Týden s tancem
Dekkadancers představí dnes premiéru: I Am A. I. ve své zkušebně na Jatkách78
Společně se zakládajícím souborem Cirk La Putyka a Heaven’s Gate režiséra Viktora Tauše jsou Dekkadancers třetím domácím souborem divadla Jatka78. Od jara letošního roku má tento taneční soubor s více než desetiletou historií vlastní zkušební prostor na Jatkách78. S kapacitou pouhých 80 míst se v něm dnes uskuteční premiéra nového projektu I Am A. I. V plánu jsou také dvě reprízy. V listopadu se představení přesune na Velký sál a na stálý repertoár Jatek78. Zkušebna se brzy představí dalším profesionálům tanečního a pohybového divadla i v rámci tanečních workshopů, které povedou přímo tanečníci z Dekkadancers. Premiéra i následující reprízy 23. a 24. se uskuteční v nově zrekonstruované zkušebně na Jatkách78, do předprodeje tak míří omezený počet míst.
Po působení ve Švédsku se k souboru vrací Viktor Konvalinka, který soubor zakládal v roce 2009 s Tomášem Rychetským a fotografem Pavlem Hejným. Nyní spolupracuje na nové premiéře se současnými lídry Ondřejem Vinklátem a Štěpánem Pecharem. V inscenaci dále vystoupí Štěpán Pechar a Ondřej Vinklát. Umělci čerpají z tématu umělé inteligence (A. I. = artificial intelligence). Ztvární roboty, nikoli však jako smrtící a chladné netvory. Pracují s představou dokonalé bytosti, která umí žít, milovat a myslet líp než lidská existence. Je to vůbec možné? Další premiéru plánuje taneční soubor na březen 2021, bude se jednat o sólový projekt Štěpána Pechara.
Na tanečním repertoáru Jatek78 zůstává také Poslední večeře, kterou Dekkadancers odehrají 25. října. Na říjen je v plánu i komponovaný večer Bez hranic, charitativní představení pro organizaci Lékaři bez hranic.
Nová premiéra tanečního souboru Lenka Vagnerová & Company s názvem Krajinou slz
Soubor současného tanečního divadla Lenka Vagnerová & Company uvede ve středu 23. září v Divadle Komedie premiéru nového komponovaného programu s názvem Krajinou slz. Role choreografů se tentokrát ujali tanečníci, kteří s Lenkou Vagnerovou dlouhodobě spolupracují: Fanny Barroquére, Monika Částková, Michal Heriban a Barbora Nechanická. Lenka Vagnerová, umělecká ředitelka souboru je procesem tvorby vedla v pozici mentorky. Pojítkem jejich práce je hudba Ivana Achera. Inscenace je koncipována jako čtyři zastavení na cestě šesti tanečníků.
„S většinou tanečníků systematicky spolupracuji již delší dobu. Jsou součástí mých inscenací, znají můj způsob tvorby, pohybové principy, rukopis, a zejména myšlení, s jakým k práci přistupuji. Doufám, že v mnohém znám i já je. Jsou fantastičtí interpreti. Cítila jsem, že pro jejich další posun, a to hlavně interpretační, nastal čas je postavit do nové pozice, pozice choreografů. Zajímalo mě, jaká témata v nich „bobtnají“, kdo jsou a jak můžu jejich profesní směřování obohatit. Choreografové dostali možnost spolupracovat také s geniálním hudebním skladatelem Ivanem Acherem, který je pojítkem celého projektu a který se svým dramaturgickým myšlením posouvá chorografie do dalších dimenzí. Já zůstala v pozici mentora,“ upřesňuje Lenka Vagnerová
Zastavení první: Tvarem ke štěstí
Choreografie a interpretace: Barbora Nechanická
Dokonalé křivky, ani o kilo navíc. Ideál ženské krásy si každá doba diktuje po svém. Vymodelovaná prsa, upravený nos a botoxové injekce se zdají být fenoménem dnešních dní. Experimentujeme, skrze trendy hledáme svou identitu. Jako mladí se pokoušíme stárnout a jako staří se snažíme mládnout – dohnat to, na co už příroda nestačí. Jsme ochotni podstoupit ledacos a mlčky svádíme neúprosný, každodenní boj s časem.
Zastavení druhé: Láska na první posed
Choreografie: Fanny Barrouquére ve spolupráci s Patrikem Čermákem
Interpretace: Fanny Barroquére, Patrik Čermák
„Existují čtyři strany příběhu: tvůj příběh, jejich příběh, pravda a co se opravdu stalo.”
Jean-Jacques Rousseau
Zastavení třetí: Krajinou slz
Choreografie a interpretace: Monika Částková
Vždycky řekne: „Já to dám.” I kdyby měla oči plné slz.
Zastavení čtvrté: Kauza oni
Choreografie: Michal Heriban
Interpretace: Michal Heriban, Andrea Opavská
Kdy mluvíme hodně a zbytečně a kdy je čas mlčet? Proč je pravda nepopulární?
Novocirkusový festival Cirk-UFF začíná zítra v Trutnově
Na festival Cirk-UFF, který se výrazně zapsal na mezinárodní festivalovou mapu, přijíždí letos 17 souborů. Hlavním lákadlem programu bude vystoupení Groupe Acrobatique de Tanger z Maroka. Připravena je oblíbená pruhovaná výzva nebo energická hudba. Chystá se i premiéra filmu Zrození hvězdy k deseti letům divadla Uffo a 10. výročí Cirk-UFFu. Přehlídka českého i zahraničního cirkusového umění bude trvat od 23. do 27. září v podkrkonošské metropoli Trutnov.
„Marocký soubor pod francouzskou produkcí přiveze dechberoucí představení v podání těch nejlepších akrobatů z celého Maroka. Představení Groupe Acrobatique de Tanger propojí tradiční Afriku se současnou Evropou. V Evropě se navíc představí vůbec poprvé a jsme rádi, že je to právě na festivalu Cirk-UFF v Trutnově,“ říká ředitel a zakladatel Cirk-UFFu Libor Kasík. Africké cirkusové umění doprovodí známý old-schoolový marocký DJ Key.
Bezprostředně po první, páteční, show Maročanů, které vypukne v 19 hodin v Uffu, proběhne před Uffem premiéra filmu Zrození hvězdy. „Film vznikl jako ohlédnutí za deseti lety, které 24. září uplynou od slavnostního otevření tohoto polyfunkčního prostoru, který je zasvěcen primárně umění, ale umožňuje i společenské události, jako jsou plesy či sportovní klání, mezi nimiž dominuje box a MMA,“ nastiňuje Libor Kasík s doplněním, že hned po premiéře filmu převezme festivalové otěže Rosťa Novák, který se svým Cirkem La Putyka a duem Bratři v tricku připravuje unikátní show Uffo tribute. Ta bude rovněž oslavou deseti let Uffa a desátého výročí Cirk-UFFu, s nímž je soubor Cirk La Putyka spojen „pupeční šňůrou“ od začátku. „Premiérové promítání filmu začne v pátek v půl deváté večer a už v devět vypukne show putykářů a bratrů. Obojí před Uffem a zdarma,“ doplňuje Libor Kasík.
Z dílny Cirku La Putyka se mohou diváci těšit i na novinku Kaleidoscope, vzdušnou akrobacii na šálách předvede Ivana Kolcunová se svým týmem. České performerky ze souboru Holektiv přijedou na festival s něžným dobovým zpracováním příběhu první české pilotky pod názvem Božena. Oblíbená dvojice Bratři v tricku, která se trutnovského festivalu účastní každý rok, přiveze rovněž vtipné představení Hra o trůn. Humorem nešetří ani v Bratřím speciálu, neopakovatelném představení, o jehož průběhu rozhodnou diváci. Festivalovou atmosféru doplní pouliční pantomima, žonglérství, cirkusové dílny nebo klaunské vystoupení.
V sobotu 26. září od 16 hodin oživí město tradiční pruhovaná výzva. Pořadatelé zvou všechny, kteří chtějí přispět k cirkusácké atmosféře, aby přišli na společné fotografování k centru UFFO oblečeni v pruzích. Každý pruhovaně oděný obdrží na památku festivalovou placku. Poté následuje představení Koťátko zkázy v podání Heleny a Jakuba Urban. Kompletní program festivalu najdou diváci na http://www.cirkuff.cz/program/.
Mimjové v pátek v Divadle Bravo
Připomínáme, že na 25. září připravuje soubor Losers Cirque Company první premiéru v nových prostorách Divadla Bravo v Braníku. Jde o rodinnou inscenaci MiMjové, kde se v hlavní roli vystřídají v alternaci Vanda Hybnerová, Anna Polívková a Irena Kristeková. Představení plné akrobatických výstupů, pantomimy a humoru vzniklo pod taktovkou režiséra a představitele mistra MiMJů Radima Vizváryho.
V dobrodružném příběhu MiMJů budou diváci přihlížet boji dobra a zla: vládkyně temnoty si svými nadpřirozenými schopnostmi podmanila skoro celou Zemi a zastavit ji může pouze zkušený znalec bojových umění v doprovodu svých učňů v podání Jindřicha Panského, Matyáše Ramby a Matese Petráka. Bohaté a nápadité kostýmy, hudba a světelný design netradiční pohádku promění na zábavnou pantomimicko-akrobatickou podívanou. Soubor na ní pracoval přes rok i s ohledem na odloženou březnovou premiéru.
Divadlo Bravo bylo slavnostně otevřeno 13. září. Losers Cirque Company představili se svými hosty současnou podobu divadla, které se jim podařilo uvést do provozu doslova vlastníma rukama. V plánu je však větší přestavba hlediště, které by mělo získat v budoucnu tak velkou elevaci, aby vyhovovalo potřebám novocirkusových inscenací vytvořilo i prostor pro nový bar. Plány posunula letošní koronavirová krize, ale v divadle už se hraje. Na slavnostním otevření nechyběly ukázky z repertoáru Loserů a moderování celé události se ujal všestranný beatboxer Endru. Nechyběla pohádka pro děti ani koncert pro dospělé v závěrečné části programu.
Plíce Žižkova – Druhý dech
Jistě si mnoho návštěvníků i bezděčných diváků vzpomene na outdoorové vyvrcholení letošního Tance Praha v okolí divadla Ponec a Vítkova. Na neděli 27. a v pondělí 28. září se chystá další akce, vždy od 16 do 19 hodin. Jde o druhou etapu projektu Plíce Žižkova.
Umění – krajina – veřejný prostor. Každý, i nehostinný kout, má svou identitu. Žižkov není považován za atraktivní čtvrť, přesto má neopakovatelný genius loci a potenciál stát se kreativním prostředím. A právě na této myšlence stojí spolupráce Landscape festivalu a Tance Praha. Plíce Žižkova – Druhý dech navazuje na umělecký experiment, který se uskutečnil v červnu, a poslední prodloužený zářijový víkend uvede bohatý program umělců různých žánrů od tance přes nový cirkus, pohybové divadlo až po živou hudbu.
Site-specific performance proběhnou mezi nápaditými instalacemi na cca tříkilometrové trase vedoucí po stopách Landscape festivalu od divadla Ponec až na Kostnické náměstí. Přesnou trasu Tanec Praha ještě zveřejní.
ProART Company uvádí: Ludwig B, současné taneční obrazy Ludwiga van Beethovena
Česko-německý projekt ProART Company (CZ) a Phase-Zero Production (DE) přichází za necelý týden ke své premiéře v Brně. Uskuteční se 28. září v Místodržitelském paláci. Jak název napovídá, vznikla u příležitosti 250. výročí narození skladatele Ludwiga van Beethovena, který letos inspiruje mnoho umělců. Snahou bylo vytvořit projekt s odkazem na osobnost a dílo Ludwiga van Beethovena, který abstraktní formou přiblíží tvůrčí motivy a pozadí jeho emocionálního života: Beethovenův pohnutý příběh naplněný bolestí a strachem o vlastní zdraví, trvalou ztrátou sluchu, a přesto silou a touhou tvořit jsou předmětem uměleckého zkoumání.
„S těmito aspekty jeho života pokládáme sobě i divákům tyto otázky: Jak naložit se strachem ze ztráty či pomíjivosti v rovině tělesné i sociální? Jaký dopad má na naši psychiku fakt, že přijdeme o “to nejdůležitější”? A jakou sílu to v nás vyprovokuje ve snaze přežít a nepoddat se? Pracujeme v rovině taneční, choreografické, slovní, hudební a necháme publikum pocítit Beethovenova tvůrčího ducha skrz těla a myšlenky současných umělců,“ uvádějí tvůrci. Pod choreografií jsou podepsáni budou v ní tančit Martin Dvořák, Tine a Morgan Reid a Kristýna Křemenáková.
Stejně jako tvorba Beethovenova přesahuje hranice národů, vstoupili tvůrci do dialogu formou oddělených rezidencí, kdy tvořili samostatně a posléze již s připraveným materiálem na společném dokončení. Originální Beethovenova hudba byla rozpracována a nově vytvořena skladateli Morganem Reidem (DE) a Janem Hanákem – Sonority (CZ). Smyslem bylo použít elektrotechnické skladatelské principy, které v Beethovenově době ještě neexistovaly. Melodie a motivy originální tvorby jsou tedy doplněný současnými kompozicemi mladých autorů. Tento způsob tvorby dal i choreografické práci větší svobodu a flexibilitu.
„Významné okamžiky z života Beethovena jsou v naší práci fragmentovány do fyzické a dynamické taneční řeči. Nálada kusu se pohybuje na široké škále emocí mezi tíživě existenciální až po odlehčenou a humornou,“ dodává tým umělců. Další uvedení čekají inscenaci v Drážďanech 10. a 11. října, kdy půjde o německou premiéru, reprízy v Brně se uskuteční 17. října a 13. prosince a ještě jsou naplánovaná uvedení 18. října ve Slavkově u Brna a 28. listopadu v Západočeském divadle v Chebu.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]