Vedení ND promluvilo k transformaci opery v Praze

Národní divadlo – tisková konference 17. 2. 2011 14:30
Téma: Nová sezona ND 2011/2012

Bez dalšího komentáře přinášíme doslovný přepis vybraných částí tiskové konference, při nichž padlo téma možného slučování Národního divadla a Státní opery Praha, resp. téma transformace opery v Praze.

Ondřej Černý, ředitel Národního divadla:
My vám dnes představíme dramaturgické plány na sezónu 2011/12. Dneska budeme hovořit o umění. Nebudeme hovořit o ničem jiném. Přesto, abych ukojil možná zvědavé otázky dopředu, tak bych řekl na úvod pár vět k té situaci, kterou nějakým způsobem mediálně prožíváme. Pak bych vám dal prostor k otázkám, na které většinou budu odpovídat – a to říkám dopředu – no comment, abychom to vyřídili během sedmi minut a potom bychom se věnovali skutečně tomu podstatnému, co budeme příští sezónu hrát.

Národní divadlo bylo osloveno 25. ledna panem náměstkem Zdráhalem, abychom zpracovali Operační plán majetkového spojení Státní opery Praha a Národního divadla k datu 1. 1. 2012. Byli-li jsme osloveni k tomu, abychom zpracovali Operační plán, nikdo neříká, že k tomu případu dojde, pouze MK považovalo za nutné tento materiál u ND objednat. Měli jsme na to tři neděle a zpracovali jsme tento materiál, který já jsem včera odevzdal panu náměstkovi Zdráhalovi. A dohodli jsme se, že MK tento materiál nějakým způsobem projedná, administrativa či pracovní skupiny na MK, a že teprve posléze, až se s tím MK seznámí, budeme média informovat o tom, co je obsahem toho Operačního plánu. Operační plán má v sobě několik kapitol. Jedna z kapitol se jmenuje Umělecké vize, další se jmenuje Předběžný plán organizační struktury, je tam návrh provozního modelu včetně vytvoření modelu hracího plánu, je tam marketingový rámec toho spojení, je tam velmi byrokratický výčet právně-ekonomických úkonů nutných k realizaci spojení ND a SOP. To, co tam není a není to záměrně, je ekonomický plán tohoto spojení.

(Poznámka autorky: Podle informací portálu Opera Plus měl Operační plán majetkového spojení SOP a ND obsahovat následující okruhy témat včetně příslušných harmonogramů:
– Teze umělecké vize organizace po spojení se SOP
– Předběžný návrh organizační struktury organizace po spojení se SOP
– Návrh provozního modelu fungování organizace a vytvoření modelu hracího plánu sezony 2012/2013 (včetně plánu premiér)
– Zpracování ekonomického plánu organizace, včetně návrhu rozpočtu pro rok 2012 a předběžného návrhu rozpočtu 2013
– Zpracování marketingového rámce spojení ND a SOP
– Zpracování výčtu právně-ekonomických úkonů nutných k realizaci spojení ND/SOP )

Takže otázky typu jestli to bude levnější nebo dražší, na ty nelze v tuto chvíli odpovídat, protože jsme dospěli k prostému názoru, že se musí vymodelovat konkrétně hrací plán a teprve posléze jsme schopni přesně stanovit ty aspekty finanční, ale nejenom finanční, ale i takové věci, jako jsou počty členů kolektivních těles a tak podobně. Takže pokud MK chce v nějakém horizontu čtvrtnácti dnů, jak jsem o tom dnes mluvil s panem náměstkem, nás oslovit, abychom dopracovali v určitých prvcích tento plán, tak to učiníme. Abych řekl jednu věc, doufám, k diskusnímu příspěvku dr. Hermana publikovanému na webových stránkách MK, říkám záměrně diskusnímu příspěvku, který je velmi chytrý, kde jsou určité varianty – v tuto chvíli mohu říci, že jdeme jednoznačně cestou tou, že nepřiřazujeme umělecké soubory jednotlivým budovám, ať už ND nebo SOP. Jdeme cestou autonomie uměleckých souborů a cestou, že budovy budou spravovány formou správy budov a servisu jevištního provozu vpodstatě centrálně. To bych řekl vpodstatě základní informaci. Chcete se k tomu něco zeptat? A doufám, že ne.

Publicistka Helena Havlíková (dotaz na Ondřeje Černého):
Nesouhlasím s tím, že nechcete zveřejnit Operační plán. ND není soukromým podnikem ani vaším ani ministerstva kultury. Vy ho spravujete za peníze daňových poplatníků, abych trochu populisticky řekla. Prosím vás, abyste zveřejnil, co v tom Operačním plánu je a jaký je váš názor na sloučení, resp. podřízení Státní opery Národnímu divadlu. Dále by mě zajímalo, z jakých podkladů, z jakých ekonomických ukazatelů – protože ekonomická otázka byla v zadání Operačního plánu také položena – jste vycházel a kde je možné je získat. Dále bych se chtěla zeptat, jaký je váš názor, že ve Stavovském divadle má být podle vyjádření náměstka Zdráhala posílen mozartovský a barokní operní repertoár a působil by zde mozartovský soubor a orchestr, srovnatelný s evropskou špičkou, přičemž podle vyjádření náměstka Zdráhala pro Českou televizi jedním z řešení by bylo i to, že by zde působila Pražská komorní filharmonie. Dále náměstek Zdráhal pro Českou televizi uvedl, že jste byl požádán, abyste s řešením seznámil své zaměstnance a vytvořil v rámci ND tým. Kdo jsou členové tohoto týmu, o čem jste je informoval a jaký je jejich názor na to, aby ND pohltilo SOP?

Publicista Tomáš Hejzlar (dodává):
Jaká je soběstačnost ND?

Ondřej Černý:
Já odpovím na tyto otázky a tím bych to téma uzavřel. Soběstačnost Národního divadla v roce 2010 byla 37 %. Nejsme schopni to rozpoložkovat na jednotlivé soubory, protože to by byla velice složitá práce, takže to musíme držet v tom globálu.

Národní divadlo zpracovalo z pověření svého zřizovatele Operační plán. ND předalo Operační plán zřizovateli. A je na zřizovateli, aby po dohodě s ND tento Operační plán zveřejnil. Je mi jasné, že to je věc, která se má dostat v brzké době do médií. Ale uvědomme si, držme nějakou rovinu exekutivních záležitostí, včera jsem ten materiál odevzdal, ministerstvo nemělo šanci ho prostudovat. Dejme čas, dejme čas ministerstvu kultury, aby ten materiál analyzovalo, ten čas je v horizontu 14 dnů. Jistě všichni chápete, že těch 14 dnů nejde o život, nejsou tady žádné povodně. Je to nějaký proces. Jestli celá ta věc má nějaký problém, tak je to problém – oddělme mediální prezentace od té roviny diskusní – interní diskuse či otázky exekutivní.

Co se týče Stavovského divadla: My v Operačním plánu počítáme s tím, že Stavovské divadlo bude nadále fungovat nadále v podstatě v těch intencích, v jakých funguje. Nemáme v tom materiálu žádné zásadnější odchylky, nepočítáme s účastí PKF v kmenovém programu ND či Stavovského divadla. Tím chci říct, že nikdo nevylučuje možnost spolupráce s PKF, jako tomu bylo v minulosti, na koncertech a tak dále.

Co se týče – správná otázka – zaměstnanců ND, v pondělí jsem svolal odpoledne velkou schůzku vedení všech uměleckých souborů, byli tam zástupci orchestru, sboru, sólistů, kde jsem je seznámil se základními tezemi toho materiálu. V tuto chvíli lze říci, že Operační plán předkládám já ve shodě – to je silné slovo – ale abych řekl, v takové elementární shodě se složkami ND.

Co se týče údajů, tak jsem říkal, že žádné ekonomické údaje tam nejsou, nejsou tam záměrně, protože za tři neděle, kdy jsme neměli přístup do údajů SOP, tak by bylo avanturistické vytvářet nějaké kalkulace, nějaké rozpočty. To je přesně čas pro ten případný druhý krok, pokud nastane.

Helena Havlíková:
A váš názor na slučování….

Ondřej Černý:
Názor na slučování – můj osobní názor je v tuto chvíli zcela irelevantní. Já v tuto chvíli jsem byl pověřen zřizovatelem, abych předložil ten plán a já jsem tak učinil. Řeknu k tomu jednu věc – myslím, že nejen za sebe, ale i za své kolegy. Považuji za neudržitelnou situaci současného stavu v otázkách baletu. To řeknu zcela upřímně. ND trpí a teď to možná přeženu – trpí určitou frustrací od okamžiku, kdy pan ředitel Vocelka zřídil baletní soubor ve SOP. To je problém, o kterém jsem přesvědčen, že je třeba řešit. A kvůli tomu nemusíme slučovat ND se Státní operou. To je asi tak všechno.

Petr Zuska, šéf baletu ND:
Není to frustrace baletu, ale této budovy. Jsme tady tři soubory, což je ve světě absolutní rarita. Ta kapacita trápí všechny umělecké složky. Pokud má ND kapacitu 100 litrů, tak my do něj v posledních letech lijeme 120 litrů. To je neudržitelné. Ale pryč od toho.

***

Jiří Heřman, šéf opery ND:
Hlavním důvodem, proč jsem se rozhodl ukončit své působení ve funkci šéfa opery, bylo spojení ND a SOP.

Ondřej Černý:
…možné spojení…

Jiří Heřman:
…já jsem to vzal jako spojení.

***

Helena Havlíková:
Když jste mluvil o tom, kolik stálo Národní divadlo převzetí Nové scény a Laterny magiky, tak by se nabízela otázka, kolik bude stát ND převzetí SOP. Ale počkejme si na ta čísla. Mám otázku na Jiřího Heřmana, který na začátku svého vystoupení mluvil o důvodech, proč chce ukončit své působení v ND. Rozumím a zároveň nerozumím Ondřeji Černému, proč zatím tají, že podporuje slučování ND a SOP. Zeptám se tedy vás, jaké jsou podle vašeho názoru důvody, které vedou MK k tomu, že prosazuje slučování. A jaké jsou výhody a nevýhody tohoto řešení ve světle toho, že MK argumentuje tím, že by mělo jít o „lepší využívání veřejných prostředků a vytvoření podmínek pro kontinuální zlepšování umělecké kvality“, abych citovala z vyjádření MK.

Jiří Heřman:
Mohu opravdu odpovědět pouze jenom za sebe, ne za našeho zřizovatele ani tady za pana ředitele. Postavil jsem se k této situaci postojem skeptickým, protože si myslím, že celá věc se spustila bez jakési rozvahy a přišlo mi to celé velice unáhlené. Při organizaci opery a plánování, kterým procházím už čtvrtou sezónu, si dokážu představit určité věci, které nemusí dopadnout úplně s očekáváním veřejnosti, protože se tady zrodí od příští sezóny obrovský operní dům par excellence a já bych pod tím nemohl být podepsaný. Myslím si, že pokud se něco takého spouští a chceme se rovnat jiným evropským domům, tak bychom to měli dělat jako oni, že se má zavčas vypsat výběrové řízení, má se vybrat osobnost, která ten koncept postaví a která bude mít dostatečný čas na jeho realizaci. Pan ředitel řekl, že 25. ledna byl osloven, aby pro zřizovatele vypracoval do 15. února jakési budoucí zfúzování či podobný typ spojení SOP a ND. Já tomu nerozumím, z čistého mého rozumu – nevím, pro co to je, z jakého rozhodnutí se to děje. Já na to nemohu reagovat jiným způsobem. Změna je určitě nutná. Je nutné znovu postavit, co trápí nejen nás, ale i Státní operu, že provoz ND je přetížený, doslova bojujeme o jeviště, abychom mohli zkoušet. Jsme kritizováni, že nedosahujeme kvalit jako Metropolitní opera, s velkým studem říkám, že opera ND dodnes nemá svůj orchestrální sál, nemá zkušebnu, nemůže zkoušet adekvátně premiéry, které plánuje. To jsou podmínky ne adekvátní prvnímu domu České republiky. Těch otázek je tady víc, já nechci být skeptický, já přeju, ať se to podaří. Z mého pohledu je to vše unáhlené. S touto nejistotou vstupují do toho soubory, tedy alespoň orchestr, sbor a sólisté jsou velmi v nejistotě a musím říct, že zkoušky, které teď probíhají v ne dobré tvůrčí atmosféře. Jde tady spousta věcí proti sobě. Já se omlouvám, že jsem to řekl, řekl jsem to, jak to cítím.

Ondřej Černý:
Jiří Heřman řekl, co řekl. Ta nejistota, která vládne nejen v SOP, ale i tady, je hrozně velká, všichni si uvědomují, včetně MK, že pokud má padnout nějaké rozhodnutí, tak musí padnout co nejdříve, ale chtěl jsem apelovat na to, abyste ještě pár týdnů času se nám dalo. Konkrétně ty otázky k ekonomice – k přechodu Nové scény pod Národní divadlo: Padala různá čísla, startovalo se s tím, že do toho zahučí 13 milionů a výsledek je 1,8 milionu. Ta čísla se nedají naprogramovat, v této fázi vůbec nejde žádným způsobem, jakým způsobem by to ekonomicky dopadlo, pokud by došlo k sloučení SOP a ND.

Publicistka Olga Janáčková:
Počítáte s tím, že za 14 dní bude mít ministerstvo stanovisko k tomu, co jste odevzdal. To je přece absurdní.

Ondřej Černý:
My jsme se domluvili, že za 14 dní budeme schopni komunikovat nějaký další statement, že do 14 dnů ND vydá další informace pro média. Mediální rovina má svoje pravidla, ale některé věci se musí odehrávat bez mediální přítomnosti.

Helena Havlíková:
Za 14 dnů bude zveřejněn váš Operační plán majetkového spojení, což je trochu v rozporu s tím, co jste říkal, že situace by se v divadle měla uklidňovat. Ale předpokládám, že v divadle všichni vědí, co máte v plánu, takže divadlo může být v klidu. Ptám se proto, že ekonomické analýzy jsou důležité a z výročních zpráv ND není možné vyčíst, kolik vlastně stojí opera. Kdy a jak zveřejníte relevantní údaje – tak, že budou porovnatelné s výkony a hospodařením SOP – a zda součástí toho bude i zveřejnění vnitřních procesů, využití dílen, zkušeben? Mluvilo se o tom, že ND funguje, že je přeplněné na 120 %. Možná jste četli rozhovory s lidmi, kteří působili v MET – a teď nechci v porovnávat kvalitu, ale to, jakým způsobem efektivně je tam plánován čas každého sólisty, každého pracovníka. Stálo by za to se zamyslet, jakým způsobem je využíván potenciál, které má ND se všemi budovami, dílnami a dalšími prostory, k dispozici. Předpokládám, že něco takého bude zveřejněno.

Ondřej Černý:
Divadlo funguje 130 let, vystřídalo se tady mnoho inteligentních lidí. Všechny možnosti, jak zracionalizovat zkouškové procesy, výrobu dekorací, jsme nějakým způsobem zvládli. Tady to nemá žádné další zásadní řešení pro efektivnější provoz ND.

Zopakuji, ND vydá do 14 dnů nějaké další informace, které se týkají operačního plánu. Nemohu hovořit za MK. Co se týče dalších kroků, ano, ekonomická data jsou zásadní téma. Ale pokud chceme dojít k ekonomickým datům, musíme mít postavený hrací plán a musíme vědět konkrétně, co se na těch jevištích bude odehrávat. To nebudeme vědět dřív než za 3 měsíce. A ta otázka komunikace s MK – do 14 dnů můžeme dopracovat ten materiál, pokud vůbec bude zájem, abychom ho dopracovali.

Dotaz z pléna:
A jak to bude se Stavovským divadlem? Mluvilo se o nějaké mozartovské stagioně – to padlo?

Ondřej Černý:
Není důvod o tom žádným způsobem mluvit. Stavovské divadlo funguje, jak fungovalo a bude dál fungovat. My jsme o stagioně nikdy nic neříkali, pokud to říkal někdo z MK, tak je třeba se zeptat jeho.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
49 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments