stránce společenské a edukativní. Tuto spolupráci zaštítí erudovaná instituce HAMU a soubor Lenka Vagnerová & Company, které poskytnou umělcům k jejich tvorbě profesionální zázemí ve formě produkčního, provozního, grafického a PR zajištění.

Prvním projektem této dlouhodobé spolupráce je From “F” to “J”v režii a choreografii Adély Kašparové. Kašparová je absolventkou bakalářského studia choreografie na pražské HAMU a aktuálně studuje pátý ročníku Taneční produkce a organizace. Ve své tvorbě se specializuje na kombinaci současného tance a street dance. Není tomu jinak ani v této práci, která se věnuje pojmům „Fear Of Missing Out“ a „Joy Of Missing Out“. Konkrétně se zaměřuje na přeměnu strachu z promeškání na pocit svobody a radosti z přítomného okamžiku, i přesto, že o něco přicházíme.

Účinkující tvoří tři studentky Balettakademien Stockholm: Sylvia Shafiq Ahlgren, Matilda Caspersson a Sigrid Welde a dále absolventka FOR Dance Theatre in Companhia Olga Roriz Amélie Caldas. Nastudování projektu From “F” to “J” probíhá ve zkušebnách LV&C_STUDIO8, které soubor Lenka Vagnerová & Company pro vznik projektu poskytl. Premiérové uvedení projektu proběhne v hlavní zkušebně LV&C_STUDIO8 dne 29. Května 2024 v 16:00.


Divadlo F. X. Šaldy - Sylf (foto archiv divadla)
Divadlo F. X. Šaldy – Sylf (foto archiv divadla)

Liberecké divadlo uvede balet, jehož autorkou je španělská tanečnice souboru
Liberecké divadlo F. X. Šaldy uvede balet Sylf, jehož autorkou je španělská tanečnice souboru Nuria Cazorla García. Inspiraci našla v romantickém dílu La Sylphide z roku 1832, které patří mezi nejstarší klasické balety na světe. García adaptace bude mít premiéru na malé scéně divadla tento pátek. V tiskové zprávě o tom dnes informovala mluvčí divadla Eleonora Kočí.

Romantická inscenace s motivem nešťastné lásky je dalším ze série choreografických děl mladých umělců z řad baletního souboru. “V minulosti na scéně Malého divadla vznikly divácky úspěšné i kritikou ceněné tituly jako Café Reichenberg, Dům Bernardy Alby, Posedlost baletem I. a II., Solarix, Jekyll a Hyde, Malý princ, Liliom. Projekty začínajících tvůrců, při kterých se učí technikám choreografie, ale také tomu, jak vést tým a přizpůsobit se tvůrčím výzvám, jsou pro mnohé z nich klíčovým momentem kariéry,” uvádí mluvčí divadla. Přínosem jsou tato díla podle ní i pro divadlo. “Je to cesta, díky které se pravidelně na liberecké kulturní scéně objevuje nový, mladistvý taneční repertoár přinášející nevšední divadelní zážitky,” dodala.

Španělská tanečnice se inspirovala bezmála 200 let starým romantickým baletem, který upravila pro současnou dobu. “Původní balet, stejně jako mnoho baletů z té doby, má velmi magický a pohádkový nádech až do té míry, že v záplavě éterických víl a zlých čarodějnic příběh ztrácí svůj hluboký význam. Proto jsem přenesla děj do realističtějšího a modernějšího světa, kterému současné publikum lépe porozumí,” říká choreografka.

Romance Sylf vypráví o životním pádu Jamese, mladého úspěšného muže, který se hodlá oženit. Začne se ale dít něco zvláštního. V jeho přítomnosti se zjevuje duch v podobě krásné ženy, kterou ale nikdo jiný nevidí. Něžné a nepolapitelné stvoření ho škádlí, svádí a manipuluje s ním a on nemůže odolat jeho svodům. Jamesova láska k elementární bytosti se posléze promění v posedlost a on je stále více vtahován do světa mimo realitu.

Pod inscenací je podepsána García nejen jako režisérka, ale i autorka choreografie. Je podle ní zcela nová – moderní. “Nemohu ji definovat jedním stylem. Každá postava má odlišný pohybový slovník. Například pro postavu věštce jsem zvolila velmi výrazný choreografický jazyk. Využila jsem maximálně výjimečných dovedností tanečníka Yuty Hommy, který je v této roli brilantní,” uvedla. Kroky a pohyby víl zase označila za více neoklasické. “Žádné typické kiltové sukně ani romantické tutu baleríny v inscenaci nehledejte. A ačkoliv jsem víly ponechala na špičkách, používají zcela odlišnou techniku, než jaká byla příznačná pro dobu romantismu,” dodává. Španělskou stopu má v inscenaci i hudba. Původní od Hermana von Løvenskjolda upravil pro libereckou adaptaci skladatel Antonio Blanco Tejero a nahrál orchestr Ensemble Luzentum.


Dočasná Company, Michaela Dzurovčínová – Out of Control (foto Anna Benháková)
Dočasná Company, Michaela Dzurovčínová – Out of Control (foto Anna Benháková)

Proběhla premiéra inscenace Out of Control ve znamení multižánrové hravosti
V pondělí 27. května 2024 se v prostorách kláštera Gabriel Loci v Rajské zahradě uskutečnila premiéra hudebně – taneční inscenace choreografky Michaely Dzurovčínové s názvem Out Of Control, jedná se o další premiéru letošní sezóny kolektivu Dočasná Company. Dílo je protkané pohybem, živou hudbou, improvizací, náhodnými střety a jemným humorem. Reprízy představení se v Rajské zahradě odehrají hned dvakrát v úterý 28. května od 15:00 a od 20:00.

Michaela Dzurovčínová se před dvěma lety pustila do nevšední výzvy a rozhodla se vytvořit inscenaci, která hravě spojuje hudebníky a tanečníky do harmonické symbiózy. „Viděla jsem mnoho představení, kde se pracovalo s živou hudbou, ale hudebníci zůstávali na určitém místě na jevišti a téměř se z něj nehnuli. Měla jsem pocit, že by mohli být do akce více zapojeni. Chtěla jsem to zkusit. Během procesu tvorby jsme samozřejmě narazili na technické problémy, ale brali jsme to jako výzvu a snažili jsme se je zapojit do hry,“ doplňuje choreografka a zároveň studentka 5. ročníku magisterského programu choreografie na pražské AMU.

V inscenaci Out of Control dochází neustále k jedinečné proměně rolí, kdy tanečníci přebírají roli hudebních interpretů a naopak. Jeviště je zde prostorem, kde se hudební nástroje stávají tanečními partnery a lidská těla zdrojem zvuku. Na jevišti se představí celkem osm tanečních a hudebních umělců: Eva Rezová, Alžbeta Mjartanová, Štěpán Hon, Jan Razima, Sarah Jedličková, Nina Honová, Timur Bereznij, Jeorge Luis Rebollo Castanon. Díky dvouleté intenzivní tvorbě je toto uskupení silně propojené, což je důležitým aspektem takového druhu inscenace.

„Projekt má pro mě velký přesah. Cítím, že mě obohacuje nejen při společných zkouškách, ale i v běžném životě. Nonverbální komunikace, sdílení, empatie a uvědomování si své role v týmu má pro mě velký smysl a odhaluji tak i svou autenticitu – uměleckou a duševní,“ popisuje člen týmu a absolvent katedry bicích nástrojů pražské AMU Štěpán Hon.

V inscenaci se pracuje se strukturovanou improvizací, která má přesně určené hranice a pravidla. Každá scéna má své jasné limity, které však dávají umělcům svobodu tvořit, hrát si a být v přítomném okamžiku. Reagují na vzniklé situace, navzájem si naslouchají skrze pohybový a hudební jazyk a sdílejí společný duševní i hudební rytmus. Co ale s tím, když nastane chyba? Klíčovým motivem projektu je její přijetí, přijetí nedokonalosti jako nového ideálu a pochopení chyby a jinakosti jako cíle celého dění. Pokud jí dovolíme prostoupit, pomůže nám nahlédnout za obzor. „Vidět před sebou lidi, kteří jsou odhodlaní jít za hranice svého pohodlí a poznání. Vidět odvahu a chuť zkoušet, objevovat a zažívat nové a nepoznané. Pozorovat vzájemné respektování druhých a jejich nedokonalostí. To je pro mě kouzelným zážitkem, protože si uvědomuji, jak je to vzácné a neobvyklé. Chtěla bych, aby to viděli i další lidé, aby to nezůstalo jen za zavřenými dveřmi zkušebny,“ dodává choreografka Michaela Dzurovčínová.

Lístky na reprízy Out Of Control jsou v předprodeji přes platformu GoOut. Více informací naleznete na Facebookové události nebo na webu Dočasné Company.


Připomínáme: Začne festival TANEC PRAHA a koná se pražská premiéra ProARTu.

Festival TANEC PRAHA začíná již tuto neděli představením na Nové scéně Národního divadla brazilskou inscenací Encantado. Kompletní zprávu najdete ZDE.

ProART Company uvede dnes v Českém muzeu hudby pražskou premiéru svého nového programu, který vzniká k letošním výročím Bedřicha Smetany a Luboše Ogouna, SNY_SVĚDOMÍ / Smetana200_Ogoun100. Podrobnosti jsme přinesli v minulém zpravodajství ZDE.


Azyl78 – Kniha džunglí (foto Pavel Hejný)
Azyl78 – Kniha džunglí (foto Pavel Hejný)

Potřetí a naposledy se do Azylu78 vrací hudebně-taneční Kniha džunglí
Po dvou vyprodaných a úspěšných ročnících se potřetí a naposledy do šapitó Azyl78 na pražském Výstavišti vrací Kniha džunglí. Hudebně-taneční inscenci na motivy slavné knihy anglického spisovatele Rudyarda Kiplinga v roce 2022 vytvořili Matěj Forman a Marko Ivanović, choreografii připravil Štěpán Pechar. Velkolepou podívanou Divadla bratří Formanů, České filharmonie a tanečního souboru Dekkadancers dosud navštívilo téměř 23 tisíc diváků a další mají poslední šanci během 18 repríz od 1. do 18. června.

Původní hudbu ke Knize džunglí složil skladatel a dirigent Marko Ivanović a na místě ji opět přednesou hudebníci České filharmonie. Pro Marka Ivanoviće jde vždy o zpestření a netradiční závěr sezóny, kdy se z klasických kamenných divadel přesouvá do šapitó. „Klasické hudební nebo divadelní instituce mají samozřejmě svou letitou tradici, ke které patří i určitá vážnost a někdy tak trochu i určitá zkostnatělost. Myslím, že budu mluvit i za kolegy z České filharmonie když řeknu, že všechna představení Knihy džunglí jsou pro nás tak trochu dobrodružstvím a vítaným vykročením z komfortní zóny,“ říká.

Osobitý výtvarný rukopis a poetiku jí vdechnul výtvarník a režisér projektu Matěj Forman a jeho tým Divadla bratří Formanů, zejména pak tvůrkyně masek a kostýmní výtvarnice Andrea Sodomková. Když představení před třemi lety vznikalo, Matěj Forman si přál stvořit skutečnou džungli, která by se divákům měnila před očima a byla zabydlená přesvědčivě působícími tvory. „Chtěl jsem, aby do tohoto světa vstoupil nedospělý Mauglí a z tohoto světa vyšel dospělý. A aby nám ve svém příběhu přinesl zprávu o nás lidech i o světě džungle, který ve své zdánlivé krutosti otevřel pro Mauglího srdce širší než srdce světa lidí. Naše Kniha džunglí měla být oslava divadelnictví, pohybu a hudby. Rodinný svátek pro dobrodruhy. Vším tím pro mě byla, a soudě z vyprodaných představení plných dětí a rodinného publika se tím stala i pro diváky,“ vypráví Forman.

Pohybovou část v choreografii Štěpána Pechara zastanou tanečníci souboru Dekkadancers, kteří v náročném představení střídají až 70 různých rolí. „Každý ročník byla sestava obsazení trochu jiná a to se vždy projeví na výsledném tvaru choreografie. Od tanečníků vždy vyžaduji, aby si choreografii tzv. ‚osvojili‘, aby do ní vložili kus sebe. Je pak krásné vidět, jak si každý z tanečníků neustále hledá v různých chvílích představení nové detaily. Všechny role se pak, byť drobně, ale za to velmi zábavně s každou reprízou vyvíjejí a Kniha džunglí kvete,“ popisuje Pechar.

Zhlédnout Knihu džunglí v Praze a v šapitó Azyl78 půjde letos naposledy. Předchozí dva ročníky slavily mimořádný úspěch i kritiky i diváků, těch ji navštívilo více než 23 tisíc. I pro letošní ročník je již velká část vstupenek vyprodaná, zbývající lze zakoupit v síti GoOut nebo na stránkách Azylu78. I v letošním roce bude pro diváky přichystán doprovodný program. Každý víkend se mohou těšit na dílny a workshopy s výrobou zvířecích masek a další aktivity.


POZVÁNKA: XX. IMMEDIATUS / Série okamžitých nocí / TERAZ TU
Oslava se speciálním hostem LONGITAL: 6. 6. 2024 20:00, Nádvoří Moravské galerie, Místodržitelský palác, Brno (v případě deště Barokní sál). Vystoupí hudebníci LONGITAL – Shina a Dano Salontay, tanečníci Robie Legros a Tomáš Janypka a světelný designér Matthieu Legros.

Brněnská ORBITA zve na 6. června: „Oslavíme 20. výročí Série okamžitých nocí IMMEDIATUS se speciálním hostem – hudební skupinou LONGITAL. LONGITAL je životní a hudební dvojice Shina & Dano, která na hudební scéně tvoří už více než 20 let a prošla celý svět. Tento večer se bude nést ve znamení prolínajících se písní, improvizovaných tanečně-hudebních pasáží a vyvrcholí oslavou tvorby tance a hudby v přítomnosti.“

LONGITAL je životní a hudební dvojice Shina & Dano, která na hudební scéně tvoří už více než 20 let a prošla celý svět. „Piesne vždy žiadajú svoj čas, neponáhľajú sa, sú v slovenčine. Osobné slová na hudobnom pozadí prebúdzajú emócie a príbehy z inej dimenzie. Hudba LONGITAL v predstavách modeluje svet vysnený, napriek tomu uskutočniteľný.“ „Shinin charizmatický spev, hlboké basové linky hrané slákom a výrazná pódiová prezentácia sú vyvažované Danovou divokou hrou na akustickej gitare vo všetkých možných polohách od jemných minimalistických verklíkov, jazzových prvkov až po nespútané zvukové steny,“ píše kritika.

Série okamžitých nocí IMMEDIATUS představuje sérii improvizovaných večerů, kde samotné dílo je komponováno v bezprostředním setkání tanečníků s hudebníky v přítomnosti a ve sdíleném prostoru. Základní charakteristikou těchto večerů je improvizace – tvorba z přítomnosti. Každý večer je originálem ve své podstatě. Od roku vzniku 2018 IMMEDIATUS uspořádal již 19. vydání, hrál v 15 divadelních i nedivadelních prostorech města Brna a spolupracoval s více než 60 umělci z lokální i mezinárodní scény.

Vstupné: 350kč / student, senior 180kč


Ministr kultury Martin Baxa a Hana Ludvíková (foto archiv MKČR)
Ministr kultury Martin Baxa a Hana Ludvíková (foto archiv MKČR)

Martin Baxa předal Ceny Ministerstva kultury v oborech zájmových uměleckých aktivit
Ministr kultury Martin Baxa 16. května 2024 v Nostickém paláci předal Ceny Ministerstva kultury v oborech zájmových aktivit. Na začátku slavnostního zahájení poděkoval všem oceněným za jejich dlouholetou neúnavnou práci na poli neprofesionálního umění a za jejich celoživotní přínos v daném oboru. „Bylo mi ctí dnes předat ceny Ministerstva kultury za neprofesionální umění, které má v České republice dlouholetou tradici a pro společnost zcela nezastupitelný význam. Všichni laureáti jsou mnohostranně talentovaní umělci a pedagogové, kteří svým dílem zanechávají hlubokou stopu ve společnosti i kultuře. Děkuji všem oceněným za jejich přínos v oblasti neprofesionálního umění, za jejich celoživotní uměleckou i pedagogickou práci a přeji jim do dalších let hodně zdraví, radosti a inspirace do další práce,“ řekl ministr Baxa.

Cena za obor tanečních aktivit byla udělena paní Haně Ludvíkové za tvůrčí i pedagogický přínos v oblasti scénického tance a taneční výchovy. Hana Ludvíková je významnou tanečnicí, pedagožkou a choreografkou. V dětství se věnovala krasobruslení a umělecké gymnastice, absolvovala sportovní gymnázium v Novém Městě na Moravě a v letech 1978-1982 studovala na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy specializaci moderní gymnastika. Od roku 1984 až dosud působí jako učitelka tanečního oboru na Základní umělecké škole ve Žďáře nad Sázavou. Taneční vzdělání si doplnila v letech 1986-1988 absolvováním pětisemestrálního kurzu taneční pedagogiky na Katedře tance HAMU v Praze. Kromě toho navštěvovala semináře a kurzy současného tance a na současný moderní tanec se zaměřila ve své pedagogické tvůrčí práci. V roce 1991 založila na ZUŠ Taneční studio G, v roce 2002 přejmenované na Taneční soubor GEN ZUŠ Žďár nad Sázavou, se kterým se dosud pravidelně zúčastňuje přehlídek dětského scénického tance, tance mládeže a dospělých, ale i soutěží parketových tanečních kompozic. Pod jejím vedením se soubor stal jedním z nejlepších v republice a získal řadu ocenění. Byla dlouholetou členkou odborné rady NIPOS pro scénický tanec.


Cirk La Putyka – Runners (foto z festivalu v Montréalu J. F. Savaria)

Přehlídka Cirkuzkus za týden v Olomouci
Čtvrtý ročník přehlídky Cirkuzkus, pořádaný olomouckým Divadlem na cucky se koná na Dolním náměstí a v amfiteátru Letního kina od 30. května do 2. června představí tradiční špičky české novocirkusové scény Cirk La Putyka a Losers Cirque Company, na náměstí vystoupí slovenský soubor Kaukliar s originální show na bagru. Program obsahuje i workshopy s vystupujícími umělci.

„Vše začalo v roce 2020, kdy jsme pozvali do Olomouce Cirk La Putyka,“ připomíná ředitelka festivalu a Divadla na cucky Alžběta Kvapilová, „Pro velký zájem jsme La Putyku pozvali i o rok později, tentokrát už do programu prvního ročníku přehlídky.“ Letos Cirkuzkus odstartuje na Dolním náměstí, kde ve čtvrtek 30. května od 18:00 hodin vystoupí slovenský soubor Kaukliar. „Show Robošov bude ukázkou akrobacie stavebních dělníků na bagru a slibuje mimořádně zábavnou podívanou,“ láká na festivalové entrée ředitelka. Vstupné se v tomto případě nevybírá.

V pátek budou fanoušci nového cirkusu očekáváni v Letním kině, kde od 20:00 hodin vystoupí Losers Cirque Company. Jejich legendární inscenace The Losers, kterou nyní soubor uvádí v novém obsazení, připomíná, že kromě výher přináší život také prohry a člověk se může snadno stát „lůzrem“ také na poli lásky, vždy má ale naději osud zvrátit.

Sobota i neděle bude patřit Cirku La Putyka, který představí momentky z (ne)obyčejné české hospody ve stejnojmenném díle. „‚La Putykou‘ zahájil soubor před patnácti lety svou existenci, těší nás, že si toto výročí budeme moci společně připomenout,“ zmiňuje Kvapilová. Asi nejznámější české novocirkusové uskupení zve na milostný příběh, rvačku, potácení štamgastů i břinkající kapelu pod dohledem svérázného hostinského. La Putyka bude podle ředitelky přehlídky vhodným dárkem i k sobotnímu Dni dětí, titul je totiž doporučen divákům od 7 let. Představení začíná po oba dva dny v 18:00 hodin.

Zájemcům, které láká nový cirkus natolik, že by si jej chtěli vyzkoušet, nabízí Divadlo na cucky workshopy:

31. května od 15:00 hodin – Kejklířský workshop hravého žonglování a balancu: workshop zaměřený na žonglování a balanční techniky vedený Filipem Hajdukem z uskupení Kaukliar, nejen pro začátečníky. Pro děti do 15 let.

1. června od 13:00 hodin – Workshop současného tance s Dorou Hoštovou z Cirku La Putyka: workshop je zaměřený na současný tanec, založený především na práci s těžištěm, práci s dynamikou těla a prostorem. Pro dospělé a mládež od 15 let.

2. června od 14:00 hodin – Workshop skoků na trampolíně s Cirk La Putyka: workshop základů i technicky náročnějších skoků na trampolíně, zaměřený na rozvoj individuálních schopností a správnou a bezpečnou techniku. Pro děti a mládež od 9 do 15 let.

2. června od 14:00 hodin – Workshop párové akrobacie s Cirk La Putyka: workshop zaměřený na základy párové akrobacie s možností individuálního rozvoje složitějších prvků, dle možností účastníků. Workshopu je možné zúčastnit se v párech i individuálně. Pro dospělé a mládež od 15 let.

„Krom toho, že všichni lektoři jsou špičkou ve svých oborech nejen v České republice, workshopy skýtají možnost potkat se osobně s artisty, které můžete vidět během přehlídky přímo na scéně. Tenhle zážitek se nedá nahradit,“ uvádí vedoucí edukačních aktivit Divadla na cucky Jan Čtvrtník.

„Každý ročník přehlídky začínáme připravovat už na podzim a celý rok na ní postupně pracujeme. Jsme na konci sezony a to bývá už dost náročné období, kdy se těšíme na letní nadechnutí, podobně jako učitelé a učitelky nebo rodiče mladších dětí. Cirkuzkus je pro nás ale radost, radost potkávat se se spoustou lidí v kulisách krásného města a radost vítat novocirkusové umělce a ukazovat jim právě Olomouc,“ uzavírá Kvapilová.


Foto a grafika Venuše ve Švehlovce
Foto a grafika Venuše ve Švehlovce

Současný tanec na festivalu Program je součástí festivalu WILD! 2024
Přehlídka queer performativního umění v ČR WILD! 2024 proběhne od 26. května do 2. června ve Venuši ve Švehlovce. Zastoupen na něm bude také současný tanec, a to tvorbou skupiny Beautiful Confusion. V projektu Barokní procházky, který bude uveden 29. května, se kolektiv Beautiful Confusion na barokní estetiku dívá queer optikou: „Zejména v České republice je baroko všudypřítomné. Často jsme jím doslova obklopeni skrze každodenní události. Baroko se skrývá na očích a stačí ho jen trochu povzbudit, aby odhalilo své camp rozkoše. Tedy pokud se dokážete přenést přes všechny náboženské odkazy. A cherubíny. Co je to vlastně s těmi cherubíny?“

Inspiraci našli také u spisovatelky Susan Sontag: „Přesto se zdá, že nejrozumnějším východiskem [campu] je konec sedmnáctého a začátek osmnáctého století, a to díky výjimečnému cítění tohoto období pro umělost, pro povrch, pro symetrii; díky jeji zálibě v pitoresknosti a dojemnosti, díky elegantím konvencím pro reprezentaci chvilkových pocitů a naprosté přítomnosti charakteru – tj. epigramu a rýmovanému kupletu (ve slovech), tirádě (v gestech a v hudbě). Konec sedmnáctého a začátek osmnáctého století je velkou epochou campu.” (Poznámky o fenoménu camp)

Becka McFadden a Daniel Somerville, tým, který stojí za úspěšnou inscenací Black Dress, nabídnou hravou a pronikavou procházku barokem. Vycházejí ze svých komplementárních pohybových postupů a společného slovníku butó: „Buďte zváni na procházku s barokní hudbou, architekturou, sochařstvím, malířstvím a krajinou v plném rozkvětu. S ohledem na dobovou gender divadelní hru – ztělesněnou postavami, jako jsou kastráti nebo mužští interpreti ženských rolí – si znovu představují barokní operní dům jako nebinární hřiště plné nadživotních osobností, bujarých dekorací, queer patosu, tragi-campu a zdravé dávky euforie.“


Z festivalu Cirk-UFF (foto Miloš Šálek)
Z festivalu Cirk-UFF (foto Miloš Šálek)

Festival Cirk-UFF 2024: zahraniční hosté a oslava 15 let Cirku La Putyka
V podkrkonošském Trutnově se blíží už čtrnáctý ročník novocirkusového festivalu Cirk-UFF. Ten si za dobu své existence získal respekt v Česku i v zahraničí. Třeba v roce 2014 vybíral prestižní časopis The Economist pro svou ročenku jednu událost v každé zemi, kterou v daném roce sledovat. A pro Česko vybral právě Cirk-UFF. A i letošní ročník bude něčím speciální. Přední soubory z Austrálie, Maďarska a Izraele, oslava patnácti let Cirku La Putyka a setkání s CZirkidz, školou: „pro ty, kteří se chtějí učit od těch nejlepších na světě a stát se ‚world class‘ akrobaty a performery,“ jak říkají organizátoři.

Cirk-UFF se soustředí na spolupráci s Austrálií, jejíž novocirkusová scéna se během posledních let dostala na světovou špičku. I proto otevřeli v Trutnově školu CZirkidz, kde učí právě Australané. Projekt, který přímo navazuje na školu Cirkidz v Adelaide, je otevřen dětem a mládeži od čtyř do devatenácti let, ale po dohodě i starším zájemcům odkudkoli. „Zásadní věcí letošního ročníku bude souvislost právě s naší školou CZirkidz. Naši studenti si založili vlastní soubor s názvem CZirkidz Dance Company a připravují pod australsko-českým režijním vedením představení Heart. Na tom budou moci lidé vidět, co je možno naučit se pod tímto skvělým vedením za jeden semestr. A další zásadní věc, spolu se South Australian Circus Centre připravujeme koprodukčně představení The Veil. Jeho režisérem je Joshua Hoare, umělecký ředitel zmíněného centra, školy Cirkidz Adelaide produkující ty nejlepší akrobaty a zároveň supervizor naší školy CZirkidz. Vystoupí v ní ti nejlepší australští akrobaté a čeští muzikanti a zpěváci,“ říká ředitel Cirk-UFFu Libor Kasík.

Vedle mnoha dalších programových lahůdek budou na Cirk-UFFu slavit i patnácté výročí dlouhodobého partnera, Cirku La Putyka. „Ano, Putykáři jsou tady vlastně od začátku, proběhlo tu i několik jejich premiér, Uffo bylo vlastně nějakou dobu před otevřením Jatek78 i jakousi jejich domovskou scénou. Takže musíme, ale hlavně chceme jejich výročí oslavit, a to představením La Putyka venku, zdarma pro všechny, a taky show Runners. Navíc nejsou teď ohledně prostoru Jatka78 v lehké situaci, proto bych chtěl vzkázat představitelům města Prahy, ať se k tomuto problému postaví čelem. Je to nejen pro soubor, ale pro celou českou kulturu opravdu důležitá věc,“ pokračuje Libor Kasík.

„Všechny bych chtěl srdečně pozvat, bude to zážitek. Navíc cesta k nám se zkracuje, z D11 už je to nějakých 20 kilometrů. Návštěvu Cirk-UFFu doporučuji propojit s výletem do našich krásných hor, podle mě nejkrásnější údolí Krkonoš, tedy Pec pod Sněžkou, je z Trutnova coby kamenem,“ uzavírá ředitel festivalu. Cirk-UFF vypukne ve středu 29. května, potrvá do neděle 2. června, podrobný program a vstupenky jsou k mání online ZDE.


Le P´tit Cirk – Les Dodos (foto archiv festivalu ARENA)
Le P´tit Cirk – Les Dodos (foto archiv festivalu ARENA)

Právě probíhá: Festival ARENA 2024 – Divadlo bratří Formanů v ERPET Centru
Sedmý ročník festivalu ARENA Divadla bratří Formanů probíhá od 24. května do 1. června 2024. Letos poprvé na obou březích Vltavy: v ERPET Centru na Praze 5 a na Lodi Tajemství na Náplavce u Rašínova nábřeží. Premiérově se v České republice představili francouzští Le P’tit Cirk se svou inscenací Les Dodos a společnost La Frontera s dílem Searching for John. Francouzský soubor My!Laika dovezl své show La Soirée a Winter. Po loňském úspěchu se do programové sestavy znovu dostala i motorkářská stěna smrti Le Mur de la Mort. Hudebním vyvrcholením festivalu bude koncert sólistů známého gospelového sboru Jeremy Winston Chorale s názvem Blues Brothers ve spolupráci s ČNSO a The Loop Jazz Orchestra. Vstup do areálu festivalu je zdarma.

Festival ARENA Divadla bratří Formanů do prostoru vzdáleného jen pár minut chůze od Smíchovské náplavky, ERPET Centra na Praze 5, přesunul letos své hlavní působiště. Na návštěvníky zde čekají cirkusové stany a zázemí festivalu v podobě doprovodných akcí (včetně koncertů a oblíbených dílniček) či občerstvení. Loď Tajemství, která nabídne představení převážně z české scény spolu s pohádkami, letos zůstává na svém kotvišti u Výtoně.

Na lodi Tajemství probíhají i letos představení mladých umělců či pro děti. Na několik repríz se vrátila strukturovaná improvizace Ponorka souboru My kluci, co spolu chodíme. Děti se mohou těšit na loutkové i klasické pohádky a příznivci Divadla bratří Formanů jistě uvítají oblíbené výpravné divadelní představení Aladin.

„Spolu s dobrým jídlem a pitím si návštěvníci mohou kousek od Vltavy vychutnat mnohdy již zapomenutou atmosféru cirkusových poutí a vstoupit do magického světa kočovného divadla, nového cirkusu a světské zábavy. Pár kroků od centra Prahy se ocitnou přímo uprostřed dění mezi pěti stany, kde i díky přírodní tribuně nad areálem mohou pozorovat život kočovných cirkusů zpovzdálí. I pro tuto málokde viděnou atmosféru jsme se rozhodli opět využít ERPET Centra,“ dodává Petr Forman, umělecký ředitel festivalu ARENA.

„Umění je srdcem festivalu a zdraví v podobě generálního partnera EUC je jeho páteří. Kultura, třeba v podobě divadelních představení či koncertů, nám poskytuje prostor k odpočinku a k úniku z každodenního shonu. Díky tomu ovlivňuje umění do jisté míry naše myšlení a cítění tolik důležité pro duševní i fyzické zdraví. Těší mě proto, že naším partnerstvím můžeme už od prvního ročníku festivalu ARENA přinášet nejen důležitou zdravotní, ale i finanční podporu,“ říká Aziz Jahić, marketingový ředitel generálního partnera festivalu, zdravotnické skupiny EUC.

Open air festival ARENA založený Divadlem bratří Formanů se poprvé uskutečnil v roce 2017. Jeho vlajkovou lodí bylo nové představení z produkce bratří Formanů „DEADTOWN“. Režijní rukopis Matěje a Petra Formanových se však objevil v každém na festivalu realizovaném představení. ARENA je festivalem divadla, nového cirkusu, hudby a vizuální tvorby. Cílem festivalu je vytvořit další prostor v centru Prahy, který mohou návštěvníci využít ke kulturním zážitkům i k relaxaci. Festival se neopírá pouze o jeden svět nebo žánr. Vedle tzv. nového cirkusu si dává za cíl představit i jiné formy divadla, které odpovídají posunu doby a vzniku nových médií, potřebám tvůrců mladé generace i nárokům současného diváka.



Archa+ a DEKKADANCERS: Open Call pro mladé tvůrce
Taneční skupina DEKKADANCERS a prostor ARCHA+ vyhlašují open call na performery a performerky ve věku 18–26 let pro projekt DEKKA KICK-OFF. Spouští experimentální projekt a sérii kurzů, jejichž cílem je vytvoření taneční inscenace. „Získej profesionální zkušenosti a know how od našeho týmu, kteří ti předají zkušenosti samotnou praxí v oboru tance a divadla. Přijď si vyzkoušet tvorbu tanečního představení. Provedeme tě celým procesem zdarma!“

Hledáme:
10 performerů a performerek
ve věku 18–26 let,
kteří milují tanec, choreografii, hudbu, režii, dramaturgii, divadlo a umění jako takové,
kteří si chtějí vyzkoušet tvorbu nového tanečního představení od výběru tématu, po zkoušení až premiéru,
mají možnost se zúčastnit ideálně všech pondělních termínů workshopů a zkoušek, 1. uvedení work in progress, premiéry i reprízy inscenace, které se budou konat v ARŠE+.

Nabízíme:

Spolupráci s profesionálními tanečníky*icemi, choreografy*kami, režiséry*kami, dramaturgy*němi a dalšími osobnostmi z různých divadelních disciplín (světelný*á designer*ka, skladatel*ka, fotograf*ka, produkce atd.) pod vedením uměleckých šéfů DEKKADANCERS.

Obecné i praktické zkušenosti spojené s tvorbou a celkovým vznikem nového tanečního představení.

Prostor a technické zázemí ARCHY+ ke zkouškám a k prezentaci své práce, kde je možné svobodně se projevit, experimentovat a diskutovat o tvorbě jako takové.

KDO, JAK, KDE a KDY:
Vedoucí projektu: Štěpán Pechar
Hlavní konzultant: Patrik Čermák (dozor a konzultace s uchazeči při každé zkoušce)
Světelný design: Lukáš Brinda
Vizuální spolupráce: Pavel Hejný
Kde: ARCHA+ studio a ARCHA+ (malý sál)
Věk: 18–26 let
Vybraných performerů a performerek: 10
Termín konání: říjen–únor, jedou týdně, každé pondělí
Čas: 19:00–20:30
Cena: 0 Kč

Průběh projektu:
Vybraní účastníci a účastnice budou vedeni*y k vytvoření celovečerního tanečního představení od počátku tématu, po zkoušení až premiéru. Pod lektory z DEKKADANCERS si účastníci a účastnice vyberou téma, sepíšou scénář, vymyslí scénografickou výpravu a vytvoří choreografii.  Budou navíc vedeni*y k systematickému vystavení celkové komunikační strategie vůči veřejnosti.

DEKKADANCERS v roli konzultantů předají své zkušenosti z různých oblastí, které fungují v synergii při vzniku nového představení. Lekce budou zaměřeny nejen na tvorbu choreografie jako takové (ačkoli to bude hlavním středobodem kurzu), ale také se zaměříme na světelný design a fotografické práce, spolupráci se skladatelem či nastínění marketingové strategie při propagaci tanečního představení.

V půlce kurzu (prosinec 2024) bude veřejnosti prezentován tzv. ‘Work-in-progress’ s následnou diskuzí s veřejností. Celý KICK-OFF bude zakončen celovečerním představením pro veřejnost s dvěma reprízami (únor 2025).

Harmonogram:
23. 5. 2024                        Vyhlášení 1. kola open callu
12. 6. 2024                        Deadline pro přihlášky do 1. kola
17. 6. 2024                        Vyhlášení výsledků 1. kola open callu
22. 6. 2024                        Celodenní konkurz v ARŠE+ (2. kolo open callu)
30. 6. 2024                        Vyhlášení výsledků 2. kola open callu
7. 10. 2024                        Spuštění projektu DEKKA KICK–OFF
                                               (1x týdně, každé pondělí v době od 19.00–20.30)
Prosinec 2024 Work in Progress na malém sále ARCHY+ (bude se jednat o 1. výstup, cca 15–20 min. ukázka + následná diskuze s feedbackem od veřejnosti)
Únor 2025                         Premiéra
(cca 40-50 min představení s následnou diskuzí s rodiči, přáteli… )

Požadované materiály k přihlášce do open callu:

video (max. 3 min. showcase tvých tanečních dovedností, ukázky z výstupů, improvizace či cokoli uchazeč*ka uzná za vhodný materiál)

motivační dopis (nebo představovací video do 1 min.)

stručné CV / portfolio

→ Přihlášku podávejte ZDE

→ Podrobný harmonogram zkoušek a představení ZDE

→ Více o DEKKADANCERS a Arše+ ZDE

Máš dotazy k open callu? Neváhej a napiš svoji otázku na e-mail [email protected].

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments