Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Zprávy z tance: Balet Národního divadla v nové sezoně, tipy na současný tanec, baletní přenosy online.
Balet ND – Leonce a Lena – Nikola Márová, Patrik Holeček (foto Serghei Gherciu 2019)

Balet Národního divadla plánuje začátek sezony
Národní divadlo zve své diváky na představení sezony 2020/2021 a těší se zpět do divadel, na společné „živé“ zážitky. Již nyní byl zahájen předprodej vstupenek na září a říjen 2020, v nabídce titulů je hned několik představení, která doposud byla zcela vyprodaná a vstupenky jsou stále k dispozici.

Balet Národního divadla otevře sezonu 27. srpna 2020 baletní komedií Leonce & Lena, jež přináší na jeviště Stavovského divadla vtip a společenskou satiru, přitom svým pohádkovým příběhem pobaví celou rodinu – stejně jako velký výpravný balet La Fille mal gardée (Marná opatrnost), který bude nově uveden ve Státní opeře a který patří ke klenotům tradičního baletního světového repertoáru. V nabídce titulů, jimiž Balet ND po letních prázdninách diváky přivítá, nechybí ani ikonické Labutí jezero nebo inscenace Kafka: Proces ve Stavovském divadle, která svébytným způsobem zapadá do Kafkovy Prahy.

Vzhledem k zahájenému prodeji vstupenek si tak můžete zajistit své místo v hledišti také na unikátní představení Kylián – Mosty času. Komponovaný večer představuje čtyři opusy Bella Figura, Gods and Dogs, Petite Mort a Šest tanců, které patří ke skutečným lahůdkám tanečního divadla a zdobí repertoár naší první scény.

Leonce & Lena je komediální balet, společenská satira, která v kontextu doby stále má co říct. Svým pohádkovým námětem, ale i břitkým sarkasmem se tak řadí k titulům, které osloví celou rodinu, své si v ní najde každý. Slavný německý choreograf Christian Spuck vytvořil balet v roce 2008 pro Aalto Theater v Essenu podle literární předlohy německého spisovatele Georga Büchnera z roku 1836. Zdařilá baletní adaptace byla s velkým úspěchem uvedena na prestižních světových scénách, jako je Grands Ballets Canadiens v Montréalu, Stuttgarter Ballett nebo Zürich Ballett. 30. listopadu 2019 ji v české premiéře ve Stavovském divadle uvedl také Balet Národního divadla.

Pohádka založená na satirické komedii vypráví příběh melancholického, stále zasněného Leonce, prince z království Poppo a krásné Leny, princezny z Pipi, kteří byli svými rodiči od narození zaslíbeni v manželství. Oba dva se proti rozhodnutí královských otců vzbouří. V předvečer svatby nezávisle na sobě uprchnou a nepoznáni se v opuštěném hostinci do sebe zamilují. Po návratu do království Poppo je sice odhalena jejich identita, ale Leonce a Lena již neberou svůj sňatek jako zvůli rodičů, ale jako zásah vyšší prozřetelnosti a nakonec přijímají své předurčené místo jako král a královna. Büchnerovu jinotajnou sarkastickou komedii proslulý choreograf proměnil v karikaturu doby. Lehká, někdy až groteskní hudba krále valčíků Johanna Strausse, stejně jako moderní melodie Alfreda Schnittkeho a Bernda Aloise Zimmermanna dávají vzlet truchlivě komickému příběhu a podtrhují jeho parodistické prvky. Ve Stavovském divadle zní v podání Orchestru Národního divadla.

V hlavních rolích Leonce a Leny se můžeme těšit na přední sólisty Baletu ND: Magdalenu Matějkovou a Adama Zvonaře nebo Alinu Nanu a Patrika Holečka. Valeria bude tančit Giovanni Rotolo, poprvé v roli vystoupí v této úloze Federico Ievoli. Zážitek nabízí i obsazení role Guvernantky: Kristina Kornová nebo Radka Zvonařová či komediální ztvárnění krále Petra v interpretaci Alexandre Katsapova nebo Marka Svobodníka.

Hraje se: 27. 8. v 19.00, 29. 8. ve 14.00 a v 19.00, 1. 9. V 19.00, 15. 10. v 19.00, 17. 10. ve 14.00 a v 19.00 a 20. 10. v 19.00

Poprvé od letošního znovuotevření Státní opery představí v září soubor Baletu ND inscenaci Marná opatrnost (La Fille mal gardée) Sira Fredericka Ashtona. Mistrovské dílo anglického tvůrce, v němž vystoupili nejlepší tanečníci světa, doposud uvedlo více než 35 světových divadel včetně pařížské Opery, Velkého divadla v Moskvě, Amerického baletu, Bostonského baletu a Kanadského národního baletu. Je to titul vskutku ojedinělý, neboť jde o nejstarší nepřetržitě uváděný balet dochovaný do naší současnosti.

Děj vypráví úsměvný příběh, který vyjadřuje mladistvou vášeň dívky Lise a jejího milého Colase. Výprava, připomínající kreslený film, zahrnuje pestrobarevné máje a tančící slepice, navozuje úžasnou prosluněnou venkovskou atmosféru, nechybí ani živý poník. Marná opatrnost představuje jednu z nejvirtuóznějších Ashtonových choreografií, náročnou pro tanečníky v sérii energetických pas de deux a sólových výkonů, stejně jako strhujících sborových scén, které z ní činí podívanou pro všechny generace.

Marná opatrnost – Alina Nanu a Alexandre Katsapov (foto Serghei Gherciu)

Poprvé se tento titul objevil na scéně Grand Théâtre v Bordeaux dva týdny před vypuknutím Velké francouzské revoluce 1. července 1789 pod názvem Il n‘est qu’un pas du mal au bien (Je jen malý krůček od zla k dobru). Jeho autorem byl Jean Dauberval (1742–1806), hlavní roli tančila Mlle Theodore, choreografova manželka. Dauberval přivedl na jeviště dějový balet – ballet d’action – heroická témata své doby rozšířil o žánr baletní komedie. Choreograf Královského baletu, Frederick Ashton, vdechl tomuto baletu nový scénický život. Od své premiéry v roce 1960 se Ashtonova verze La Fille mal gardée s hudbou Johna Lanchberyho stala ve světě nejoblíbenějším baletem anglického stylu a nyní tato verze vstupuje i na scénu Státní opery. V českém prostředí je balet znám pod názvem Marná opatrnost, je obdobou naší Prodané nevěsty, s humornými i lyrickými scénami.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat