Ve věku 92 let zemřel choreograf František Pokorný

František Pokorný se narodil 23. února 1933 v obci Okříšky. Vystudoval gymnázium v Jihlavě (1952) a následně nastoupil na Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Teoretickému studiu tance se věnoval pod vedením profesora Jana Reimosera na Katedře tance pražské DAMU, kterou absolvoval v roce 1962. V letech 1954–1959 působil jako tanečník v Ústředním souboru ministerstva vnitra (ÚSMV). Poměrně brzy však přešel k choreografii a režii – oborům, které mu poskytovaly širší prostor pro rozvíjení jeho osobité imaginace a přemýšlení o pohybu jako nositeli významu. Jeho další kroky vedly k založení Skupiny moderního tance VUS UK, s níž se jakožto její umělecký vedoucí a choreograf zúčastnil řady jazzových a studentských festivalů v Praze, Soluni, Marseille, Athénách či Lublani. V té době, přesněji roku 1961, také pomáhal koncepčně obnovit měsíčník Taneční listy.

V roce 1966 zorganizoval Festival pantomimy v Litvínově, kde se tak jeho zásluhou poprvé sešli mladí mimové Bolek Polívka, Ctibor Turba, Boris Hybner a řada dalších. V 70. letech pak úzce spolupracoval se světově proslulou pantomimickou dvojicí M. Horáčka a A. Klepáče Cvoci, pro niž autorsky připravoval pantomimické inscenace. Od roku 1968 byl choreografem divadla Semafor, souběžně s tím tvořil i pro soubor baletu Československé televize. Za baletní film Bludiště moci, jenž vznikl ve spolupráci s Petrem Weiglem, se mu dostalo ocenění Grand Prix d´Italia (1970). Později, v letech 1984–1988, působil přímo jako šéf tohoto televizního souboru. Menší role ztvárnil v několika filmech, sám sebe si například zahrál v Konkursu Miloše Formana (1963), naposled se představil jako tanečník v Herzově pohádce Deváté srdce (1978).
V šéfovském křesle
Zásadní část své kariéry (1971–1993) strávil na pozici šéfa baletního souboru v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, kde vytvořil řadu pozoruhodných inscenací, k nimž si často sám psal libreta. Nastudoval zde přes třicet baletních titulů, k nimž patří například: Lidská komedie (1971), Rožmberské obrázky (1972), Hledání čistého pramene (1973), Carmen (1974), Pohádka o Honzovi (1975), Raport o stavu tohoto světa (1976), Anna Karenina (1978), Balada o loutkáři (1979), Pantobalety (1980), Zákulisí (1984), Caprichos (1986), Pohádky o Krakonošovi (1988), Špalíček (1990), Sněhurka (1991), Coppélie (1992). V 80. letech vedl v Liberci i Studio pantomimy, kde se zaměřoval na neklasické formy výrazu a autorskou tvorbu.

V roce 1978 vytvořil choreografii Druhého smyčcového kvartetu Leoše Janáčka pro Balet Národního divadla. O dva roky později tamtéž nastudoval balet Ilji Zeljenky Hrdina s Vlastimilem Harapesem v hlavní roli. K repertoáru Laterny magiky přispěl mj. částí choreografie k inscenaci Kouzelný cirkus. V roce 1979 se mu podařilo vycestovat na šestitýdenní stáž do USA a setkat se přímo s Marthou Graham, Alvinem Aileym a Mercem Cunninghamem.
Pro Pražský komorní balet vytvořil choreografii Caprichos, premiérovanou v rámci komponovaného večera Listy důvěrné 19. ledna1984. Na libretu pro tento jednoaktový balet, pojednávajícím o tvůrčí posedlosti španělského malíře F. Goyi, spolupracoval s Lubošem Fišerem, jenž zkomponoval i jeho hudební složku. V devadesátých letech se věnoval výuce na alternativní větvi DAMU a působil i v divadelních dílnách po celé republice. Inspiroval mladé tvůrce k odvaze myslet pohybově a inscenačně zároveň.



Jeho přístup k pohybovému divadlu byl syntetický, otevřený spolupráci s hudebníky, výtvarníky i činoherními režiséry. Spolupracoval s osobnostmi, jako byli skladatelé Miloslav Kabeláč, Jan Klusák či Zdeněk Šesták. Mimo vlastních autorských baletů režíroval na 60 baletů, muzikálů, činoher i operet. Pokorného tvorba se vyznačovala silnou strukturou, důrazem na rytmus, prací s kontrastem a svérázným smyslem pro humor. Kromě umělecké práce byl znám svou lidskou skromností, otevřeností k novým generacím a jemně ironickým pohledem na svět.
V rozhovoru pro Taneční aktuality z roku 2018 sám vzpomínal: „Pro mě nebylo důležité, co tanečník umí, ale co ze sebe dokáže vyzařovat. Tělo je nástroj, ale ne cíl.“ Vždy dával přednost osobnosti před technikou – ať už v práci s profesionály, nebo ve své bohaté pedagogické činnosti. Mnohé jeho choreografie se vyznačovaly jistým druhem poetické absurdity, která se nebála chaosu – naopak, právě v něm Pokorný často nacházel zdroj inspirace. „V chaosu může být i veselo,“ řekl tehdy s úsměvem – a vystihl tím podstatu svého přístupu ke tvorbě i životu. I ve vysokém věku zůstal čilý, tvůrčí a kriticky bdělý. Jak sám uvedl: „Dnes už nejsem choreograf. Jen člověk, co ještě rád něco tvoří.“


František Pokorný byl součástí generace umělců, kteří dokázali svou profesi rozvíjet v těžkých podmínkách s vnitřní integritou a vizí. Byl originálním tvůrcem, který tanec a pantomimu chápal jako prostředek svobodného projevu. Jako pedagog formoval celé generace mladých umělců, jeho přístup by měl být příkladem pro současné i budoucí generace choreografů. Odchod Františka Pokorného znamená nemalou ztrátu pro taneční i celé divadelní prostředí. O to důležitější je připomínat si jeho tvorbu, názory i étos, kterým ovlivnil své okolí.
Jeho život a dílo zanechalo hlubokou stopu v české kultuře. Čest jeho památce.

Zdroje:
Databáze archivu Národního divadla (dostupné zde)
Databáze Ballet Prague Heritage (dostupné zde)
František Pokorný – heslo, cz.wikipedia.org (dostupné zde)
Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001
Wiesner, Daniel: František Pokorný: V chaosu může být i veselo, Taneční aktuality.cz, 23. 2. 2018 (dostupné zde)
Ve věku 92 let odešel choreograf a režisér František Pokorný, narodni-divadlo.cz, 25. 5. 2025 (dostupné zde)
Ve věku 92 let zemřel František Pokorný, choreograf Baletu ND a Divadla F.X. Šaldy v Liberci, Taneční aktuality.cz, 26. 5. 2025 (dostupné zde)
Zemřel choreograf a režisér František Pokorný, Divadlo.cz, 26. 5. 2025 (dostupné zde)
Zemřel František Pokorný, cnn.iprima.cz, 26. 5. 2025 (dostupné zde)
Životní jubileum choreografa Františka Pokorného, Operaplus.cz, 23. 2. 2013 (dostupné zde)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]