Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení V prosincové premiéře se představí veristické opery Sedlák kavalír / Komedianti
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

V prosincové premiéře se představí veristické opery Sedlák kavalír / Komedianti

Autentickou výpověď o světě divadelníků a téma lásky, žárlivosti a tragického osudu přinesou dvě nejznámější díla veristického období Komedianti z pera Ruggera Leoncavalla a Sedlák kavalír od Pietra Mascagniho. Soubor opery a operety Moravského divadla Olomouc je představí v premiéře 15. a 16. prosince v 19:00 hodin. Režie se ujala šéfka souboru Veronika Kos Loulová. Autorem hudebního nastudování a dirigentem je Petr Šumník.

Pavlína DočkalováPR
Publikováno 05/12/2023
sdílejte:
7 minut čtení
sdílejte:
Ruggero Leoncavallo: Komedianti, Moravské divadlo Olomouc – Barbora Perná, Jakub Rousek (foto Tereza Valnerová)
Ruggero Leoncavallo: Komedianti, Moravské divadlo Olomouc – Barbora Perná, Jakub Rousek (foto Tereza Valnerová)

V druhé polovině 19. století se v opeře začal projevovat vliv naturalismu a realismu, pro který vznikl později termín verismus. Označuje se tak nový typ italské opery, do jejíhož středu se dostává obyčejný člověk, často na okraji společnosti, potýkající se s existenciálními problémy. Verismus se snaží o vykreslení pravdivého obrazu společnosti, nikoliv idealizovaného, jako tomu bývalo v romantismu.

„Mascagniho a Leoncavallovy jednoaktové opery patří bezesporu k vrcholům operního verismu. Strhující děj a emocionální hudba dokonale umocňuje všechny nálady, vztahy i konflikty postav. Orchestr je plně obsazen, jak se na veristická díla sluší, a je navíc v Sedláku kavalírovi obohacen varhanami a bičem a v Komediantech zvony. Nezastupitelnou roli v obou dílech představuje operní sbor se samostatnými sborovými čísly. Leoncavallo navíc využívá i dětský sbor. Věřím, že nesmrtelné melodie i tentokrát zazní v celé kráse,“ uvedl autor hudebního nastudování a dirigent Petr Šumník.

„Zajímavostí je, že by ani jedna opera pravděpodobně nevznikla, kdyby milánský nakladatel Edoardo Sonzogno nevyhlásil soutěž o nejlepší jednoaktovou operu. Tu v roce 1888 vyhrál Pietro Mascagni a jeho Sedlák kavalír, o čtyři roky později v dalším ročníku soutěže zvítězil Ruggero Leoncavallo s Komedianty. Tehdy poměrně neznámí skladatelé se tak zapsali do operní historie. Vítězství v soutěži jim přineslo nebývalou slávu a také finanční jistotu,“ zmínila dramaturgyně inscenace Viktorie Vášová.

Ruggero Leoncavallo: Komedianti, Moravské divadlo Olomouc – Martin Štolba, Radoslava Müller (foto Tereza Valnerová)
Ruggero Leoncavallo: Komedianti, Moravské divadlo Olomouc – Martin Štolba, Radoslava Müller (foto Tereza Valnerová)

„Režírovat operu Sedlák kavalír bylo mým snem už od dob studia na pražské HAMU, oslovuje mě niterným příběhem i strhující hudbou. Komedianti pro mě jsou zase zásadním dílem operní i divadelní literatury a to především, kvůli zakódovanému uměleckému manifestu, který se v díle nachází. Umělci se zde obracejí přímo k divákům s apelem toho, jak chtějí být vnímáni a jaké místo ve společnosti chtějí zaujímat, což považuji za velmi aktuální. V obou dílech se zabývám spolu s inscenačním týmem hledáním pravdy. Obě díla však vyžadují kompletně jiný režijní přístup k této otázce,“ uvedla šéfka souboru opery a operety a režisérka Veronika Kos Loulová.

Pietro Mascagni napsal operu Sedlák kavalír v roce 1888. Zajímavostí je, že autor navštívil v roce 1925 Československo a dirigoval olomoucký orchestr při uvedení tohoto díla na zájezdě v Mostě. V příběhu, který je zasazen na Sicílii do období Velikonoc, se odehrává rodinné a milostné drama, které končí soubojem o sedláckou čest tragicky. Motivy křesťanství a největšího křesťanského svátku se propisují i do scénického provedení opery. „V Sedlákovi jsme se spolu se sólisty zaměřili na minimalisticky vedené herectví. Operní herci mají jen velmi omezený pohyb na jevišti a veškerou motivaci pro akci musí hledat v sobě a velmi hluboko. To myslím byla největší výzva,“ prozradila režisérka.

V inscenaci dostanou prostor sólisté a sbor souboru i řada hostů. „Na jeviště se vrátí bývalá členka a výrazná osobnost souboru Magda Málková, v alternaci se sólistkou Janáčkovy opery Jitkou Zerhauovou v roli matky Lucie. V hlavní roli Santuzzy se představí kromě členky souboru Radoslavy Müller i mladá sólistka Zuzana Jeřábková, kterou mohou diváci znát z role Sixta v inscenaci Titus. Stejnou roli nastuduje jako host i Eliška Gattringerová, která tak bude v Moravském divadle debutovat. Roli Alfia ztvární jihokorejský barytonista Minsoo Ahn, který se představí taktéž v roli Tonia v Komediantech,“ představila hosty Veronika Kos Loulová.

Ruggero Leoncavallo: Komedianti, Moravské divadlo Olomouc – Jakub Rousek (foto Tereza Valnerová)
Ruggero Leoncavallo: Komedianti, Moravské divadlo Olomouc – Jakub Rousek (foto Tereza Valnerová)

„Komedianti Ruggera Leoncavalla jsou tematicky bohatí. Většinou se u této opery vyzdvihuje téma lásky a žárlivosti, ale velmi zajímavým motivem v libretu je také otázka divadla na divadle a samotný život umělců. Komedianty lze chápat jako surreálný obraz života v divadle, kdy se do práce ponoříte natolik, že se stírá hranice mezi hrou a životem,“ sdělila dramaturgyně Viktorie Vášová. „V Komediantech jsme se zaměřili na řízený chaos na jevišti a improvizaci, v čemž se leckdo z účinkujících v počátcích cítil nekomfortně, ale postupem času jsme zjišťovali, jak velkým způsobem to posouvá jak celý náš tým, tak danou inscenaci. Nakonec samotní sólisté přicházeli s novými postřehy a nápady a debatovali o tom, co takový typ zkoušení přináší. Vzhledem k libretu a poselství díla pro nás bylo zásadní, aby šlo o autentickou výpověď o světě, který prožíváme my, kteří inscenace vytváříme, ať už jde o operní herce, inscenační tým, technické složky, výrobu, tanečníky nebo orchestr. Pohybujeme se na tenké hranici toho, co je hrané pro diváky, a toho, co je pro nás ‚komedianty‘ realitou,“ doplnila režisérka Veronika Kos Loulová.

Také obsazení Komediantů je složeno ze stálých členů a hostů. „V hlavní roli Cania se představí chilský tenorista León de la Guardia a v roli Beppeho kolumbijský tenor Luis Carlos Hernández Luque. Inscenaci nastudují také noví sólisté opery a operety Moravského divadla Olomouc Raman Hasymau a Daniel Kfelíř. Diváci se mohou nadále těšit i na stávající skvělé členy souboru, jakými jsou Barbora Perná, Helena Beránková, Jakub Rousek a Martin Štolba,“ dodala Kos Loulová. V opeře Komedianti dále vystoupí Dětský pěvecký sbor – BoDo centrum pod vedením Hany Vyroubalové a externí sbor. V obou operách bude účinkovat soubor baletu.

Autorem scény, která reflektuje v případě Sedláka kavalíra významný křesťanský svátek, během něhož se příběh odehrává, a v Komediantech zase hravou formou divadelní prostředí, navrhl Petr Vítek. O light design se postaral Jan Hugo Hejzlar. Výtvarníkem kostýmů je Vojtěch Hanyš. Choreografii vytvořil Martin Talaga. Asistentem dirigenta je Marek Madeja.

TémataMoravské divadlo OlomoucPetr ŠumníkVeronika Kos Loulová
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Melodramfest 2023: Petr Stach, 3. prosince 2023 (zdroj Melodramfest) Letošní Melodramfest uzavřela Fibichova Smrt Hippodamie
Další článek Rudolphin Ensemble Prague (foto Petr Kadlec) Rudolphin Ensemble Prague předvedl Vánoční koncert, jak má být
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up