Týden s tancem
Mezinárodní festival TANEC PRAHA 2024 vrcholí,
a to dílem choreografky italského původu Eriky Zueneli, které v sobě snoubí témata provázející celý letošní program. Inscenace Landfall vyzdvihuje individualitu, diverzitu a rozmanitost. Deset mladých tanečníků a tanečnic, všichni na samém začátku svých kariér, otevírají skrze dynamický, rytmický a živelný tanec otázky týkající se našeho světa a budoucnosti. Co máme dělat? Jací chceme být? Jak můžeme dosáhnout absolutní volnosti? Pocit svobody, který na scéně vzniká, je nakažlivý. Přijďte se jím nechat pohltit ve středu 26. června a ve čtvrtek 27. června do divadla PONEC. Po čtvrtečním uvedení vás navíc v divadle čeká závěrečný večírek, na který je zvána profesionální i široká veřejnost. K tanci i poslechu zahraje Never Sol, vlastním jménem Sára Vondrášková, jejíž melancholickou hudbu z analogových syntezátorů můžete znát nejen z mnoha současných představení. Pro více informací sledujte webové stránky www.tanecpraha.cz nebo sociální sítě. A my se už teď těšíme na další ročník mezinárodního festivalu TANEC PRAHA!
Unikátní instalace a performance Moving Still Jiřího Kyliána se blíží
Národní divadlo a Kylián Production uvádějí světovou premiéru sochařské instalace Jiřího Kyliána Moving Still na náměstí Václava Havla v Praze. Vernisáži soch 26. a 27. června budou předcházet dva slavnostní zahajovací večery v Národním divadle, jejichž režijní koncepci vytvořil Jiří Kylián. Čtyři filmové projekce, tanec, hudba… slovo. Těšit se můžete na filmy Jiřího Kyliána uvedené slovem českého herce Jiřího Lábuse, v meziaktích vystoupí norský jazzový trumpetista a skladatel Nils Petter Molvær a téměř padesát tanečníků Baletu ND.
Oběma představením bude jako hlavní pohyb vévodit práce s pažemi, port de bras. Jiří Kylián vysvětluje: „Pro naše představení jsem port de bras vybral záměrně. Bude je provádět přibližně padesát tanečníků Baletu Národního divadla: unisono a doufejme, že koordinovaně. Mezi těmito disciplinovanými port de bras, která jsou pro naši profesi tak typická, bude však i prostor pro explozi improvizace vyjadřující individualitu a svobodu.“
V souvislosti s interpretací těchto částí hovoří Jiří Kylián k tanečníkům o následujících kvalitách:
1. Věrohodnost a hluboké prožití.
2. Srozumitelnost.
3. Energie.
4. Dynamika.
5. Skutečnost, že se vše děje teď, v tomto okamžiku, a že čas neuvěřitelně rychle plyne.
Možná by se tyto kvality, určené tanečníkům, mohly stát obecně platnými. Jsou inspirativní i pro naši každodennost.
26. a 27. 6. 2024 Zahajovací večer v Národním divadle + slavnostní vernisáž na náměstí Václava Havla: Filmy / Koncept / Choreografie: Jiří Kylián
26. – 30. 6. 2024 Sochařská instalace Moving Still, divadelní piazzetta – náměstí Václava Havla
Pro projekt byly vytvořeny samostatné obsáhlé webové stránky.
Ve čtvrtek 27. června uvádí Taneční konzervatoř hl. m. Prahy poslední představení sezony
Ve Stavovském divadle se ve čtvrtek uskuteční poslední vystoupení v produkci Taneční konzervatoře hl. m. Prahy v této sezoně, respektive poslední kompletní celovečerní představení. Je jím již tradičně pořad Taneční mládí. Studenti napříč všemi ročníky se představí v choreografiích klasického, současného i lidového tance.
„Stalo se krásnou tradicí, že na závěr školního roku má TKHMP možnost rozloučit se s končícím školním rokem koncertem, v němž vystoupí žáci školy od těch nejmenších až po studenty vyšších ročníků. Letos bude program obohacen o vystoupení některých domácích a zahraničních škol, s kterými TKHMP dlouhodobě spolupracuje. Věříme, že to bude důstojné a také radostné ukončení školního roku 2023/24,“ doplňuje ředitel konzervatoře Jaroslav Slavický.
Festival Letopruhy se zaměří na současnou tvorby pro děti: projekty z Islandu, Finska i různých koutů České republiky
První prázdninovou sobotu 6. července se volyňská plovárna promění v křižovatku divadla, nového cirkusu, hudby a kreativní zábavy pro děti. Rodinný festival Letopruhy již počtvrté nabídne výběr z české i zahraniční tvorby pro malé i větší diváky. Vedle novocirkusových souborů z Islandu a Finska se děti i jejich dospělí můžou těšit na Geisslers Hofcomoedianten, Jihočeské divadlo, Loutky bez hranic nebo kapelu Zuby nehty. Chybět nebude piknik, koupání ani kreativní dílny.
„Mám velkou radost, že můžeme letos hostit hned dva zahraniční soubory. Prvním z nich je Hringleikur Circus Company, která přiveze poetické představení inspirované počasím Whatever the Weather. Artisté v ní využívají novocirkusové disciplíny, které mnozí z diváků možná ještě nikdy neviděli, a jsem moc zvědavý, co na ně řeknou. Představení, které získalo prestižní islandskou divadelní cenu Gríman, máme v hledáčku už delší dobu a jsem rád, že se nám konečně podařilo termínově potkat,“láká diváky Martin Roškaňuk, ředitel pořádající Kultury Volyně. „Druhým zahraničním souborem je finské duo Ira & Jere. V jejich hravém představení Pirie Poke vzduchem létají kroketové hole, a dokonce i samotní hráči,“ doplňuje.
Mnohem dál než jen do hlubokého lesa zavede diváky Karkulka v podání jihočeského Malého divadla, s herci z Geisslers Hofcomoedianten se vydají na loveckou štvanici na chůdách a do fascinujícího světa včel pak díky interaktivní divadelní instalaci v režii Loutek bez hranic. Duo Mára a Bára (Marek Doubrava a Bára Mišíková) bude v odpoledních hodinách podávat Hudební svačinku a festival zakončí koncert kapely Zuby nehty.
Vedle hlavního programu festival nabídne DaDa střelnici s možností vystřelit si třeba hlavou od barbíny, Centrum současného umění DOX přiveze výtvarnou dílnu Kafe s Kafkou, písecká Sladovna zasvětí malé i velké do tajů animace nebo kreativního využití zdánlivě nepotřebných materiálů a odpočinout si návštěvníci mohou v relaxační zóně Knihovny Volyně. Vstupenky jsou k dispozici v síti Goout v předprodeji za 350,- Kč, na místě za 450,- Kč. Další informace najdete webu festivalu Letopruhy nebo na jeho Facebooku a Instagramu.
Butó nejen ve Venuši ve Švehlovce
Venuše ve Švehlovce a Studio ALTA společně s kolektivem Beautiful Confusion realizují druhý ročník projektu Butó v současné performance: Kompozice. Desetidenní tvůrčí proces zaměřený na butó jako metodu tvorby současného tance a divadla. Dva etablovaní zahraniční umělci, jejichž tvorba vychází z japonského butó, vytvoří ve spolupráci s místními umělci dvě nová krátká díla, jsou na programu 25. a 26. června 2024. Projekt je příležitostí k profesnímu rozvoji místních umělců a navazuje na loňskou sérii mistrovských kurzů a představení Butó v současné performance. Cílem projektu je nahlédnout na různé přístupy a chápání butó v performativní a choreografické praxi.
Projekt je určen profesionálním tanečním a divadelním umělcům žijícím a pracujícím v České republice, kteří se zajímají o butó jako metodologii tvorby představení. S podporou NPO je financována jejich účast na projektu, jehož cílem je zprostředkovat nezávislým umělcům přístup k možnostem profesního rozvoje a odstranit finanční bariéry účasti.
„Stipendijní program je náš prostředek, jak vyvažovat stále vyšší finanční nároky na věnování se a provozování umělecké činnosti. Umění si nelze představit bez neustálého učení se. Naší snahou tedy je snížit finanční bariéry vzdělání, a to tak, že místo požadování vstupního poplatku v rámci workshopů podpoříme a vyplatíme honorář za účast participujícím umělcům a umělkyním. Chceme tak mimo jiné ukázat, že i jako malé instituce můžeme ovlivňovat podmínky uměleckého vzdělání a že si ceníme vkladu a vědomostí, který do procesu účastnictvo přinese,“ popisuje hlubší záměr projektu jeden z jeho kurátorů Petr Dlouhý.
Účastníci pracovali ve dvou skupinách, které vedli zahraniční umělci Yuka Negoro (JP, UK) a Daniel Somerville (UK). Negoro i Somerville se projektu zúčastnili jako hostující umělci v loňském roce, kdy vedli mistrovské kurzy a uvedli české premiéry svých sólových představení. Letos jako choreografové a režiséři pracovali na dvou výstupech s devíti místními umělci. „Zaměření letošního projektu je reakcí na zpětnou vazbu, kterou jsme obdrželi od loňského účastnictva. Čtyři z nich se letos vrátili zpátky – mají zájem jít do hloubky a vytvořit představení v delším časovém úseku. V důsledku toho jsme se rozhodli znovu oslovit a pozvat stejné umělce, kteří se projektu účastnili v loňském roce. Je to příležitost, jak rozvinout již existující dialog,“ dodává Becka McFadden, kurátorka projektu.
Daniel Somerville, nezávislý umělec, performer a dramaturg, akademický výzkumník a pedagog na univerzitě ve Worcesteru, propojuje butó, téma queer identity a operní pohyb. Yuka Negoro, japonská umělkyně působící v Asii i Evropě, se zaměřila na téma neschopnosti. Japonský umělec Michiyasu Furutani, který žije v Berlíně a je třetím hostem projektu, se vrátí do Prahy na podzim sérií otevřených workshopů a mistrovských kurzů, které budou tvořit druhou část projektu, jenž bude zakončen online seminářem a reflexí.
Projekt Butó v současné performance: Kompozice s kolektivem Beautiful Confusion společně realizují Venuše ve Švehlovce a Studio ALTA. Veřejná představení tuto spolupráci nejen podtrhnou, ale vytvoří též prostor pro samotné diváky, kteří společně cestují z prvního představení ve Studiu ALTA na druhé představení v divadle Venuše ve Švehlovce. „Když Petr navrhl, aby se místa konání takto fyzicky propojila, okamžitě jsem to chtěla uskutečnit. Tato cesta umožní divákům nejen vstřebat a vzájemně reflektovat první představení, ale též jim dá společný čas si v tramvaji příjemně popovídat s ostatními diváky,“ vysvětluje Becka McFadden.
Zúčastněnými umělci jsou Carolina Arandia, Kristýna Boháčová, Nhung Dang, Tereza Juráková, Markéta Kultová, Minnie Milk, Michal Nagy, Michaela Ondrašínová a Orkun Türkmen.
Harmonogram představení v 25. – 26. června:
19:00-19:30 𝗦𝘁𝘂𝗱𝗶𝗼 𝗔𝗟𝗧𝗔 / Yuka Negoro & Col. (Carolina Arandia, Nhung Dang, Tereza Juráková, Michal Nagy, Michaela Ondrašínová)
19:45-20:30 Cesta od Studia ALTA do Venuše ve Švehlovce
20:30-21:00 Venuše ve Švehlovce / Daniel Somerville & Col (Kristýna Boháčová, Markéta Kultová, Minnie Milk, Orkun Türkmen)
Taneční a pohybové divadlo před prázdninami: tipy ve zkratce
- Farma v jeskyni uvádí inscenaci Commander – v DOX+ 25. června
- Eliška brtnická uvádí 26. a 27. června inscenaci na pomezí nového cirkus a instalace Thin Skin – také v DOX+
- Návštěvníci Národní galerie mohou 28. června v zahradě Šternberského paláce zhlédnout outdoorovou adaptaci inscenace souboru POCKETART Treatment of Remembering. Začíná v 18:00 hodin.
Dětský balet Praha uctil památku Vlastimila Harapese, představení Popelky se zopakuje 24. listopadu
Dětský balet Praha (DBP) uvedl v Divadle na Vinohradech premiéru baletu Popelka. Představení bylo věnováno památce Vlastimila Harapese, který byl se souborem roky velmi úzce propojen a byl i jeho patronem. Na konci večera soubor zavzpomínal na tohoto významného umělce, který nedávno zemřel. Slova se ujal Karel Voříšek. Popelku, v podání Dětského baletu Praha, uvede Divadlo na Vinohradech opět 24. listopadu 2024.
Inscenace Popelka Dětského baletu Praha hostí řadu umělců a pedagogů. Jako hosté se představili v roli macechy Alexandre Katsapov, emeritní první sólista a baletní mistr Baletu ND, v roli tanečního mistra Veaceslav Burlac, demisólista Baletu ND. Na uměleckou kvalitu souboru dle pořadatelů dohlížel od jeho založení Vlastimil Harapes. Představení Popelky bylo věnováno právě jemu a závěr vystoupení jeho památce. „Představení Popelka bylo skvělé, veselé a hravé. I přesto se však na závěr večera nálada změnila a všichni jsme se ponořili do melancholie. Po představení proběhla vzpomínková část věnovaná památce velkého umělce a patrona Dětského baletu Praha, a hlavně mého kamaráda, Vlastimila Harapese,“ uvedl moderátor večera, Karel Voříšek.
„Pro mě byl a bude Vlastík největší osobností tance a baletu navždy, byl to největší profesionál, kterého jsem mohla poznat a měla jsem to největší štěstí s ním hrát, tančit a později i spolupracovat. Od začátku byl patronem Dětského baletu Praha a dohlížel nejen na uměleckou kvalitu souboru, ale také namluvil několik představení a sám se jako divák téměř každého vystoupení zúčastnil. Pro mě byl i blízký kamarád, bude mi moc chybět,“ zavzpomínala Veronika Zídková, umělecká vedoucí a zakladatelka Dětského baletu Praha. Vedení Dětského baletu Praha se rozhodlo, že celou akci na podzim zopakuje, a i tentokrát bude večer věnovaný vzpomínce na Vlastimila Harapese. „V DBP dal Vlastík pro mnohé věci základ. Proto naším patronem zůstane dál a snad nám bude pomáhat tam shora. Jeho místo v DBP z mého pohledu již nelze nikým nahradit,“ dodává Veronika Zídková.
„Denně čerství akrobaté! Přímo až do domu!” Cirk La Putyka rozjíždí rozvážkovou službu novocirkusového představení
Soubor Cirk La Putyka zavádí novou revoluční službu – a myslí to podle všeho zcela vážně: dovoz novocirkusového představení až do domu. Pod názvem Circus Express si zájemci, ať už soukromé osoby nebo firmy, mohou pro své oslavy, narozeniny, svatby, festivaly, párty či jiné soukromé akce objednat pětadvacetiminutové vystoupení s pěti akrobaty, původní hudbou a nezapomenutelným zážitkem. Stačí objednat a ve smluvený čas soubor dojede až na samotné místo a připraví nezapomenutelné překvapení a zážitek. Premiéra Circusu Express proběhla s úspěchem o víkendu 14. a 15. června na hudebním festivalu Rock for People.
„Zaručujeme, že naši akrobaté k vám dojedou vždy čerství a v nejvyšší možné kvalitě. Užijete si je osobně z největší blízkosti, kdy zahrají pouze pro vás. Naše revoluční nabídka reaguje na letní měsíce, které jsou oázou nejrůznějších oslav, večírků i festivalů,“ láká principál souboru Rostislav Novák ml. Nabídka Circusu Express souboru Cirk La Putyka je limitována pouze na měsíce červen, červenec, srpen a září. Více informací na webu souboru nebo kontaktním e-mailu [email protected].
AVÍZO: Pod hlavičkou Tantehorse vzniká unikátní inscenace Děti U na podporu rozvoje dětské paliativní péče
Divadelní soubor Tantehorse ve spolupráci s deseti performery, Sekcí dětské paliativní péče České společnosti paliativní medicíny ČLS JEP a Nadací rodiny Vlčkových chystá unikátní multižánrovou procházku zaměřenou na podporu rozvoje dětské paliativní péče. Cílem performativního projektu je destigmatizace tématu umírání dětí a zvýšení povědomí o dětské paliativní péči a jejím zásadním přínosům, které se zaměřují na zlepšení kvality života a poskytnutí podpory v těžkých časech rodinám závažně nemocných a umírajících dětí. Za myšlenkou projektu stojí tanečnice, performerka a choreografka Markéta Vacovská. Premiéra Děti U se uskuteční v rámci festivalu 4 + 4 dny v pohybu 5. a 6. října 2024. V následujícím roce se přesune do různých regionů České republiky.
Otevírat otázky úmrtí dítěte je extrémně složitá věc. Proto Tantehorse spojil síly s Českou společností paliativní medicíny, která je ryze odbornou medicínskou společností na bázi občanského sdružení, jež se zaměřuje na zlepšení poskytování paliativní péče v ČR. A také s Nadací rodiny Vlčkových, která pomáhá dále rozvíjet dětskou paliativní péči v ČR a snaží se vybudovat co nejlepší síť služeb reflektujících potřeby rodin pečujících o dítě se závažným onemocněním. Performerka Markéta Vacovská se tématem paliativní péče a zvyšováním kvality života pacientů a jejich rodin v nelehké situaci zabývá v důsledku osobní zkušenosti se ztrátou dvou synů-dvojčat. Vlastní výpověď o noční můře každého rodiče se stala námětem sólového představení Odloučení, které mělo premiéru na jaře 2020.
V projektu Děti U společně s týmem odborníků a umělců posouvá téma předčasného úmrtí z roviny osobní do roviny celospolečenské. „Dětská paliativní péče je oblast, která potřebuje více pozornosti a podpory. Zažila jsem umírání svých dvou synů. První bez znalosti paliativní péče, bez podpory rodiny, s odkázáním na nemocniční službu. Druhé úmrtí pak už s patřičnou paliativní péčí a se vším, co k tomu patří: podpora při umírání doma s potřebnou medikací; dodaná důvěra od paliatra, že to zvládneme; ukotvení sebe; péče o sourozence kluků, o rodinu, o naše duše, o duševní zdraví, o nás tak nějak ve všech lidských dimenzích. Zvládnout bolestnou ztrátu bez pomoci paliativy byl výrazně delší a krutější proces,“ říká.
Projekt Děti U je unikátní v tom, že propojuje uměleckou, vědeckou (lékařskou/paliativní), sociální a duchovní obec s veřejností. Všechny tyto instituce mají společný cíl – přispět k detabuizaci dětského umírání a rozšířit povědomí o dětské paliativní péči, která je přínosná pacientovi i celé rodině. „Odbornou část projektu zajišťuje MUDr. Mahulena Exnerová, primářka Dětského oddělení a DIOP Nemocnice Hořovice a předsedkyně Sekce dětské paliativní péče České společnosti paliativní medicíny. Po konzultaci s odborníky a kolegy z rady Sekce DPP České společnosti paliativní medicíny nám doporučila i další odborné hostky a hosty, kteří se podílejí na obsahu představení,“ říká Markéta Vacovská. Zájmem České společnosti paliativní medicíny je zviditelnit přínosy paliativní péče širší veřejnosti. „Sekce dětské paliativní péče ČSPM se dlouhodobě podílí na systémovém rozvoji dětské paliativní péče v České republice. Nedílnou součástí naší práce je i osvěta, tedy šíření povědomí o tématu péče o závažně nemocné děti a jejich rodiny jak mezi odbornou, tak i laickou veřejností. Tento projekt vnímám jako unikátní příležitost, jak můžeme toto téma přiblížit ostatním velmi netradičním způsobem skrze různé žánry umění. Na výslednou performativní procházku dětskou paliativní péčí se moc těším, myslím si, že i odborníkům, kteří se v tématu každý den pohybují, může ukázat další důležité dimenze péče,“ říká MUDr. Mahulena Exnerová.
Kurátorky a umělkyně konceptu Miřenka Čechová, Markéta Vacovská a Kristýna Boháčová koncipovaly projekt jako uměleckou procházku, která provede diváky různými formami umění a poskytne jim hluboký emocionální a edukativní zážitek. „Chtěla jsem využít umělecký potenciál performativních umění k nové, možná i citlivější komunikaci tématu, než na jakou jsme běžně zvyklí z médií a ze zdravotnických zařízení,“ říká Markéta Vacovská. Miřenka Čechová navíc dodává: „V uměleckém vyjádření se zaměřujeme především na téma důstojné smrti, péči o pozůstalé a komunikaci širšího okolí, které tápe, jak o smrti dítěte mluvit. Věříme, že náš projekt poskytne divákům nový pohled na téma, které je pro mnoho rodin neuvěřitelně důležité, a zároveň jim nabídne inspiraci a naději.“
Performativní procházka se uskuteční na Praze 5 a odstartuje na usedlosti Bulovka, následně bude pokračovat na Cibulku, kde manželé Katarína a Ondřej Vlčkovi v rámci Nadace rodiny Vlčkových budují nový dětský lůžkový hospic. Procházka nabídne pět uměleckých zastavení. Performativní přednáška představí klíčové myšlenky a informace o dětské paliativní péči a přiblíží dilemata chování většinové společnosti při nepřímém zasažení ztrátou dítěte. Čtení přiblíží skutečné zážitky a pocity těch, kteří se s dětskou paliativní péčí setkali. Audiowalk neboli zvuková procházka umožní prozkoumat prostor a čas prostřednictvím zvukových nahrávek, dokumentárních výpovědí a zaměří se na práci s očekáváním. Umělecké taneční vystoupení ztvární emoce a pohybové vzorce vycházející z tělesného prožitku ztráty. Procházka vyvrcholí abstraktně poetickým videoartem a závěrečnou sólovou árií operní pěvkyně, která spojí diváky a účinkující v duchu naděje a solidarity.
Premiéra Děti U se uskuteční 5. a 6. října v rámci 29. ročníku mezinárodního festivalu 4 + 4 dny v pohybu. V následujícím roce v jsou v plánu cesty po regionech, díky kterým chce projekt edukovat a šířit osvětu po celé České republice. Projekt vzniká v koprodukci s 4 + 4 dny v pohybu, Palácem Akropolis a ve spolupráci se Sekcí dětské paliativní péče České společnosti paliativní medicíny ČLS JEP, Nadací rodiny Vlčkových a usedlostí Bulovka.
Vstupenky jsou v prodeji online na webových stránkách Tantehorse.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]