Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Velikonoční festival duchovní hudby letos nabídne díla od 7. století po současnost
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaZ domova

Velikonoční festival duchovní hudby letos nabídne díla od 7. století po současnost

Velikonoční tématika v hudbě od 7. století po současnost. Od Byzance po moravský venkov. Gregoriánský chorál, zhudebněná Kniha nářků z 10. století, renesanční Řím, pravoslavný repertoár, obřady moravského venkova v 18. století, varhanní sklady i současná tvorba. „Během Svatého a Velikonočního týdne se v Brně potkají všechny končiny země a jejich liturgie. Téma 28. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby totiž zní Ceremonie / Je dobré slavit Pána,“ vysvětlil dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

redakce
Publikováno 04/04/2019
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Philokalia Ensemble (foto Archaion Kallos)

Pestrost liturgií se promítla také do volby kostelů, kde se koncerty uskuteční. „Letos poprvé pozveme posluchače do kostela v Josefské ulici, který užívá řeckokatolická církev. Zazní tam Byzantské pašije, které představí pravoslavný repertoár Svatého týdne. A den nato Emmertova symfonie pro sólové housle Ajhl´a človek. Zajímavostí obou koncertů je to, že se odehrají ve tmě. Soubor Philokallia Ensemble bude zpívat při svíčkách, houslista Milan Paľa si přinese partituru v tabletu a kostel zůstane zcela zhasnutý ,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Milan Paľa je jedním ze tří umělců, kteří se na festivalu představí v sólových programech. „Emmertova symfonie je mimořádná, dá se říci, že naplňuje definici psychedelického díla a tak je i zamýšlena: aby pohnula lidskou myslí alespoň na chvíli směrem ke spáse duše. Navíc byla zkomponována přímo pro Paľu,“ uvedl muzikolog Vojtěch Dlask. O další sólové večery se postarají dva varhaníci. Nejprve Hans-Ola Ericsson při temných hodinkách a programu, který kombinuje Bachova závažná díla s kompozicemi jeho současníků a aktuální severskou varhanní tvorbu. „Ericsson je jedním z výjimečných zjevů na mezinárodním hudebním poli, žádný jiný varhaník neuvedl v posledních desetiletích tolik světových premiér jako on,“ zdůraznil Maňas. Druhý varhanní koncert se koná v bazilice na Starém Brně a rozezní se při něm oba nástroje, jimiž bazilika disponuje. Posluchači se mohou těšit na ucelenou plejádu francouzských varhaníků/skladatelů od baroka po současnost to, jejich skladby přednese brněnský rodák mezinárodního věhlasu Michael Bártek.

Schola Gregoriana Pragensis (foto archiv Schola Gregoriana Pragensis)

Na úvod festivalu zazní gregoriánský chorál v podání věhlasné Scholy Gregoriany Pragensis a po něm světová premiéra sklady Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu.  Její název So Shall He Descend odkazuje ke třem sestupům. „Tím prvním je sestoupení Ducha na Jeho národ, druhým Ježíšův sestup z Olivetské hory do Svatého města , který se slaví právě na Květnou neděli, kdy skladba zazní. A třetím, že jsme potomky (descendants) národa, který nadšeně vítal Spasitele a krátce nato žádal Jeho smrt,“ komentuje svoji kompozici Tulev. Většina zhudebněných textů pochází z básně Chalíla Džíbrána. Kromě toho, že dílo vzniklo přímo pro daný čas, je také určeno pro katedrálu na Petrově, kterou loni na podzim skladatel mnohokrát navštívil, aby se seznámil s její akustikou.

Premiéra zazní za přítomnosti autora v podání Filharmonie Brno a sboru Ars Brunensis. Řídit ji bude šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Dva dny nato slaví životní jubileum, proto mu chystáme malé překvapení, které bude, věřím, milé i pro přítomné posluchače,“ podotkla Kučerová. Festival tradičně nabídne šest koncertů a trojí temné hodinky. „Prodej jsme spustili v polovině února a podle našeho předpokladu je největší zájem o zahajovací a závěrečný koncert. Třetím nejprodávanějším koncertem jsou Byzantské pašije,“ uvedla managerka festivalu Lucie Šnajdrová.

TémataArs BrunensisDennis Russell DaviesFilharmonie BrnoHans-Ola EricssonMarie KučerováMichael BártekSchola Gregoriana PragensisToivo TulevVelikonoční festival duchovní hudby BrnoVladimír MaňasVojtěch Dlask
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Ve jménu umění: 30 violoncell v bazénu
Další článek Jaká bude 26. koncertní sezona 2019–2020 s PKF?
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up