V Mnichově představili novinky příští sezony, v Prodané nevěstě bude Jeníkem Pavol Breslik

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Operní kukátko (137). Týden od 19. do 25. března 2018. V dnešním vydání najdete: Bayerische Staatsoper v sezoně 2018/2019. České inscenace v hledáčku zahraniční kritiky. Zemřeli Oleg Tabakov, Hubert de Givenchy a Stephen Hawking. Rufus Wainwright dokončuje novou operu. Kniha týdne – druhá vzpomínková kniha Christy Ludwig. Nahrávka týdne – Max Emanuel Cenčić zpívá Porporovy árie. Opera na ČT art.


Bayerische Staatsoper v sezoně 2018/2019
Na nedělní (18. března) dopolední tiskové konferenci, hojně navštívené milovníky opery i novináři a přenášené také jako live stream, oznámili intendant Mnichovské státní opery Nikolaus Bachler a Generalmusikdirektor Kirill Petrenko operní premiéry sezony 2018/2019.

Reklama
Nationaltheater Mnichov – Bayrische Staatsoper (zdroj de.wikipedia.org / foto Andreas Volkmer)

Prvou premiérou (23. listopadu 2018) bude Verdiho Otello, za dirigentský pult vstoupí sám Kirill Petrenko, pro kterého to bude v jeho šesté mnichovské sezoně první nastudování Verdiho díla zde. Obsazení je takřka snové, jako Otello vystoupí Jonas Kaufmann, Desdemonou se stane Anja Harteros a Gerald Finley vytvoří Jaga. Režie je svěřena německé režisérce Amélii Niermeyer, která v mnichovské opeře připravila úspěšnou verzi Donizettiho opery Favoritka.

Po inscenacích Ariadny na Naxu a Ženy beze stínu bude nastudován další operní titul Richarda Strausse. Německá sopranistka Marlis Petersen bude debutovat v titulní roli Straussovy Salome v první premiéře roku 2019. Po senzačním úspěchu této pěvkyně na scéně mnichovské opery v roli Bergovy Lulu (2015) byl po dohodě s Kirillem Petrenkem vybrán další titul, ve kterém umělkyně může vytvořit komplexní vokálně-herecký (a v tomto případě také taneční, protože nikdo nepředpokládá, že by tato představitelka přistoupila na tanečního doubla) ženský portrét. Marlis Petersen v krátkém videodokumentu označila part Salome za „Ferntraum“ (vzdálený sen), který se naplnil. I tuto premiéru bude dirigovat Kirill Petrenko, režírovat bude Krzysztof Warlikowski (již režie Ženy beze stínu roku 2013) za výtvarné spolupráce své umělecké partnerky Małgorzty Szczęśniak. Partnery Marlis Petersen budou Wolfgang Koch (Jochanaan), Michaela Schuster (Herodias) a v inscenaci také vystoupí Pavol Breslik.

Kirill Petrenko bude také dirigovat Beethovenovu Missu solemnis. Pro české diváky bude velkým lákadlem Smetanova Prodaná nevěsta, která bude mít premiéru v čase vánočním (22. prosince 2018). Dílo bude nastudováno Tomášem Hanusem a šestou režii na této mnichovské scéně vytvoří David Bösch. Mileneckým párem se stane německá lyrická sopranistka Christiane Karg (Mařenka) a slovenský tenorista Pavol Breslik (Jeník). Zážitkem jistě bude Kecal basbarytonisty Günthera Groissböcka, jehož Baron Ochs posunul dimenze v chápání této komické role. Dílo bude nastudováno v německém překladu, tak aby byla zajištěna větší autenticita příběhu a jeho pochopení diváky.

Za centrální dílo nové sezony intendant označil inscenaci opery Karl V. skladatele Ernsta Kreneka (Křenka), která byla roku 1938 provedena ve světové premiéře v pražském Deutsches Theater. Nástup národního socialismu dílu nepřál a pro svou náročnost bylo provedeno i po druhé světové válce jen zřídka. Do Mnichova se vrací po více než půl století v únoru 2019. Toto syntetické hudebně-dramatické dílo podle požadavků skladatele a zároveň libretisty vyžaduje i zařazení projekcí a filmových dotáček. Náročné režie se ujme přední člen uměleckého sdružení La Fura dels Baus Carlus Padrissa, který v Mnichově nadchl režiemi Pucciniho Turandot a operního představení Babylon (2014). Hudebně dílo studuje Erik Nielsen. V hlavní roli španělského krále Karla V. Habsburského vystoupí světově proslulý barytonista Bo Skovhus, známý jako vynikající herec. Dámských rolí příslušnic jeho rodiny se zhostí sopranistky Anne Schwanewilms, Gun-Brit Barkmin a altistka Okka von der Damerau.

Poprvé zazní v italském originálu na scéně Bavorské státní opery Pucciniho opera Děvče ze zlatého Západu, doposud zde provozovaná v německých překladech. V premiéře 16. března 2019 bude Anja Kampe jako Minnie zachraňovat polepšeného falešného hráče Dicka Johnsona v podání Brandona Jovanoviche před šerifem Johnem Lundgrenem. Režii vede převážně filmový německý tvůrce Andreas Dresen a dirigovat bude Američan James Gaffigan.

V květnu (premiéra 26. května 2019) zařazuje mnichovská dramaturgie málo hraný operní titul Christopha Willibalda Glucka. V pařížské verzi bude nastudována Alceste, a to dirigentem Antonellem Manacordou a režisérem-choreografem Sidim Larbim Cherkaouim, který zde připravil v nedávné době inscenaci Rameauovy opery Les Indes galantes. V hlavních rolích jsou nasmlouváni Dorothea Röschmann (Alceste) a Charles Castronovo (Admete). Představení bude stejně jako poslední premiéra sezony součásti letní festivalové přehlídky v červenci a srpnu 2019.

K velké radosti milovníků staré hudby pokračuje v poslední premiéře sezony volná řada inscenací Barokní opera v Prinzregententheater letní premiérou (23. července 2019) opery Agrippina Georga Friedricha Händela. Pod taktovkou händelovského specialisty Ivora Boltona provedou příběh moci a erotické závislosti Alice Coote (Agrippina), Elsa Benoit (Poppea) a Franco Fagioli (Nero). Barrie Kosky vytvoří jistě barvitý režijní koncept se zápletkou z doby antiky, který je ale platný ve všech historických dobách.

Operní studio připraví v sezoně 2018/2019 večer se dvěma kratšími díly – Stravinského komickou jednoaktovkou Mavra a Čajkovského pohádkovou Jolantou. Vedle řady dalších akcí nebude ani tentokráte chybět velmi oblíbený Konzert für alle, který bude dirigován Kirillem Petrenkem. Motto sezony 2018/2019 zní Alles was recht ist – již v roce 2008 posloužilo jako titul velmi úspěšné německé rodinné komedie Zoltana Spirandelliho.


České inscenace v hledáčku zahraniční kritiky
Přední oborový časopis Das Opernglas uveřejnil obsáhlou recenzi pražské inscenace Brittenovy opery Billy Budd (naši recenzi z premiéry jsme přinesli zde) v úvodní hlavní kritické části březnového vydání. Boris Gruhl chválí inscenaci jako celek, rozebírá Špinarovu režijní koncepci a vyzdvihuje výkony sólistů i orchestru pod taktovkou Christophera Warda.

Benjamin Britten: Billy Budd – ND Praha 2018 (zdroj narodni-divadlo.cz)
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na