V Brně vznikají varhany, které se zařadí k nejlepším v Česku

Švýcarští řemeslníci instalují v kostele Nanebevzetí Panny Marie v centru Brna varhany, které se zařadí k nejlepším v Česku. Poprvé se naplno rozezní příští rok v červnu při svěcení a inauguračním koncertu, poté budou sloužit při mších i festivalech. Potřebných třicet šest milionů korun získává Nadační fond Campianus z dotací i drobných darů. Zájemci mohou stále přispívat na celý rejstřík nebo některou z 3483 píšťal, a stát se tak navždy “kmotrem” jednoho tónu královského nástroje.

Při vstupu na kůr, kde řemeslníci pracují, přivítá návštěvníka vůně dřeva a překvapí jej velikost nástroje. Varhany obepíná několik pater stavebního lešení. Zatím připomínají dřevěný labyrint o velikosti domu nebo obří stavebnici plnou důmyslně spojených dílů. Největší část varhan je zhotovena z alpského smrku, dřevo je zcela bez suků a jakýchkoli kazů. Kromě smrkového dřeva používají řemeslníci dub, hrušku, buk, borovici a samozřejmě kov. Na svém místě už jsou dřevěné píšťaly, hrací stůl, vzdušnice a vzduchovody. Montáž kovových píšťal začne v únoru, poté dojde na ladění a intonaci.

To je ta nejdůležitější a nejpečlivější práce, která se musí na varhanách udělat. Protože jak vypadají, to je jedna věc, ale nejdůležitější pro nás, pro muzikanty, je ten zvuk,” řekl dnes Jan Martin Bejček, autor návrhu varhan a zároveň představitel Nadačního fondu Campianus. Zdůraznil ale, že kvalitní řemeslná práce je nutným předpokladem dobrého zvuku.

Po natření bude mít nástroj dva odstíny červené barvy ve spojení s šedou. Cílem je to, aby ladil s freskovou výzdobou klenby. Návrh pamatuje i na detaily. Na notovém pultíku je znak Brna, boční část hracího pultu zdobí ebenové intarzie, které tvarově vycházejí z výzdoby chrámu. Bílé klávesy jsou zhotoveny z hovězích kostí, černé z ebenu.

Uvnitř varhan je také elektronika. „Stavíme samozřejmě na starých principech, ale s použitím digitálních součástí, to znamená s moderními prvky, což je nyní běžné v celém světě,” uvedl Bejček.

Původní barokní varhany v jezuitském kostele zničila v roce 1944 letecká bomba, od té doby stál na kůru provizorní nástroj. Skutečně špičkové koncertní varhany přitom milovníci duchovní hudby nenajdou ani v žádném jiném brněnském chrámu nebo sálu. I proto získal mezinárodní projekt na stavbu koncertních varhan v jezuitském chrámu podporu města, kraje, Evropské unie i stovek drobných dárců. Výběrové řízení vyhrála švýcarská firma, v jejíchž dílnách také varhany poprvé vyrostly. Poté je řemeslníci rozebrali a převezli do Brna. Celkem si varhany vyžádají dva a půl roku práce. 

Foto Lubomír Stehlík 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]