V Brně zahraje cembalista Mahan Esfahani
„Cembalo se představí v každé skladbě večera, pokaždé v jiné roli, nejprve jako vůdčí hlas většího komorního orchestru, poté jako sólový nástroj doprovázený symfonickým orchestrem a na závěr v koncertantním partu,“ informovala ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Večer otevře Komorní hudba pro cembalo a sedm nástrojů Hanse Krásy, jehož komorní tvorba, jak konstatovala už dobová kritika, spojuje staré umění s novým, vážné s banálním, střízlivé se sentimentálním. „Sestává ze dvou kontrastních vět, z nichž jedna je motorická a virtuózní pracující s převážně hravými tématy, druhá pak variační,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš s tím, že cembalo doprovodí čtyři klarinety, trubka, violoncello a kontrabas.
„Chtěl jsem použít cembalo tak, aby znělo francouzsky a moderně, nikoliv jako pastiš. Chtěl jsem ukázat, že to není zastaralý, neúčinný nástroj, který má jen historický význam,“ prohlásil Francis Poulenc o své skladbě Concert champêtre (Venkovský koncert). S tímto záměrem koresponduje i obsazení orchestru, které se vzhledem k omezeným dynamickým možnostem cembala zdá být naddimenzované. „Poulenc ovšem jako výborný skladatel s jasnou zvukovou a instrumentační představou věděl, proč se k touto zdánlivému nepoměru odhodlal: z dialogu sólového nástroje a orchestru, z kontrastu tichého a jemného, resp. opulentního zvuku vytěžil duchaplné napětí, které z Venkovského koncertu činí skutku jedinečné dílo,“ doplnil Mikeš.
V druhé půli večera zazní mimořádně silná a působivá Symfonie č. 7 Mieczysława Weinberga. Dílo autora nazývaného jako „Šostakovič, ale bez úsměvu“ začíná být globálně objevováno a doceňováno až v posledních letech. Jeho symfonie je koncipována jako barokní concerto grosso naplněné aktuálním obsahem a postavené na dialogu smyčcového orchestru a koncertantního cembala. „Těžko soudit, zda má symfonie nějaký skrytý mimohudební obsah, jak bylo u protirežimních sovětských autorů běžné. O to víc překvapí finální Allegro, které působí až přímočaře popisně: v tokátovém náběhu cembala nelze neslyšet hrozbu vyzvánějícího telefonu, symbolu temných stalinistických dob,“ podotkl Mikeš.
Mahan Esfahani odehraje koncert na filharmonické cembalo Ammer. „Je to vynikající německý nástroj z osmdesátých let minulého století. Později se výroba přesunula k replikám starých nástrojů, které znějí jinak a jsou vhodnější pro hudbu starších období, ten náš tedy začíná být poměrně vzácný,“ upozornila Kučerová.
Koncert se koná ve čtvrtek 22. a v pátek 23. února 2024 v 19:00 hodin v Besedním domě, hodinu před ním mohou zájemci přijít na setkání, kde jim dramaturg Vítězslav Mikeš přiblíží skladby, které následně uslyší v sále. Setkání se zúčastní i dirigent večera Alexander Liebreich a také sólista Esfahani.
Vstupenky jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji nebo online na stránkách filharmonie. Půl hodiny před koncertem mají studenti vstupné za 50 Kč.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]