V liberecké Popelce excelovali sólisté

  1. 1
  2. 2

Pro roli Popelčina nevlastního otce – Dona Magnifica, který protěžuje své nafoukané dcery na úkor Popelky, přizvali Jiřího Sulženka, osvědčeného sólistu v buffo basových rolích, který Magnifica zpívá také v pražské inscenaci. V libereckém nastudování mohl více rozvinout nafoukanou ješitnost i patolízalskou směšnost, se kterou se tento zchudlý baron vlichocuje domnělému princi. Představitelky jeho arogantně samolibých dcer upoutaly pozornost spíše hereckou nadsázkou, jakkoli poněkud prvoplánově „klaunskou“ s legrací za každou cenu, než pěvecky. Věra Poláchová jako „sportovkyně“ Clorinda v současné době už nemá pro tuto roli jiskřivě subretní soprán a Hannah Esther Minutillo se v roli „fintilky“ Tisbe vedle ostatních výkonů výrazněji neprosadila. Třebaže basové hloubky Ivo Hrachovce mohou být důvodem pro jeho obsazení do role Alidora, charisma moudrého vychovatele mu zcela chybělo. Sólisté měli oporu v Miriam Němcové. Dirigentka držela svými čitelnými gesty pevně „na uzdě“ jiskřivou Rossiniho hudbu se spoustou ansámblů v přiměřeně svižných tempech, ale zároveň tak, aby se nerozpadala souhra orchestru. Nepřipustila žádné těžkopádné burácení, ale dala hudebnímu nastudování lehkost v dynamice ohleduplné k sólistům.

Rossini: Popelka (zdroj Divadlo F. X. Šaldy liberec)

Francouzskou režisérku Constance Larrieu u nás známe z operních produkcí Hudebního festivalu Znojmo. Zatímco tam v inscenaci Rameauovy satirické Platée hýřila vtipem a groteskní nadsázkou, v liberecké Popelce se omezila na základní ilustraci pohádkového příběhu o odstrkované Popelce, která se nakonec stane vyvolenou Prince a odpustí svým zlým sestrám, které jí tolik ponižovaly. Larrieu si vystačila s mnohokrát obehranými gagy jako je polštářová bitka, škobrtání sester na vysokých podpatcích, jejich neobratnosti při cvičení, noční čepec a podvazky Dona Magnifica, přetahování o židli, na kterou si chce sednout víc lidí a podobně. A větší švih nedala inscenaci ani čtveřice všetečných myšek, které pomáhaly při jednoduchých přestavbách nábytku, ani naddimenzované paruky (kostýmy Renata Slámová).

U nás před osmi lety odjížděla v Brně Popelka s Ramirem z Mahenova divadla v nablýskaném jaguáru a inscenaci stmelil mladistvý muzikantský elán i sympatická snaha dodat Rossiniho operní pohádce podobu, která vycházela ze současného konzumního kýče reklamních představ o blahobytu. V pražském nastudování zchudlý Don Magnifico žije se svými dcerami v jedné z omlácených buněk kontejnerového sídliště a provozují se tu nejrůznější sporty v tříšti situací bez point s prvoplánovou legrací. Dvakrát byla do přenosů zařazena poněkud „ukoptěná“ inscenace z Metropolitní opery: v roce 2009 s podmanivou Popelkou Elīny Garanči, ovšem tehdy bez typově odpovídajícího prince a pak o pět let později s explozí belcanta díky hvězdnému páru Joyce DiDonato a Juana Diega Flóreze, kterým v těchto rolích může dnes sotva kdo konkurovat. Francouzský kulturní institut zprostředkoval také přímý přenos z Pařížské národní opery s Popelkou „naruby“, protože chyběl přerod upozaďované a odstrkávané nevlastní sestry v krásnou žádoucí princeznu, jakkoli na nánosech sopečné lávy s konstrukcí z lešenářských trubek za mohutných dýmů zpívali všichni výborně.

V tomto kontextu se nová liberecká inscenace Rossiniho Popelky samozřejmě nemůže v obsazení vyrovnat hvězdám z Metropolitní opery. V našich podmínkách však vznikla inscenace, která zaslouží po hudební a pěvecké stránce vysoké uznání.

 

Gioachino Rossini: Popelka
Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Premiéra 28. září 2018, recenze psána z druhé premiéry 30. září 2018.

Hudební nastudování: Miriam Němcová, režie Constance Larrieu, scéna Marie Blažková, kostýmy Renata Slámková, sbormistři Miriam Němcová, Anna Novotná Pešková, pohybová spolupráce Šárka Brodaczová, dramaturgie Linda Keprtová. Orchestr a sbor Divadla F. X. Šaldy.

Angelina: Michaela Zajmi

Don Ramiro: Ondřej Koplík

Dandini: Csaba Kotlár

Don Magnifico: Jiří Sulženko

Clorinda: Věra Poláchová

Tisbe:   Hannah Esther Minutillo

Alidoro: Ivo Hrachovec

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments