Týden s tancem

Začíná Malá inventura, Bohemia Balet zve na představení do Divadla Komedie, Holektiv se nově usazuje v divadle BRAVO!, kde vystupuje také Palo Seriš s legendární pantomimou Pépe. Premiérový týden přináší nejen Manon v Národním divadle, ale také světovou premiéru dvou soudobých děl v Moravském divadle Olomouc nebo sérii vystoupení japonského tanečníka Saburo Teshigawary na pozvání 420PEOPLE. Brněnská ORBITA zve na otevřenou zkoušku i reprízu taneční inscenace Scales. Další informace ve zpravodajství:
Bohemia Balet – Trio g moll (foto Ivo Dankovič)
Bohemia Balet – Trio g moll (foto Ivo Dankovič)

Bohemia Balet zve na představení 19. února
Opět od 19:00 v Divadle Komedie se uskuteční představení Bohemia Baletu, který uvede čtyři díla domácí provenience. Na programu bude Bezpředmětná křehkost v choreografii Tomáše Rychetského, Smetanovo Trio g moll ve slavné choreografii Pavla Šmoka, Dvořákova Humoreska v choreografii Mariky Blahoutové a také Janáčkova Sinfonietta ve verzi od Petra Zusky. Vstupenky zakoupíte na stránkách divadla ZDE, pro seniory a studenty sleva 50 %.

Temporary Collective na Malé inventuře uvede Last Dance (foto Vojtěch Brtnický)
Temporary Collective na Malé inventuře uvede Last Dance (foto Vojtěch Brtnický)

Festival Malá inventura startuje v Praze ve čtvrtek 20. února
Ve čtvrtek 20. února začíná na mnoha místech v Praze další ročník festivalu Malá inventura. Až do 28. února představí bohatý a žánrově pestrý výběr nejzajímavějších představení, která vznikla v oblasti nového, tedy současného a nezávislého, divadla v České republice. 18 míst, 25 inscenací – činohra, tanec, objektové a dokumentární divadlo, loutky, multimediální projekty a experimentální formy s důrazem na sociální přesah a zapojení diváků. Mnoho doprovodných akcí. Program najdete na webu festivalu.

Zkoušky baletu L’Histoire de Manon (foto Serghei Gherciu, Národní divadlo)
Zkoušky baletu L’Histoire de Manon (foto Serghei Gherciu, Národní divadlo)

MacMillanova Manon v pátek ve Státní opeře
Česká premiéra slavného baletu Kennetha MacMillana na motivy Prévostova společenského románu bude mít premiéru pod titulem L’Histoire de Manon v nastudování baletního souboru Národního divadla 20. a 21. února ve Státní opeře. Podrobnosti v samostatné zprávě ZDE.

Balet MDO – Královský dvůr (foto Tereza Hrubá)
Balet MDO – Královský dvůr (foto Tereza Hrubá)

Moravské divadlo uvede premiéru baletu Královský dvůr / Skrytá tajemství
Po úspěchu inscenace Labutí jezero se baletní soubor Moravského divadla připravuje na druhou premiéru sezony – Královský dvůr / Skrytá tajemství. Tento titul je v každém ohledu výjimečný, skládá se ze dvou částí a přináší fascinující abstraktní pohled na téma svobody, touhy a lidského vnitřního boje. Na projektu divadlo spolupracuje s umělci, kteří mají významné místo na světové baletní scéně. Součástí komponovaného večera jsou choreografie dvou renomovaných tvůrců – belgického choreografa Glena Lambrechta a amerického Garretta Smitha, jehož díla jsou uváděna po celém světě. Obě části jsou spojeny nejen silným uměleckým vyjádřením, ale i hudebním podtextem, který podtrhuje celkový dojem inscenace: díly dvou světově proslulých skladatelů – Wojciecha Kilara a Philipa Glasse, jejichž kompozice dodávají choreografiím silný a emotivní hudební základ. Obě choreografie uvede Moravské divadlo ve světové premiéře, a to v pátek 21. února.

„Oběma choreografům jsem dal zcela volnou ruku při výběru tématu, stylu i hudby. Spojujícím prvkem měla být abstrakce a fantazie. Jsem velmi rád, že si oba tvůrci pro své choreografie vybrali velmi kvalitní hudbu významných současných skladatelů. Vydali se v mnoha ohledech velmi kontrastní cestou, za což jsem rád, protože vznikly dvě zcela odlišné taneční kreace, které oživí náš současný repertoár. První část večera je v neoklasickém tanečním stylu, druhou bych nazval současným tanečním thrillerem. Glen Lambrecht se v České republice představil již díky spolupráci s juniorským baletem NDB2, v případě Garretta Smitha si Olomouc připíše prvenství. Jsem velmi rád, že se daří do Olomouce zvát významné choreografy, jejichž práce náš soubor posouvá opět o několik kroků vpřed. Obě choreografie uvedeme ve světové premiéře,“ říká s potěšením Jan Fousek, šéf baletního souboru.

Balet MDO – Skrytá tajemství (foto Tereza Hrubá)
Balet MDO – Skrytá tajemství (foto Tereza Hrubá)

Dvě společensky závažná témata
První část komponovaného večera je choreografie Královský dvůr, kterou vytvořil belgický tanečník a choreograf Glen Lambrecht. Je talentovaným choreografem a zároveň tanečníkem, působí v souboru brněnského Národního divadla. Královský dvůr je taneční kreací inspirovanou dvorem krále Jakuba I. Jeho choreografie, vycházející z historie a kultury, doprovodí hudba polského skladatele Wojciecha Kilara, který se proslavil nejen svou hudbou pro balet, ale i filmovými soundtracky. Kilar je známý schopností vytvářet emotivní hudbu, která se ideálně hodí k tanečnímu ztvárnění, chce-li tvůrce docílit silného spojení hudby a tance.

„Choreografické dílo Králův dvůr je průsečíkem historických a současných témat, kde se střetává sexualita a společenské povinnosti. Dílo čerpá z romantických hrdinských činů krále Jakuba I. známého svým zápasem mezi sexuální identitou a panovnickými povinnostmi v mládí. V době, kdy se společnost ocitá v situaci, kdy je odrazována zvratem nedávného pokroku v oblasti osobních svobod, si připomínáme, jak blízko jsme k tomu, aby se historie opakovala. V této nejisté době nechává choreograf promlouvat pohyb tam, kde slova nestačí, a vyjadřuje to, co hlas neunese, co řeč neobsáhne, protože být hlasitý znamená být zranitelný,“ komentuje režisér a choreograf Glen Lambrecht svou premiéru.

Balet MDO – Královský dvůr (foto Tereza Hrubá)
Balet MDO – Královský dvůr (foto Tereza Hrubá)

Druhá část večera představí choreografii Skrytá tajemství, kterou připravil americký choreograf Garrett Smith. Tento renomovaný tvůrce, který spolupracuje s významnými soubory jako Houston Ballet, Norský královský balet nebo milánská La Scala, přináší na olomoucké jeviště svou jedinečnou práci poprvé v České republice. Smith je známý tím, že do svých choreografií vkládá silný osobní přístup k tanečníkům, vytváří choreografie na míru a vyzdvihuje individuální talent a sílu každého interpreta. Skrytá tajemství se soustředí na vnitřní boj jednotlivce a jeho touhu uniknout před zkorumpovaným politickým systémem, což je téma, které rezonuje jak v současné době, tak v širším historickém kontextu.

„Je to abstraktní napínavé současné dílo. Je v něm spousta symboliky, se kterou se může mnoho lidí svým způsobem ztotožnit. Není to pohádka, je to problém ze skutečného života prezentovaný na jevišti. Jsou to důležitá témata, která si lidé musí uvědomovat a o kterých je dobře, že se mluví. Nakonec jde o lidskost a rovnost. Všichni jsme si jako lidské bytosti rovni a žádný život není cennější než jiný. Otázkou je, zda jsme ochotni podstoupit riziko a postavit se za to, v co věříme, a pomoci ostatním,“ přibližuje svůj režijní záměr Garrett Smith.

Balet MDO – Skrytá tajemství (foto Tereza Hrubá)
Balet MDO – Skrytá tajemství (foto Tereza Hrubá)

Tuto druhou část baletního večera doprovodí hudba Philipa Glasse, jednoho z nejvýznamnějších amerických minimalistických skladatelů. Glass, který je známý svou hudbou s repetitivními strukturami, vytváří zvukový rámec k Smithovu abstraktnímu tanci.

Současná dramaturgie a pokračování úspěšných inscenací
Balet Královský dvůr / Skrytá tajemství se zařadí do kontinuity současných choreografií od renomovaných autorů, která je součástí dramaturgického směru baletního souboru Moravského divadla. Tato novinka navazuje na úspěšné tituly, jako jsou Bolero & Carmen nebo Freedom in Motion, které byly součástí repertoáru v předchozích sezonách. Baletní soubor se i nadále zaměřuje na uvádění nových, originálních inscenací, které spojují současný tanec, klasickou choreografii a výrazné hudební složky.

„Spojení dvou výrazných choreografických stylů a hudebních osobností vytváří jedinečný zážitek. Jsem rád, že můžeme našim divákům představit práci současných světových umělců,“ říká ředitel Moravského divadla a Moravské filharmonie David Gerneš.

Výprava k inscenaci Královský dvůr / Skrytá tajemství je výsledkem spolupráce dámské části inscenačního týmu. Scénu pro tuto baletní produkci navrhla Barbora Rašková, která je zároveň autorkou kostýmů pro první část večera, Královský dvůr. Její výtvarné pojetí scény a kostýmů vytváří jedinečnou atmosféru. Pro druhou část inscenace, Skrytá tajemství, kostýmy navrhla italská výtvarnice Mónica Guerra. Její poslední spoluprací s G. Smithem byla inscenace Odhalení (Reveal) v Teatro alla Scala.

Holektiv – Radiant (foto archiv souboru)
Holektiv – Radiant (foto archiv souboru)

Holektiv v divadle BRAVO! – na branické scéně jako první uvede Radiant
Uskupení Holektiv bude hrát v branickém divadle BRAVO! a jako první kus uvede již toto úterý 18. února svou loňskou premiéru Radiant. Tanečně novocirkusová inscenace je inspirovaná kauzou polských skleníků pro pěstování zeleniny, jejichž silná záře svítí jako stotisícové město. Kombinuje fyzické divadlo, tanec, párovou akrobacii, částečně i mluvené slovo a hudbu uskupení Himalayan Dalai Lama. Vstupenky na webu divadla nebo na místě. Další reprízy se uskuteční 8. 4. a 19. 5. Na repertoár přibude také inscenace Mass jedné ze členek Holektivu, Evy Staré, která má naplánovanou reprízu na 25. března.

Kozel ve fraku – Anna Kukuczková a Vojtěch Svoboda – Buřty v medu (foto Dan Drahotský)
Kozel ve fraku – Anna Kukuczková a Vojtěch Svoboda – Buřty v medu (foto Dan Drahotský)

V divadle BRAVO! také dvakrát pantomima
Pražskou premiéru svého vlastního nastudování inscenace Pépe připravil na 19. února do divadla BRAVO! slovenský mim a performer Palo Seriš. Pépe je inscenace, kterou vytvořil v roce 1974 Bolek Polívka. Palo Seriš ji obnovil roce 2024 po desítkách let, uvedl ji brněnském Divadle Bolka Polívky v prosinci. Nyní bude kus na repertoáru také v Braníku.

„Klaun, dítě a slepice: Scénická báseň o zrodu přátelství silnějším než strach o život. Dvě křehké postavy dokáží hravostí vytěsnit všudypřítomné nebezpečí a vytvořit si na vratkých sutinách barevný svět. Bolek Polívka vytvořil legendární inscenaci Pépe v roce 1974. Na scénu se tak vrací přesně po 50 letech. Její téma ale nezestárlo ani o den.“

V sobotu 22. února přichází do Braníku duo Kozel ve fraku se svou loňskou premiérou Buřty v medu, ve které kombinuje klasickou pantomimu a zábavní show, jakou byste očekávali spíš v televizi na Silvestra. Vojtěch Svoboda a Anna Kukuczková touto cestou přibližují umění pantomimy širšímu publiku, které může díky jejich práci poznat, že pantomima není jen seriózní žánr a že může stejně tak i pobavit.

„Tentokrát se oba umělci zamysleli nad situací oboru a jeho někdy přezíravým hodnocením ze strany společnosti. Využili tohoto negativního aspektu k parodii zavedených pantomimických zvyklostí, k napohled humorné mluvené a pohybové souhře, ve které fungují podvojným způsobem: jako moderátoři a jako mimové. Vtipné, krásně mluvené komentáře, dialogy nebo úkoly, které si navzájem kladou, předvádějí s excelentní technikou a v řetězení celého bohatství pohybových gagů. Přes jejich úspornou až strohou interpretaci v nich znalec občas zahlédne ozvěnu známých pohybových sestav jejich předchůdců, ale vesměs jde o jejich originální, autentický pohybový výraz,“ hodnotí inscenaci divadelní kritička Ladislava Petišková, „Hrají také bez masek, v běžném, jakoby zkouškovém oblečení, většinou v ostrém rytmu, jenž dává vyniknout jejich spontánnímu napojení a virtuozitě podání. Přestože je představení už svým záměrem a obsahem předurčeno k zábavě, může potěšit i náročné diváky, schopné odečíst kvalitu zpracování z celé série situací zasazených do oblasti všedního života.“

Když už jsme u pantomimy na vážná témata, ve středu 19. února se ve Švandově divadle koná repríza sólové inscenace Radima Vizváryho Mime on the Moon. Zbývá pár posledních vstupenek.

Andrej Lyga – Pohádka pro odvážné (foto Vojtěch Brtnický 2023)
Andrej Lyga – Pohádka pro odvážné (foto Vojtěch Brtnický 2023)

Pantomima i v Ostravě
MOVE Ostrava zve diváky na vystoupení mima a herce Andreje Lygy Pohádka pro odvážné. Odehrají se hned dvě reprízy 23. února ve Studiu G v 15:00 a v 18:00 hodin. Navíc se v HB Studiu uskuteční i masterclass: „Workshop se soustředí na poznávání a osvojení si pohybových principů, pantomimy, tance a fyzického divadla a jejich následné přímé použití ve volné improvizaci. Dozvíte se něco o spontánním vyjádření se beze slov – v dialogu s přihlížejícím i s partnerem na jevišti.“

Harmonogram sobotního a nedělního MOVEment intensive je následující:

Sobota 22. 2. 2025
12:30 – 16:30 MASTERCLASS S ANDREJEM LYGOU
17:00 – 19:00 Jana Ryšlavá: HATHA YOGA

Neděle 23. 2. 2025
10:00 – 12:00 Jana Ryšlavá: HATHA YOGA

Masterclass studenti 550 Kč, dospělí 800 Kč, jóga studenti 200 Kč, dospělí 350 Kč. Více info a vstupenky ZDE.

Saburo Teshigawara (foto Akihito Abe)
Saburo Teshigawara (foto Akihito Abe)

Tanec nestárne: Václav Kuneš a Saburo Teshigawara spojí síly v projektu 42+PEOPLE
420PEOPLE tak zvou na společnou choreografii dvou tanečníků a jedné tanečnice, kterým je dohromady téměř 171 let. Václav Kuneš představí ve spolupráci s japonským choreografem a performerem Saburem Teshigawarou a japonskou tanečnicí Rihoko Sato v několika dnech světovou premiéru unikátní choreografie s podtitulem Design of Time. Inscenace vytvořená speciálně pro prostor Studia Maiselovka bude uvedena od 20. do 26. února 2025 jako třetí premiéra projektu 42+PEOPLE.

Toto výjimečné setkání dvou tanečníků a jedné tanečnice, jejichž věk dohromady činí téměř 171 let, se má stát intimní taneční událostí roku 2025. Představení je součástí kampaně TANEC NESTÁRNE, která podporuje tanečníky nad 40 let a nyní hledá podporu veřejnosti prostřednictvím platformy Darujme.cz. Vstupenky je možné koupit nyní na serveru GoOut.cz. Jak nám bylo potvrzeno, jedná se o jedinou sérii představení v této sezoně, kus nebude na repertoáru, takže šance hostující umělce vidět je omezena jen do tohoto únorového termínu.

„Pozvat Sabura Teshigawaru do intimního prostoru Studia Maiselovka byl můj dlouholetý sen. Je to jedinečná příležitost vidět světovou legendu současného tance zblízka. Naše spolupráce trvá již téměř 20 let a každé setkání přináší nový rozměr toho, co může tanec vyjádřit,” říká Václav Kuneš, který v inscenaci vystupuje jako tanečník a zároveň propojuje česko-japonský koncept. Choreografie, která vznikala během osmidenního intenzivního procesu, představí zcela unikátní tvůrčí metodu jednasedmdesátiletého Teshigawary. Ten v ní sám vystoupí a využije svůj specifický styl, kde se žádný pohyb neopakuje – určuje rychlost, prostor, náladu a atmosféru, ale konkrétní pohybové ztvárnění nechává na interpretovi. Tento přístup je naprosto ojedinělý, žádný soubor v České republice ani ve světě takto nepracuje. Hudební doprovod poskytnou skladby Johna Cage.

Spolupráce Václava Kuneše a Sabura Teshigawary má bohatou historii. V roce 2005 získali Kuneš s japonskou tanečnicí Rihoko Sato mezinárodní ocenění Nejlepší tanečník roku v Cannes za interpretaci Teshigawarova duetu Scream and Whisper. Následovala řada pozoruhodných projektů včetně představení Green s živými zvířaty či Glass tooth, kde Teshigawara tančil na čtyřech tunách skla. V roce 2012 se uskutečnila jejich první pražská spolupráce v podobě projektu Encounters v Divadle Archa.

420PEOPLE pokračují ve své dlouholeté misi zvát špičkové zahraniční tvůrce. V minulosti se u nás díky nim představili Crystal Pite, Ohad Naharin, Jiří Kylián, Michael Schumacher, Jo Strömgren, Ann Van den Broek či Sidi Larbi Cherkaoui. Právě intimní prostor studia umožní divákům zažít Teshigawarovu tvorbu z bezprostřední blízkosti.

Kampaň TANEC NESTÁRNE si klade za cíl upozornit na významnou roli tanečníků starších 40 let a získat pro ně podporu veřejnosti. Projekt 42+PEOPLE je živým důkazem toho, že věk v tanci nehraje limitující roli a může naopak přinášet jedinečné umělecké hodnoty. Veřejnost může kampaň podpořit prostřednictvím platformy Darujme.cz.

Orbita – Scales (foto Mila Vašíčková)
Orbita – Scales (foto Mila Vašíčková)

Brněnská ORBITA zve na otevřenou zkoušku i reprízu taneční inscenace Scales, ve které se „duše člověka setkává s technologií“
Brněnský spolek ORBITA, působící v oblasti nezávislé scény tance a performance, uvede 23. února reprízu inscenace Scales, podruhé v industriálním prostoru Tržnice Brno. V letošním roce taknavazuje na úspěšnou premiéru, která proběhla loni v předvánočním období na jednom z nejkrásnějších a zároveň turisticky nejvyhledávanějších míst v centru Brna, na Zelném trhu. „Nyní se událost odehraje na konci února, kdy očekáváme klidnější okolní podmínky, což umožní divákům lepší vyznění zvukové složky,“ slibuje produkce.

Scales autorů Lukáše a Terezy Leopoldových pohlíží na možnosti a dopady využívání umělé inteligence, kdy zkoumají etické a morální otázky, které tato technologie přináší. „Snažíme se nahlédnout do duše člověka, který je schopen prostřednictvím performance, pohybu a tance sdělovat své niterné pocity, myšlenky a stanoviska – v tomto případě v konfrontaci s další entitou,“ říká Lukáš Lepold.

Změna přichází ve složení performerů – autoři se rozhodli zůstat u obsazení Hana Gallinová, Kristýna Kmentová a Michal Nagy. Původní variantu čtyřčlenné sestavy bohužel narušila nemoc, a Michal Lewandowski se nemohl zúčastnit velké části zkoušek ani samotné premiéry. Tanečníci navážou na úvodní představení a ve své práci budou ve vzájemném propojení reagovat na hudební a zvukovou koláž, prostor a objekt, který pro Scales vytvořil Martin Froulík. Za kostýmy stojí Lucie Sabev. V rámci reprízy tohoto projektu se divákům a odborné veřejnosti nabízí možnost účasti na otevřené zkoušce, která proběhne den před uvedením v sobotu 22. února v 18:30 hodin.

Projekt Dance Floor 2022 na Bazaar Festivalu 2024 (foto Vojtěch Brtnický)
Bazaar Festival 2024 (Projekt Dance Floor 2022, foto Vojtěch Brtnický)

Zpráva z festivalu Bazaar, který se uskuteční v březnu
Od 20. do 30. března roztančí několik pražských alternativních scén festival Bazaar. Zatímco netrpělivě čekáme na zveřejnění jeho programu, můžeme sdílet informaci o projektech, které uvidíme ve fázi work in progress a budeme o nich mít možnost diskutovat s jejich tůrci:

„Pro letošní rok jsme obdrželi rekordních 59 projektů, jejichž autoři a autorky se přihlásili do open callu Live Performance Bazaar Residencies 2025. Vybrali jsme čtyři skupiny, které budou prezentovat ukázky své budoucí práce nebo dosavadního výzkumu na Sobotním Bazaaru 29. března 2025,“ píše vedení festivalu. Zde jsou:

Vybrané projekty a skupiny jsou:

  • Debora Štysová & Tinka Avramova (CZ): ANIMA MUNDI 
  • Nur Nar Physical Theater Collective (CZ/LB): IF YOU FEEL LONELY, TAKE A WALK
  • Miloš Janjić (SRB): JA SAM GOLA VODA / I AM BARE NAKED WATER
  • Aleks Borys & Viktoria Kaslik (PL): AGENCY OF AMBER 

První tři uvedené projekty byly vybrány na základě doporučení malé komise ve složení Lucia Šimášková, Markéta Perroud, Michal Klodner a Roman Poliak. Projekt AGENCY OF AMBER byl vybrán v rámci našeho partnerství NATURE OF US v samostatné otevřené výzvě.

Poslední vybraný projekt vyhlášeného open callu (Live Performance Bazaar Residencies) je BODIES IN PROGRESS EXTENDED (Martina Hajdyla / ME-SA (CZ/SK) a bude uveden jako work in progress spíše ve formátu sdílení odvážné praxe.

„Zvažovali jsme řadu vynikajících projektů, které jsme si nemohli vybrat. Pokud jsme letos nevybrali váš projekt, zůstaňte s námi v kontaktu ohledně vaší budoucí práce, mezitím se prosím přijďte podívat, co dělají vaši kolegové. Program 11. edice festivalu je letos velmi zajímavý a brzy bude zveřejněn. Těšíme se na viděnou na Bazaaru od 20. do 30. března v Praze,“ dodává produkce.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments