Týden s tancem

Balet Národního divadla Brno dnes v pražském Národním divadle
V historické budově Národního divadla dnes vystoupí Balet Národního divadla Brno. Na jevišti se představí s baletním triptychem Bdění/Vigil, konkrétně s choreografiemi Gnawa, Silent Woods a White Darkness z dílny Nacha Duata a šéfa souboru Mária Radačovského. Společně vytvářejí triptych o lidské paměti, duchovním hledání i temných stránkách bytí.
Silent Woods Mária Radačovského, vytvořené pro juniorský soubor NdB 2, jsou snovým obrazem vnitřního světa mladé ženy. Na pozadí podmanivé hudby Antonína Dvořáka se odehrává její cesta vzpomínkami, návraty k minulému vztahu, k okamžikům, které utvářely její identitu. Vztah, který ji kdysi formoval, se vrací v podobě podvědomých vzpomínek. Po probuzení čeká hrdinku zásadní volba: vrátit se do známé minulosti, nebo se vydat na cestu za novým, neznámým horizontem? „Jde o sebepoznání – otevření pocitových a emocionálních možností každého jednotlivce. V choreografii je patrná naivita, ale i určitá čistota, která je pro mladé lidi, kteří prožívají první lásky a známosti, charakteristická,“ říká Mário Radačovský.
Nacho Duato působil vedle Hanse van Manena a Jiřího Kyliána jako stálý choreograf Nederlands Dans Theater a v současnosti je uměleckým šéfem baletu Michajlovského divadla v Petrohradě. Jeho Gnawa je dynamická, rituální choreografie inspirovaná tradiční hudbou a kulturou severní Afriky. „Balet s meditativní i extatickou energií oslavuje propojení těla, rytmu a duchovní síly společenství,“ uvádí NdB. Vrcholem večera je emocionálně silné dílo White Darkness, věnované Duatově zesnulé sestře. Prostřednictvím tanečního jazyka odkrývá temné téma závislosti a ztráty – příběh ženy, která hledá únik ze světa bez lásky a smyslu, ale nalézá jen prázdnotu a samotu. „Hluboce mě zasáhlo, jak smutné je, když si mladí lidé kvůli drogám zničí život a sklouznou do temného světa, do světa tak temného, že z něj není úniku,“ vysvětluje choreograf téma citového pozadí tohoto díla. Sugestivní, hluboce osobní choreografie uzavírá večer pohledem do bílé temnoty lidské duše.
Balet Národního divadla Brno je druhým největším baletním souborem v České republice a pyšní se více než stoletou tradicí. Za tu dobu prošel rukama mnoha výrazných osobností – od Iva Váni Psoty, který zde v roce 1938 uvedl světovou premiéru Romea a Julie, přes Luboše Ogouna, Miroslava Kůru, Zdeňka Prokeše a dalších – až po současného šéfa Mária Radačovského. Radačovský, s bohatými zkušenostmi z Nederlands Dans Theater a kanadského Les Grands Ballets Canadiens, udává souboru mezinárodní směřování, rozšiřuje jeho repertoár o světová díla (Kylián, Balanchine, Inger, Duato) a zároveň rozvíjí vlastní autorskou tvorbu. Pod jeho vedením dosahuje Balet NdB výrazného uměleckého i diváckého úspěchu už od roku 2013.

MOVE Ostrava připravil taneční site-specific happening na nádraží: umění, které spojuje a připomíná, že i každodennost může být magická
Ve spolupráci slovenského kolektivu Tanečno a českého spolku MOVE Ostrava vznikl nový performativní projekt, který přináší současný tanec doslova mezi lidi. Connecting/Stations chce bourat hranice mezi „uměním a každodenností, mezi divákem a performerem, mezi čekáním a prožíváním a proměňuje nádražní haly, místa samo osobě plné pohyba, v živoucí scénu, na které se diváci setkají nejen mezi sebou, ale i sami se sebou“. Projekt má premiéru 24. června 2025 v Trnavě a další uvedení proběhne 25. června v Banské Bystrici.
Taneční happening mezi nástupišti, kufry a myšlenkami: Autor konceptu, slovenský choreograf a performer, Andrej Štepita si během svých častých cest (nejen) za kulturou všiml, že na místech, kde se denně míjejí stovky neznámých lidí, vzniká kromě místa pro cestování také prostor pro umění. Rozhodl se tedy svým novým tanečním projektem vnést současné umění přímo do veřejného prostoru – mezi lidi, generace, sociální vrstvy, mezi loučení a vítání, útěky i návraty. Z pohybu, který vychází z civilního kontaktu a přirozeně se rozvíjí až do partnerské taneční práce, tak vznikla choreografie, která nevypráví příběhy, ale prožívá je spolu s diváky.
„Connecting/Stations je voľným pokračovaním výskumu Passing/Station, ktorý sme spoločne s performerkou a tvorkynou Miriam Budzákovou priniesli do verejného priestoru v podobe sérií performatívnych výstupov v halách vlakových staníc,“ popisuje Andrej Štepita. „Projekt bol prezentovaný vo viacerých slovenských mestách a v roku 2021 sa dočkal medzinárodného pokračovania, kedy sa v spolupráci s hudobníkom Hannessom Schöglom a združením Artemporis vytvorila nová verzia projektu. Nápad nadviazať na pôvodné predstavenie a rozšíriť duet na dielo pre viacerých tanečníkov vznikol z túžby neustále skúmať nové spôsoby ľudského kontaktu a vzájomnej interakcie. Nikdy nekončiaci výskum je tak aj akousi metaforou neustálych zmien a vývoja v spoločnosti, ktorý manifestujeme pútavými verejnými zásahmi. Teším sa z toho, že sa dielo naďalej vyvíja, nakolko vidím v tomto type predstavenia velky potencial, ktorý sa aj vďaka väčšiemu počtu účinkujúcich a šikovnému tímu môže premeniť na skutočnosť.“
Hlavní inspirací tohoto projektu je již od jeho začátku každodennost – ta, kterou často míjíme bez povšimnutí. Tento vizuálně výrazný, fyzicky intenzivní a lidsky křehký happening tak vznikl z potřeby zpřístupnit současný tanec širší veřejnosti a zároveň ho zasadit do prostředí, které už samo o sobě nese hlubokou symboliku. Nádraží a tranzitní prostory nejsou jen místy přesunů, ale i emocionálních otisků, které jsou součástí kolektivní paměti každého z nás. A právě tuto každodenní emocionalitu chce performance zachytit a nabídnout divákům prostor pro zpomalení a znovuprožití. „Nádraží jsou vlastně takové emocionální mapy. Jsou to připomínky toho, co cítíme, když se na chvíli zastavíme – radost, samotu, naději, smutek i nové začátky,“ popisuje výchozí myšlenky projektu Andrej Štepita.
Hlavním cílem autorů je navrátit umění do veřejného prostoru v jeho původní a hluboce lidské funkci – jako nástroje, který spojuje, rozvíjí myšlení i cítění a přivádí naši pozornost zpět do přítomnosti. Nejde však jen o představení – ale hlavně o setkávání. O prostor pro dialog mezi různými komunitami, které by se jinak možná nikdy nepotkaly. „Connecting/Stations vytváří platformu pro setkávání různorodých komunit a otevírá dialog. Ne prostřednictvím slov, ale skrze přítomnost, pohyb a sdílený zážitek. Jeho ambicí je nejen propojovat české a slovenské iniciativy a podporovat mobilitu tvůrců napříč regiony, ale také oslovit nové publikum a šířit originální, přístupnou formu současného tance za hranice,“ doplňuje jedna z performerek a vůdčí osobnost MOVE Ostrava Jana Ryšlavá.
Taneční jazyk projektu vychází z civilního kontaktu, tedy z přirozených, nenásilných pohybových interakcí, které se postupně rozvíjejí v intenzivní fyzické a partnerské choreografické situace. Autoři naslouchají rytmu dne, sledují, co se děje mezi jednotlivými prožitky a přetvářejí tyto mikro-okamžiky v poetický, fyzický jazyk, který oslovuje každého bez ohledu na věk, původ či kulturní zkušenost. Tanec se v tomto projektu stává prostředkem porozumění a empatie – jemně, ale neodbytně nám připomíná, že i ve spěchu je možné se na chvíli zastavit a dívat se jinak. Základem choreografie je mimo jiné práce s tělem ve vztahu k druhému – dotek, opora, přenášení váhy, blízkost a vzdálenost… tedy všechno, co znají nejen tanečníci, ale i běžní lidé ve svých každodenních vztazích.
V rámci česko-slovenské koprodukce projekt také podporuje přeshraniční spolupráci a propojuje umělce i publikum obou zemí. Společným záměrem je nejen vytvoření kvalitního uměleckého díla, ale také jeho popularizace napříč veřejným prostorem, oslovování nových diváků a rozšiřování významu současného tance v kulturním kontextu. Projekt má ambici být nejen lokálně relevantní, ale i mezinárodně srozumitelný – právě díky své přístupnosti, obrazivosti a silné emocionální výpovědi.
Premiérové turné projektu proběhne v úterý 24. června nádražní hale v Trnavě a o den později v Banské Bystrici. Představení bude přístupné zdarma široké veřejnosti a proběhne přímo ve veřejném prostoru, čímž posiluje ideu zpřístupnění současného umění mimo tradiční kulturní instituce. Po premiéře je plánováno uvedení na dalších českých a slovenských místech, včetně prezentace na mezinárodních festivalech. Cílem je, aby žil projekt dále a neustále reagoval na prostor, v němž se odehrává, a na lidi, kteří ho zažijí.
Za projektem stojí česko-slovenský tým výrazných osobností současného pohybového umění: Andrej Štepita, performer, pedagog a zakladatel festivalu Tanečno, jehož tvorba čerpá z energie a výbušnosti pohybu, Jana Ryšlavá, performerka, choreografka a zakladatelka MOVE Ostrava, působící na pomezí tance a akrobatického partneringu, Michaela Králiková, performerka a autorka výzkumu Sign Dance, který propojuje tanec a znakový jazyk, Viktorie Szalóczi, tanečnice a akrobatka ze souboru Cirk La Putyka, se specializací v provazochodectví a závěsné akrobacii, Matúš Szeghö, tanečník, choreograf a zakladatel MOMENTUM Dance Team, působící mezi Vídní, Prahou a Bratislavou, Zuzana Burianová, choreografka, hudebnice a autorka tanečních filmů, která se dlouhodobě věnuje mezigeneračnímu dialogu skrze pohyb, a Jakub Turác, hudebník specializující se bicí nástroje, vystupuje na klubových pódiích i festivalech, oceněn cenami za hru na bicí nástroje jako jednotlivec i v rámci kapely.

Dancetopia také dnes – v libeňské ALTĚ
Druhý ročník tanečního projektu Dancetopia vrcholí dnes od 18:00 v pražském Studiu ALTA. Představí se performance, které vznikly během letošních tanečních rezidencí a víkendovém retreatu, který proběhl od pátku 20. do neděle 22. června. Vstupenky jsou k zakoupení v síti GoOut. „Letošní ročník dává prostor praxím, které bývají často přehlížené. Chceme zkoumat, jak můžeme prožívat chybu, destrukci, ekologické truchlení nebo vulkanické procesy jako přirozené součásti obnovy. Zajímá nás, co se stane, když začneme komunikovat i jinak než slovy – třeba pohybem, tancem nebo sdílenou zkušeností,“ uvedla již dříve za kurátorský tým choreografka a performerka Alica Minar.
Letošním tématem je regenerace a ekologie, a to včetně systémů, mezi které patří udržitelné umělecké praxe, queer ekologie, ekosystémové myšlení nebo eko-somatické přístupy. Tato témata reflektují ve své práci i vybraní rezidenti a rezidentky. Po týdnu, který organizační tým společně s rezidentkami*ty strávil v přírodě u řeky Sázavy, se uskuteční performance pro pražské publikum. Během celého večera se v půlhodinových blocích představí řada site-specific, mikrointervencí nebo pohybových experimentů. Na Opeře PLUS se pak můžete těšit na rozhovor s perfomery.


Premiéra performerky Lenky Půžové tento pátek v brněnské Industře
V pátek 27. června 2025 v 19:30 hodin se v brněnské Industře koná první uvedení tanečně-pohybového sóla Real-iTy? performerky Lenky Půžové. Zabývá se v něm otázkou, co je to realita. Zkoumá, jak dlouho trvá a jak se mění v závislosti na individuálním vnímání jedince. Pokládá otázky, do jaké míry je člověku dána a do jaké míry ji lze ovlivnit.
Performance je formou osobního vyjádření ženy-matky žijící ve Střední Evropě, z vpovzdálí pozorující válečné dění na Blízkém Východě. Skrze pohyb, zvuk a práci s videem performerka vytváří koláž vzpomínek formovaných životem (nejen) v české společnosti. V představení otevírá téma dočasnosti a pomíjivosti, hledá paralely ve zdánlivě odlišném.
„Jedním ze záměrů projektu je rozšiřování povědomí o životě na Palestinském území a v této věci podpora brněnského kolektivu Proti dehumanizaci: případ Palestiny a Izraele, který toto téma formou přednášek, diskuzí a veřejných setkání vnáší do veřejného prostoru. V inscenaci jsou použity záběry z archivu mediálního zdroje Al Jazeera, dokumentující situaci po 7. 10. 2023 v pásmu Gaza v Palestině. Inscenace obsahuje vizuálně citlivý či potenciálně znepokojující materiál,“ vysvětluje choreografka své záměry.
Zvuk pro představení byl tvořen ve spolupráci s indickým umělcem Pratyayem Rahou. Na dramaturgii projektu spolupracovala Barbora Liška. Lístky na představení mohou diváci zakoupit na stránkách Industry ZDE.
Lenka Půžová je tanečnice, performerka a tvůrkyně, v současné době žijící a tvořící v Brně. Vystudovala magisterský obor Contemporary Dance na Irish World Academy of Music and Dance v irském Limericku (2022) a Architekturu na VUT v Brně (2017). V posledních letech se zaměřuje na současný tanec a taneční improvizaci, performanci, tvorbu tanečních filmů, výuku a sdílení pohybové praxe s komunitami. V dětství a rané dospělosti ji však ovlivnily i tradiční taneční styly – zejména český folklorní a Irský tanec. Aktuálně se věnuje rodičovství, tvorbě na volné noze a je taktéž externí tanečnicí Janáčkovy opery v Brně (inscenace Manon Lescaut režiséra Štěpána Pácla, choreografie Andrey Miltnerové).

Na Tanec Praha: Amala Dianor open air a velké finále v Karlíně
Ve středu 24. června a v pátek 25. června se mohou návštěvníci Tance Praha těšit v Praze, respektive v Českých Budějovicích naLevel UP,dynamickou, energií nabitou ukázku z celovečerní inscenace DUB choreografa Amaly Dianora. Základ inscenace vznikal na výzvu Dominique Hervieu, kurátorky programu pařížské olympiády, přímo pro pařížskou Olympii, choreograf pakpřijal další výzvu adaptovat ukázku z DUB pro jiné, nedivadelní prostory, tedy v podobě open air vystoupení. Nyní tedy uvádí sérii představení v atypických lokacích a Tanec Praha je jednou z jeho zastávek. Z Mnichova míří do Prahy jeho tým 11 performerů a po Českých Budějovicích bude směřovat do Stuttgartu, Paříže i na ImPulsTanz do Vídně.
Nejsou to jen samotní tanečníci, ale také DJ a autor hudby, který nezapře svůj pohybový background. Awir Leon se nepředstaví na festivalu poprvé, jeho elektronické beaty doprovázely famózní inscenaci Sunny, s níž zavítal na TANEC PRAHA další mimořádný choreograf, Emanuel Gat, v roce 2018. Letos mají Amala & coll. a Awir v úmyslu roztančit střechu WPP na Vltavské stejně jako nábřeží Vltavy na jihu Čech. Otevřou tak poslední týden festivalu, o jehož vyvrcholení se nepostará nikdo menší než právě Emanuel Gat v Hudebním divadle Karlín. Více informací a vstupenky na Level UP ZDE.

Inscenace Emanuela Gata LOVETRAIN2020, kterou festival vyvrcholí, je taneční poctou osmdesátkám a podle organizátorů festivalu patří k vrcholným dílům současné světové choreografie. Emanuel Gat v ní spojuje prvky, které od založení vlastního souboru Emanuel Gat Dance provázejí jeho tvorbu už celé dvě dekády, tentokrát inspirován hudbou legendární kapely Tears for Fears. Interpretům choreograf nediktuje „kroky“, vychází z toho, že pracuje se zralými osobnostmi, které mají co nabízet, takže jim dává vlastní prostor a pouze jasný rámec, koncept, který choreografii rámuje.
„Typ choreografie, který rozvíjím, je decentralizovaná choreografie. Když máte skupinu lidí a potřebujete rozhodnout, co mají dělat, máte v podstatě dvě možnosti: Buď celý proces centralizujete a jako tvůrce určíte, co budou dělat, jak, proč, kdy a kde. Nebo vytvoříte systém, který je decentralizovaný, kde existují jasná pravidla určující choreografické prostředí nebo dokonce hru. Rozhodování pak delegujete až na úroveň jednotlivých tanečníků. Nekontroluji jejich rozhodnutí. Snažím se jim dát informace o situaci, o logice systému, a pak mají úplnou svobodu rozhodovat se sami,“ říká choreograf. Vstupenky na představení najdete ZDE.

Gala European Dance Competition Brno 2025
Gala finalistů druhého ročníku taneční soutěže European Dance Competition Brno 2025 se uskuteční v pátek 27. června. Představí se mladí tanečníci, studenti, kteří mají svou kariéru ještě před sebou: soutěž je zaměřena nejen na klasický balet, ale i na současné formy tance, což umožňuje účast i mladým tanečníkům specializovaným na moderní a současné techniky a styly. Mezinárodní porota bude hodnotit účastníky ve třech kategoriích, přičemž program 25. a 26. června je neveřejný. Veřejnosti je přístupné pouze gala finalistů 27. června. Hlavní cenou soutěže je mimo jiné angažmá v Baletu NdB 2. Gala představení finalistů 27. června 2025 proběhne od 18:00 hodin v Janáčkově divadle. Veškeré informace najdete na webových stránkách pořadatele.

Krátké pozvánky
Dokument Dancing Pina připomínající odkaz legendární choreografky Piny Bausch uvádí zdarma přehlídka Das Sommerkino 2025, projekce se koná dnes od 21:30 v Pragovka Gallery na nádvoří. V koprodukci Goethe-Institut Prag, Rakouského kulturního fóra v Praze a Švýcarského velvyslanectví v České republice.
Ve čtvrtek 26. června vystupuje v areálu Jítravský Dvorec u Liberce balet Divadla F. X. Šaldy. Naposledy zatančí dvojprogram Šach mat / Carmen v zastřešené jízdárně. Divadlo zajišťuje svozy z Liberce tam i zpět, představení začíná ve 20:00 hodin. Odkaz na představení a vstupenky ZDE.
Na festivalu Smetanova Litomyšl odehraje blaetní soubor Národního divadla moravskoslezského 29. června představení Carmen & Šárka složené z choreografií Duet z Ptáka Ohniváka, Šárka a Carmen. Do Litomyšle se soubor vrací po 3 letech.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]