Vášnivá Carmen vtančí na ostravské jeviště

Balet Národního divadla moravskoslezského vstupuje do generálkového týdne nové vášnivé a moderní Carmen. Vedení souboru oslovilo ke spolupráci špičkového mladého českého choreografa Jiřího Pokorného.
Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Natalia Adamska, Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)
Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Natalia Adamska, Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)

Balet Carmen na hudbu Rodiona Ščedrina a Georgese Bizeta zkouší se souborem Národního divadla moravskoslezského mladý český choreograf Jiří Pokorný. „Inscenaci vytvořil originálně přímo pro náš soubor a 12. května budeme mít v Divadle Jiřího Myrona českou (či chceme-li světovou) premiéru,“ informuje šéfka souboru baletu Národního divadla moravskoslezského Lenka Dřímalová. Jiří Pokorný se ve svém baletním vyprávění soustředí na vztahy v milostném trojúhelníku Carmen – Don José – Lady M a příběh posunul do současnosti. Nový balet má ambice oslovit co nejširší věkovou skupinu včetně mladých od cca 12 let.

O+
18_LSSH_2025_banner_600x100_OPERA

„Naše Carmen je sebevědomá dívka, miluje život, noční kluby (kde také pracuje a kde náš příběh začíná), má ráda svobodu a volnost a má velmi nekonvenční názory… Všechno, co dělá, dělá v přesvědčení, že tak je to správně. Miluje naplno! Don José je její absolutní protipól – nevěří si, nemá se rád, je nejistý, a tím pádem vlastně neumí milovat ani jiné lidi. Lady M je kamarádka Carmen – do Josého je zamilovaná, chce ho získat pro sebe a má pocit, že se k němu Carmen nehodí. Ale neuvědomuje si až tak jasně, že vlastně intrikaří a vede vztah Josého a Carmen k tragickému konci! Takže v našem baletu se nakonec musíme ptát, kdo, koho a čím zabíjí?“ přibližuje svůj přístup k vyprávění příběhu Jiří Pokorný.

„Jiří Pokorný byl naše jasná volba. Je jedním z nejžádanějších českých mladých choreografů. Dlouho tančil v Nederlands Dans Theater a v souboru Kidd Pivot, poté začal tvořit vlastní choreografie. Dáli-se to tak říct, je Jiří Pokorný z ‚líhně Jiřího Kyliána‘ a víme, že vždycky přinese svůj originální pohled na věc a přístup k dílu. A to se nám splnilo i u Carmen. Věřím, že to stejně přijmou naši diváci a že se jim balet bude líbit,“ chválí Lenka Dřímalová.

Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Francesco Fasano a Natalia Adamska, Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)
Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Francesco Fasano a Natalia Adamska, Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)

Povídka Prospera Mériméa Carmen z roku 1845 svého (do té doby neúspěšného) autora proslavila a stala se inspirací nejen pro věhlasnou operu Georgese Bizeta, ale také pro další umělecká ztvárnění. V roce 1949 vytvořil na Bizetovu hudbu první balet francouzský tanečník a choreograf Roland Petit. Španělský filmař Carlos Saura a choreograf a tanečník Antonio Gades pojali taneční Carmen jako zkouškový proces (rok 1983, nominace na Oscara). Oceňované jsou balety Matse Eka nebo Jiřího Bubeníčka. Za dosud zřejmě nejslavnější taneční verzi s využitím Bizetovy hudby je ale stále považován balet Carmen Suite z roku 1967:

Ruská primabalerína Maja Plisecká požádala svého manžela Rodiona Ščedrina o hudbu – údajně jí Bizet dvakrát nesedl, ale Ščedrin jeho hudbu stejně v míře vrchovaté použil. Plisecká tančila choreografii Kubánce Alberta Alonsa. V Ostravě byl tento balet uveden ve dvou premiérách v letech 1983 a 2004. Pro choreografii Jiřího Pokorného doplnil a propojil hudbu Ščedrina a Bizeta v duchu dnešní doby skladatel Davidson Jaconello. „Ščedrinova hudba je krásná, bohatá, je radost s ní pracovat. Jeho hudební dramaturgie už je jaksi daná, jde vám na ruku a vlastně vás k vyprávění příběhu navádí sama,“ netají obdiv Jiří Pokorný. „Zároveň je to u mě vždycky o hledání a o něčem novém, o novém pohledu! Moje choreografie Carmen je živá, pořád se na ní dá pracovat, posouvá se. Moje Carmen je dívka moderní, současná, odvážná, vášnivá, zapadá do dnešní doby.“

Vášeň je znát i ze scény a světelného designu Loes Schakenbos – letité spolupracovnice Jiřího Pokorného i Jiřího Kyliána. Atmosféru dokreslují kostýmy Marka Cpina.

Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Shino Sakurado, Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)
Rodion Ščedrin a Georges Bizet: Carmen – Shino Sakurado, Národní divadlo moravskoslezské (foto Serghei Gherciu)

Jiří Pokorný už na prvních loňských zkouškách vybral hlavní představitele ústřední trojice – v prvním obsazení vystoupí Natalia Adamska (Carmen), Francesco Fasano (Don José) a Shino Sakurado (Lady M). Všichni se shodli, že tvořit s Jiřím Pokorným je inspirativní!

„Carmen má spoustu milenců a je to pro ni normální věc. Je to silná nezávislá žena, která nechce nikomu ublížit, dokud k tomu není donucena. Moc dobře ví, co dělá, a má silný vliv na své okolí. Neustále svádí dona Josého a dožaduje se jeho pozornosti,“ přibližuje Carmen Natalia Adamska. „Don José se v tom dost plácá, je ztracený hlavně tehdy, když si s ním Carmen zahrává, ale nakonec se do ní zamiluje,“ doplňuje Francesco Fasano. „Lady M je ta, která nakonec způsobí velké drama, přitom si ale myslí, že všechno dělá správně. Věří, že ta pravá pro Dona Josého je ona, ne Carmen. Ona je vlastně ta větší mrcha a nakonec je ráda, že Carmen umírá,“ uzavírá Shino Sakurado.

Premiéra bude 12. května, stejné obsazení bude tančit 14. května. Další reprízy do konce sezóny: 19. května, 8. a 10. června.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře