Týden s tancem

Připomínáme dnešní akce: DOX, Temporary Collective i Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA a Cirk La Putyka. V Duncan centre pokřtí ve středu novou publikaci o tanci, Vize tance křtí metodiku Tanec nezná hendikep, HAMU zve večer na vystoupení studentů Předvánoční IMPROMIMA Nonvebál & Jazz, ve čtvrtek brněnská premiéra tanečního projektu Second Practice: Martina Hajdyla Lacová zkoumá identitu tanečnice i matky, Jihočeské divadlo uvede v pátek taneční premiéru Next Place. Slezské divadlo Opava uvedlo balet Petra Iljiče Čajkovského Louskáček jako „nultý“ projekt Fakultního divadla a festival TANEC PRAHA již zveřejnil předběžný program a zahájil předprodej vstupenek.

redakce
21 minut čtení
Guy Nader & Maria Campos: Natural Order of Things (foto Martí Albesa)

Připomínáme dnešní akce: DOX, Temporary Collective i Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA a Cirk La Putyka

Centrum současného umění DOX uvádí dnes i zítra, tedy 16. a 17. prosince 2025 tvorbu italského choreografa a tanečníka Gioele Coccii, který spolupracuje jako interpret s Farmou v jeskyni. Oba večery uvede od 19:00 hodin inscenaci Never So Close, Never So Far. „Jedno tělo. Mnoho tváří. O samotě na očích všem. Roztříštěni do tisíců verzí marně hledáme svoji podstatu. Jsme vidět víc než kdy dřív, přitom zpoza masky hladovíme po kontaktu. A každý marný pokus se zarývá hlouběji do nitra,“ říká motto večera. Inscenace představuje průřez tvorbou choreografa, tanečníka a autora tanečních filmů Gioela Coccii. Budou se stírat hranice mezi obrazem a performancí, projekce expresivních tanečních filmů se prolnou s pohybem samotného autora a živou hudbou v podání Berarda Di Mattia.

Associate Artist Centra choreografického rozvoje SE.S.TA, tanečnice a choreografka Agáta Jarošová a její kolegyně Lara Gouix uvádějí dnes večer work in progress projektu Entre (Mezi) v rámci rezidenčního pobytu v Praze. Od 19:00 hodin ve Fortně v klášteru bosých karmelitánů v Praze na adrese Hradčanské nám. 3/184. Ukázka work in progress je spojena s následnou diskusí. O budoucí inscenaci choreografka říká: Entre (Mezi) je kontemplativním, smyslovým zážitkem, v němž se pozornost nepřetržitě přesouvá od celku k mikrodetailům. V proměnlivých živých obrazech se odkrývají příběhy tekoucího života a vytvářejí krajinu, prostor imaginativní otevřenosti, kde se linie mezi člověkem a krajinou někdy rozpouštějí a jindy se kladou do kontrastu. Publikum je zváno nechat se vést percepcí, fantazii a tělesnou empatií. Zkoumáme, jak tělo a hmota skrze citlivou kompozici otevírají dveře do nové krajiny, prostoru pro představivost a příběhy rozvíjející se v mnohotvárné škále pohledů.“ S Agátou Jarošovou si můžete přečíst aktuální rozhovor na našich stránkách ZDE.

Temporary YOUNG – David Králík, Natálie Tun a Emma Fiala (foto Marek Bartoš)
Temporary YOUNG – David Králík, Natálie Tun a Emma Fiala (foto Marek Bartoš)

Temporary Collective představí work in progress nového projektu z dílny mladého týmu Temporary YOUNG. David Králík, Natálie Tun a Emma Fiala pracují pod vedením choreografky a performerky Terezy Ondrové a režisérky Petry Tejnorové, otevírají prostor, kde se umělecký čas nemusí řídit linií kariérních milníků, ani tlakem na výkon. Nový autorský projekt s názvem One Gesture bude jako work in progress k vidění od 19:30 hodin v žižkovském Paláci Akropolis. Premiéra pak proběhne v únoru 2026 v Kulturní stanici Galaxie.

Inscenace Cirku La Putyka Up End Down, jedno z nejoceňovanějších děl tohoto souboru, se dnes vrací v nové hudební podobě na jeviště. Dílo s přepracovanou hudební složkou, kterou pro jedenáctičlenný orchestr připravili autoři původní hudby Jan Maxián a Jan Balcar, soubor uvede v pražském prostoru Jatka78 v sedmi reprízách, představení začíná od 19:30 hodin. Na programu bude ještě od 18. do 21. prosince a příští rok od 10. do 14. června. Původní premiéra se konala v roce 2010. Po někdejším uvádění inscenace se symfonickým orchestrem se autor hudby Jan Maxián tentokrát vydal cestou spolupráce s rozšířenou sestavou kapely Cirku La Putyka. Klasickou tříčlennou sestavu (klávesy, perkuse, zpěv) tentokrát doplní bicí a basa a příběh doprovodí i tóny smyčcového kvartetu a dechové sekce.

Podrobnosti k jednotlivým projektům najdete v našem zpravodajství ZDE.

Eva Blažíčková: Metoda Duncan – myšlení tancem
Eva Blažíčková: Metoda Duncan – myšlení tancem

V Duncan centre pokřtí ve středu novou publikaci o tanci

Metoda Duncan – myšlení tancem, to je nová publikace choreografky a taneční pedagožky Evy Blažíčkové, kterou společně vydávají nakladatelství Euro Art a Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Text knihy, která vychází v české a anglické verzi, doplňují kresby akademického malíře Vladimíra Kokolii. Publikace, která bude slavnostně pokřtěna již tuto středu na půdě konzervatoře Duncan centre si klade za cíl představit tanec jako svébytnou uměleckou disciplínu, která se prostřednictvím výuky metodou Duncan může transformovat do samostatné tvůrčí činnosti. Tato metoda může také pozitivním způsobem ovlivnit formování člověka a významně se podílet na utváření jeho osobnosti.

Jak uvádějí vydavatelé, „text Evy Blažíčkové psaný citlivým poeticko-filosofickým jazykem odkrývá samotnou podstatu uměleckého vzdělávání, čímž jeho uplatnitelnost přesahuje rámec tanečního oboru. Tato publikace se tak může stát účinnou pomůckou a podpůrným vzdělávacím nástrojem i v dalších (nejen) uměleckých odvětvích.“

Metoda Duncan vychází z tvůrčího a pedagogického odkazu sester Isadory Duncan (1887–1937) a Elizabeth Duncan (1871–1948). V českém prostředí jejich myšlenky o tanci a tanečním vzdělávání rozvinula nejvýrazněji tanečnice a pedagožka Jarmila Jeřábková (1912–1989). Na její koncepci navazuje právě autorka knihy Eva Blažíčková, zakladatelka konzervatoře Duncan Centre, která na základě jimi postulovaných teoretických i praktických poznatků a znalostí definuje současnou podobu duncanistického přístupu. Publikace postihuje teoretická východiska metody Duncan a ozřejmuje jednotlivé principy, cíle a kvality rozvíjeného pohybu.

Publikace bude dostupná v české a anglické verzi – autorkou překladu do anglického jazyka je Gwendolyn Albert. Slavnostní představení knihy se uskuteční ve středu 17. prosince 2025 od 18.00 v sále Konzervatoře Duncan Centre. Knihu bude možné od ledna 2026 objednat a zakoupit na stránkách NAMU a přes distribuční síť Kosmas. Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Českého literárního fondu.

Ze sympozia Pohybem k vyšší odolnosti a wellbeingu společnosti (zdroj Vize tance)
Ze sympozia Pohybem k vyšší odolnosti a wellbeingu společnosti (zdroj Vize tance)

Vize tance ve středu křtí metodiku Tanec nezná hendikep

Vize tance zve členy i další své příznivce na vánoční setkání 17. prosince 2025 od 15:00 hodin do Kulturní stanice Galaxie. Neformální setkání členů i nečlenů je příležitostí nejen naladit se na vánoční atmosféru, ale také nezávazně probrat, čím taneční scéna právě žije a jak ji co nejlépe udržet v kondici. Právě v tom Vize tance nezávislé scéně pomáhá. V 17:00 hodin proběhne křest metodiky Tanec nezná handicap.

Vize tance je profesní organizací sdružující nezávislé profesionály a organizace působící v oblasti tance po celé České republice. Slouží jako platforma pro všechny, kteří se chtějí podílet na rozvoji pohybového umění. Umožňuje spolupráci mezi umělci, dramaturgy, techniky, produkčními a kulturními manažery, PR manažery, fundraisery teoretiky a kritickou obcí. Jejím cílem je propojovat profesionály a organizace na národní a mezinárodní úrovni.

Od založení v roce 2008 se Vize tance stala významným partnerem pro instituce v oblasti řešení profesních otázek. Zaměřuje se na zvyšování povědomí o oboru u široké veřejnosti, účastní se vyjednávání zlepšení podmínek pro taneční a pohybové umění, kulatých stolů a má svůj hlas v debatách o nové legislativě, týkající se kultury a pracovních podmínek v tomto sektoru. Vždy se zasazuje za to, aby byly v jednání zohledňovány specifické nároky tanečního oboru.

Vize tance spolupracuje také s dalšími platformami a experty, kteří se zabývají profesními otázkami a podporou komunity nezávislého tance. Pořádá prakticky zaměřené workshopy i konference (Pohybem k vyšší odolnosti a wellbeingu společnosti, Umění ve zdraví – Zdraví v umění), v rámci festivalů pořádá debaty s odborníky z oboru, mezi její aktivity patří i publikační činnost (Oborová strategie současného tance, nová metodika Tanec nezná hendikep).

Studenti katedry nonverbálního divadla HAMU (foto Irina Degtereva)
Studenti katedry nonverbálního divadla HAMU (foto Irina Degtereva)

Předvánoční IMPROMIMA Nonvebál & Jazz

Ve středu 17. prosince 2025 se od 19:00 hodin chystá v divadle Inspirace další improvizační večer – IMPROMIMA Nonvebál & Jazz. Jde o jeden ze série improvizovaných večerů studentů nonverbálního divadla a studentů katedry jazzu. Představí se studenti napříč ročníky bakalářského studia pod vedením Martina Zbrožka.

Pohyb ruky, zvuk saxofonu.
Dech.
Slovo.
Moment.
Pohled.
Smích.
Ticho, které mluví.
Rytmus, který vede.
Tělo, které vypráví.

Propojení pohybového divadla, tance a živé improvizované hudby přináší mnoho neočekávatelných momentů nejen účastníkům, ale i divákům. HAMU slibuje večer plný „kreativity, nespoutanosti, hravosti a spontánnosti“. Zrozeno tady a teď – jen pro tento okamžik. Improvizace. Interakce. Energie. Překvapení.

Vstup volný.

Martina Hajdyla Lacová, Renata Piotrowska-Auffret: Second Practice (foto Peter Coch)
Martina Hajdyla Lacová, Renata Piotrowska-Auffret: Second Practice (foto Peter Coch)

Brněnská premiéra tanečního projektu Second Practice: Martina Hajdyla Lacová zkoumá identitu tanečnice i matky

Skupina ME-SA ve spolupráci s místním pořadatelem Co.Labs uvádí 18. prosince 2025 v Brně svůj nový projekt Second Practice. Představení, ve kterém vystupuje performerka Martina Hajdyla Lacová, se uskuteční od 19:30 hodin v Co.Labs (Kounicova 20, Brno).

Ačkoliv jde o osobní výpověď performerky o jejím životě a zkušenostech, základní inspirace vychází z širších souvislostí: „V dnešní realitě stále převážně ženy nesou odpovědnost za poskytování péče. Současně jsme ponořeni do virtuálních pseudopravd, názorů a nekonečného proudu informací, které nás zasahují. Mnozí z nás žijí ve stavu neustálé únavy. V takovém kontextu se prosté zastavení, vnímání sebe a následování potřeb vlastního těla může stát politickým činem. Soukromé je politické,“ uvádí ME-SA.

Z této perspektivy vstupuje na scénu Martina Hajdyla Lacová – žena, tanečnice a matka tří malých dětí. Její téměř čtyřicetileté tělo nese množství veřejných i soukromých příběhů. Second practice vycházející z třicetileté taneční praxe a tělesně tanečních vzpomínek, vytváří prostor pro návrat k tomu, co je pro její existenci klíčové – k uvědomění vlastní taneční a tělesné historie, k naslouchání sobě samé v tanci a k potěšení z pohybu. Inscenaci vytvořila spolu s hostující polskou choreografkou Renatou Piotrowskou-Auffret.

Představení zve diváky na cestu, v níž se prolínají obrazy minulosti a přítomnosti. Dotýká se touhy ženy, tanečnice a matky ponořit se hluboko do sebe skrze praxi, která se v záplavě chaosu, únavy a neustálým rozptýlením každodenními povinnostmi stala druhořadou – praxi vědomého tance tady a teď. Sólo Martiny Hajdyla Lacové tak neotvírá jen osobní příběh, ale i širší obraz toho, co současné společnosti chybí, co potřebuje nebo co sama zpochybňuje.

Sophie Debou, Zdeněk Mládek, František Vlček, Vojtěch Rak: Next Place – zkouška (zdroj Jihočeské divadlo)
Sophie Debou, Zdeněk Mládek, František Vlček, Vojtěch Rak: Next Place – zkouška (zdroj Jihočeské divadlo)

Jihočeské divadlo uvede v pátek taneční premiéru Next Place

Na studiové scéně Jihočeského divadla se v pátek 19. prosince 2025 od 19:30 hodin uskuteční premiéra komorního tanečního pořadu Next Place. Autory jsou Sophie Debou, Zdeněk Mládek, František Vlček a Vojtěch Rak a inscenace má ambiciózní podtitul „Taneční zážitek, který vás vtáhne do hry!“.

„Hvězdy našeho souboru přicházejí s autorskými choreografiemi, které pulsují rytmem současného světa. My Place a What’s Next? jsou dvě dynamické taneční výpovědi o hledání vlastního místa v našem neustále se měnícím světě. O tom, co nás žene kupředu, ale i o chvílích, kdy tápeme,“ láká na premiéru produkce divadla. „Nechodíte na tanec? O to lepší důvod začít! Představení na studiové scéně Na Půdě je ideální příležitost, jak se našimi charismatickými tanečníky a tanečnicemi nechat vtáhnout do energie přítomného okamžiku.“ Půl hodiny před představením probíhá Setkání s tvůrci, během kterého se návštěvníci dozvědí více o inscenaci a jejím vzniku.

Pod choreografií What´s Next? je jako hlavní autor podepsán František Vlček ve spolupráci s Vojtěchem Rakem. Choreografii My Place společně vytvořili Sophie Debou a Zdeněk Mládek. Vstupenky a další informace o JČD zde.

Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček, Slezské divadlo Opava (foto Lucie Deutsch)
Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček, Slezské divadlo Opava (foto Lucie Deutsch)

Slezské divadlo Opava uvedlo balet Petra Iljiče Čajkovského Louskáček jako „nultý“ projekt Fakultního divadla

Slezské divadlo Opava uvedlo v neděli 14. prosince 2025 v rámci své 220. sezony jedno z nejznámějších děl klasického repertoáru, nový baletní titul Louskáček Petra Iljiče Čajkovského – díla, které se během 20. století stalo symbolem vánočního období a tradicí mnoha významných evropských i světových scén. Baletní soubor opavského divadla není početný. Jak tedy divadlo řeší inscenaci výpravné inscenace? Odpovídá projektem „Fakultní divadlo“.

Cílem projektu Fakultní divadlo je propojit výuku divadelních oborů s běžným provozem profesionálního vícesouborového divadla a nabídnout tak studentům reálnou zkušenost s tvorbou a účinkováním v konkrétní inscenaci. Do tzv. nultého projektu se zapojilo celkem 45 dětí operního studia Slezského divadla Opava, Baletního studia Karolína i ZUŠ Opava a studenti i čerství absolventi Janáčkovy konzervatoře. Na tento projekt naváže již plnohodnotný projekt Fakultního divadla, a to vznik nové inscenace Kouzelná flétna, ve které pěvecká i tvůrčí místa obsadí studenti českých a polských škol pod vedením zkušených mentorů z řad profesionálních umělců Slezského divadla Opava. Premiéra je naplánována na 26. dubna 2026. Projekt Fakultního divadla získal záštitu Ministerstva kultury České republiky a Asociace profesionálních divadel ČR.

Pokud se týká premiéry baletu Louskáček, choreografii a režii inscenace připravil Carlos Oswaldo Osorio Cano, dlouholetý člen baletního souboru Slezského divadla, pro nějž je Louskáček prvním autorským baletním projektem v Opavě. Osorio pochází z Mexika a jeho umělecká práce spojuje klasickou taneční techniku s výraznou narativní gestikou a jemnou hereckou stylizací. Hudební nastudování provedl Miloslav Oswald, šéf opery Slezského divadla v Opavě. Scénu navrhl Jaroslav Milfajt, videoprojekce Petr Hloušek a kostýmy vytvořil Tomáš Kypta. V hlavních rolích účinkují Miroslav Danišovič (Louskáček / Princ) a Kateřina Ostapenko (Klára). Spoluúčinkuje baletní soubor, orchestr a operně-muzikálové studio Slezského divadla Opava, Baletní studio Karolína a děti ZUŠ Opava.

„Louskáček se v Opavě objevoval opakovaně zejména v druhé polovině 20. století. Vždy patřil k titulům, které přiváděly do divadla široké rodinné publikum a zároveň potvrzovaly kvalitu místního baletního souboru. Nové uvedení navazuje na tuto tradici a otevírá současné publikum k návratu k poetice klasického baletu,“ říká dramaturg Dominik Beneš. Z dalších dramatických děl Petra Iljiče Čajkovského má v Opavě výrazné místo především opera Evžen Oněgin, uváděná v několika inscenacích napříč desetiletími. Další Čajkovského opery (Jolanta, Piková dáma) se objevily spíše výjimečně. Louskáček tak představuje doplnění opavského vztahu k dílu Čajkovského – tentokrát v jeho čisté, lyrické, taneční podobě.

Guy Nader & Maria Campos: Natural Order of Things (foto Martí Albesa)
Guy Nader & Maria Campos: Natural Order of Things (foto Martí Albesa)

TANEC PRAHA již teď zveřejnil festivalový program a zahájil předprodej vstupenek

Příští rok proběhne již 38. ročník mezinárodního festivalu TANEC PRAHA. Zahájí jej 1. června 2026divadle Ponec libanonsko-španělská autorská dvojice Guy Nader & Maria Campos se skupinou tanečníků i akrobatů. Jejich dílo Natural Order of Things již získalo nejedno ocenění. Neméně úspěšný řecký choreograf Christos Papadopoulos se postará o slavnostní závěr festivalu 23. června v Hudebním divadle Karlín. My Fierce Ignorant Step slibuje také strhující podívanou.

„Letošní festival dokázal nejednou zvednout diváky ze sedadel, věřím, že tomu tak bude i v roce 2026. Tvůrci obou hlavních událostí, na zahájení i závěr festivalu TANEC PRAHA 2026, se k nám vrátí po 10 letech. Staly se z nich za tu dobu renomované osobnosti světové taneční scény a je pro nás ctí je opět uvítat v Praze“, říká Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka festivalu. V předprodeji nabízíme slevu 30 % s kódem DARUJTANEC30, a to pouze do Vánoc!

„Co nás drží pohromadě v proměnlivém světě? Přirozený řád věcí, rytmus přírodních zákonů. Tanečníci souboru GN|MC – Guy Nader & Maria Campos vtahují diváka do cyklického proudu pohybu, v němž se minimalistické motivy vrství, gradují a znovu se navracejí k původnímu pulzu. Brilantní partneřina, práce s váhou a fyzikálními limity těl vytváří organický systém připomínající přírodní procesy – křehké a přesto odolné. Harmonie a estetika zde stojí v jemném protestu proti chaosu; krásou a souhrou brání rozpadu, stejně jako příroda sama,“ láká produkce festivalu na zahájení.

Christos Papadopoulos vytváří hypnotickou strukturu z mikro pohybů, rytmických frází, výdechů i hlasů: „proud, který graduje do extatického závěru. Jeho nové dílo ztělesňuje nejvyšší formu minimalismu: mistrovsky sladěná skupina tanečníků se pohybuje v dokonale synchronním rytmu, který zároveň nechává prostor pro individualitu a přirozenost každého z nich. My Fierce Ignorant Step je choreografickou meditací o odvaze, mládí a životní energii.“

Pražský program bude mimořádně pestrý a nabídne publiku jak špičková díla zahraničních tvůrců, tak koprodukce českých umělců ve spolupráci s osobnostmi z Evropy. Dvakrát festival zavítá na Jatka78, jednak s mimořádným kamerunským multiumělcem Zorou Snakem, jednak s dobře známou řecko-slovenskou tvůrčí dvojicí Linda Kapetanea – Jozef Fruček.

Divadlo Ponec otevře své brány Izraelkám a Španělkám ve dvou naprosto kontrastních duetech vypovídajících o ženské energii, odolnosti a nadhledu. Tato scéna pak bude patřit prioritně tvorbě pro děti v podání umělců z Itálie, Čech i Ukrajiny. Family Friendly představuje zásadní programovou linii nejen v Praze, ale i regionech ČR.

Do cca 20 měst a obcí zavítají i umělci, kteří uspěli v evropské platformě Aerowaves. Jejich konceptům vyhovují nedivadelní prostory, např. i klidná vodní hladina. Přijedou z Lotyšska a Francie. Svými Open Air projekty je doplní Francouzi, Španělé, Italové i domácí tvůrci.

Vstupenky budou postupně v předprodeji na webu festivalu.

TANEC PRAHA 2026 — Předběžný program v Praze:

GN|MC Guy Nader | Maria Campos (LB/ES): Natural Order of Thing
1. & 2. 6. 2026 Ponec – divadlo pro tanec 19:30 h

Zora Snake (CM/BE): Combat des lianes
4. 6. 2026 Jatka78 19:30 h

Compagnia TPO (IT): Tana        
4. 6. 2026 Ponec – divadlo pro tanec 11:00 a 17:00 h

Holektiv (CZ): premiéra koprodukce FTP
7. 6. 2026 Open Air tbc

Anat Grigorio & Michal Herman (IL): Mitbarberot
La Chachi | María del Mar Suárez (ES): Taranto Aleatorio
9. 6. 2026 Ponec – divadlo pro tanec 19:30 h

Kiko López & Héctor Plaza (ES): O čem stromy nemluví
9. 6. 2026 Open Air tbc

MazelFreten (FR): Rave Lucid
11. 6. 2026 WPP Campus, Vltavská 19:30 h

Adriana Štefaňáková (CZ): Overexposed – premiéra koprodukce FTP
14. 6. 2026 Open Air tbc

Artūrs Nīgalis (LV): Silhouette Letters
16. 6. 2026 tbc 19:30 h

Furinkaï | Satchie Noro (FR): Mizu
16. 6. 2026 Open Air tbc

Yana Reutova & coll. (UA/CZ): Tajemství měsíčního svitu – premiéra koprodukce FTP
18. & 19. 6. 2026 Ponec – divadlo pro tanec 17:00 a 10:00 h

Rootlessroot | Fruček & Kapetanea (GR): Mountain
19. 6. 2026 Jatka78 19:30 h

Adriano Bolognino (IT): Come Neve
21. 6. 2026 Open Air tbc

Alina Tskhovrebova, Daria Koval, Yana Reutova (UA/CZ): The Swind
21. 6. 2026 Open Air tbc

Unity in Motion (UA) tbc
22. 6. 2026 Ponec – divadlo pro tanec 19:30 h

Christos Papadopoulos (GR): My Fierce Ignorant Step
23. 6. 2026 Hudební divadlo Karlín 19:30 h

Na vánoční představení zve Bohemia Balet

Štědrý Bohemia Balet 2025
Štědrý Bohemia Balet 2025
Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře