Vášnivá Carmen vtančí na ostravské jeviště
Balet Carmen na hudbu Rodiona Ščedrina a Georgese Bizeta zkouší se souborem Národního divadla moravskoslezského mladý český choreograf Jiří Pokorný. „Inscenaci vytvořil originálně přímo pro náš soubor a 12. května budeme mít v Divadle Jiřího Myrona českou (či chceme-li světovou) premiéru,“ informuje šéfka souboru baletu Národního divadla moravskoslezského Lenka Dřímalová. Jiří Pokorný se ve svém baletním vyprávění soustředí na vztahy v milostném trojúhelníku Carmen – Don José – Lady M a příběh posunul do současnosti. Nový balet má ambice oslovit co nejširší věkovou skupinu včetně mladých od cca 12 let.
„Naše Carmen je sebevědomá dívka, miluje život, noční kluby (kde také pracuje a kde náš příběh začíná), má ráda svobodu a volnost a má velmi nekonvenční názory… Všechno, co dělá, dělá v přesvědčení, že tak je to správně. Miluje naplno! Don José je její absolutní protipól – nevěří si, nemá se rád, je nejistý, a tím pádem vlastně neumí milovat ani jiné lidi. Lady M je kamarádka Carmen – do Josého je zamilovaná, chce ho získat pro sebe a má pocit, že se k němu Carmen nehodí. Ale neuvědomuje si až tak jasně, že vlastně intrikaří a vede vztah Josého a Carmen k tragickému konci! Takže v našem baletu se nakonec musíme ptát, kdo, koho a čím zabíjí?“ přibližuje svůj přístup k vyprávění příběhu Jiří Pokorný.
„Jiří Pokorný byl naše jasná volba. Je jedním z nejžádanějších českých mladých choreografů. Dlouho tančil v Nederlands Dans Theater a v souboru Kidd Pivot, poté začal tvořit vlastní choreografie. Dáli-se to tak říct, je Jiří Pokorný z ‚líhně Jiřího Kyliána‘ a víme, že vždycky přinese svůj originální pohled na věc a přístup k dílu. A to se nám splnilo i u Carmen. Věřím, že to stejně přijmou naši diváci a že se jim balet bude líbit,“ chválí Lenka Dřímalová.
Povídka Prospera Mériméa Carmen z roku 1845 svého (do té doby neúspěšného) autora proslavila a stala se inspirací nejen pro věhlasnou operu Georgese Bizeta, ale také pro další umělecká ztvárnění. V roce 1949 vytvořil na Bizetovu hudbu první balet francouzský tanečník a choreograf Roland Petit. Španělský filmař Carlos Saura a choreograf a tanečník Antonio Gades pojali taneční Carmen jako zkouškový proces (rok 1983, nominace na Oscara). Oceňované jsou balety Matse Eka nebo Jiřího Bubeníčka. Za dosud zřejmě nejslavnější taneční verzi s využitím Bizetovy hudby je ale stále považován balet Carmen Suite z roku 1967:
Ruská primabalerína Maja Plisecká požádala svého manžela Rodiona Ščedrina o hudbu – údajně jí Bizet dvakrát nesedl, ale Ščedrin jeho hudbu stejně v míře vrchovaté použil. Plisecká tančila choreografii Kubánce Alberta Alonsa. V Ostravě byl tento balet uveden ve dvou premiérách v letech 1983 a 2004. Pro choreografii Jiřího Pokorného doplnil a propojil hudbu Ščedrina a Bizeta v duchu dnešní doby skladatel Davidson Jaconello. „Ščedrinova hudba je krásná, bohatá, je radost s ní pracovat. Jeho hudební dramaturgie už je jaksi daná, jde vám na ruku a vlastně vás k vyprávění příběhu navádí sama,“ netají obdiv Jiří Pokorný. „Zároveň je to u mě vždycky o hledání a o něčem novém, o novém pohledu! Moje choreografie Carmen je živá, pořád se na ní dá pracovat, posouvá se. Moje Carmen je dívka moderní, současná, odvážná, vášnivá, zapadá do dnešní doby.“
Vášeň je znát i ze scény a světelného designu Loes Schakenbos – letité spolupracovnice Jiřího Pokorného i Jiřího Kyliána. Atmosféru dokreslují kostýmy Marka Cpina.
Jiří Pokorný už na prvních loňských zkouškách vybral hlavní představitele ústřední trojice – v prvním obsazení vystoupí Natalia Adamska (Carmen), Francesco Fasano (Don José) a Shino Sakurado (Lady M). Všichni se shodli, že tvořit s Jiřím Pokorným je inspirativní!
„Carmen má spoustu milenců a je to pro ni normální věc. Je to silná nezávislá žena, která nechce nikomu ublížit, dokud k tomu není donucena. Moc dobře ví, co dělá, a má silný vliv na své okolí. Neustále svádí dona Josého a dožaduje se jeho pozornosti,“ přibližuje Carmen Natalia Adamska. „Don José se v tom dost plácá, je ztracený hlavně tehdy, když si s ním Carmen zahrává, ale nakonec se do ní zamiluje,“ doplňuje Francesco Fasano. „Lady M je ta, která nakonec způsobí velké drama, přitom si ale myslí, že všechno dělá správně. Věří, že ta pravá pro Dona Josého je ona, ne Carmen. Ona je vlastně ta větší mrcha a nakonec je ráda, že Carmen umírá,“ uzavírá Shino Sakurado.
Premiéra bude 12. května, stejné obsazení bude tančit 14. května. Další reprízy do konce sezóny: 19. května, 8. a 10. června.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]