Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Věc Makropulos se Soňou Červenou končí, Wilson teď v ND zkouší projekt 1914
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Věc Makropulos se Soňou Červenou končí, Wilson teď v ND zkouší projekt 1914

ČTKredakce
Publikováno 26/03/2014
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

V pátek 28. března se s repertoárem Národního divadla v Praze rozloučí inscenace Čapkovy Věci Makropulos v nastudování amerického režiséra Roberta Wilsona. Od premiéry v listopadu 2010 měla šest desítek repríz. Původně se jich plánovalo padesát, dalších deset přidal sám Wilson a vzdal se nároku na honorář. Už příští týden začne na jevišti Stavovského divadla zkoušet česko-slovensko-maďarský projekt nazvaný 1914; premiéra 30. dubna připomene sté výročí vypuknutí první světové války.„Spolupráce s budapešťským divadlem Vígszínház a se Slovenským národním divadlem, kdy se obě scény účastní jako koproducenti a svými herci jsou zastoupeny v obsazení, z toho činí podnik skutečně mezinárodní,“ komentoval to šéf činohry Národního divadla Michal Dočekal. Premiéru lze podle něj označit bez nadsázky za světovou. „O původní dílo, jak po textové stránce (libreto na základě Haškova Dobrého vojáka Švejka a hry Karla Krause Poslední chvíle lidstva vytvořila Marta Ljubková), tak po stránce kompoziční (původní hudbu složil Aleš Březina), totiž nesporně jde,“ vysvětlil Dočekal. Už teď jsou domluvena hostování v Bratislavě, Budapešti, Linci a Remeši, další se plánují.

Klíčový román české literatury, který je ironickým šklebem nad válkou a její absurditou, se v chystané inscenaci tvůrčím způsobem setká s protiválečným Krausovým opusem. To vše se v rukách mága moderního divadla Roberta Wilsona změní v aktuální kabaret plný scénických obrazů, hudby a překvapivého humoru. V podobenství nejen o roce 1914, ale hlavně o životě sto let po začátku hrozné války, která ve skutečnosti odstartovala dvacáté století, řekl Dočekal.

Wilson, proslulý posouváním hranic divadla, je i autorem scénické výpravy a konceptu světelného designu. Pod námětem inscenace jsou podepsáni Aleš Březina a Soňa Červená. Na jevišti se vedle ní objeví například Václav Postránecký, Pavla Beretová, Taťjana Medvecká, Eva Salzmannová a hostující Vladimír Javorský, Enikö Eszenyi a Ján Koleník.

Podle mluvčího Národního divadla Tomáše Staňka připomenou rok 1914 i další akce. Například cyklus besed nad tématy týkajícími se světa a jeho kontextu před sto lety i dnes. „V plánu je i happeningová rekonstrukce atentátu na následníka trůnu Františka Ferdinanda d’Este přesně v den stého výročí, jíž zakončíme sezonu na piazzetě Národního divadla,“ řekl Staněk.

Jen pár dní po premiéře projektu 1914 uvede Česká televize časosběrný dokument o přípravách náročné inscenace. Režisér Jakub Šmíd v něm nahlédne do zákulisí: od prvních zkoušek až po premiéru, ale především do osobitého způsobu zkoušení světového režiséra Roberta Wilsona.

Ten absolvoval první část zkoušek loni na podzim. Na české první scéně už dříve nastudoval Janáčkovu operu Osud a Káťu Kabanovou. Věc Makropulos představilo Národní divadlo rok po premiéře s mimořádným ohlasem v Soulu.

Soňa Červená s Wilsonem pracuje už posedmé. „Zkoušky jsou úžasné. Vždy na začátku načrtne bez textu celý kus a pozná všechny herce. Má úžasný talent ocenit u každého jeho možnosti. Mám z toho úžasný pocit, stejně jako ostatní,“ řekla Červená.

Ředitel Národního divadla Jan Burian už dříve uvedl, že mimořádný projekt vzniká mimo běžný řád –řád „běžného“ zkoušení, „běžného“ provozu i „běžného“ financování. Činohra ho uvede pod záštitou Unie evropských divadel, s podporou Ministerstva kultury, Bohemian Heritage Fund a soukromých sponzorů. Wilson bude na jevišti Stavovského divadla zkoušet dvacet dní.

Foto stránky projektu 1914

TémataNárodní divadloRobert WilsonSlovenské národné divadloSoňa ČervenáStavovské divadloVěc Makropulos (Čapek)Vígszínház Budapešť
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Roztržka před premiérou Lohengrina ve Vídni: Bertrand de Billy ji odmítl dirigovat
Další článek Před 140 lety měla premiéru opera Dvě vdovy
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up