V Ostravě se pořád cítím jako doma

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Rozhovor se sopranistkou Janou Šrejma Kačírkovou

Během své nedlouhé umělecké kariéry sopranistka Jana Šrejma Kačírková dosáhla met, o kterých sní nejedna operní diva. Zpívá krásné a náročné postavy na několika scénách a slaví jeden úspěch za druhým. K jejím posledním triumfům patří Cena Thálie za rok 2012 – prestižní ocenění obdržela za Julii v Gounodově opeře Romeo a Julie, která byla v režii Petra Gábora inscenována v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Tam má Jana Šrejma Kačírková angažmá a tam v této sezoně zpívá Annu Bolenu i Mařenku v Prodané nevěstě. Brzy se na této scéně promění v Elvíru v nepříliš známé Verdiho opeře Ernani, jejíž premiéra je ohlášena na 10. října. Uvidí a uslyší ji však také publikum, které dorazí 24. listopadu do pražského Rudolfina na Benefiční galakoncert pro Operu Plus.
Už víte, co na Benefičním koncertě pro Operu Plus zazpíváte, anebo to necháte jako překvapení?

Ještě o tom přemýšlím. Ani jsem nevěděla, že to může být překvapení… Asi využiji této možnosti (smích).

Těšíte se na lidi, s nimiž na benefici vystoupíte?

Moc se těším na koncert i na kolegy, stejně jako na každé vystoupení, které mě čeká. Cítím stejnou zodpovědnost jako vždy, když mám jít na jeviště. Navíc u tohoto koncertu se moc těším na osobní setkání s lidmi, které znám pouze z poslechu DVD.

Zkusme se vrátit ještě k Ceně Thálie, kterou jste letos obdržela právě za vaši Julii v Gounodově opeře Romeo a Julie. Vy jste se ale na ceremoniálu neobjevila…

Bylo mi to moc líto, ale měla jsem již dlouhou dobu domluvené koncerty ve Španělsku. Dokonce jsem se snažila najít let, ale bylo to příliš komplikované a nebylo by jisté, že se vrátím včas na další koncert. Na dálku jsem to ale důkladně oslavila se svými kolegy, kteří mi fandili a věřili v tento výsledek víc než já.

Berete Cenu Thálie jako určité vyvrcholení jedné etapy?

Pokud by tomu tak mělo být, byla to krásná etapa, završená čtyřmi neočekávanými cenami, které mě moc potěšily. Dokonce jsem si pomyslela, že to snad už nebyla ani náhoda (smích).

Jaká to byla práce na Romeovi, ať už s pěveckými partnery, dirigenty Tomášem Braunerem a Jakubem Žídkem či režisérem Petrem Gáborem?

Mám strašně ráda zkušební proces. Když se sejde schopný režisér, dirigent a fajn parta, je to radost. Myslím, že i u inscenace Romea tomu tak bylo a bylo to na výsledku snad i vidět.

Jaký typ režiséra vám osobně nejvíc vyhovuje?

Vyhovuje mi režisér, který je připravený, má svou vizi, nutí mě přemýšlet a třeba i přehodnocovat můj pohled na postavu, ale zároveň mě nechá dát do postavy můj osobní vklad. Měla jsem štěstí, že jsem se, až na pár výjimek, setkala s režiséry, kteří byli přesně takoví.

Julii jste zpívala ve francouzštině, v kolika dalších jazycích ještě zpíváte?

Kromě francouzštiny zpívám v italštině, němčině, angličtině, latině a češtině…

Od roku 2010 jste stálou členkou operního souboru Národního divadla moravskoslezského, ale vy jste v Ostravě hostovala už pár let předtím. Vzpomenete si na vaši první roli?

Mojí první rolí v Ostravě, kterou jsem zpívala ještě jako studentka pražské konzervatoře, byla Fiordiligi v Mozartově opeře Cosi fan tutte. Opera se hrála v českém přebásnění Jaromíra Nohavici a byla velice úspěšná. Moje role byla přejmenovaná na Lízu a mojí sestrou Dorkou (Dorabellou) byla tenkrát Zuzka Dunajčanová (Šveda), se kterou jsme vstupovaly poprvé svorně na divadelní prkna. Bylo to díky soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech, kde nás „objevil“ tehdejší ředitel ostravského divadla, Luděk Golat. Myslím, že hezčí vstup na profesionální scénu jsem si nemohla přát.

Na které role, které jste zpívala nebo zpíváte v Ostravě, jen tak nezapomenete?

V Ostravě jsem vždy dostávala krásné příležitosti, role „psané na tělo“, takže každá z nich byla nezapomenutelná. Asi nejvýraznější a zároveň nejtěžší rolí, kterou jsem zpívala, a to nejen v Ostravě, ale vůbec, byla role Zerbinetty ve Straussově Ariadně na Naxu. Krásná, ale náročná práce. Dokonce jsem byla přesvědčená, že to nemůžu zvládnout – ale vyšlo to. Od té doby si vždycky říkám, že když jsem zvládla Zerbinettu, zvládnu i další úkoly (smích).

Co vás kromě vlastní práce k Ostravě přitáhlo či přitahuje?

Ostrava si mě získala atmosférou, která v divadle vládne. Už jako úplnou začátečnici mě všichni přijali mezi sebe a chovali se ke mně jako k sobě rovné kolegyni. To se nikdy nezměnilo, a tak se tam doteď cítím jako doma.

S kým si z ostravských kolegů nejvíc rozumíte? Kdo vám imponuje?

Je to těžké říct, s každým z nich mám jiný vztah, ale se všemi příjemný. Za ta léta jsme se vzájemně dobře poznali – hostuji v tomto divadle od roku 2006, a myslím, že nám to jako kolektivu funguje výborně. Stejně tak mi každý z nich imponuje svým uměním, ale asi nejvíc, nejen uměním, ale i profesionalitou, nadhledem, pokorou a obrovským nadšením k jakémukoli úkolu, který je jí svěřen, mně imponuje Eva Dřízgová.Nestýská se vám po rodných Českých Budějovicích, kde přece jen máte kořeny a určitě jste tam zažila hodně krásného…?

Do mého rodného kraje se vracím tak často, jak mohu. Poslední dobou jezdím domů častěji než obvykle, takže se mi stýská méně. V divadle mě navíc čeká také jedna krásná role, takže si nemůžu stěžovat (smích).

V Českých Budějovicích jste ostatně získala tři Jihočeské Thálie. Za které postavy to bylo?

Jedna byla za roli Neddy v Komediantech, druhá za Gildu v Rigolettovi. A třetí Jihočeská Thálie byla oceněním publika za nejoblíbenější ženskou umělkyni. Večer předávání cen v Českých Budějovicích je vždy velmi milý a příjemný, a tak jsem ráda, že tam může přijít celá moje velká rodina a prožívat tyto vzácné chvíle se mnou.

Z posledních příležitostí na ostravské operní scéně je třeba rozhodně ještě zmínit vaši Annu Bolenu, která uchvátila publikum. Uchvátila i vás?

Každá role, která je nová, nově nastudovaná, je pro mě v tu chvíli výjimečná, intenzivní, zarytá pod kůží… Anna Bolena je krásná, ale náročná role. Myslím, že naše inscenace je ve všech směrech povedená, a já jsem moc ráda, že jsem tuto výzvu zvládla pokořit.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat