Týden s tancem

OOO Trojhranní – tři autorské projekty Tomáše Janypky ve dvou večerech; Cirkusové noci od Varnsdorfu po Prahu; hostování souboru Knot on Hands na Jatkách78; premiéra Špalíčku Bohuslava Martinů v Plzni; festival Norma ve Studiu Hrdinů; blížící se premiéra Temporary Collectivu a další zprávy ze světa tance a pohybového divadla.
Studio ALTA průčelí (foto web Studia ALTA)
Studio ALTA průčelí (foto web Studia ALTA)

Studio ALTA: Za tancem do Berlína – jen jeden den do deadlinu
V roce 2024 získalo Studio ALTA podporu na další výjezd do zahraničí a vydává se tak do Berlína. V současnosti je spuštěný open call i pro další členy a členky výpravy pracující v oblastech choreografie, současného tance či v jiných, podobně zaměřených profesionálních praxích. „Společně navštívíme představení, taneční workshopy a partnerské organizace Studia ALTA. Chcete se propojit s dalšími institucemi, osobnostmi a poznat nové přístupy a prostory pro současný tanec? Pojeďte s námi!“ zve Studio ALTA.

„Třem vybraným umělcům/umělkyním zajistíme vstupenky na akce, ubytování, cestu a k tomu paušální honorář (2500 Kč/den, celkem 3 dny). Povinností bude účast na vzdělávacích akcích, které proběhnou na této akci a vypracování závěrečného vyhodnocení cesty.“

Kdy? 21.–23. 11. 2024
Kde? Berlín, Německo

Přihlášky s profesním životopisem (případně portfoliem) a krátkým motivačním dopisem (proč se chcete zúčastnit, max. 1 strana) zasílejte na [email protected]. Účastnictvo vybírá programový tým Studia ALTA (Alica Minar, Orin Rodriguez, Roman Poliak, Tobiáš Nevřiva). Delegaci v Berlíně bude osobně provázet Alica Minar.

Deadline přihlášek: 13. 11. 2024
VÝSLEDKY: 15. 11. 2024

Tomáš Janypka – OOO Trojhranní
Tomáš Janypka – OOO Trojhranní

OOO Trojhranní: Performer Tomáš Janypka uvede rekapitulaci tří autorských projektů ve Venuši ve Švehlovce
Událost OOO Trojhranní – „jemné pohyby uvnitř nás“ je vzácnou příležitostí, kdy Tomáš Janypka uvede ve dnech 15. a 16. listopadu 2024 tři autorská představení ve Venuši ve Švehlovce. Během 24 hodin bude mít divák možnost s lehkostí proplouvat mezi žánry pohybového divadla, tance, současné performance a klaunérie. Dramaturgická linie obou večerů ve Venuši ve Švehlovce představuje autorský přístup Tomáše Janypky k hluboce intimním událostem člověka v jeho tvůrčím období let 2017–2024.

Představení se zabývají tematickými okruhy, jejichž společným jmenovatelem je niternost a odvaha pracovat s křehkými okamžiky: nutnost učinit životní rozhodnutí v čistém a syrovém sólu Nové sady (2017), vyrovnávání se se ztrátou a absencí blízké osoby v duetu Songlines (2019) a transformační cesta za přijetím sebe sama v sólu s živou hudbou Lonesome COWBOY (2023).

Program:

15. 11.
20:00 – Tomáš Janypka a Sabina Bočková – Songlines: expedice 97/18

16. 11.
18:00 – Tomáš Janypka – Nové sady
20:00 – Tomáš Janypka – Lonesome Cowboy

OOO Trojhranní vzniklo ve spolupráci s dalšími tvůrci, jimiž jsou Martin Hamouz, Martin Hodoň, Sabina Bočková, Tomáš Vtípil, Wanda Kaprálová, Bára Čermák a Karolína Janypková. Celá událost je zastřešena kolektivem ZDRUHESTRANY.

„Událost OOO Trojhranní vznikla z vnitřní potřeby reflektovat a ohlédnout se na to, čemu jsem se věnoval v posledních letech. Vnímám, jak jedna linie prochází všemi třemi představeními, a zajímá mě, jak to bude komunikovat s divákem. V kolizi současných krizí je pro mě zajímavé sledovat, co bylo a je objektem zájmu v mé tvorbě – člověk a jeho subtilní pohyby a procesy. V určitých momentech ve velmi ‚nahé‘ podobě a formě. Zastřešující barvou události se stala modrá,“ říká Tomáš Janypka o chystané události.

Dramaturg a režisér Martin Hodoň o Tomášovi a projektu OOO Trojhranní dodává: „Charakteristickým rysem je lehkost jevištní přítomnosti doprovázená nesmírně křehkými a ambientními choreografiemi, jimiž zároveň prostupuje komické vyprávění, nadsázka a sebeironie. Rozhodnutí uvést projekty posledních let takto společně představuje určitou formu rekapitulace práce. Událost OOO Trojhranní tak v jistém ohledu připomíná soubor básní – díla, která existují jako samostatné celky, avšak v těsné blízkosti tvoří jeden autonomní celek Tomášova díla a života.“

Během události budou přítomny protestní texty a plakáty upozorňující na kulturní stávku – protestní akci organizovanou Otvorenou Kultúrou, která probíhá ve Slovenské republice z důvodu složité společenské a kulturní situace.

Více informací a lístky najdete na webu divadla zde a na stránkách GoOut zde.

Erlend (foto František Ortmann, Jatka78)
BoCirk a Jindřich Kopidol – Erlend (foto František Ortmann, Jatka78)

Nový cirkus od Varnsdorfu přes Prahu po Budějovice, od Šumavy po Ostravu. Cirkusové noci ovládnou od 15. do 17. listopadu poprvé Českou republiku
Česká republika se letos poprvé zapojí do mezinárodního projektu Cirkusové noci, který proběhne od 15. do 17. listopadu například ve Francii pošesté pod názvem La Nuit du Cirque nebo v Německu počtvrté jako Zeit für Zirkus. Do programu, který je u nás koordinovaný Asociací nového cirkusu, se v tyto dny zapojí dvacet pět akcí pořadatelů novocirkusových festivalů, souborů či divadel na třinácti místech v devíti městech celé České republiky – z Brna (Cie Pieds Perchés), Českých Budějovic (BudeCirkus), Dešenic na Šumavě (Los Círculos a akce NeNoc), Ostravy (BoCirk, MOVE Ostrava), Plzně (Cirkulárium), Prahy (KD Mlejn, Cirqueon, Jatka78, Divadlo BRAVO / Losers Cirque Company), Trutnova (UFFO), Valašského Meziříčí (Eliška Brtnická na festivalu MoveFest) a Varnsdorfu (Cirkus Hopley, FysioArt a AirGym Art Company na festivalu Vítr z hor pořádaném Městským divadlem Varnsdorf).

Cílem projektu Cirkusové noci jak u nás, tak i v zahraničí, je oslavit nový cirkus jako svébytný, dynamicky se rozvíjející, divadelní a umělecký žánr, ukázat pestrost a podpořit jeho rozvoj u nás. Projekt Cirkusové noci je v České republice koordinován Asociací nového cirkusu a koná se jako součást La Nuit du Cirque, mezinárodní akce organizované Territoires de Cirque s podporou francouzského ministerstva kultury. Více informací, přesný program i mapu zapojených měst a akcí najdou zájemci zde.

„Naším cílem je upozornit na nový cirkus jako žánr, na jeho pestrost a jaké zážitky nabízí. Chceme ukázat u nás, ale i směrem do zahraničí, kolik talentovaných umělců a kde všude po České republice tvoří,” říká na úvod Jiří Turek, ředitel festivalu Letní Letná a předseda Asociace nového cirkusu. „Přesto že jde o první ročník Cirkusových nocí, máme radost, že se do něj zapojili jak již etablovaní pořadatelé z velkých měst, tak i organizátoři z menších míst. Že nový cirkus skutečně na tři dny ovládne Českou republiku a že se tak úspěšně přidáme k mnoha zemím, které již tento žánr v rámci La Nuit du Cirque oslavují,“ dodává Jiří Turek.

MOVE Ostrava uvede Carpe(t) Diem Reloaded ve Futureu (foto archiv MOVE)
MOVE Ostrava uvede Carpe(t) Diem Reloaded ve Futureu (foto archiv MOVE)

Letos v rámci prvního ročníku Cirkusových nocí proběhne dvacet pět různorodých akcí – novocirkusová představení zahraničních a domácích souborů, cirkusové workshopy pro batolata, starší děti, teenagery i dospělé, procházka s akrobaty i cirkusová bojová hra. V Brně připravuje soubor Cie Pieds Perchés pro prostor Industra site-specific show Šrámy/Děti z bakelitu a v Českých Budějovicích sdružení BudeCirkus uspořádá cirkusový workshop pro rodiče s dětmi spojený s představením.

V šumavských Dešenicích se součástí Cirkusových nocí stane celodenní akce NeNoc připravovaná sdružením Los Círculos s několika workshopy pro děti, teenagery i rodiče s představením. V Ostravě proběhnou Cirkusové noci na dvou místech. V rámci festivalu MOVE se budou moci diváci zúčastnit performativní procházky Carpe(t) diem reloaded v galerii Futureum a soubor BoCirk uvede v Komorní scéně Aréna celovečerní sólo akrobata Jindřicha Kopidola Erlend – Cizinec spojující všestrannou akrobacii a živou hudbu. V Plzni připravuje tamní sdružení Žongléros speciální program v Cirkuláriu – prezentaci výsledku projektu Young Voice včetně promítání krátkého novocirkusového filmu Transformace21.

V Praze se KD Mlejn zapojí dopoledním cirkusovým workshopem pro batolata a odpoledne cirkusovou bojovou hrou. Cirqueon připravuje speciální dvoudenní program se studenty českých novocirkusových škol, kreativní laboratoří, flash mobem, workshopem závěsné akrobacie a debatou s lektorkou tohoto nuselského Centra pro nový cirkus. Na Jatkách78 bude v rámci Cirkusových nocí hostovat holandsko-německo-belgické akrobatické trio Knot on Hands s představením Concrete a soubor Losers Cirque Company uvede v Divadle BRAVO akrobatickou show Konkurz, kde o vítězi rozhodnou sami diváci.

Trutnovské UFFO připravuje open lekci s CZirkidz Company pod vedením australských akrobatů Aleshanee Kelso a Tomase Correia a ukázkou novocirkusové performance. Ve Valašském Meziříčí na MoveFestu budou moci diváci zajít na představení Elišky Brtnické Enola. Ve Varnsdorfu festival Vítr z hor nabídne Cirkus Hopley s rodinnou akrobaticko-kuchařskou show Teacrobat, premiéru klaunsky rozverného představení pro nejmenší Pampeliška souboru FysioArt a AirGym Art Company s představením Šerosvět s pěti akrobaty a párovou a závěsnou akrobacií.

Celkově po celém světě proběhne La Nuit du Cirque, které vznikly ve Francii v roce 2019, vedle domácí země a zmíněného Německa a České republiky také v Belgii, Guadeloupe, Holandsku, Kanadě, Lotyšsku, Polsku, Portugalsku, Rakousku, Švýcarsku, Tahiti a USA. Celkově čítá nabídka od 15. do 17. listopadu celkem 281 akcí ve 14 zemích nebo teritoriích. Loni akce v rámci projektu navštívilo téměř 50 000 návštěvníků.

Cirkusové noci 2024 v České republice – více informací, přesný program, mapa akcí zde. La Nuit du Cirque ve světě – informace a mapa akcí zde. La Nuit du Cirque je mezinárodní projekt, jehož cílem je podpora nového cirkusu. Vznikl z iniciativy a je pořádán Territoires de Cirque za podpory francouzského ministerstva kultury, ve spolupráci s Institut français. S pomocí dalších organizací: Circostrada, ProCirque (Švýcarsko), BUZZ a Forum Neuer Zirkus (Německo), the FFEC – French Federation of Circus Schools, the FEDEC – European Federation of Professional Circus Schools, Circuscentrum (Belgie) a Asociací nového cirkusu (Česká republika).

Balet DJKT uvádí Špalíček Bohuslava Martinů (foto ze zkoušky archiv souboru)
Balet DJKT uvádí Špalíček Bohuslava Martinů (foto ze zkoušky archiv souboru)

Špalíček Bohuslava Martinů v Divadle J. K. Tyla v Plzni
Baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni se připojuje k Roku české hudby s dílem, jenž vzniklo v třicátých letech minulého století, v době narůstajících totalit a hrozících krizí. V tuto dobu se Bohuslav Martinů výrazně soustředil na cestu ke kořenům, tradicím a našemu kraji, kde se mohl cítit bezpečně. Zrodila se tak první část cyklu České divadlo, zpívaný balet Špalíček, jehož inspirace vychází z lidových písní, dětských říkadel, her a pohádek, inspirovaných Karlem Jaromírem Erbenem.

Šťastnou rovnováhu vyprávění jednotlivých příběhů, lze spatřovat například v pohádce o Kocourovi v botách, o Ševci a smrti, v Legendě o svaté Dorotě nebo v Popelce. Volně na sebe navazující pohádky jsou plné inspirativní a nabíjející hudby, doprovázené baletními výstupy a zpěvem sólistů i sboru. Špalíček je krásnou a hrdou oslavou naší země. Do Plzně se vrací po třiceti letech jako fascinující studnice našich českých pokladů a životů. Vzniká v režii a choreografii šéfa souboru Jiřího Pokorného v režijní spolupráci s Martinem Otavou, premiéra se koná v sobotu 16. listopadu ve Velkém divadle. Více informací zde.

V Jihlavě proběhne Tvůrčí taneční dílna – 11. celostátní přehlídka choreografií folklorních souborů
V sobotu 16. listopadu 2024 se v Jihlavě uskuteční Tvůrčí taneční dílna – jedenáctá celostátní přehlídka choreografií folklorních souborů. V průběhu přehlídky vystoupí celkem patnáct folklorních souborů z Čech, Moravy a Slezska a představí to nejzajímavější, co v rámci tohoto specifického jevištního žánru v posledním období vzniklo. Program přehlídky začne v sobotu ve 14.30 hodin. Vstupné na akci je zdarma.

V programu vystoupí soubory Gaudeamus VŠE Praha, Nisanka Jablonec nad Nisou, Pramínek Jihlava, Rosénka – skupina Hrozénka Praha, Šáteček Nymburk, Jizera Liberec, Vrtek Opava, Brněnský Valášek Brno, Studánka Žďár nad Sázavou, Drahan Blansko, Vycpálkovci s Muzikou Rozmarýn Praha, Čtyřlístek Nové Strašecí, Rokytí Rokycany, Hlubina Ostrava, Lipka a Mládí Pardubice. Účastníci přehlídky budou mít možnost zhlédnout inspirativní inscenaci Kytice vol. 2 v režii Petera Vydareného & kol.

„Tvůrčí taneční dílna se odehrává vždy jednou za dva roky. Své nové choreografie v letošní přehlídce představí jak soubory, které zde vídáme pravidelně, tak kolektivy, které do Jihlavy přijedou poprvé. Velký zájem ze strany souborů nás velmi těší a věříme, že i tentokrát bude Tvůrčí taneční dílna místem vzájemné inspirace a přátelských a setkání,“ upřesňuje Kateřina Černíčková z pořadatelské organizace NIPOS. Za dobu svého trvání se přehlídka vyprofilovala do podoby prestižní akce oboru. Ve všech svých dosavadních ročnících přinesla především zajímavá srovnání různých přístupů ke scénickému zpracování prvků navazujících na tradiční lidovou kulturu.

Holobiont – My Tail and I (foto Marek Zakrzewski)
Holobiont – My Tail and I (foto Marek Zakrzewski)

Tanec jako fatalita – 7. ročník festivalu Norma ve Studiu Hrdinů
Sedmý ročník festivalu Normase zaměřuje na tanec jako na životní styl, do kterého se lze propadnout natolik, že vše ostatní se zdá být nedůležité. Festival je tradičně rozložen do dvou dní a bude zahrnovat pět performancí polských a českých umělců. Norma 2024 se koná 16. a 17. listopadu ve Studiu Hrdinů ve Veletržním paláci v Praze.

Již od svého vzniku je důležitým rozměrem festivalu akcent na vznik minimálně jedné performance přímo pro něj, v roce 2024 to nebude výjimkou a představí se na něm rovnou dvě nová díla. Dramaturgie festivalu si také jako vždy klade za cíl motivovat diváky, aby festival vnímali jako celek a ideálně ho absolvovali celý. První festivalový den zahrnuje tři performance českých a polských umělců. Inscenace s názvem My Tail and Iumělecké skupiny Holobiont Collective je prvním dětským představením, které historicky na Normě dramaturgie uvede. Na první pohled je hravou performancí pro děti, postupně se ale zpřítomňuje daleko složitější svět, který ocení i dospělé publikum.

Večerní blok zahajuje premiéra nového sólového projektu tanečníka, herce a performera Jana Bárty Hit, který tak naváže na svou starší performance Pitch!, kterou festival Norma v minulosti již prezentoval. „Bártův minimalistický, ale nesmírně soustředěný projev je pro diváka maximálně vtahující a věříme, že to bude opět velký zážitek.“ Choreografka Ramona Nagabczyńska se ve svém nejnovějším projektu chopila fenoménu samotného vystupování na jevišti. V rámci anonymní skupinové terapie vypráví Performers Anonymous, tedy Anonymní interpreti, jak lze název volně přeložit, své intimní příběhy a odhalují, co riskují tím, že vstupují na jeviště, co jsou schopní pro to obětovat, a jak daleko jsou připraveni zajít, aby si jich ostatní všimli a sledovali je.

Ramona Nagabczyńska – Performers Anonymous (foto archiv festivalu Norma)
Ramona Nagabczyńska – Performers Anonymous (foto archiv festivalu Norma)

Druhý den nabízí premiéru performance na poptávku festivalu: na populární, ale i znepokojující pole práce s umělou inteligencí se zaměří svým projektem s názvem Blissdvě výrazné umělkyně z Česka a Polska, konkrétně výtvarná a virtuální umělkyně s pseudonymem NIVVA a polská divadelní a operní režisérka Magda Szpecht. Tento projekt vznikl přímo pro festival v koprodukci s Æfekt Productions, Komunou Warszawa a Pawiłonem Pozńan, kde bude performance také uvedena.

Festival uzavře projekt brněnské performativní scény Terén a uměleckého uskupení D´epog s hudební performancí Headbanger, která hlavní téma festivalu – tedy tanec jako fatalitu – důsledně uzavírá. Speciálním hostem bude kraut-tanz post-noise guitar-techno triumvirát Zákonodárce Orgánů.

Sobota 16.11.
14.00 Holobiont kolektiv: My Tail and I
16.00 Holobiont kolektiv: My Tail and I
19.00 Jan Bárta: Hit
20.00 Ramona Nagabczyńska: Performers Anonymous – v polštině s českými a anglickými titulky

Neděle 17.11.
19.00 NIVVA, Magda Szpecht: Bliss
20.30 Terén & D”epog: Headbanger

Předprodej vstupenek na jednotlivá představení zajišťuje GoOut.net.

Knot on Hands – Concrete (foto Jesse Blom)
Knot on Hands – Concrete (foto Jesse Blom)

Mezinárodní soubor Knot on Hands přiveze na Jatka78 českou premiéru představení Concrete
Holandsko-německo-belgické akrobatické trio Knot on Hands přiveze 16. a 17. listopadu do pražského divadla Jatka78 českou premiéru představení Concrete. Inscenace je založena na párové akrobacii a na obrovských pohybových možnostech, které skýtají atletická, fyzicky vytrénovaná těla. Oba večery jsou součástí projektu Cirkusové noci, který koordinuje Asociace nového cirkusu, a La Nuit du Cirque, mezinárodní akce organizované Territoires de Cirque (Francie). Více informací a vstupenky jsou v prodeji na webu Jatka78.

Soubor Knot on Hands posunuje partnerskou akrobacii novým směrem, kde hlavní důraz spočívá ve fyzickém propojení tří těl,“ zdůrazňuje Rostislav Novák ml., umělecký šéf Jatek78, kde soubor v rámci umělecké rezidence částečně i zkoušel.

Akrobatické trio, které vytváří díla na základě čistě fyzikálního výzkumu, pracuje v průběhu představení se třemi způsoby pohybu ve třech kapitolách. „Organická kapitola s názvem Roll (Rolování) rozvíjí pocit kontinuity a vývoje, kdy jeden pohyb plynule přechází v druhý a rezonuje s proměnlivou povahou života. Rytmická a dynamická kapitola nazvaná Weave (Tkaní) je vizuální podívanou, kde se tři těla proplétají a vytvářejí živé obrazy, harmonické a expresivní. Závěrečná kapitola Stay (Zůstat) popírá zákony gravitace a vytváří nezrušitelné pouto mezi akrobaty a stěnou, které ohýbá a popírá perspektivu,“ vysvětlují pořadatelé.

Knot on Hands je holandsko-německo-belgické akrobatické trio, které tvoří Britt Timmermans, Mario Kunzi a Tijs Bastiaens. Vznikli v roce 2017 a snaží se posunout partnerskou akrobacii novým směrem, kde hlavní důraz spočívá ve fyzickém propojení tří těl. V něm nacházejí společný základ, z něhož vycházejí při tvorbě inovativních cirkusových kusů.

Tereza Ondrová (foto Marie Sieberová)
Tereza Ondrová (foto Marie Sieberová)

Temporary Collective přichází s Temporary Clubbingem a nechává prožít tanec i své publikum
Platforma Temporary Collective se rozhodla přesunout z divadla PONEC do Paláce Akropolis a společně s tímto přesunem přichází i s novým formátem svých performance večerů. Diváci se mohou těšit na tzv. Temporary Clubbing, který v sobě spojuje party a taneční performance. První večer tohoto formátu se uskuteční 19. listopadu právě v žižkovské Akropoli a spojí se v něm premiéra tanečního sóla Terezy Ondrové Last Dance a ARK Rave Session Connora Schumachera.

U Temporary Collective se v posledních měsících událo hned několik zásadních změn. Odchodem z divadla PONEC, které bylo nejen pro platformu, ale i pro samotnou Terezu Ondrovou dlouhá léta „domovskou scénou“, přišla otázka, jakou cestou se má kolektiv dále rozvíjet. Středem pozornosti se staly zahraniční spolupráce, výjezdy do Evropy i za oceán, hledání rezidenčních a jiných partnerů nebo také nový způsob tvorby. Jedním z partnerů se stal Palác Akropolis, ve kterém chtějí Temporary Collective rozvíjet konkrétní žánr pojmenovaný Temporary Clubbing. O co jde, se ukáže v žižkovské Akropoli 19. listopadu. Prostor, který je spojován s hudebními a divadelními událostmi, se v podání Terezy Ondrové a Connora Schumachera stane i prostorem pro současný tanec. Diváci ovšem nebudou nečinně sedět a pozorovat tanečníky, sami budou mít možnost si tanec prožít na vlastní kůži. V rámci večera budou uvedeny hned dvě události.

V první části uvede Tereza Ondrová premiéru svého tanečního sóla Last Dance. Diváci se v jeho průběhu mohou pohybovat volně po prostoru, sledovat tanec z jakékoliv vzdálenosti, z jakýchkoliv úhlů pohledu. Tereza Ondrová ve svém novém tanečním díle opět pracuje se svou klíčovou taneční sílou, a tou je schopnost věnovat zásadní pozornost detailu a zvýraznit i drobná gesta. Půjde o intimní a minimalistické sólo, které zpřítomňuje otázky: Jak se tančí s někým, kdo odešel? Jak překonat ztrátu? Ztrátu někoho blízkého? Nebo ztrátu ideálu? Nebo vize budoucnosti?

Rave (foto Aristos Iatrou)
Rave (foto Aristos Iatrou)

Na Last Dance naváže kolektivní taneční část, řízená multidisciplinární rave party pod vedením Connora Schumachera. Zatímco v první části večera Temporary Clubbingu bude parket patřit tanečnímu rituálu Terezy Ondrové, v té druhé se stanou jádrem tanečního parketu sami návštěvníci! Schumacherova láska k tanci a ravingu, zejména pak k progresivní queer rave scéně, je to, co chce zprostředkovat svou ARK Rave Session v pražské Akropoli. Schumacher zastává názor, že společnost by byla lepší, kdyby lidé tančili každý den, neboť fyzická aktivita má vliv i na mentální dovednosti. S Temporary Collective jej pak spojuje také zájem o participativní taneční divadlo a touha po inkluzivní praxi, queerness a LGBTQIA+ témata.

Svou tvorbu Temporary Collective představí nejen pražskému publiku. Oceňované taneční sólo GEO Terezy Ondrové hostuje 12. a 13. listopadu v rámci programu prestižního Biennale Cinars 2024 v kanadském Montrealu, které je zaměřeno na přehlídku děl v oboru scénického umění i networking. Temporary Collective tak navazuje na srpnové a zářijové uvedení Insectum in…v Itálii či Polsku, tři vyprodané večery Same Same v Bruselu, networking na tanečním veletrhu Tanzmesse v Düsseldorfu nebo umělecké rezidence v německém Hellerau či Freiburgu. Propojování se se zahraničními partnery, rozprostření své existence na různých místech a uvádění inscenací v zahraničí je jednou z priorit a cest, kudy Temporary Collective aktuálně kráčí.

Praktický manuál ANEB Co s sebou na Temporary Clubbing: Doporučujeme návštěvníkům vzít si láhev s vodou nebo se občerstvit na baru, protože hydratace je základ všeho! Oblečení je doporučeno pohodlné, ale máte-li oblečení na festival či párty, které POTŘEBUJE také ‚tančit‘? Tak tohle je ta pravá chvíle a přichází ten správný čas!“ lákají organizátoři večera.

Zemřela jedna z velkých balerín slovenského baletu, Augusta Herényiová-Starostová (* 1930)
Odešla velká osobnost taneční historie, první slovenská primabalerína Augusta Herényiová (6. května 1930 – 11. listopadu 2024). Tančit začala ve dvanácti letech v baletní škole Elly Fuchsové-Lehotské a v sedmnácti letech se stala členkou baletu Slovenského národního divadla. Od roku 1950 ztvárnila jako sólistka desítky hlavních a sólových rolí klasického i současného repertoáru, které se vyznačují precizní technikou a přesvědčivým hereckým projevem.

Tančila jako Swanilda v Delibesově Coppélii (1950), Zlatovláska v Nedbalově baletu Z pohádky do pohádky (1956), Lesní víla v Pohádce o Johance (1960), Herečka v Asafjevově baletu Plameny Paříže (1952) nebo Zarema v jeho Bachčisarajské fontáně (1953), Aurora z Čajkovského Spící krasavice (1957), Odetta a Odilea z Čajkovského Labutího jezera (1953, 1964, 1972), Popelka ze stejnojmenného Prokofjevova baletu (1951), Dáma z Měděné hory z baletu Kamenný kvítek (1958), Julie z baletu Romeo a Julie (1968), Mechmene Banu z Melikovovy Legendy o lásce (1963), Giselle a Myrta z baletu Giselle (1956, 1966) – to je jen stručný výčet nejúspěšnějších postav, které tančila po boku takových významných sólistů, jako byli Jozef Zajko, Vladimír Marek, Zoltán Nagy, Ján Haľama, Titus Pomšár a další.

Augusta Herényiová účinkovala ve svých osmdesáti letech v baletu Jakuba Kudělky Čtvero ročních období. Před deseti lety ztvárnila postavu babičky v baletu Oskara Nedbala Z pohádky do pohádky. I přes svůj pokročilý věk nikdy nevynechala žádnou premiéru ani baletní galavečer. Jednou z jejích posledních návštěv divadla bylo v roce 2020 Labutí jezero u příležitosti 80. narozenin jejího kolegy a přítele Jana Halamy. V roce 2015 obdržela Augusta Herényiová za svou impozantní taneční kariéru od prezidenta Andreje Kisky vysoké státní vyznamenání – Pribinův kříž I. třídy.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments