Úspěch českého současného tance v zahraničí: 3 tituly ve výběru Aerowaves

Evropská platforma mladých choreografů Aerowaves letos odhlasovala do úzkého výběru dvacítky nejzajímavějších tvůrčích počinů tři česká díla: gratulace patří Sabině Bočkové, Johaně Pockové a sdružení PocketArt za dílo Jáma lvová, Cécile Da Costa za osobní sólo Roselyne a Tereze Lenerové Hradilkové za pohybový dialog s hudebníkem Floexem v inscenaci Nepřestávej.
Sabina Bočková a Johana Pocková – Jáma Lvová (foto Vojtěch Brtnický)

„Je to historický úspěch v konkurenci 35 evropských zemí,“ říká Yvona Kreuzmannová, ředitelka a zakladatelka Tance Praha, a pokračuje: „Nikdy za 25 let existence Aerowaves se neprosadila hned 3 díla z ČR.Platforma Aerowaves slaví 25 let od svého založení v londýnském divadle The Place. Každým rokem se na ní koncem října, vždy v jiném městě, schází experti z různých zemí Evropy, kteří předem zhlédnou desítky videonahrávek kratších děl (15–40 minut) z dílny tzv. „emerging artists“, tedy tvůrců stojících na začátku své mezinárodní kariéry. Na intenzivním třídenním meetingu pak sledují ukázky desítek dalších děl tak, jak je vyberou reprezentanti jednotlivých států, ale rovněž menší pracovní skupiny, díky nimž všechna přihlášená díla zhlédne vždy 3–7 expertů.

V platformě Aerowaves jde o objevování nových talentů. Představuje pro ně velkou šanci uvést se na mezinárodní scéně, čemuž již 10 let napomáhá festival Spring Forward pořádaný rovněž pokaždé v jiném městě (2016 Tancem Praha v Plzni). Každoročně tak ze stovek přihlášených videonahrávek vybírají experti dvacítku děl, která mají potenciál zaujmout mezinárodně. Těm je věnována mimořádná pozornost na webových stránkách, jež slouží jako katalog, jsou uváděna partnery Aerowaves s podporou programu Kreativní Evropa, a mají šanci být uvedena živě právě na festivalu Spring Forward, kam se sjíždí přes 200 prezentrů a žurnalistů z celého světa.

Cécile da Costa – Roselyne (zdroj: Studio Alta, foto Vojtěch Brtnický)

Český tanec se v minulosti prosadil přibližně 1x za 3–4 roky, ale v poslední dekádě jeho renomé začalo výrazně stoupat, již 2x byla vybrána dvě česká díla mezi TOP20 – naposledy loni, kdy uspěl Viktor Černický s inscenací PLI a Markéta Stránská s dílem LeŤ. Letošní meeting v Athénách se zapíše do historie nejen svým atypickým formátem (kvůli COVID restrikcím se sešla jen 10členná jury a ostatních více než 30 expertů aktivně diskutovalo a sledovalo videa přes Zoom), ale především díky svému výsledku.

Twenty21, tedy výběr 20 top děl pro rok 2021, zahrnuje letos tedy tři díla z České republiky: dvě autentická ženská sóla Terezy Lenerové Hradilkové (Nepřestávej) a Cécile Da Costa (Roselyne) a jeden apelativní duet Sabiny Bočkové a Johany Pockové / PocketArt (Jáma lvová) jsou vybranými reprezentanty ČR, kteří obstáli v těžké konkurenci více než 600 přihlášených děl ze 35 zemí Evropy. ČR měla celkem 13 přihlášených děl, což je samo o sobě velmi solidní číslo.

Sotva lze najít lepší způsob, jak upozornit na mimořádný potenciál, který české taneční a pohybové umění představuje pro Českou republiku. Byla jsem hrdá na naše umělce a tlumočila jim gratulace ostatních členů jury s krásnou vizí, že i u nás, věřím, za pár let otevřeme skutečný Dům tance a vytvoříme tak solidní podmínky pro další profesní růst všech těchto talentů,“ dodává Yvona Kreuzmannová.

Zdroj: Tanec Praha

Tereza Hradílková, Nepřestávej, Ponec 2019 (foto Michal Hančovský)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments