Týden s tancem

Dnes vybíráme z událostí v tanečním a pohybovém divadle: festival TANECVALMEZ slaví plnoletost s DEKKADANCERS a Jasmin Vardimon Company; soubor My kluci, co spolu chodíme uvede na Jatkách78 premiéru Happy Our; benefiční galavečer Nd Brno Tancem pro život již potřetí; premiéra souboru Ultra Minimal Balet choreografky Aleny Peškové s premiérou Vlasta, choreografický seminář s Marthou Moore nebo hostování Tanečného divadla Ifjú Szivek ve Švandově divadle.

redakce
15 minut čtení
Jasmin Vardimon Company (zdroj Nadace Život umělce)

TANECVALMEZ 2025 slaví plnoletost s DEKKADANCERS a Jasmin Vardimon Company

Festival TANECVALMEZ slaví pomyslné osmnáctiny. Ve dnech 10. a 11. října 2025 nabídne dvě výrazné celovečerní choreografie, workshopy i diskuzi. DEKKADANCERS a Jasmin Vardimon Company ukážou, jak rozdílně může současný tanec mluvit o lidských emocích i společenských tématech – od pohybu, který balancuje na hraně humoru i napětí, až po podívanou, která promění jeviště v zrcadlo společnosti. Již 18. ročník festivalu proběhne ve Valašském Meziříčí a v Zašové.

Čeští DEKKADANCERS přivezou na festival inscenaci La Dolce Vita. Hrdiny díla Štěpána Pechara jsou lidé bez domova. „A přesto je to možná ta nejdivočejší domácnost, jakou kdy uvidíte. Mezi lahví a dekou, mezi smíchem a pádem, se tančí o tom, že i na ulici má život svoje sladké chvíle,“ slibuje produkce festivalu.

Britská choreografka Jasmin Vardimon a její soubor na festivalu naservírují inscenaci NOW. Představení, které se ptá, co vlastně znamená být tady a teď – a proč nám to často dělá takový problém. „Tanec, projekce i silné obrazy promění jeviště v místo, kde se přítomnost stává největším dobrodružstvím.“

Vedle večerních představení nabídne TANECVALMEZ také workshopy pro tanečně-vzdělávací instituce, kde si žáci vyzkoušejí různé styly a přístupy. Festival tak plní svou klíčovou roli: vzdělávat mládež o současném tanci a ukazovat, že tanec může být formou sebevyjádření i kritického myšlení. Také letos bude součástí bloku workshopů řízená diskuze, která nabídne prostor k přemýšlení o současných trendech v tanci a umění. Program pro mladé tak nebude jen o pohybu, ale i o sdílení myšlenek a zkušeností.

Za festivalem stojí Základní umělecká škola B-Art z Valašského Meziříčí, která se dlouhodobě věnuje přibližování současného tance mladé generaci. Více informací na webu festivalu a jeho sociálních sítích.

Členové souboru My kluci, co spolu chodíme Šimon Pliska, Andrej Lyga, Václav Wortner a Lukas Blaha (foto Michal Hančovský)
Členové souboru My kluci, co spolu chodíme Šimon Pliska, Andrej Lyga, Václav Wortner a Lukas Blaha (foto Michal Hančovský)

Happy Our na Jatkách 78: soubor My kluci, co spolu chodíme uvádí divokou rozlučku se svobodou

Je rozlučka se svobodou skutečně přechodovým rituálem na prahu nové životní etapy – nebo spíš kolektivní ostudou, která se tváří jako tradice? Nová inscenace Happy Our od souboru My kluci, co spolu chodíme se na tuto otázku dívá s ironií i nadhledem a zve diváky k účasti na události, kde se hranice mezi jevištěm a hledištěm nečekaně rozpouštějí. Premiéra proběhne 8. října 2025 od 19:30 hodiny na domovské scéně souboru na Jatkách78 v Holešovické tržnici a slibuje večer, který není jen divadlem, ale především zážitkem. Diváci nejsou pasivními pozorovateli, stávají se spolustolovníky i spolupijáky – přímo na scéně je čeká funkční bar, improvizovaný děj a pocit, že se loučíme všichni společně.

Happy Our tak nabízí unikátní spojení performativního divadla, večírkové atmosféry a otázky, kterou si možná položíme cestou domů: jak vlastně dnes vypadá svoboda a proč se jí chceme symbolicky vzdávat? Tentokrát si Kluci berou na mušku fenomén svatebních rozluček se svobodou – rituál, který se často scvrkává na opileckou frašku plnou trapných kostýmů a laciných gest. Happy Our zpochybňuje, co vlastně tato přechodová ceremonie znamená: loučení s minulostí, vstup do nové životní fáze nebo jen kolektivní ostudu? Diváci nejsou jen svědky, ale součástí improvizace, jejíž tempo a chaos se nikdy neopakuje,“ slibuje produkce.

„Nápad udělat představení o rozlučkách se svobodou vznikl při improvizaci Šmejdění na Malém sále Jatek78. Došlo nám, že příběh čtyř mladíků na rozlučce se svobodou jednoho z nich má velký potenciál. Začali jsme se zajímat, co všechno tento podivný kýčovitý rituál skrývá. Našli jsme v něm široké pole možností, potentní výchozí bod pro naši improvizaci, který v sobě zahrnuje divokost, alkohol a změněné stavy vědomí, stejně tak jako téma životní transformace, dozrávání a přijímání závazků,“ říká VáclavWortner, jeden ze souboru My kluci, co spolu chodíme.

Inscenace Happy Our se dívá na rozlučku se svobodou nejen jako na party, ale především jako na přechodový rituál. Kolektivní opilost, sdílený trapas i vzpomínky, které by bylo lepší zapomenout, se tu stávají materiálem pro divadlo. Smích a stud se střídají s introspekcí, ironie s vážností. V jednom okamžiku jde o zábavu, v dalším o symbolické loučení se starou identitou. To všechno v tempu večírku, který se může kdykoliv zvrtnout. Rozlučky se svobodou patří totiž mezi nejrozšířenější rituály současnosti. Na první pohled jde o nevinnou oslavu před svatbou, ve skutečnosti se však za ní skrývá mnohem víc – tlak společnosti, stereotypy mužské i ženské identity, ale také kolektivní úleva, která se snadno mění v trapnost. Happy Our se zaobírá paradoxem: proč má být oslava vstupu do nové životní etapy spojena s alkoholem, lacinými rekvizitami a předváděním se? A co to vypovídá o naší kultuře a o nás samotných?

Diváci nejsou jen pasivními svědky – stávají se spolustolovníky a spolupijáky. Přímo na scéně bude fungovat bar, který dodá atmosféře autenticitu a vytvoří prostor, kde se hranice mezi publikem a performery stírá. „Sklenička v ruce, improvizovaný děj a pocit, že se loučíme všichni spolu – to vše umocní večer, který připomíná rozlučku, ale zároveň ji zpochybňuje.“

Tak jako u předchozích projektů Hostina, Deus ex mikrofona nebo Ponorka zůstává základem tvorby Kluků improvizace. Nic není předem dané, vše se rodí přímo na jevišti. V jedné chvíli se může hrát groteskní kabaret, v další chvíli intimní zpověď nebo fyzické divadlo na hranici bolesti. Každý večer je jiný, a právě tím Happy Our navazuje na dosavadní linii souboru: hledat nové formy improvizace, bourat očekávání a využívat moment překvapení jako hlavní motor divadelního zážitku. Vše běží bez jakéhokoliv scénáře. Pro performery i diváky je to vždy nepředvídatelný večer.

Balet NdB: Tancem pro život, 12. října 2024, Janáčkovo divadlo (foto David Poul)
Balet NdB: Tancem pro život, 12. října 2024, Janáčkovo divadlo (foto David Poul)

Tancem pro život: benefiční baletní galavečer Národního divadla Brno

V sobotu 11. října 2025 bude Janáčkovo divadlo hostit výjimečný umělecký projekt s mimořádným společenským přesahem. Na scéně NdB se bude konat již třetí ročník baletního galavečera na Tancem pro život podporu Masarykova onkologického ústavu za účasti baletních hvězd z nejprestižnějších evropských divadel.

Projekt vznikl s cílem zlepšit kvalitu péče o onkologicky nemocné pacienty. Události jako tato nejenže přinášejí finanční prostředky pro zajištění a podporu léčby, ale také šíří povědomí o onkologických onemocněních a vyvolávají solidaritu mezi lidmi. Baletní umění má moc dotknout se srdcí diváků a přenést emocionální zprávu, a proto je ideálním nástrojem k podpoře takového účelu.

První ročník benefičního galavečera se setkal s velikým úspěchem. V rámci večera Tancem pro život a následující sbírky se podařilo pro Masarykův onkologický ústav získat 714 815 Kč. Díky této částce mohl Masarykův onkologický ústav pořídit šest polohovacích lůžek s váhami v celkové hodnotě 1 200 000 korun. V rámci druhého ročníku se jen na vstupném podařilo vybrat částku 851 327 korun.

„Mimořádný projekt doprovází i výjimečná úroveň baletního gala. Je potěšující, že hvězdy předních baletních souborů Evropy chápou význam této akce a s nebývalou ochotou přislíbily svou účast. Program je mimořádně bohatý a stejně jako v loňském roce nabídne vyváženou kompozici ukázek klasického, neoklasického a současného baletu,“ uvádí správa Baletu NdB.

Alena Pešková: Vlasta (promo foto Martin Myslivec)
Alena Pešková: Vlasta (promo foto Martin Myslivec)

Vlasta: Když se skutečný příběh stane tancem – premiéra Aleny Peškovéí

Taneční site-specific, dokudrama Vlasta, vzniklo jako nový projekt souboru Ultra Minimal Ballet pod vedením renomované choreografky Aleny Peškové. Inscenace přináší skutečný příběh, taneční zpověď jedné ženy. Premiéra se uskuteční 12. října 2025 v pražském Kině 64 U Hradeb. Inscenace Vlasta propojuje současný tanec s minimalistickou estetikou a autentickým příběhem ženy čelící mimořádným životním zkouškám.

„Přestože se jedná o dokudrama, neuvidíme tu atributy konkrétní doby a čas neplyne lineárně. Témata jsou totiž bohužel velmi nadčasová. Vše se děje právě teď, na mnoha místech světa… ještě stále,“ uvádí autorka inscenace Alena Pešková. Inscenace vychází ze skutečných událostí a na jevišti je ztvárňují tři tanečníci a jeden herec. Tvůrčí tým (hudba Michal Vejskal, scéna Richard Pešek jr., kostýmy Pavla Michálková) čerpal z autentických zdrojů – dobových dokumentů, osobní korespondence i audiozáznamů rozhovorů s dcerou titulní postavy. Díky tomu vzniklo mnohovrstevnaté dílo, které otevírá témata odvahy, ztráty a hledání vnitřní síly.

„Uvidíte příběh Vlasty, které maminka vyskočila z okna, která byla jako dítě znásilněna, která byla neprávem obviněna, která strávila mládí v koncentračním táboře s Jesenskou, Jabůrkovou a Jirsíkovou, která byla po válce odmítnuta vlastním otcem, která se zamilovala, která se rozváděla, která také skákala z oken, která hltala diazepam, která se stala postrachem pro své sousedy, která všude, všude slyšela Jožina z bažin…“

Premiéra proběhne ve specifickém prostoru sálu Kina 64 U Hradeb. Ten se nachází v procesu rekonstrukce a stává se tak organickou součástí inscenační koncepce. Reprízy jsou naplánovány na 29. října, 12. listopadu a 14. prosince 2025.

Martha Moore hostem Centra choreografického rozvoje SE.S.TA (foto Dragan Dragin, archiv SE.S.TA)
Martha Moore hostem Centra choreografického rozvoje SE.S.TA (foto Dragan Dragin, archiv SE.S.TA)

Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA: Choreografický a pedagogický seminář s Marthou Moore již tento víkend

Od 10. do 12. října 2025 pořádá Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA choreografický a pedagogický seminář s Marthou Moore (US/FR). Nabídne intenzivní 3denní práci s choreografickými scores (zadáními) jako nástrojem pro tvorbu choreografie a tance. Účastníci se seznámí s prostorovými, časovými i grafickými scores vycházejícími z postmoderních přístupů. Důraz bude kladen na důvěru ve score, tedy pohybovou partituru, jako generátor tance – výchozí impuls, jehož podoba se formuje až skrze zkoumání a ztělesnění.

První odpoledne se zaměří na postmoderní partitury ze 70. let, aby účastníci na vlastní kůži zažili, že „partitury mají být výchozím bodem, nikoliv cílem,“ jak říká sama choreografka. Postmoderní minimalistická zadání vyvolají nečekaný řád i chaos, skupinovou dynamiku i sólovou odvahu. V dalších dnech seminář nabídne prostor pro vytváření skupinových i individuálních scores. Každý den začne krátkým warm-upem a uzavře se skupinovou reflexí. Workshop se koná ve vršovickém CirqueonLabu (Petrohradská 3, Praha 10).

SE.S.TA pravidelně každý rok pořádá choreograficko-pedagogické semináře vedené renomovanými zahraničními umělci s cílem obohatit know-how tanečních pedagogů a dalších zájemců skrze zkušenosti a přístupy profesionálních choreografů – a naopak. Zároveň poskytuje účastníkům nástroje pro analýzu a porovnání různých pedagogických přístupů, systémů a filozofií. Podrobnosti na webu SE.S.TY zde. Na našich stránkách si můžete s choreografkou M. Moore přečíst také rozhovor.

Tanečné divadlo Ifjú Szivek Pupek – Vše mezi východem a západem (foto Bára Podola)
Tanečné divadlo Ifjú Szivek Pupek – Vše mezi východem a západem (foto Bára Podola)

Krátké zprávy a pozvánky

Divadle BRAVO se 7. října mohou diváci těšit od 19:00 hodin na Miniatury 5.0: oblíbený formát krátkých novocirkusových nebo pantomimických etud, které mixují umění, humor, akrobacii, hravé příběhy, neotřelé pohybové kreace a pantomimu.Večer slibuje kusy v podání domácích Losers Cirque Company i stálých rezidentů Kozla ve fraku a speciálního hosta Trygveho Wakenshawa.

Od 19:00 na Jatkách78 uvádí soubor Holektiv první reprízu své nové inscenace Sisterhood. V režii Jana Friče účinkují Barbora Ješutová, Ludmila Ješutová, Ivona Szantová, Andrea Vykysalá

V sobotu 11. října uvede ve Studiu CED v Brně ve spolupráci s Co.Labs svůj work in progress inscenace Making Love tanečnice a choreografka Sabina Bočková. Vystoupení proběhne od 16:00 hodin. Vstupné dobrovolné, kapacita omezená, registrace na webu Co.Labs.

Moravském divadle Olomouc vystupuje v sobotu 11. října do třetice v roli Odetty/Odilie v baletu Labutí jezero primabalerína Slovenského národního divadla Tatum Shoptaugh. Zároveň jsou to i poslední reprízy v tomto kalendářním roce. Blíží se však také listopadová premiéra Pták Ohnivák/Svěcení jara.

V pondělí 13. října hostuje ve Švandově divadle soubor Tanečné divadlo Ifjú Szivek. Představí se zde s inscenací Pupek – Vše mezi východem a západem, volně na motivy Milana Kundery: Pupek je zkoumání složitostí a detailů střední Evropy. Osm tanečníků, hudebníků a performerů slovy Milana Kundery poukazuje na unavená moudra a líná zobecnění. Všichni máme rádi svůj národ, ale byly a jsou situace, kdy naše evropská identita prolamuje hranice národní identity.“ Režiséry inscenace jsou Dusan a Bence Hégli. Inscenace by měla být multižánrová, propojující tanec, hudbu a slovo. „Po jarnej, budapeštianskej premiére bolo predstavenie jedenásťkrát uvedené v avignonskom divadle La Luna, kde zožalo mimoriadny odborný aj divácky úspech. Vďaka pozitívnym odborným recenziám získalo pozvanie aj do divadla Teatr Studio vo Varšave,“ uvádí k inscenaci manažerka souboru Julianna Kmeť Gaál.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře