Týden s tancem

Další díl projektu Baletu ND Dance On jako pohled na dokončení nové choreografie, West Krim Story: jak se tančí ve vězení – projekce i dokument, další program Bazaar Festivalu, Noc divadel v Ponci s premiérou a hostováním, pozvánky a novinky ze světa nového cirkusu.
Dance On – The Fickleness of Inspiration (foto archiv Baletu ND)
Dance On – The Fickleness of Inspiration (foto archiv Baletu ND)

Balet Národního divadla zve ve středu na další část cyklu DANCE ON
Balet Národního divadla zve na další díl oblíbeného projektu, který dává divákům nahlédnout do tvůrčích procesů, i když jinak než na workshopech. Ve středu 26. března 2025 ukáže zájemcům nové choreografické dílo s názvem The Fickleness of Inspiration, které vytvořil první sólista Baletu ND Matěj Šust. V choreografii účinkují Alice Petit a Kristina Kornová.

Návštěvníci uvidí dílo v procesu zkoušek, zažijí svícení choreografie, tvorbu light designu. Autor díla, Matěj Šust, je provede svým záměrem. Na závěr uvidí hotovou choreografii v kostýmech, líčení, světlech. Tento DANCE ON je tedy praktickou generální zkouškou a ukázkou tvorby light designu. Vše začne na Nové scéně Národního divadla od 16:30 hodin, akce potrvá asi hodinu a čtvrt. Vstupenky v ceně 50 Kč k zakoupení zde.

„Vybral jsem si hudbu Clauda Debussyho, protože je to jeden z mála skladatelů ovlivněný impresionismem a impresionismus byl po období realismu v podstatě takovými dveřmi k dalším uměleckým stylům a modernímu umění jako takovému. Je to vlastně paralela k významu mojí choreografie The Fickleness of Inspiration (Přelétavost inspirace). Toto, název a anotace divákovi jasně řeknou, co uvidí na jevišti a pak už je to jen na něm, zda něco dalšího objeví,“ říká o svém díle Matěj Šust.

DANCE ON je vzdělávací projekt, který probíhal dosud na Nové scéně, zahrnuje otevřené lekce, individuální tréninky a choreografickou laboratoř, v jejímž rámci lze objevovat zrod nové tvorby. Balet ND tak navazuje na dosavadní koncept svých doprovodných aktivit, který zahrnuje baletní dílny, autogramiády, dramaturgické úvody, podcasty a jiné. Rozšiřuje tak nabídku doprovodných aktivit ND+.

The Fickleness of Inspiration (Přelétavost inspirace)

Inspiration is fickle
It comes as it pleases
It’s choosy in who it tickles
It feels like brain fleas

It drives us to create
It gives us a passion
It helps us to recreate
It drives us to distraction

Inspiration is fickle
It comes as it pleases
It can leave you in a pickle
It chooses who it teases

Inspirace je přelétavá,
přichází, jak se jí zlíbí,
vybírá si, koho píchne,
cítí se jako vši v hlavě.

Pohání nás k tvorbě,
dává nám vášeň,
pomáhá nám znovu tvořit,
vede nás k rozptýlení.

Inspirace je přelétavá,
přichází, jak se jí zlíbí,
může vás nechat v bryndě,
vybírá si, koho dráždí.

(Autorský kolektiv Mother Combs, 2024)

Ve věznici Příbram (foto z areálu Alexandre Katsapov)
Ve věznici Příbram (foto z areálu Alexandre Katsapov)

West Krim Story: Jak se tančí ve vězení
Národní divadlo uvede u příležitosti Světového dne divadla speciální program. Ve čtvrtek 27. března se mohou diváci seznámit s projektem, který před časem realizoval choreograf Zdeněk Prokeš ve spolupráci s věznicemi v Příbrami a Světlé nad Sázavou (reportáž z představení pro náš portál napsala Jana Návratová).

„Každoročně se zaměřujeme na takové podoby, formy a využití divadla, které nejsou běžně vidět a mají hlubší společenský přesah. Pro letošní symbolickou oslavu jsme zvolili téma divadlo ve vězení. Choreograf Zdeněk Prokeš nastudoval s vězni v nápravných zařízeních představení West Side Story. Při premiéře a jediné repríze ve věznici tekly všem přítomným slzy. Sílu tohoto počinu přijde osobně přiblížit kromě autorů i jeden z protagonistů, bývalý vězeň Martin Szamek,“ píše se v pozvánce Národního divadla. Program, který proběhne volně přístupný v budově B, zahrnuje vernisáž fotografií, promítnutí záznamu představení i krátkého dokumentu West Krim Story, který natočila režisérka Lea Surovcová. Ten je k dispozici také v iVysílání České televize.

Program
18:00 – projekce záznamu pohybově-dramatického představení West Side Story ve věznici (režie inscenace Zdeněk Prokeš)
18:30 – vernisáž výstavy uměleckých fotografií z průběhu zkoušení od Alexandre Katsapova
18:45 – projekce televizního dokumentu West Krim Story (režie Lea Surovcová) o vzniku a zákulisí projektu
19:15 – beseda s tvůrci Z. Prokešem, V. Glancovou a protagonistou Martinem Szamkem

Inscenaci na motivy muzikálu West Side Story nazkoušely osoby ve výkonu trestu ve věznicích v Příbrami a Světlé nad Sázavou pod vedením vězeňské kaplanky a vychovatelky Venduly Glancové a choreografa a režiséra Zdeňka Prokeše. Proces zkoušení probíhal pět měsíců v obou věznicích současně. Uzavřená premiéra (a derniéra zároveň) se konala v červnu 2024 ve Věznici Příbram a telemostem tak spojila ženské i mužské protagonisty, navzdory vzdálenosti i okolnostem. Záznam představení v podání amatérských herců a tanečníků je poutavou a emotivní konfrontací hned několika světů, z nichž dva se v současné době nemohou osobně setkat.

Steam Room – dragON forever (foto Natalya Sidorenko)
Steam Room – dragON forever (foto Natalya Sidorenko)

Pokračuje Bazaar Festival
Co nabídne ve své druhé polovině Bazaar Festival? Z představení to jsou tyto projekty:

Weronika Pelczyńska a Magda Fejdasz (PL) uvádějí Sochařky. Ve Veletržním paláci 25. března od 17:00 hodin a od 20:00 hodin. Inscenace Sochařky zkoumá vztahy mezi ženami a jejich vzájemné propojení, a to skrze živý archiv a působení tělesnosti. Inspirováno průkopnicemi sochařství 19. století, které vnímaly sesterství jako tvůrčí sílu, propojuje představení dynamiku moci, nezávislosti a intimity, čímž otevírají prostor pro hledání rovnováhy mezi tím, co je v rámci ženského těla kolektivní, a co individuální. Performance je inspirována sochařkami, jako byly T. Certowicz, H. Bertaux, A. Rożniatowska a další, a jejich vnímáním sesterství jako cenné tvůrčí síly. Interpretky přetváří svá těla v objekty, vzájemně na sebe působí a vytváří novou sochu.

Aslı Hatipoğlu (TR/TH), Heidi Hornáčková (CZ) a Suraia Abud Coaik (LB/UY) uvedou performanci Šlehat vítr, pražit hlínu, hníst mlhu, a to 26. března od 16:00 hodin v kavárně UMPRUM. Představení založené na jídle zkoumá tělo jako místo transformace, které je utvářeno prvky, rituály a úkony výživy. Dílo čerpá inspiraci z ájurvédských principů, společného vaření a modelovacích procesů a zve účastníky k intimní výměně: modelování, krmení sebe i všech navzájem, a to jako gesto péče, které přesahuje konvenční formy stolování. Prostřednictvím smyslového zapojení a kolektivní účasti představení zkoumá neviditelné otisky, které na sobě navzájem zanecháváme – dotykem, stravováním, skrze rituál v procesu tvorby. (Nejde o tanec, ale performance art.)

Alica Minar & Dorota Michalak (CZ,DE) zatančí v Divadle X10 Lush Blast – Tasting the Untamed, projekt, který vznikal pro outdoorové uvedení, ale má i svou vnitřně divadelní podobu. Koná se 27. března od 20:00 hodin. Dorota Michalak a Alica Minar ve svém tanečním představení zkoumají vztah člověka k přírodě a půdě skrze tanec, zvuky a vizuální obrazy, které propojují divokost a domestikovanost. Choreografky vyzývají k přehodnocení našich vztahů k přírodě a kultuře, zkoumáním, jak může divočina v nás obnovit naši vazbu k zemi a ekologické spravování krajiny.

V sobotu, ještě než vypukne Sobotní Bazaar, se uskuteční setkání se zahraničním hostem – s Martitou Abril (US/MX) Global Practice Sharing Lunch Gathering: Art Making and Art Admin Practices. Akce se koná ve spolupráci s organizací Vize tance a maďarskou nadací Workshop Foundation. Martita Abril přijíždí z newyorské organizace Movement Research, jedné z předních světových laboratoří pro výzkum tance a pohybových forem. Na tomto setkání pro taneční tvůrce a profesionály v oblasti performance bude tato choreografka, tanečnice a organizátorka vybraná platformou Global Practice Sharing (GPS), sdílet své myšlenky, postupy a praktiky v oblasti umělecké tvorby a umělecké správy pro taneční a pohybové formy v USA a v nezávislých uměleckých komunitách na mezinárodní úrovni. Program GPS se zaměřuje na výměnu s východní a střední Evropou a také s Blízkým východem a severní Afrikou. Setkání potrvá hodinu, proběhne v anglickém jazyce a je zdarma po registraci.

Sobotní Bazaar proběhne v Alfredu ve dvoře od 15:00 hodin. Stal se tak neodmyslitelnou součástí programu, až z něj nakonec nenápadně vyrostl festival ve festivalu. Ukázky Live Performance Bazaar Residencies budou na své stálé i nově příchozí návštěvníky čekat 29. března v již domovském prostoru progresivního pražského divadla Alfred ve dvoře. Diváci budou mít příležitost zhlédnout ukázky právě vznikajících děl tanečních i divadelních umělců a umělkyň působících ve střední a východní Evropě. Jedná se o přímý a aktuální dialog s právě vznikající uměleckou praxí, která se ještě s divákem v mnoha případech nesetkala. Aby se mohlo takové umění nadále vyvíjet, potřebuje publikum a jeho citlivé vnímání všeho, co se nachází pod povrchem i nad ním. I tentokrát se bude jednat o široký záběr témat, přístupů a osobností. Provokativní, překvapivé, a především neokoukané ukázky mohou diváci následně reflektovat v rámci podnětných moderovaných diskusí. Svá rozpracovaná díla představí Debora Štysová & Tinka Avramova (CZ), Nur Nar Physical Theater Collective (CZ/LB), Miloš Janjić (SRB), Aleks Borys & Viktoria Kaslik (PL).

V sobotu 29. března pak v Divadle X10 od 20:00 hodin proběhne poslední celovečerní představení – uskupení Steam Room uvede kompletní program dragON forever. Steam Room se na Bazaar Festival vrací už potřetí, tentokrát s představením, které osciluje mezi precizní stylizací a performativní křehkostí, na pomezí tanečního videoklipu a postmoderního tance zve ke společnému uvolnění a party. „Co všechno může být lip-syncovaná choreografie? Jaké možnosti nabízí spojení tanečního pohybu s imitací hlasu? dragON forever je velkolepé finále choreografické trilogie dragON, kterou od roku 2018 tvoří umělecký tým STEAM ROOM – Aleksandar Georgiev, Zhana Pencheva a Darío Barreto Damas. Po předchozích dílech dragON aka PONYa dragON aka PHOENIX se trio tentokrát zaměřuje na lip-sync jako choreografickou praxi, která osciluje mezi přesnou stylizací a performativní křehkostí,“ slibuje dramaturgie festivalu.

Jako dovětek festivalu se pak v neděli 30. března od 16:00 na AVU Veletržní 61 koná work in progress Sabiny Bočkové Making Love. Ukázka ze vznikajícího projektu a diskuze: Sabina Bočková se vrací z New Yorku, kde byla rezidentní umělkyní programu GPS (Global Practice Sharing), který hostila organizace Movement Research ve spolupráci s Bazaar Festivalem a jeho partnery. Sabina v New Yorku představila podobný úryvek svého budoucího díla ve slavném prostoru Judson Church na Manhattanu.

Čím se Sabina v nové inscenaci zabývá? Ženská sexualita je stále v mnoha společenských kontextech považována za problematickou a její spojení se spiritualitou je buď něčím naprosto nemožným nebo je naopak komerčně využíváno. Nový inscenační projekt choreografky a tanečnice Sabiny Bočkové Making Love je příspěvkem k autentické a smysluplné obnově propojení těchto aspektů našeho bytí. Její fyzický výzkum se zabývá integrací mnoha úhlů pohledu a nalézání bohaté škály fyzických manifestací ženské sexuality, její přesahy do spirituality a vnímání těchto oblastí v kontextu dnešní doby skrze tělo jedné tanečnice.

„Cítím bytostnou potřebu opravdové integrace ženské sexuality jako běžné součásti naší společnosti, která je přijímaná bez předsudků. Chci, aby ženská sexualita nemusela být skrývaná. Chci najít způsob, jakým vyjádřit, že nikomu nepatří. Otázkou pro mě je, jak ji mohu prožít samou pro sebe a zároveň toto prožívání sdílet s diváky*čkami, tak, aby se i oni*y mohly dotknout sexuality vlastní. Myslím, že sexualita jako věc veřejná, je obrovské téma naší společnosti a mým cílem je přispět ke svobodnému a autentickému prožívání vlastního těla beze strachu z vnějšího pohledu,“ říká tanečnice a choreografka Sabina Bočková. Záměrem celého kusu je vytvořit intimní a bezpečný prostor, ve kterém je možné s otevřeností sdílet a ohledávat téma nejen ženské, ale všeobecně lidské sexuality. Podpořit všeobecnou důvěru k tomu, že sdílení fyzické intimity s dalšími lidmi je i v dnešní digitalizované době možné a přináší nenahraditelný prožitek.

Kompletní program najdete ZDE.

Večer malých pantomim (foto archiv pořadatele)
Večer malých pantomim (foto archiv pořadatele)

Večer malých pantomim
Ve Studiu Citadela v Praze se koná 28. března od 20:00 hodin Večer malých pantomim. Půjde o pásmo krátkých pantomimických etud, které vznikly pod rukama profesionálních mimů, kteří se poznali na studiích nonverbálního divadla pražské HAMU. „Toto představení přináší kombinaci humorných, veselých a poetických čísel, která diváky vtáhnou do prolínajících se příběhů bez jediné vyřčené věty. Každá etuda je unikátní, ať už vypráví o každodenních radostech a strastech, nebo objevuje hloubku emocí prostřednictvím pohybu,“ říkají organizátoři. „Přijďte se pobavit a zapojit svou fantazii, zatímco se necháte unést uměním pantomimy, které zanechá ve všech přítomných úsměv na tváři a možná i slzičku dojetí. Večer malých pantomim je oslavou neverbálního vyjadřování a kouzla, kterým nás umění dokáže překvapit.“ Účinkují Valéria Daňhová, Anna Kukuczková, Anton Eliaš, Jakub Urban, Vojtěch Svoboda a Lukáš Šimon. Studio Citadela sídlí na adrese Klimentská 1210/16, 110 00 Praha.

Michal Heriban (foto archiv umělce)
Michal Heriban (foto archiv umělce)

Noc divadel v PONCI
Noc divadel letos připadla na sobotu 29. března. Z tanečního světa se k ní přidává mimo jiné divadlo PONEC, které uvede v několika časech dva projekty.  Programu předchází taneční worksho Yany Reutové pro rodiny s dětmi od 17:00 hodin, následovat budou v časových intervalech představení:

Sacrebleu z dílny Nataši Novotné, ale v novém obsazení v 18:45, Já jsem placebo slovenského choreografa Michala Heribana ve 20:00, následně komentovaná prohlídka divadla PONEC a blízkého okolí s Yvonou Kreuzmannovou. Posléze ve 21:00 podruhé Já jsem Placebo a od 22:00 Sacrebleu.

Jarní termín Noci divadel navazuje na letitou tradici listopadové akce, tentokrát se ale koná u příležitosti Světového dne divadla (27. 3.). Téma ‚Sousedství‘ inspiruje k různým pojetím: jak umění dokáže zlepšovat sousedské vztahy, ale také jak česká scéna reaguje na situaci v blízkých zemích např. na Slovensku či Ukrajině. Umělecká rada divadla Ponec se proto rozhodla dát hlavní prostor dvěma premiérám kratších tanečních děl z ČR a Slovenska. Nataša Novotná sklízela ocenění za své autorské sólo Sacrebleu před 14 lety, v sobotu je poprvé uvidíme ve dvou nových interpretacích: od 18 h Luisy Brychcínové a od 22 h Amálie Špachtové. Dvojí uvedení čeká i českou premiéru sólové performance Michala Heribana (SK): Já jsem Placebo. Akci zahájí workshop ukrajinské umělkyně Yany Reutové pro děti“, upřesňuje Yvona Kreuzmannová, ředitelka Tance Praha, která osobně provede návštěvníky komentovanou prohlídkou.  

Sólo Sacrebleu, v edici 2025, se na jeviště vrací v novém obsazení. „Další generace tanečnic získá jevištní zkušenosti, posune své interpretační kvality. Čistě kvalita pohybu, určitá virtuozita těla, hraje v tomto sóle svou specifickou roli – vtáhne vás do jiného světa,“ shrnuje Nataša Novotná. (rezervace zde) Česká premiéra čeká sólo Michala Heribana Já jsem placebo. Taneční a vizuální performance se sugestivní originální hudbou zkoumá téma lidské paměti, automatizovaných akcí uložených v podvědomí, nevědomých návyků a vědomého programování. „Ve třech epizodách a třech přístupech k pohybu divák sleduje, jak funguje paměť těla, strukturovaná choreografie a improvizace v proudu,“ říká autor. Na tvorbě se podílela Veronika Malgot a Kristýna Hauptová, hudbu složil Jozef Vlk. (rezervace zde)

Obnovená premiéra Nataši Novotné je jednou z významných aktivit, kterými tato rezidenční umělkyně divadla Ponec oslovená Uměleckou radou pro rok 2025 obohacuje jeho nový program. Sama vede ve Studiu Krenovka pravidelné pohybové lekce Gaga pro každého, chystá letní workshop pro začínající profesionály a v neposlední řadě zcela novou premiéru na listopad 2025. Připomeňme, jak hodnotil sólo Sacrebleu Svanta Grogarn, světelný designér, porotce České taneční platformy v roce 2011: „Ocenil jsem zejména působivou asymetrii světla a dění na jevišti. Inscenace mě oslovila silným sdělením a imaginativností.“ 

Losers Cirque Company – Žena, růže, píseň, kost (foto Jana Lábrová)

Vybrané aktuality ze světa nového cirkusu

Nový cirkus v Žižkostele
V neděli 30. března otevírá v Žižkostele odpoledne svůj nový provoz kavárny ŽIŽcafé Therapy a na programu bude od 19:00 hodin autorské novocirkusové představení. Anotace performance uvádí podrobnosti: „Vystoupení spojující prvky nového cirkusu a vizuálního umění inspirované provázkovými obrázky / příběhy, které jsou často považovány za jeden z prvních uměleckých projevů rozšířený ve všech oblastech světa, kde neznali psané slovo. Prstové manipulace se smyčkou provázku tedy představují jedny z prvních komorních performancí, jejichž proces vzniku je spojován s věštěním, mytologií, náboženstvím, rodovým vyprávěním či prostou zábavou a radostí z pohybu a vynalézání. Poslední důvod stojí za vznikem mého vystoupení a jsem zvědavá, jaké příběhy díky němu vzniknou a asociace rozpohybují.“ Autorkou je Jana Švecová, hudební spolupráce Barbora Hora. Projekt byl vybrán do rezidenčního programu Žižkostela, který je podpořen Státním fondem kultury ČR a městskou částí Praha 3. Slavnostní otevření nové kavárny jako zahradní slavnost bude probíhat už od 14 hod.

Žena, růže, píseň, kost opět v divadle BRAVO
Téměř po roce se do BRAVA! vrací inscenace čtyř novocirkusových umělkyní a performerek Žena, růže, píseň, kost, která vznikla pod hlavičkou Losers Cirque Company. Každá z aktérek představení vypráví, co jí v jejím životě inspiruje, co obdivuje, co jí fascinuje. Co jí pomáhá se na své cestě životem zorientovat. Životní inspirace se pak stává inspirací pro pohybové ztvárnění. Babička, Frida Kahlo, trenérka a Madonna dorazí 2. dubna od 19:00.

Za měsíc proběhne CzechCircus Fórum
V Praze se bude konat 30. dubna od 14:00 hodin CzechCircus Fórum, setkání platformy Asociace nového cirkusu. Představeny budou novinky a aktuality Asociace nového cirkusu a zároveň bude mít prostor pro prezentaci aktualit členů, připravovaných inscenací, vzniku nových projektů a festivalových plánů. Místo bude upřesněno, registrace probíhá již nyní jak pro diváky, tak pro prezentující: Registrace na CzechCircus fórum.

Pořadatelem je Asociace nového cirkusu, otevřené sdružení nezávislých profesionálů a organizací působících v oblasti nového cirkusu po celé České republice. Profesní organizace slouží jako platforma pro všechny, kteří se chtějí podílet na rozvoji nového cirkusu v ČR.

Showcase nového cirkusu v rámci Letní Letné
Asociace nového cirkusu ve spolupráci s Mezinárodním festivalem nového cirkusu a divadla Letní Letná pořádá Showcase nového cirkusu v sobotu 30. 8. 2025 v Letenských sadech v Praze. Jde o prezentaci novocirkusových uměleckých projektů a inscenací, která je otevřená pro českou a slovenskou profesionální uměleckou obec.

Program budeme zahrnovat napři:
* krátkou přednášku na téma „Co je nový cirkus“
* prezentace umělců/umělkyň a projektů jak formou tzv. pitche (6minutová prezentace s využitím videa), tak speed-datingu (krátké prezentace u stolu)
* několik performativních ukázek v komponovaném večerním programu
* prostor pro networking
* seznámení s výraznými novocirkusovými projekty

Na základě open callu budou umělci / umělkyně a jejich díla vybrány asociací ve spolupráci s dramaturgickou radou akce. Tu tvoří Dagmar Bednáriková, ředitelka KD Mlejn, Ondřej Holba, režisér a lektor, Petr Husička, booking manažer Cirk La Putyka, Šárka Maršíková, umělecká ředitelka CIRQUEON, Jana Ryšlavá, director MOVE Ostrava, Jiří Turek, ředitel festivalu Letní Letná a přizván bude zástupce za Slovensko.

Deadline pro vyplnění registračního formuláře opencallu pro umělectvo je 6. 4. 2025. Formulář k přihlášení s dalšími informacemi včetně časů najdete zde: Podrobnosti a přihlášení.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře