Týden s tancem

Aktuálně ze světa tance a pohybového divadla: Projekt Sounds of Diversity ve spolupráci s MOVE Ostrava, premiéra CreWcollective a Jana Bárty ve Studiu Hrdinů, premiéra Viktora Černického na Jatkách78, premiéra Andrey Miltnerové ve spolupráci s Musicou Floreou, v Ostravě Carpe(t) Diem Reloaded s Matějem Petrákem, společný projekt studentů HAMU a JAMU v Divadle na Orlí, pantomima nejen v Disku nebo aktivity Institutu Pavla Šmoka:

redakce
18 minut čtení
Sounds of Diversity, 3. května 2025, Koncertní sál Fakulty umění Ostravské univerzity (foto Kamil Hauptmann)

Sounds of Diversity: hudba, tanec a světlo propojují střední Evropu

Po úspěšných jarních koncertech v Ostravě a Katovicích se mezinárodní projekt Sounds of Diversity vrátil v těchto dnech na evropská pódia. Podzimní část turné zavedla tento koncept propojující současnou hudbu, tanec a světelný design v pondělí 27. října do slovenské Nové synagogy v Žilině a dnes, 28. října 2025, pokračuje do maďarského Budapest Music Center. Program zahrnuje premiérové uvedení čtyř skladeb skladatelů ze zemí Visegrádské čtyřky, které v kombinaci s tanečním a světelným ztvárněním vytvářejí atmosféru klidu a souznění v duchu letošního tématu projektu, kterým je wellbeing.

Projekt vznikl s ambicí vytvořit živý dialog mezi hudbou, tancem a světlem a mezi umělci čtyř sousedních zemí, jejichž kultura, historie a cit pro detail se v tomto projektu přirozeně prolínají. V čele šestnáctičlenného Sounds of Diversity Ansámblu stojí polský dirigent Szymon Bywalec a o světelný design se v podzimní edici postará light designer Ints Plavnieks. Hudební večer se tak stává více než jen koncertem, je to performativní událost, která se pohybuje na pomezí koncertu, tance a vizuální instalace. Diváci jsou zváni nejen k poslechu, ale také k vnímání, k zastavení a sdílení okamžiku. „Zvuk, světlo, tělo – to jsou tři nástroje, kterými vyprávíme, jak žít v harmonii se sebou i s ostatními,“ říká ředitelka projektu Macela Kysová. „Každý koncert je zároveň trochu jiný, pokaždé v něm ožije atmosféra prostoru i města, ve kterém se odehrává.“

Taneční a pohybová složka komponovaného večera vznikla ve spolupráci se spolkem MOVE Ostrava, který je v České republice dlouhodobým průkopníkem v oblasti současného tance, nového cirkusu a fyzického divadla. Umělecké vedení choreografické části zajišťuje Jana Ryšlavá, jejíž tvorba je zde založena na metodě instantní kompozice a improvizace, tedy tanci vznikajícím „tady a teď“ v dialogu s hudbou a prostorem. Na pódiu se spolu s ní opět představí Lucia Bielik (SK) a Radoslav Piovarči (SK), performeři, kteří se nebojí propojit precizní pohyb s autentickým prožitkem. „Zajímá nás moment, kdy hudba doslova hýbe tělem, kdy pohyb není pouze doprovodem, ale rovnocenným partnerem,“ říká Jana Ryšlavá. „Zvuk se mění v dech, dech v gesto a gesto ve světlo. Publikum v tom okamžiku vnímá propojení, které přesahuje hranice i jazyk.“ MOVE Ostrava tak do projektu přináší cit pro prostor, experiment a hravost, která otevírá publiku nové způsoby vnímání současné hudby.

Podzimní koncerty uvádí znovu čtveřici skladeb, které letos vznikly přímo na míru projektu Sounds of Diversity. Petra Šuško (CZ) je autorem kompozice Šestý smysl – hudební meditace o intuici a vnitřním hlasu, Matej Sloboda (SK) přináší Consonanze Stravaganti e Lumi Danzanti, neboli experimentální dialog mezi tradicí a současností. Przemysław Scheller (PL) se ve skladbě Grande Valse Brillante inspiroval Janáčkovou melodií řeči a zkoumá propojení hudby a slova, zatímco Viktor Molnár (HU) ve svém díle The Zone hledá rovnováhu mezi tělem a myslí. Každé dílo tak reflektuje téma wellbeingu jiným způsobem – prostřednictvím intuice, souzvuku, jazyka či fyzické přítomnosti. Společně pak vytvářejí obraz středoevropské hudební současnosti, která má sílu spojovat.

Jan Bárta: HIT (foto Tomáš Hejzlar)
Jan Bárta: HIT (foto Tomáš Hejzlar)

Studio Hrdinů a CreWcollective společně chystají premiéru

Pražské divadlo Studio Hrdinů a umělecké uskupení CreWcollective zvou na premiéru sólové performance s názvem HIT. Skrze fyzické gesto, text a projekci přenese Jan Bárta na jeviště Studia Hrdinů ojedinělý dialog mezi ním a jeho digitálním alter egem. Premiérové uvedení se uskuteční ve středu 29. října 2025 od 20:00 hodin.

Tento autorský projekt navazuje na úspěšnou sólovou inscenaci Pitch z roku 2018, která byla oceněna odbornou kritikou jako jedna z nejvýraznějších inscenací festivalu Česká taneční platforma. Fragment performance HIT byl představen již minulý rok v rámci festivalu Norma ve Studiu Hrdinů. Z dřívějšího komorního pojetí se nyní projekt rozvinul do plnohodnotné, celovečerní performance.

„Studio Hrdinů dlouhodobě sdílí s Janem Bártou podobné umělecké tendence, jak v oblasti tanečního divadla, tak i činoherního. Každý společný počin je svého druhu výzkumem. Práci s Honzou považuji za inspirativní, výsledky našich úvah často vedou k nečekaným uměleckým přesahům,“ dodává ke spolupráci ředitel Studia Hrdinů Jan Horák.

„Jan Bárta se v performance HIT zabývá konceptem ne-estetizovaného fyzického gesta jako výchozího bodu pro vznik jevištní akce. Jeho pohyb je doplněn videoprojekcí, která zasahuje do dění na scéně a sarkasticky komentuje jednání performera nebo ho doplňuje despektem. Celkovou atmosféru dotváří přesně artikulovaný autorský text, který kombinuje analytickou přesnost s poetickou absurditou. Minimalistickým přístupem Bárta zdůrazňuje radikalitu, emoční napětí a dynamickou propojenost těla s projekcí jeho alter ega,“ uvádí Studio Hrdinů.

„Zapojení videoprojekce nabízí interpretační pohled a podněcuje diváka k aktivnímu rozhodování: co je podstatnější – tělesná přítomnost na scéně, nebo její digitální zprostředkování? V kontextu bouřlivé digitální doby zkoumá HIT hranici mezi živou akcí a virtuální projekcí. Aktivně testuje schopnosti koncentrace diváků/divaček a vnímání v prostředí přehlceném informacemi. Performance je vedle toho i jakýmsi chaosogenním rozborem současného života, využívající grotesku, banální předměty a fragmentované scény k odhalení prázdnoty za našimi každodenními rituály.“

Viktor Černický: Pneu – zkouška (foto Jakub Dušek)
Viktor Černický: Pneu – zkouška (foto Jakub Dušek)

Viktor Černický uvádí na Jatkách78 premiéru nového projektu Pneu

Čtyři těla a stovky kilogramů pneumatik v neustálém pohybu. Ve fyzicky náročné inscenaci Pneu se oceňovaný multižánrový umělec Viktor Černický vydává na hranici mezi tancem, fyzickým divadlem, současným cirkusem a vizuálním uměním. Premiéra proběhne 30. října 2025 od 19:30 hodin na Jatkách78 v Holešovické tržnici.

Pneu je o únavě, vytrvalosti a touze neztratit lehkost ani ve chvíli, kdy se všechno hroutí. Pneumatiky se performerům stávají partnerem, protivníkem i symbolem neustálého úsilí. „Každé otočení pneumatiky, každý dopad, každý dotek tvoří jedinečnou zvukovou knihovnu, z níž čerpáme po celou dobu představení,“ říká Viktor Černický. Pneumatiky na scéně pro něj nejsou jen objekty. Jsou partnerem i překážkou, tvarem i odporem, živou hmotou, která určuje tempo, gesto i dech. Z neforemné hromady se stává dynamická architektura, v níž se mění pravidla, mizí rovnováha a z vyčerpání se rodí lehkost, nový pohyb, humor a vzájemný kontakt.

Inspirací pro vznik inscenace se pro Viktora Černického stal koncept antifragility, který představil filozof a ekonom Nassim Nicholas Taleb. Zatímco křehké systémy tlakem kolabují, ty antifragilní naopak sílí. „Naše těla jsou antifragilní továrny, které se musí vystavovat diskomfortu, aby vůbec přežila. Neustále saháme za hranice vlastních možností – a tím rosteme,“ vysvětluje Černický.

Zárodky Pneu mohli diváci poprvé vidět už na letošním festivalu Letní Letná. „Na Letné jsme chtěli Pneu testovat před publikem – zjistit, jak reaguje na fyzickou intenzitu i rytmus představení. Diváci nám dali cennou zpětnou vazbu, která inscenaci pomohla dokončit,“ vzpomíná Černický. Prostor Jatek78, který nabízí akusticky i vizuálně precizní prostředí, pak umožnil dílu dosáhnout plného rozměru a nechat vyniknout každému zvuku a pohybu.

Andrea Miltnerová: For the Love of Dance – zkoušky (foto Pavla Haluzová)
Andrea Miltnerová: For the Love of Dance – zkoušky (foto Pavla Haluzová)

Premiéra inscenace Andrey Miltnerové For the Love of Dance

Andrea Miltnerová, soubor Musica Florea pod vedením Marka Štryncla a deset mladých profesionálních tanečnic z České republiky a Německa společně představí premiéru inscenace For the Love of Dance – projektu, který propojuje barokní tanec s energií současné generace performerek a hudbou Antonína Reichenauera. Premiéra se koná v sobotu 1. listopadu 2025 v 16:00 hodin v Malé dvoraně Veletržního paláce.

Inspirována výmluvností barokního tance, energií hudby a krásou barokního sochařství, vytváří britská choreografka českého původu Andrea Miltnerová novou choreografii jako oslavu mládí, pohybu a hudby. Cílem je zprostředkovat barokní tanec jako formu, která není jen historií, ale i živým, aktuálním jazykem s velkým potenciálem pro současnou tvorbu. Takto ostatně přistupuje Andrea Miltnerová k baroknímu tanci i v jiných projektech.

Tento nový vznikl z její touhy podělit se o svou vášeň a znalosti s novou generací tanečnic – mnohé z nich se s barokem setkaly vůbec poprvé. Společně s dirigentem Markem Štrynclem chtějí připomenout i mimořádnou kvalitu hudby českého skladatele Antonína Reichenauera (žijícího přibližně v letech 1694–1730), jehož dílo tvoří hudební základ večera.

Tento mezinárodní projekt vznikl z iniciativy producentky Šárky Pavelkové a pod hlavičkou organizace ProFitArt, z. s. Významným přínosem je také česko-německá spolupráce, která propojuje mladé profesionální tanečnice z Prahy a Norimberku a otevírá možnosti přeshraniční kulturní výměny.

MOVE Ostrava: Carpe(t) Diem Reloaded (foto Kamil Hauptmann)
MOVE Ostrava: Carpe(t) Diem Reloaded (foto Kamil Hauptmann)

MOVE Ostrava: Carpe(t) Diem Reloaded poprvé s Matějem Petrákem

V sobotu 1. listopadu 2025 v 18:00 a v neděli 2. listopadu v 16:00 se do FUTUREA Ostrava vrací program z produkce MOVE Ostrava. Loni na podzim Ostravanům poprvé představil originální formát performativní procházky areálem bývalé uhelné mlýnice, který propojil tanec, akrobacii, architekturu a genia loci Dolních Vítkovice. Nyní se projekt Carpe(t) Diem Reloaded vrací, a dokonce s jedním ostravským prvkem navíc – s akrobatem Matějem Petrákem, který odtud pochází.

Diváci se během prvního listopadového víkendu budou opět moci připojit k performativní procházce, která proměňuje prostor národní kulturní památky v živou scénu a tělo v kompas. „Každý krok, pohled a pohyb odhalují novou rovnováhu mezi člověkem a architekturou, mezi minulostí a přítomností. Carpe(t) Diem Reloaded je oslavou souznění pohybu, prostoru a lidského těla. V kombinaci tance, akrobacie a architektury vzniká zážitek, který divák nezažije nikde jinde,“ říká Jana Ryšlavá z MOVE.

V listopadu se v performanci navíc poprvé představí původem Ostravák Matěj Petrák, performer a akrobat s bohatou zkušeností například ze souboru Losers Cirque Company či z Laterny magiky. Jeho účinkování v rodném regionu tak odráží dlouhodobou snahu MOVE Ostrava umožňovat návraty umělců do míst, odkud pocházejí, a propojovat lokální s globálním.

Dialog hudby a tance pohledem studentů HAMU a HF JAMU

HAMU a JAMU se opět spojily k vytvoření společného programu, tentokrát jde o studentské taneční představení Dialog hudby a tance pohledem studentů HAMU a HF JAMU, které se uskuteční jen jednou, v neděli 2. listopadu 2025 od 19:00 hodin v Divadle na Orlí v Brně.

Projekt vznikl ve spolupráci studentek choreografie z Hudební a taneční fakulty AMU (HAMU) v Praze a studentů skladby z Hudební fakulty JAMU v Brně. Tři z představených děl jsou originálním výsledkem tvůrčího dialogu mezi choreografkou a skladatelem – setkáním dvou uměleckých osobností, dvou přístupů i dvou měst. Večer nabídne pestrý program současného tance a autorské hudby a představí vznikající generaci mladých umělců, kteří propojují své obory i umělecké pohledy.

Projekt, který iniciovaly Lucie Hayashi a Lucie Pešl Šilerová, podporuje tvůrčí rozvoj v oblasti taneční a hudební produkce a vznikl s cílem posílit spolupráci mezi studenty obou programů. Pedagogicky se na projektu dále podílejí Dan Dlouhý, Eva Dittrichová, Mirka Eliášová a Zdeňka Vlachovská. Na večer volně navazují workshopy zaměřené na zvládání stresu a well-being v produkční praxi.

Za HAMU se projektu účastní mladé choreografky Amálie Cuplová, Simona Dejmková, Vladena Klimek, Alice Silná a Kateřina Zemanová, za HF JAMU pak skladatelé Martin Janda, Johana Klára Kratochvílová a Petr Němec, dále se na hudební složce podílí Daša Horváthová a Jakub Šulík.

Podrobný program naleznete zde. Vstupenky jsou k dispozici k zakoupení zde.

Na mladou pantomimu do Disku

V divadle Disk se v neděli 2. listopadu 2025 od 19:30 hodin představí program studentů HAMU. Program slibuje večer plný pohybu, tónů a ticha, kde se setkává improvizace, hudba a fyzické divadlo. Studenti Katedry nonverbálního divadla a Katedry jazzu HAMU společně vytvoří prostor pro improvizaci pod vedením Veroniky Knytlové. Večer zároveň zahájí konferenci Vývojové trendy fyzického divadla 1989–2009. Na závěr účastnictvo čekají dvě krátké etudy – pantomimická etuda v podání Kateřiny Vernerové a akrobatická miniatura Jana Jiráka.

Zmiňovaná jednodenní konference se uskuteční 3. listopadu 2025 od 9:30 do 17:00 hodin na pražské HAMU. Pořadatelem je Katedra nonverbálního divadla v rámci dlouhodobého výzkumného projektu Scénologie a performativita nonverbálního divadla v souvislostech od počátku po 21. století.

Konference se zaměří na vývoj, proměny a vlivy fyzického divadla v období dvou zásadních dekád: od konce 80. let po první desetiletí 21. století. V tomto období dochází k dynamickému rozvoji pohybového divadla a performance v Československu a později České republice, ve specifickém kontextu střetu a prolínání západních a východních kulturních vlivů. Konference proběhne v prostorách Divadla Inspirace, koná se v prezenční formě s možností tlumočení z/do anglického jazyka. Záznam bude k dispozici k výzkumným a studijním účelům na Katedře nonverbálního divadla.

Pavel Šmok: Fresky (foto Institut Pavla Šmoka)
Pavel Šmok: Fresky (foto Institut Pavla Šmoka)

Nadační fond a Institut Pavla Šmoka rozšiřuje díky probíhající digitalizaci archiv českého tance

Rok 2025 přináší Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) nejen výročí, ale i nové začátky. Uplynulo padesát let od vzniku Pražského komorního baletu, souboru, který ve své době zásadně ovlivnil podobu moderního českého tance. Institut při této příležitosti představuje projekty, které propojují minulost s budoucností: digitalizaci svého archivu, sérii setkání s osobnostmi české kultury a putovní fotovýstavu zachycující pět dekád tvorby souboru.

Institut letos rozšiřuje své aktivity o zásadní projekt Ballet Prague Heritage – digitalizaci a katalogizaci archivních materiálů, které tvoří jádro jeho jedinečné sbírky. Cílem je uchovat a zpřístupnit veřejnosti dílo Pavla Šmoka a jeho následovníků – choreografů, tanečníků a umělců, kteří formovali podobu moderního českého baletu. Projekt je realizován za finanční podpory Národního plánu obnovy České republiky.

„Letos slavíme padesát let Pražského komorního baletu a zároveň se pouštíme do velkého úkolu – digitalizace archivu,“ říká Ladislava Dunovská Jandová, zakladatelka Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka. „Postupně zpracováváme stovky fotografií, článků a plakátů – opravdové poklady českého tance. Chceme, aby nezůstaly schované v krabicích, ale aby si je na stránkách Ballet Prague Heritage mohl prohlédnout každý, komu je tanec blízký.“

Vedle digitalizace připravil Institut také sérii setkání s výraznými osobnostmi české kulturní scény. V říjnu proběhla beseda s tanečníkem a choreografem Dominikem Vodičkou, v prosinci se uskuteční setkání propojující svět tance a hudby – tentokrát s hudebníky Zemlinského kvarteta. Zemlinští s Pražským komorním baletem spolupracují již od roku 2014. O společných projektech, propojení hudby a pohybu i zákulisí spolupráce budou hovořit členové kvarteta v čele s violistou Petrem Holmanem 15. prosince 2025 v 16:00 hodin v Malém sále Městské knihovny v Praze. Návštěvníky čeká nejen inspirativní diskuze, ale i malé hudební překvapení.

Součástí oslav padesátého výročí bude také mobilní výstava, která bude slavnostně uvedena 23. listopadu 2025 v Divadle na Vinohradech. Představí nejvýznamnější osobnosti a inscenace pěti dekád, včetně výběru z nejcennějších archivních fotografií a dokumentů. Po pražské premiéře bude výstava putovat po dalších českých městech.

Institut Pavla Šmoka zároveň pokračuje v rozšiřování své ediční řady Studio Balet Praha a Pražský komorní balet – historie a osobnosti, která zachycuje životní příběhy a tvorbu významných osobností českého tance. Dosud vyšly tři publikace: Studio Balet Praha – nová vlna československé choreografie (2021), Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka (2023) a Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024). Na další svazek, věnovaný historii Pražského komorního baletu, se čtenáři mohou těšit v příštím roce. Institut Pavla Šmoka tak naplňuje své poslání – uchovávat, dokumentovat a oživovat dílo Pavla Šmoka a jeho následovníků, připomínat historii českého tance a přinášet veřejnosti inspirativní setkání s lidmi, kteří ji tvoří dál.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře